Ja esim. google kuvat appi on jo aika hyvä säätämään kuvia semi automaattisesti.määvaan kirjoitti: ↑Loka 29, 2023 10 : 06Jos nyt vaikka luurin karkkivärit palautuisivat normaalille tasolle ja taivaan sini näyttäisi samalta mitä omin silmin on nähtävissä.habannaama kirjoitti: ↑Loka 29, 2023 10 : 02 Miksi ottaa säädettävä dng, jollei tarkoitus lainkaan säätää kuvaa jälkikäteen?
kysyn siksi, että eikö kuitenkin laitevalmistaja olle jollain tasolla pyrkinyt optimoimaan jpeg-kuvan parhaan näkemyksensä mukaan niin, että se olisi ns. laakista katselukelpoinen?
P.s. Pitää nyt tarkentaa, että kyseessä ei ole vinoilua, vaan olen puhtaasti kiinnostuksen vuoksi utelias.
Tuli mieleen, että esim. ainakin Bigkaka gcamissa saa jopa valkotasapaino sliderin siihen kuvausnäyttöön. Siitä voi suoraan säätää kuvaa ennenkuin edes ottaa sitä.
...Sitten gcamin ylävalikoissa on se "google AWB" jonka voi laittaa päälle tai pois. Silläkin saa vähän erillaista väritasapainoa.
Yleisesti ottaen gcam on juurikin hyvä tasapainoisessa kuvanlaadussa. Se ei liikaa korosta mitään. Eri asia sitten jos gcamin asetuksista on onnistunut sotkemaan väritasapainon
Myös Xiaomin kamera appissa on aika hyviä säätöjä. En tiedä kuinka paljon eroaa 12Pro vs. 13 ultra välillä, mutta ainakin ultrassa on niitä kaikenlaisia Leica väriasetuksia neutraalista villeihin ja kaikkea siltä väliltä.
Yhtäkaikki - minä kuvaan todella usein raw+jpg muodossa. varmaan peruja siitä mihin olen tottunut järkkäreillä. Tykkään säätää RAWeja kohdilleen, mutta se DNG säätäminen kannattaa tosiaan tehdä ensin ja vasta sitten tallentaa siitä JPG, muuten koko rawin idea vesittyy.