bobotti kirjoitti: Ollaan alueella jossa kuka tahansa voi esittää viisasta...minäkin ;D
Esittää kyllä voi... eri asia, mikä menee läpi, mikä ei :)
Älä valehtele äläkä keksi omasta päästäsi minulle idioottimaisia harhaluuloja ja väitä niitä minun näkemyksikseni.bobotti kirjoitti:Käsität fotonin kiinteäksi paketiksi jota se ei ole. Se on enrgiatilaKonditiona kirjoitti: , mutta energian häviämättömyyden ja tyhjästä syntymättömyyden periaate ei anna mahdollisuutta sille, että fotoni voisi fyysisesti jakautua kahdeksi fotoniksi.
Pitäis saada ainakin tarkastettavissa olevat faktat ensin kohdalleen ennen kuin alkaa mennä läpi. Sen lisäksi pitäisi aidosti ymmärtää ne periaatteet joihin vetoaa.asm kirjoitti:Esittää kyllä voi... eri asia, mikä menee läpi, mikä ei :)bobotti kirjoitti: Ollaan alueella jossa kuka tahansa voi esittää viisasta...minäkin ;D
Tää muuten sitten lähentelee kunnianloukausta.Konditiona kirjoitti:
Älä valehtele
Ja itse olet möläytellyt tälläistä vähät ennen komenttiasi.äläkä keksi omasta päästäsi minulle idioottimaisia harhaluuloja ja väitä niitä minun näkemyksikseni.
Mutta se on oma asiasi jos yrität tunkea hernettä nenääsi. Hyvää illanjatkoa ;Dmutta energian häviämättömyyden ja tyhjästä syntymättömyyden periaate ei anna mahdollisuutta sille, että fotoni voisi fyysisesti jakautua kahdeksi fotoniksi.
Oletko kenties matemaatikko? Meikäläisellä oli ope joka harrasteli Möebius muunnelmaa joka juuri sivusi aineen ja energian selittämistä matemaattisesti. En ymmärtänyt onneksi pätkääkään asiasta....tai siis halunnut ymmärtää kun olisin joutunut laskemaan. Eikä ymmärtänyt vaimokaan ...vaan sai hermoromahduksen heti kun kuuli Moeb..Konditiona kirjoitti:
Pitäis saada ainakin tarkastettavissa olevat faktat ensin kohdalleen ennen kuin alkaa mennä läpi. Sen lisäksi pitäisi aidosti ymmärtää ne periaatteet joihin vetoaa.
Jos sinä valehtelet minun kuvittelevan fotonin kiinteäksi paketiksi ja minä pyydän sinua olemaan valehtelematta niin ei siinä kyllä mitään kunnianloukkausta lähentelevääkään ole tapahtunut.bobotti kirjoitti:Tää muuten sitten lähentelee kunnianloukausta.Konditiona kirjoitti:
Älä valehtele
Olen maallikko.bobotti kirjoitti:Oletko kenties matemaatikko?
Mun edesmennyt koira tykkäs makkaroista. Siskonmiehenisä on Suomen Akatemian proffana vääntänyt fyysikko. Äidin sisko rupes harrastamaan uimahyppäämistä 74-vuotiaana. Yks tuttu on kouluavustajana.bobotti kirjoitti:Meikäläisellä oli ope joka harrasteli Möebius muunnelmaa joka juuri sivusi aineen ja energian selittämistä matemaattisesti.
Tuttu kirja vuosien takaa. Vastapallona suosittelen Richard Feynmanin teosta QED. Feynman soitti sambabändissä, harrasti stripparibaareissa istuskelua, uitti kerran tiivistettä jäävesilasissa kesken suoran TV-lähetyksen ja harrasti piirtämistä. En yhtään ihmettele jos asm olisi jo lukenut tämän teoksen.bobotti kirjoitti:Populistisista teoksista suosittelen Stephen Hawkingin ajan lyhyttä historiaa jossa muistaaksen isivutaan kansantajuisesti näitä asioita.
Täytyy kyllä jo hiljalleen olla samaa mieltä.Konditiona kirjoitti:
Pitäis saada ainakin tarkastettavissa olevat faktat ensin kohdalleen ennen kuin alkaa mennä läpi. Sen lisäksi pitäisi aidosti ymmärtää ne periaatteet joihin vetoaa.
Jos ei ole asiantuntija niin aina voi esittää omat näkemyksensä sen verran epävarmoina, että paremmin asian osaavat tajuavat että siinä ei yritetä pistää jotain tieteenalaa kokonaan uusiksi. Itse käytän sitä esim. laittamalla alkuun maininnan "korjatkaa jos olen väärässä". Sillä tavoin ei tee itsestään pelleä puhumalla läpiä päähänsä.
Konditiona kirjoitti: Jos sinä valehtelet minun kuvittelevan fotonin kiinteäksi paketiksi ja minä pyydän sinua olemaan valehtelematta niin ei siinä kyllä mitään kunnianloukkausta lähentelevääkään ole tapahtunut.
Ei silloin kun valehtelet. Silloinhan se on fakta.bobotti kirjoitti: Valehtelijaksi väittäminen on aina suora loukkaus.
Tää ei pidä paikaansa. Tuomio tulee vaikka päivät pitkät konkreettisesti valehtelisin ja sitten sinä menisit sanomaan minua valehtelijaksi julkisesti. Muutenhan poliitikkoaj voisi päiovät pääksytykset haukkua valehtelijoiksi.asm kirjoitti:
Ei silloin kun valehtelet. Silloinhan se on fakta.
Palataan sitten fotoni kysymykseen ja väitätkö siis että yksi fotoni ei voi jakaantua useaksi fotoniksi tai materiaalkeishiukaseksi tai energiatasoltaan vastaavaksi fotoni/meteriahiukkasiksi? Alkeishiukkasista käsittelevät kirjat on piukassa näitä skeemoja mitä tapahtuu hiukkasten vuorovaikutuksissa. Ja fotoniahan et saa vuorovaikutuksettomaan tilaan missään maailmankaikkeudessa.Mielenkiintoinen semanttinen kysymys on sitten, valehteleeko ihminen, jos luulee puhuvansa totta. Esim. bobotti fotoneista. Minusta ei valehtele - on vain väärässä.
Pitääkö tää osata ollakseen hyvä valokuvaaja?asm kirjoitti:Parinmuodostus ja alkeishiukasten käsittely on aika kaukana valoon liittyvistä asioista, vaikka fotoneista puhutaankin. Energian kvantittuminen ja liikemäärän säilyminen säätelevät vuorovaikutuksen mahdollisuuksia. Suoranaisesti siroamiseen liittyvissä ilmiöissä ei voi käydä niin, että valofotoni hajoaa kahdeksi infrapunafotoniksi - liikemäärän säilymislaki tulee vastaaan. Syvällisemmin juttu on monimutkainen - säteily absorboituu aineen rakenteeseen aiheuttaen viritystiloja, jotka sitten purkautuvat ja syntyy uusia fotoneja, eri taajuuksillakin. Vaikkapa loisteaineet ovat tästä hyviä esimerkkejä. Hohtovärit absorboivat uv:tä ja lähettävät sitten näkyvää valoa. Sitä vain ei sanota siroamiseksi. Eri ilmiöillä on eri nimet.
Alkuperäinen sanontasi oli, että valo mustaan paperiin osuessaan siroaa ja muuttuu infrapunaksi, joka sitten lämmittää paperia. Siinä ei ollut päätä eikä häntää, koska valo ja sen lähialueen infrapuna ovat melko samaa säteilylajia, absorboituvat samoin ja saavat aikaan samoja vaikutuksia aineessa. Valon ei tarvitse muuttua miksikään lämmittääkseen mustaa pintaa. Infrapuna ei ole sen 'lämpimämpää', päinvastoin, fotonin energia on pienempi - ei riitä esim. silmiemme aistinsolujen vastaanottoon.
Erimieltä. Infrapuna on hyvin laaja käsite ja toisessa päässä tulee radioaallot vastaan joka alue on hyvin matalaenergistä. Energia eli "liikemäärä" tavallisella näkyvän alueen fotonilla muistaakseni riittää useisiin infrapunafotoneihin.asm kirjoitti:Suoranaisesti siroamiseen liittyvissä ilmiöissä ei voi käydä niin, että valofotoni hajoaa kahdeksi infrapunafotoniksi - liikemäärän säilymislaki tulee vastaaan.
Syvällisemmin juttu on monimutkainen - säteily absorboituu aineen rakenteeseen aiheuttaen viritystiloja, jotka sitten purkautuvat ja syntyy uusia fotoneja, eri taajuuksillakin.
Kerros mulle miten nämä kaksi eroavat toisistaan? Toista vain on yksinkertaistettu. Siroamisellahan tarkoitaan energiatilojen muutosta alkeishiukkasmaailmassa. Absorptiolla muistaakseni tässä keskustelussa hamoteltiin elektroniorbitaalien muutosta?Alkuperäinen sanontasi oli, että valo mustaan paperiin osuessaan siroaa ja muuttuu infrapunaksi, joka sitten lämmittää paperia.
Valon tarvitsee aivan varmasti (minun mielestäni) muuttua liikemääräksi jotta se lämmittäisi kappaletta.Valon ei tarvitse muuttua miksikään lämmittääkseen mustaa pintaa.
Salamaasm kirjoitti:Mutta hei poijaat! Aurinkoon katsominen on hankala juttu - palataas siihen!
Ongelma on seuraava: meren rannalla vaalealla hiekalla pitää kuvata tyttölapsi nätisti. Jos sen laittaa naama aurinkoon, menevät silmät tihruun. Jos toisinpäin, on vaama tietysti varjossa ja musta kuin murjaanilla. Mikä neuvoksi? Älkää, please, tarjotko heijastimia - jos aurinko häikäisee, niin se häikäisee kiiltävästä pinnasta heijastettunakin, ja mattavalkoinen ei tunnu missään edellä kuvatuissa olosuhteissa.
MInä olen keksinyt vain yhden brutaalin ratkaisun, mutta kysellään nyt muiltakin?
Tuo herneenveto on toinen valhe. En ole vetänyt hernettä nenään vaan todennut rauhallisesti valheen valheeksi.bobotti kirjoitti:Ja on aikamoista herneenvetoa nenään lähteä syyttämään valehtelijaksi. Vaikka minä valehtelisin ummet ja lammet.. ..niin olisit tuomiolla kunnianloukauksesta jos minulla olisi oikea hlö nimikin ja haluaisin suojella kunniaani. Valehtelijaksi väittäminen on aina suora loukkaus.Konditiona kirjoitti:Jos sinä valehtelet minun kuvittelevan fotonin kiinteäksi paketiksi ja minä pyydän sinua olemaan valehtelematta niin ei siinä kyllä mitään kunnianloukkausta lähentelevääkään ole tapahtunut.
juu mutta teksteistäsi saa vähä niuhon mielteen. Sortsit multa. Ollaan jatkossa avaramielisempiä ja siedetään enemmän :=)Konditiona kirjoitti:Uskon vakaasti aikaisempien tekstiesi perusteella että ymmärrät halutessasi tämän eron.
Semmoinen pikku juttu nyt on jäänyt selviämättä, että energia (kuten lämpö- ) ja liikemäärä ovat eri asioita. Kumpikin on luonnossa perusninvariantteja, siis eri prosesseissa niiden määrä ei muutu. Esim. kappaleiden tömäyksissä kumpikin säilyy.bobotti kirjoitti: Valon tarvitsee aivan varmasti (minun mielestäni) muuttua liikemääräksi jotta se lämmittäisi kappaletta.