Kuun kuvaaminen?
-
Mittaa pistemittauksella tai rajatun alueen mittauksella (kumpi löytyy) kuu vähän reilun aukon verran yli, katso histogrammista miten onnistui, ja korjaa kunnes valoisampi pää ei kiipeä oikeaa seinää histogrammissa mutta luuraa hyvin lähellä sitä. Tumma pää saa mennä puhki, siitä ei ole isompaa haittaa ja sen voi korjata myöhemmin. Kuvaa RAW:na.Rasse93 kirjoitti:Tarkoitus olisi tuolla 75-300mm kokeilla kuuta kuvata. Ilmeisesti palaa helposti puhki, joten säätämiseksi menee..
Postaan kuvaa myöhemmin.
-
Mitä nyt noita vanhoja kuukuvia tuli katsottua, niin 300-millisellä kuu on kovin pieni siinä kuvassa, joka johtaa siihen ettei se histogrammi kiipeile sieltä oikealta laidalta ylös kuun palaessa puhkikaan.
Itse koittaisin vaikka kokemukseen perustuen aluksi putki maksimipituuteen (300), ajaksi 1/200, ISO 200 ja aukoksi 8. Tuosta sitten haarukoimalla kutakin muuttujaa (aukkoa objektiivin terävyyden vuoksi, herkkyyttä kohinan, ja suljinaikaa liike-epäterävyyden vuoksi).
Sitten kun ne "pakolliset" (pelkkä kuu puhkipalamattomana ja taivas mustana taustana) kuvat on otettu, alkaakin se odotus sopivien pilvien, tai kuun oikean sijainnin maassa olevien maaston, puiden, tai vaikka rakennusten suhteen.
Tuohon odotukseen kun laittaa muuttujaksi vielä vaikkapa muita taivaankappaleita voi odotus kestää vuosiakin.
..mikäs kiire sitä pitäisi valmiissa maailmassa ollakaan...
Itse koittaisin vaikka kokemukseen perustuen aluksi putki maksimipituuteen (300), ajaksi 1/200, ISO 200 ja aukoksi 8. Tuosta sitten haarukoimalla kutakin muuttujaa (aukkoa objektiivin terävyyden vuoksi, herkkyyttä kohinan, ja suljinaikaa liike-epäterävyyden vuoksi).
Sitten kun ne "pakolliset" (pelkkä kuu puhkipalamattomana ja taivas mustana taustana) kuvat on otettu, alkaakin se odotus sopivien pilvien, tai kuun oikean sijainnin maassa olevien maaston, puiden, tai vaikka rakennusten suhteen.
Tuohon odotukseen kun laittaa muuttujaksi vielä vaikkapa muita taivaankappaleita voi odotus kestää vuosiakin.
..mikäs kiire sitä pitäisi valmiissa maailmassa ollakaan...
Ehkä otin,ehkä en.
-
Minä kokeilin eilen 27 asteen pakkasella (=kirkas taivas) kuvata parvekkeella kuuta vähän aikaa.
Tässä on tulos: http://pics.1g.fi/kuvat/Pentax%20K-x/Se ... _small.jpg
Ei ehkä ihan skarpein kuva, en ole varma onko ihan täysin focuksessa, mutta kyllä siitä jotain vähän näkee.
Jos jotain kiinnostaa, niin speksit ovat 1/200 f/8.0 ja 300mm.
Tässä on tulos: http://pics.1g.fi/kuvat/Pentax%20K-x/Se ... _small.jpg
Ei ehkä ihan skarpein kuva, en ole varma onko ihan täysin focuksessa, mutta kyllä siitä jotain vähän näkee.
Jos jotain kiinnostaa, niin speksit ovat 1/200 f/8.0 ja 300mm.
Pentax K-5 + sälää
Kuviani!
Kuviani!
-
-
Tässä oma 300 mm putkella otettu kuukuva
Kuva otettu 2009 toukokuussa iltahämärän aikaan. Taivas näytti paljain silmin vielä siniseltä mutta kuvassa näkyy mustana.
D300 AFS300mm f4 + Kenko 1.4TC. Kuva kropattu ja hieman terävöitettykin.
D300 AFS300mm f4 + Kenko 1.4TC. Kuva kropattu ja hieman terävöitettykin.
-
Re: Tässä oma 300 mm putkella otettu kuukuva
Kannattaisiko tuo kuun reunakaari jättää terävöityksen ulkopuolelle, siinä kun halo tulee esiin ensimmäisenä.lumistry kirjoitti:ja hieman terävöitettykin.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Kiitos vinkistä , pitää tsekata -- vaihdan kuvan jos tulos näyttää hyvältä.
Tässä uusi versio - ei kyllä paljon kummempi. Nyt terävöitettu vain vasemmalta puolelta missä kraaterit erottuvat varjojen takia.
[/url]
Tässä uusi versio - ei kyllä paljon kummempi. Nyt terävöitettu vain vasemmalta puolelta missä kraaterit erottuvat varjojen takia.
[/url]
Viimeksi muokannut lumistry, Tammi 18, 2011 20 : 47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Kokeilin LV:llä, mutta siinä näkyi vähän niinkuin kaksi kuuta, eli joku ihmeellinen heijastus, enkä saanut sitä mitenkään teräväksi. En tiedä, mitä sekoilin, kun oli niin helvetin kylmä. :)Diuuh kirjoitti:Oliko kamerassasi live view, se päälle ja mahdollisimman iso suurennos ja käsin tarkennus, niin ja tietty jalusta.
Tuon jälkeen on ollut taivas sen verran harmaa, että en ole kuuta nähnyt pariin päivään, mutta heti, kun tulee näkyviin, niin pitää taas koittaa uudelleen tuon live viewin+suurennuksen kanssa.
Niin ja jalusta oli kyllä.
Pentax K-5 + sälää
Kuviani!
Kuviani!
-
- Viesti:
-
Hieno ajatus kuitenkin :-)MaveTeam kirjoitti:Hiukka vaikeaa:Doneironaut kirjoitti:Ei taida ihan toimia toi peilin kautta kuvaaminen ;D ;D
Itse otin tällaisen kuvan 200 mm linssillä Pispalan haulitornista ja kuusta.
Pispalan haulitorni ja kuu by APu72, on Flickr
Kun sitä hieman muokkasi Elementsillä
Free transform + gaussian blur
niin sai tällaisen kuvan
Big moon at Pispala by APu72, on Flickr
-
Pari hyödyllistä linkkiä
Tässä vielä pari hyödyllistä linkkiä kun suunnittelee kuun ja maiseman kuvaamista.
Täältä voi hyvn katsoa kuun nousu ja laskuajat.
http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... oon&n=1393
Kuun vaihe ja suunta löytyy taas hyvin tältä sivulta.
http://www.ursa.fi/extra/taivaalla/tahtikartta/
Täältä voi hyvn katsoa kuun nousu ja laskuajat.
Kuun vaihe ja suunta löytyy taas hyvin tältä sivulta.
http://www.ursa.fi/extra/taivaalla/tahtikartta/
-
- Viesti:
-
Re: Pari hyödyllistä linkkiä
Kiitoksia tästä erinomaisesta linkistä :)APu72 kirjoitti:Täältä voi hyvn katsoa kuun nousu ja laskuajat.
-
Oliko objektiivin edessä joku (suoja)filtteri ? Niiden kanssa saattaa tullaa ihmeellisiä heijastuksia joissain tilanteissa.Tuulilasi kirjoitti:Kokeilin LV:llä, mutta siinä näkyi vähän niinkuin kaksi kuuta, eli joku ihmeellinen heijastus, enkä saanut sitä mitenkään teräväksi. En tiedä, mitä sekoilin, kun oli niin helvetin kylmä. :)
-
Kalusto kestää, mies ei. Vai mitense meni ;)klaapu kirjoitti:Tänään olisi täysikuu. Pitänee käydä kokeilemassa alkuillasta ja jossain keskiyön vaiheilla. Nuo kolmenkymmenen pakkaset pistää vain hieman ripeyttä liikkeisiin, toivottavasti kalusto kestää.
Ei vaan itekki olin eilen reilu kolme tuntia yli 30 asteen pakkasessa eikä Pentax k-x sanonu mitään.. Virta meinas vaan vähän vähissä olla.
Viimeksi muokannut Stickl, Helmi 18, 2011 13 : 36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tästä tulee mieleen hassu tapa esittä talven kelejä:
-30 astetta pakkasta, onko nuo kaksi negatiivista merkitystä toisensa poissulkevia? Eikös ritä että sanoo 30 astetta pakkasta tai -30 astetta? Se on vähän samaa, kun sanotaan että: "minun oma henkilökohtainen mielipiteeni" -neljä kertaa kerrotaan että minä. Ei sentään tullut tungettua väliin termiä "oikeesti rehellinen", se kun on taas toinen juttu, voisihan sitä painottaa kai että valheesti rehelinen, tai oikeesti epärehellinen -ainakin ne olisivat rehellisempia itsensäkuvauksia ;-)
No se siitä offista, etelän mies.
-30 astetta pakkasta, onko nuo kaksi negatiivista merkitystä toisensa poissulkevia? Eikös ritä että sanoo 30 astetta pakkasta tai -30 astetta? Se on vähän samaa, kun sanotaan että: "minun oma henkilökohtainen mielipiteeni" -neljä kertaa kerrotaan että minä. Ei sentään tullut tungettua väliin termiä "oikeesti rehellinen", se kun on taas toinen juttu, voisihan sitä painottaa kai että valheesti rehelinen, tai oikeesti epärehellinen -ainakin ne olisivat rehellisempia itsensäkuvauksia ;-)
No se siitä offista, etelän mies.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Voisi ola mielenkiintoista kuvata täyskuu ja sitten puolikuu ja dunpata sen kun struktuuri siihen täsykuun päälle, näkyisi hieman pintaakin. Tuosta olikin tuossa mosaiikkijutussa ajatusta, josko laittaisi joka vaiheesta pinnan kuuhun mutta jo aika paljon työläämpää. Silti helpompaa kuin käydä antamassa salamalla sivusta täytevaloa paikan päällä...klaapu kirjoitti:Tänään olisi täysikuu. Pitänee käydä kokeilemassa alkuillasta ja jossain keskiyön vaiheilla. Nuo kolmenkymmenen pakkaset pistää vain hieman ripeyttä liikkeisiin, toivottavasti kalusto kestää.
Waldo's Peoplen Waldo: