harrin kirjoitti: mun mielestä on järjetöntä lähteä ensimmäisen ostamaan jotain kalliita radiolaukaisinjärjestelmiä
Näissä asioissa se, mikä on yhdelle oikein voi olla toiselle väärin ihan riippuen kohteista, siitä, miten työnkulku halutaan järjestää, olosuhteista, taloudesta...
Itse - autistina - haluan panostaa työnkulun häiriöttömyyteen, keskittymismahdollisuuteen, siihen, ettei tarvitse ottaa mitään ylimääräistä, turhaa tai vähemmän tärkeää huomioon vaan kaikki mahdollinen huomio voi olla suunnattu visuaaliseen ajatteluun, kuvaussuunnitteluun, kuvaamiseen, ideointiin... Kaikki tarpeeton, mikä pitäisi huomioida, on pois pääasiasta ja minulle huomion jakaminen on todella vaikeaa. Sen takia radiokamat ovat minulle ainoa oikea tapa toimia.
Joku toinen osaa tai voi keskittyä kuvaamisen ja kuvaussuunnittelun aikana siihen, miten irtoflässin valo kiertää missäkin, mistä se heijastelee tai ei heijastele, riittääkö se laukaisemaan orjat vai ei, miten valojen suuntaus ja irtoflässi pelaavat yhteen, näkyykö irtoflässi kuvissa (silmät, silmälasit, muut heijastavat pinnat, varjopaikat...) vai ei. Nostan hattua ja kumarran nöyrästi kaikille niille, joilla tuollainen sarjaprosessointi oikeasti toimii ongelmitta. Siitä huolimatta että sellaisiakin ihmisiä on, olen aika hanakka suosittelemaan kaikille samaa peruslinjaa jota itse harrastan: minimoi haitat, riskit ja huomioon otettavat asiat, pelkistä kuvaustilanteen muuttuvat tekijät minimiin ja suuntaa kaikki huomio oheisjuttujen sijaan visuaaliseen ajatteluun.
Tästä näkökulmasta radiokamat ovat lähes itsestään selvä asia.
Toinen pointti on se, että kyse on järjestelmästä. Aivan samoin kuin järkkärissä runko on vasta sen järjestelmän ydin, ovat lamput studioflässisysteemissä vasta järjestelmän ydin. Jotta järjestelmä toimisi kunnolla, on sitä laajennettava vähän samoin kuin järkkärikuvaamisessa kasvetaan usein aika pian kitistä ulos ja hankitaan monopodia, irtosalamaa, uusia obiskoita, pystykahvoja sun muuta tarpeelliseksi tai halutuksi koettua tilpehööriä.
Kolmas pointti on se, että radiokamat yhdessä studioflässeillä tehdyn harjoittelun kanssa voivat tuoda myös irtosalaman käyttöön aikamoista joustavuutta. Suuntaaminen, pehmentäminen, siirtäminen... moni asiaa saattaa saada uusia muotoja ja mahdollisuuksia.
Neljäs pointti on nautinto. Joskus on hyvä pistää rahaa siihen että homma on nautinnollisempaa ja vähemmän turhauttavaa. Moista voidaan kutsua myös motivaation vaalimiseksi. Aika usein se on jopa taloudellisesti kannattavaa.
Harrin ei missään nimessä ole väärässä eikä hänen mielipiteensä ole millään tavoin huono tai harvinainen. Hän lähtee omista lähtökohdistaan, minä omistani. Kukin joutuu itse miettimään omat lähtökohtansa ja mihin suuntaan haluaa niistä lähtökohdista lähteä. Vai haluaako jäädä niihin.