Elinchrom salamapaketti D-Lite 2 PLUS

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

fosdinovo kirjoitti: Aloittelevien studiokaluston käyttäjien kannattaa lukea huolella Konditionan vinkit; kokemuksen ääni tuntuu puhuvan
Ei tossa mikään kokemus puhu. Hölisen omiani ihan puhtaasti sillä varmuudella minkä vain täydellinen asiantuntemuksen puute jostain asiasta voi suoda. Eli aika alkuvaiheessa tää mun studiokoheltamisurani on ja opittavaa on varmasti enemmän kuin osaamista. Koitan kuitenkin mallata hommat ja osaamisen niin että otan vain semmoisia hommia joista selviä edes jotenkin kunnialla.

Kiitos kuitenkin tunnustuksesta. Sellainen lämmittää.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TR8

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Olen kuvannut vasta 17 vuotta elinkan salamoilla enkä siten ole ehtinyt vielä ostaa radiolaukaisulaitteita

- synkkapiuhoja on katkennut matkanvarrella 5 .. 7 kpl, joten aina pitää olla ehjä varalla
- noista katkenneista on 3..5 kpl saatu korjattua, osaan on laitettu Haman plugi
- Elinkan ( ne mun kamat: 2 genistä ja 4 kompaktia ) ongelma on salaman päässä oleva elincrome tyyppinen synkronipistoke, mutta tähänkin on löytynyt ratkaisu noista korjauskelvottomista piuhoista - pari piuhaa poikki ja tilalle 6.3 mm monoplugi, nyt on jatkojohtojen rakentaminen helppoa, lisäksi muistaakseni Bowensin synkkapiuhoja on valmiina 6.3 plugilla

Kertaakaan ei ole salama kaatunut tai kamera pudonnut synkkapiuhan vuoksi
- monta kertaa on synkkapiuha tipahtanut irti hasselin optiikasta ja sekös harmitti etenkin filmiaikana... ( toiminnassa muutoin ollut aina sellainen pyrkimys, että kuvanotto on toistettavissa jos studiosalama ei laukea, joakin ihan aina pikkulasten kanssa se ei ole toiminut... )
- tavaksi tullut ottaa piuha vasemapaa kämmeneen ja sitten kameraa optiikasta kiinni
- samoin jalustalla tulee piuha pyöräytettyä aina muutama kierros jokun vivun ympärille ja sitten kameraan

Osassa elinkan kompakteja on huonot orjat ( vanhimmat EL500:set ) mutta niihin auttaa kun laittaa A4 paperiarkin teipillä salaman taakse tai salama rungon jatkeeksi, jotkut on laittaneet alumiiniteippiä takana olevan kahvan ympäri heijastimeksi

Tuota synkkapiuhan pituuden riittävyyden laskemista ( 5 = 2 + x + 1.7 ) oleellisempi asia on mun mielestä miettiä miten säädät ns. kompaktilaitteen jos se on korkealla jalustan päässä tai puomissa kohteen yllä - itse en keksinyt muuta ratkaisua kuin nuo pari kappaletta genattoreita erillisillä välähdyspäillä, pelkät välahdyspäät puomin päässä on sitä paitsi kevyemmätkin kuin nuo kompaktilaitteet ja valoa tulee tarvittaessa enemmän

- tai emmää tiiä, kunhan kirjoittelin, ei jaksa yhtäsoittoa vääntää kuvia putkella...
fosdinovo

Viesti Kirjoittaja fosdinovo »

No nyt todella tuli tekstiä kokemuksen vaatimattomalla rintaäänellä ("vasta 17 v."). Kiitos kommentistasi, TR8!

Teemu S.
valotus

Viesti Kirjoittaja valotus »

TR8 kirjoitti: - Elinkan ( ne mun kamat: 2 genistä ja 4 kompaktia ) ongelma on salaman päässä oleva elincrome tyyppinen synkronipistoke, mutta tähänkin on löytynyt ratkaisu noista korjauskelvottomista piuhoista
Taskuwelhojen myötä modasin vihdoin omat Elincan keikkakompaktini 3,5 mm plugille, sopii sama piuhanpätkä nyt uudempien laitteiden ja myös studiossa Bronin generaattoreiden kanssa. Työkalupakissa kun pitää mukana muutaman varaplugin ja irtopiuhaa niin pärjäilee reissussakin.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Konditiona kirjoitti:
Mikael K. kirjoitti:Vielä muutama sana johdoista. Johtojen kanssa selviää kyllä hengissä, kun muistaa laittaa vedonpoistot kuntoon.
Älä nyt hyvä ihminen johda muita synnin poluille. Joku vielä uskoo tuon väitteen. --
Hmmm, joo. Johtojen käyttö vaatii hieman varovaisuutta ja koordinointia. Itse en käyttäisi 5 m:n johtoja vaan tekisin omat - sanotaan vaikkapa 10 m:n johdot. Vaikka niihin laittaisi hyvälaatuiset liittimet niin niiden hinnaksi tulisi noin 10€ / kpl. Laatu olisi vieläpä parempi kuin kertakäyttöliittimillä varustetuissa vakiomalleissa.

Tottumus lienee johtojen käytössä tärkeintä. Olen peuhannut johtojen kanssa niin paljon, että tiedän mitä niillä voi tehdä ja tiedän niiden rajat. Toisaalta radiolaukaisimia saa myös kohtuullisella hinnalla . Ostin Salamaselänteeltä Interfitin systeemin, jossa on yksi lähetin ja kaksi vastaanotinta. Niiden hinta oli 80€. Tähän hintaan pitää vielä laskea ostetut paristot ja akut.

Aloittelijan kannattaisi mielestäni opetella ensiksi käyttämään perussettiä ja vasta sen jälkeen miettiä mitä lisävarusteita tarvitsee. Opettelu, tiedon etsiminen ja harkinta johtavat oikeaan suuntaan hankinnoissa ja siinä säästää ainakin jokusen euron.
Konditiona

Mikael K. kirjoitti: Aloittelijan kannattaisi mielestäni opetella ensiksi käyttämään perussettiä ja vasta sen jälkeen miettiä mitä lisävarusteita tarvitsee. Opettelu, tiedon etsiminen ja harkinta johtavat oikeaan suuntaan hankinnoissa ja siinä säästää ainakin jokusen euron.
Tuossapa puhut viisaita sanoja. Perussetin täydentämisessä voi halutessaan pitää yllä samanlaista DIY -linjaa, johon tuo "teen johdot itse" -asenteesi viittaa. Toisinaan se tulee halvemmaksi, toisinaan saa itse tekemällä parempaa rompetta kuin kaupasta tilaamalla ja toisinaan se vimpainten väsääminen auttaa kummasti ymmärtämään niiden kanssa puuhaamista.
Carin

Elinchromien kytkeminen

Viesti Kirjoittaja Carin »

...eli joko lopettaa studiosalamoiden kanssa vekslaamisen tai hankkii radiolaukaisulaitteet.

Cyberfoton sivuilta:
-Dörr RF-604 Radiosynkkaussetti, 4-kanavan lähetin & vastaanotin
46 EUR
- Elinchrom Skyport Universal Radiosynkronointisetti
133 EUR

Edellisestä en tiedä mitään. Jälkimmäinen on hyvä.[/quote]

Kyllä, pääsin tähän asti myös itse nettiä tutkiessäni, Elinchromen
Universal-sarja sopii tähän meikäläisen pakettiin vallan passelisti.

Kokeilin sitä ja tätä tuon onnettoman kameran räpsysalaman kanssa ja totesin, että nyt saa riittää, tästähän mä alun perin halusin eroon.
En tiedä, mitä tulee, mutta tilasin e-baystä mikä lie välikappale, jossa on kaapeliliittimelle paikka tai itse asiassa kolmellekkin ja johan luulisi pääsevänsä alkuun.
Kunhan nyt ensin turaan noiden salamien kanssa aikani ja tulen varmaankin huomaamaan tämän kaapelin rajoittavuuden niin tilaan sitten nuo kaukolaukaisimet. Joten homma taitanee olla nyt hallussa tämän peruskytkentöjen osalta.

Tästähän varsin vilkas viestiliikenne syntyi ja purin suorastaan jo sormiani lukiessani plugi sinne ja tänne -liitännöistä ja kaapelihässäköistä ja päädyin vielä näiden tässä ketjussa olleiden linkkien myötä tutkimaan näitä salamien purkamisia pöydällä ja liitinten kanssa pusaamisia.
On kyllä uskomatonta, miten pitkälle tarvitsee mennä, että saa salamat laulamaan haluamallaan tavalla.
Ei kyllä uskoisi nykyaikana, miten vaikeata voi edelleen olla näiden kanssa touhutessa.

Mutta kiitosta vaan edelleen kaikille, apu tuli.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Kaapelit ovat sen verran epäkäytännölliset & epäluotettavat, että kameraan ulkoinen salama suunnattuna poispäin kohteesta/radiolaukaisin on ylivoimainen ratkaisu.
valotus

Re: Elinchromien kytkeminen

Viesti Kirjoittaja valotus »

Carin kirjoitti: On kyllä uskomatonta, miten pitkälle tarvitsee mennä, että saa salamat laulamaan haluamallaan tavalla.
Ei toi nyt niin hirveän vaikeaa ole, salamasynkka on kamerasta otettu vuosikymmeniä piuhalla ennen kuin langattomista on kukaan kuullutkaan. Ja tuleehan juuri noiden settien mukana synkkajohdot joilla pääsee alkuun.

Ongelma on lähinnä se että edullisemman luokan kameroista ei enää löydy synkkaliitäntää muualta kuin varusteluistin kautta kun aikaisemmin pistoke oli jokaisen järjestelmäkameran vakiovaruste.
Konditiona

Carin kirjoitti:kiitosta vaan edelleen kaikille, apu tuli.
Ihan vain uteliaisuudesta... Millä paikkakunnalla mahdat vaikuttaa? (Jos et halua kertoa julkisesti niin pistä tieto yksärinä.) Jos elelet Nääswillen lähistöllä niin pieni treenaustuokio studiossa saattaisi järjestyä aika helposti. Siitä voisi olla hyötyä jatkoa ajatellen.
Konditiona

Guzmo kirjoitti:Kaapelit ovat sen verran epäkäytännölliset & epäluotettavat, että kameraan ulkoinen salama suunnattuna poispäin kohteesta/radiolaukaisin on ylivoimainen ratkaisu.
Tuossa ulkoisessa salamassa on vain se ongelma, että sillä tuotetaan sitä ylimääräistä kiertävää valoa, josta olisi hyvä päästä eroon. Kakkosongelmana on se, että irtosalamin valo ei näy ohjausvalona, joten kuvaaja ei edes tiedä varmasti etukäteen että miltä lopputulos tulee tai ei tule näyttämään.
Carin

Viesti Kirjoittaja Carin »

valotus kirjoitti:
Carin kirjoitti: On kyllä uskomatonta, miten pitkälle tarvitsee mennä, että saa salamat laulamaan haluamallaan tavalla.
Ei toi nyt niin hirveän vaikeaa ole, salamasynkka on kamerasta otettu vuosikymmeniä piuhalla ennen kuin langattomista on kukaan kuullutkaan. Ja tuleehan juuri noiden settien mukana synkkajohdot joilla pääsee alkuun.

Ongelma on lähinnä se että edullisemman luokan kameroista ei enää löydy synkkaliitäntää muualta kuin varusteluistin kautta kun aikaisemmin pistoke oli jokaisen järjestelmäkameran vakiovaruste.
Juuri näin, ei tämä tavallinen kuvio ole mikään ihmeellinen juttu, tarkoitin lähinnä noita linkeissä olleita speciaali-rakenteluita.

Ja tosi harmi, että todellakin näistä halpisjärkkäreistä puuttuu kyseinen piuhaliitin.
Tätäkään ei tällainen tavallinen tallaaja osannut edes ajatella ettei tarpeellisia liittimiä olisi nykyajan järjestelmäkamerassa ja kääntelin ja väänteli ja tajusin, että kas vain, eivät sitten ole laittaneet sitä ollenkaan ja siitähän tämä koko ongelman ydin syntyi, en saanut irtosalamoita toimimaan ilman räpsyn sykäystä ja se taas pilaa kuvat tyystin.

Sitä ollaan kyllä kuin Liisa Ihmemassa konsanaan näiden erinäisten eteen tulevien juttujen kanssa ja kyllä mua naurattaa nähdä itseni näiden kanssa touhuamassa, katselen välillä kuin ulkopuolinen tilannetta ja huvituksen määrä on kyllä uskomaton.

Enkä mihinkään ihme suorituksiin edes pyri, kunhan nyt saisin lapsista ja heidän naamoista kivoja kuvia, jotka itselle kelpaisi.

Mutta rautalangasta vääntöä kyllä kieltämättä tarvitsen vielä aikamoisen monta kertaa ja josko pääsisi joskus jonkin toisen "ongelman" kohdalla vähemmällä netin tutkimisella?
Vaikka eri paikkojen selailu niin kivaa onkin, niin siihen käytetty aika oli kyllä ehkä hieman liikaa tämän eto pienen asian selvittämiseksi. Sinänsä kyllä siinä sivussa sain tietoa kyllä muustakin joten hukkaan ei mennyt.

Enkä nyt tarkoita tätä palstaa hukka-ajan käyttönä vaan kaikkea muuta, missä pyörin asian tiimoilta.

Eikä tätä tietenkään voinut rouva hoitaa helposti soittamalla jonnekkin, että minkäs pyrpylän mä tähän väliin tungen vaan piti itse alkaa selvittämään ja siinähän se suurin virhe tuli tehtyä, mutta näin päin sitä tuli muutakin tietoa imaistua siinä sivussa.

Hyvää päivänjatkoa!
Guzmo

Konditiona kirjoitti:
Guzmo kirjoitti:Kaapelit ovat sen verran epäkäytännölliset & epäluotettavat, että kameraan ulkoinen salama suunnattuna poispäin kohteesta/radiolaukaisin on ylivoimainen ratkaisu.
Tuossa ulkoisessa salamassa on vain se ongelma, että sillä tuotetaan sitä ylimääräistä kiertävää valoa, josta olisi hyvä päästä eroon. Kakkosongelmana on se, että irtosalamin valo ei näy ohjausvalona, joten kuvaaja ei edes tiedä varmasti etukäteen että miltä lopputulos tulee tai ei tule näyttämään.
Tämähän on totta, mutta jos salami on asetettu minimiteholle (1/128 tai 1/256 teholle) ja suunnattu taaksepäin/kattoon heijastaen sitä kautta itsensä orjakennolle, ei sen pitäisi juurikaan vaikuttaa kuvaan. (Tämän suhteen olisi mielenkiintoista kuulla muiltakin kokemuksia tai jopa esimerkkikuvia joissa kuva johdolla & heijastetulla irtosalamalla laukaistuna) Itse otan mieluummin riskin, että kiertävä valo vaikuttaisi vähän kuvaan kuin alan temppuilemaan synkkajohtojen kanssa. Se on kuitenkin vapauttavaa kun ei tarvitse pitää kameraa "kahlittuna" salamaan :)
Konditiona

Guzmo kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:
Itse otan mieluummin riskin, että kiertävä valo vaikuttaisi vähän kuvaan kuin alan temppuilemaan synkkajohtojen kanssa. Se on kuitenkin vapauttavaa kun ei tarvitse pitää kameraa "kahlittuna" salamaan :)
Minä taas käytän skaiportteja. Ei tarvitse kikkailla sen enempää synkkapiuhojen kuin irtosalamin kanssa. Ei pelkoa jalustan nurin nykäisemisestä synkkapiuhalla tai ikävästi bounssaavasta liikavalosta. Ei tartte tapella esivälähdysten kanssa. Ei...
Guzmo

Konditiona kirjoitti: Minä taas käytän skaiportteja.
Jep. Kunnon radiotriggerit paras & kallein vaihtoehto. Tietty jos hankkii kalliin salaman (esim. SB-900:sen) vain laukomaan studiopoppia niin ei se halpaa hupia ole. Halpistriggerit taitavat joko toimia hyvin tai yhtä "luotettavasti" kuin kaapelit pahimmillaan.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Voin olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mun mielestä on järjetöntä lähteä ensimmäisen ostamaan jotain kalliita radiolaukaisinjärjestelmiä (halvat ovat yhtä järjettömiä). Jos käsisalama löytyy ennestään, se pienimmälle teholle ja pois kohteesta suunnattuna toimii taatusti, sen verran herkkiä nuo orjakennot ovat. Jos siellä salaman suunnassa ei nyt ihan peiliä ole, niin ei sen käsisalaman valo kuvassa näy, niin pieni sen teho on studiosalamoihin verrattuna. Jos kuva menee pilalle, syytä pitää etsiä jostain muualta.
Konditiona

harrin kirjoitti: mun mielestä on järjetöntä lähteä ensimmäisen ostamaan jotain kalliita radiolaukaisinjärjestelmiä
Näissä asioissa se, mikä on yhdelle oikein voi olla toiselle väärin ihan riippuen kohteista, siitä, miten työnkulku halutaan järjestää, olosuhteista, taloudesta...

Itse - autistina - haluan panostaa työnkulun häiriöttömyyteen, keskittymismahdollisuuteen, siihen, ettei tarvitse ottaa mitään ylimääräistä, turhaa tai vähemmän tärkeää huomioon vaan kaikki mahdollinen huomio voi olla suunnattu visuaaliseen ajatteluun, kuvaussuunnitteluun, kuvaamiseen, ideointiin... Kaikki tarpeeton, mikä pitäisi huomioida, on pois pääasiasta ja minulle huomion jakaminen on todella vaikeaa. Sen takia radiokamat ovat minulle ainoa oikea tapa toimia.

Joku toinen osaa tai voi keskittyä kuvaamisen ja kuvaussuunnittelun aikana siihen, miten irtoflässin valo kiertää missäkin, mistä se heijastelee tai ei heijastele, riittääkö se laukaisemaan orjat vai ei, miten valojen suuntaus ja irtoflässi pelaavat yhteen, näkyykö irtoflässi kuvissa (silmät, silmälasit, muut heijastavat pinnat, varjopaikat...) vai ei. Nostan hattua ja kumarran nöyrästi kaikille niille, joilla tuollainen sarjaprosessointi oikeasti toimii ongelmitta. Siitä huolimatta että sellaisiakin ihmisiä on, olen aika hanakka suosittelemaan kaikille samaa peruslinjaa jota itse harrastan: minimoi haitat, riskit ja huomioon otettavat asiat, pelkistä kuvaustilanteen muuttuvat tekijät minimiin ja suuntaa kaikki huomio oheisjuttujen sijaan visuaaliseen ajatteluun.

Tästä näkökulmasta radiokamat ovat lähes itsestään selvä asia.

Toinen pointti on se, että kyse on järjestelmästä. Aivan samoin kuin järkkärissä runko on vasta sen järjestelmän ydin, ovat lamput studioflässisysteemissä vasta järjestelmän ydin. Jotta järjestelmä toimisi kunnolla, on sitä laajennettava vähän samoin kuin järkkärikuvaamisessa kasvetaan usein aika pian kitistä ulos ja hankitaan monopodia, irtosalamaa, uusia obiskoita, pystykahvoja sun muuta tarpeelliseksi tai halutuksi koettua tilpehööriä.

Kolmas pointti on se, että radiokamat yhdessä studioflässeillä tehdyn harjoittelun kanssa voivat tuoda myös irtosalaman käyttöön aikamoista joustavuutta. Suuntaaminen, pehmentäminen, siirtäminen... moni asiaa saattaa saada uusia muotoja ja mahdollisuuksia.

Neljäs pointti on nautinto. Joskus on hyvä pistää rahaa siihen että homma on nautinnollisempaa ja vähemmän turhauttavaa. Moista voidaan kutsua myös motivaation vaalimiseksi. Aika usein se on jopa taloudellisesti kannattavaa.

Harrin ei missään nimessä ole väärässä eikä hänen mielipiteensä ole millään tavoin huono tai harvinainen. Hän lähtee omista lähtökohdistaan, minä omistani. Kukin joutuu itse miettimään omat lähtökohtansa ja mihin suuntaan haluaa niistä lähtökohdista lähteä. Vai haluaako jäädä niihin.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Konditiona kirjoitti:
harrin kirjoitti: mun mielestä on järjetöntä lähteä ensimmäisen ostamaan jotain kalliita radiolaukaisinjärjestelmiä
Näissä asioissa se, mikä on yhdelle oikein voi olla toiselle väärin ihan riippuen kohteista, siitä, miten työnkulku halutaan järjestää, olosuhteista, taloudesta...
Minä opettelisin ensiksi hankitulla perussetillä salamakuvaamisen perusteet. Samalla ottaisin selvää siitä mitä valoilla voi tehdä ja mitkä ovat omat tarpeeni. Samoin selvittäisin miten kahta valoa voi käyttää samalla tavoin kuin useampia. Samoin selvittäisin sen miten niiden rajoitteita voi käyttää hyväksi. Keskustelun aloittajan tapauksessa järkeistäisin myös miten kameraan saa kytkettyä salamat kiinni. Tapoja on tässä suhteessa kolme mainittua:

1) Salamakenkään erillinen liitinrasia mihin saa salamajohdon kiinni.
2) Radiolaukaisin.
3) Salamoiden käyttäminen orjana kameran omalla salamalla.

Nyt vain pitäisi arvottaa itselleen se onko varaa ostaa vajaan 200€:n tai edullisempi radiosetti vai tyytyäkö aluksi langalliseen edulliseen settiin kunnes valoista ymmärtää jo hieman vai käyttääkö kameran omaa tai lisäsalamaa laukaisuihin.

Kaikilla mainituilla tavoilla selviää elämästä hengissä ja Elinkat saa toimimaan. Nyt pitää vain miettiä se mikä noista ratkaisuista on omaan käyttöön järkevin.

Tässä suhteessa hätäily tuottaa vain pahaa mieltä. Laittaisin jäitä hattuun ja jarrua kaikille hankinnoille siihen asti kunnes osaisin käyttää salamoita ja ymmärtäisin miten ne toimivat. Toisin sanoen menisin kirjastoon ja etsisin kaikki valokuvaukseen liittyvät kirjat ja etsisin niistä tietoa. Toinen hyvä tapa on katsoa netistä valokuvaajien sivuja ja etsiä tätä kautta tietoa. Lisäksi esim. Lastoliten, Photoflexin, Strobistin ja Lighting Essentialsin sivuilla on käyttökelpoista materiaalia opetteluun. Tässä yhteydessä lienee tarpeetonta sanoa, että noilta sivuilta saa hyviä vihjeitä järkevästi käytettyinä.

Tiedon etsimisen jälkeen kokeilisin ja soveltaisin käytössäni olevilla laitteilla omiin kuvauskohteisiini kaikkea mielessä olevaa. Samalla näkisin mitä tarvitsen oikeasti ja mitä en. Vasta tämän vaiheen jälkeen tekisin päätöksiä sen suhteen mitä haluan ostaa lisää.
Konditiona

Jollakulla on fx-400 -setti myynnissä sen verran halvalla että tuohon voi olla hyvä tarttua jos miettii salamasetin hankkimista.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12639105
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Osaisiko joku arvioida, miten hyvin D-lite 2 pysäyttää liikkeen?

Ja onko näistä raahattavista virtalähteistä kokemuksia?

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1870
Vastaa Viestiin