Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Mielestäni on turhaa korostaa mitään Mensan jäsenyyksiä kun loppupelissä on vain kuvaajasta kiinni mitä puhelimella saa aikaiseksi ja mitä ei. Erillinen järkkäri tappaa sen luovuuden melko äkkiä kun lähtee heti laitelinjalle alusta asti. Lopputulos on vain yksi dc.netin papparainen lisää.
En usko. Ei kaikilla ole sinun henkilökohtiaisia ongelmia suhteessa järkkäreihin. Vaikka osaava kuvaaja voi tehdä kaikenlaista puhelimella, et sinäkään ole oppinut kuvaamaan sillä, vaan hyödynnät järkkäreillä oppimaasi asiantuntemusta. Eikä puute ja kurjuus ole myöskään ole nuorta motivoiva asia, jos ei kyseessä ole aivan äärimmäisen ihmeellinen poikkeusyksilö.
Mä ostaisin sille perheen teinille ennemmin vanhan Land Cruiserin ja laittaisin SIMmittömän Mate 30 Pron lapaseen kameraksi. Jos hätä tulee, voi apua soittaa.
Toivottavasti sinun perheessä ei ole eikä tule teinejä. Voi olla muuten aika raskaita konflikteja tiedossa. No, niin se on kaikilla jääräpäillä, varsinkin jos lapsi on perinyt tai omaksunut vanhempiensa asenteen.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Laitteen edellä homma päätyy tähän:
Jos se on poika, niin tuo on varmasti halutumpi päämäärä kuin omakotitalon hintainen kuvauskalusto. :-) Mutta älä ole huolissasi, kameroilla elvistely nuorisoporukoissa ei todellakaan edistä tuollaiseen kohtaloon päätymistä, vaan toimii täysin päinvastoin.
Hannu
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ite kun kasvattanut kolme lasta yhdessä ammattikasvattajan kanssa jolta kaiken lisäksi samalla oppinut aimo annoksen fiksua humaania lähestymistapaa asioihin ylipäätään niin en voi kuin "kauhulla" ajatella millaista "metodikasvatusta" täällä harrastettaisiin ja veikkaan myös että vois olla muutamat vakavakin konfliktit kylmä tosiasia jos ajatusmaailma oikeesti toisen huomioonottaen tuota tasoa mitä rivien välistä voi tulkita.

Nooh, onneksi noilla metodeilla Vaimolla ainakin riittää lastenkodissa töitä, meinaan yllättäen melko iso prosentti asiakkaina ihan ns. tavallisten perheiden lapsia.
Sitä se kännykuvaaminen teettää =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No toisaalta jos skidi on kuvailtu yleisnero, niin miksi faijan pitäisi edes sotkeentua koko hommaan? Päätelkööt itse laitteensa annetulla rahamäärällä. Luulisi onnistuvan jos neljävuotiaana jo kuvannut ekat settinsä.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

hkoskenv kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:Tällä hetkellä mietityttää ihan tolkuttomasti, että pitäisikö perheen yläasteikäiselle hankkia käytetty croppari, käytetty FF, uusi peilitön vai mitä.
Kannattaako sitä liikaa miettiä? Päätät vain paljonko se saa maksaa ja annat nuoren valita. En usko, että edes kokeneen isä(oletetu)n opastuksella nuori osaa ostaa ensimmäiseksi oikeaksi kamerakseen lopullisen ratkaisun, johon on tyytyväinen loppuiän. Kaikilla noilla pääsee harrastuksessa eteenpäin seuraavalle tasolle, mikä se sitten onkin, ja sitten tietää jo paremmin mitä haluaa seuraavaksi.
Maffer, kyllä se tuli mainituksi asiallisesti jo ennen totuuden julistamista.
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

hkoskenv kirjoitti:Niin, mutta voiko siihen lopultakaan vaikuttaa sillä miettimisellä? Jos keksit keinon ennustaa mistä nuori innostuu ja mihin kyllästyy, olet varmaan pian maailman rikkain mies. Minä olen ainakin lakannut yrittämästä ja pidän huolen lähinnä siitä, että isoimmat harkitsemattomuudet karsitaan pois.

Se peilikamera on varmasti hyvä idea ja antaa valtavasti mahdollisuuksia. Ja jos käytetty kama kelpaa kokeiluihin, tulee varmaan edullisemmaksi. Toisaalta minun on vaikea nähdä miksei sama onnistuisi peilittömällä. Nuorella tuskin on samaa neuroottista suhtautumista adaptereihin kuin meillä, ja he ovat hyvin taitavia ja joustavia oikomaan teknisiä ongelmia.
Kun tuntee tämän yhden niin asia helpottuu. Innostuu siihen mistä innostuu. Sen kyllä huomaa. Kyllästyy kun joku muu tulee mukaan sohlaamaan niin ettei saa tehdä rauhassa niitä omia juttujaan omalla tavallaan.

Kokee selvästi peilittömät enemmän omaksi maailmakseen kuin peililliset. Lisäksi erittäin pienet kädet joten pikkuvehkeet sopivat paremmin kouraan.
habannaama kirjoitti:Tota polkua itsekin tullut tallattua kun taiteellisesti lahjakas vanhempi tyttäristä pyysi öljyvärisettiä itselleen ja kun hankin sen tiimarin halppis-setin, muutaman nysväämisen jälkeen innostus alkoi laantua ja kun sitten siitä viisastuneena hankin näädänkarvasudit ja parasta öljyväriä mitä kuolevainen rahalla sai ja maalausaihioksi jotain ihan muuta kun painajan ajoiltani kertynyttä kartonkia, alkoi taas innostus nostamaan päätään ja kantamaan hedelmää.
Eli summa summarum, hanki ihmeessä jotain muuta kuin kännykkä, hanki aito järkkäri mutta niin että viet hänet kamerakauppaan valmiin budjetin ja muutaman vaihtoehdon kera ja siitä sitten käpistelemään mikä hänelle henk.koht. tuntuu OMAAN käteen parhaalta.

Hyvä fiiliksen tappaja on huonosti käteen sopiva laitteisto ja kun luot omistajan ja kameran välille suhteen jo kokeiluvaiheessa, niin se kuuluisa pikkusormi on siinä kohtaa jo luovutettu sille kameralle ja ikuinen side luotu tähän hommaan ;)
Hyvin samanlainen tapaus täällä meillä. Tykkää tehdä niin kuin itse kokee nautinnolliseksi tai ei ollenkaan. (Mussa ittessäni ihan sama vika joten ymmärrän tuota asennetta hyvin.)

Onneksi ei ole hirveää kiirettä tän asian kanssa.
Maffer kirjoitti:No toisaalta jos skidi on kuvailtu...
Maffer:

Jos et osaa suhtautua nälvimättä ja ilkeilemättä itsellesi tuntemattomaan lapseen niin se kertoo sinusta ihmisenä ja persoonallisuustyyppinä kaiken oleellisen.

Jos oikein muistan niin palstasofta taisi tarjota mahdollisuuden laittaa asialliseen keskusteluun kyvyttömät ja haluttomat tapaukset ignorenapin alle. Taidan kokeilla sinun kanssasi kuinka hyvin se toimii. Asennoitumisesi ei ansaitse mitään muuta.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuli tuosta edellä olevasta sanan säilän kalisuttamisesta mieleen yks tapaus eletystä elämästä.

Muutama ajast'aika sitten saatiin yhen ryhmän kanssa järjestetyks mahollisuus päästä vierailemaan Laukaassa eräässä yksityisessä museossa, tai sen tapaisessa. Ferrareita muutama, sellasta rallikalustoa mitä ei monessa paikassa ole, eli sillon jonkun vuoden takasta tehaskalustoa. Siis Juha Kankkusen kotitilalla. Isänsä Pekka oli esittelijänä.

Kun lähettiin pois paikalta, eräs kaveri totes että taas oppi jotakin. Sen, että oman lapsen saavutukset, vaikka oisivat melko mittaviakin, eivät välttämättä ulkopuolisista kuulijoista tunnu ihan samalta ko lapsen vanhemmista...

JL Anttola
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

On tää elektroniikkaromun kanssa leikkiminen vakava asia.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitäs nälvimistä tuo oli? Se oli ihan loogista päättelyä. Jos neljävuotias onnistuu jo kuvaamaan, ei yläasteikäisenä taida olla ongelmia valita tekniseltä kantilta välineet.

Se ennemmin on ongelmallista, että korostetaan skidin taitoja isoon ääneen muulle maailmalle (tuntemattomille) esittelemättä hänen taiteellisia luomuksia joiden voisi kuvauksen perusteella olettaa olevan melko korkeatasoisia, jopa uniikkeja.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Juu, vakavaa on. Ihan tosissaan kyllä sanoisin, että ei 4 vuotias mitään osaa kuvata, vaikka lapsi matkimalla oppiikin.
Mutta itse asiaan, niin ne onnistumisen elämykset on tärkeitä ja Eos R:n eye af pelaa jo sen verran hyvin, että kuvat onnistuu tavallista paremmin. Se taas on kaverienkin mielestä mukavaa, kun joku osaisi ottaa hyviä potretteja, jotka tarkentuu just oikein. Esim 50mm 1.4 tai 85mm 1.8 vois olla pätevä hankita vaikka tällaisen Eos R:n kaveriksi tai ehkä joku muukin kamera tarkentaa oikein, mutta tuo nyt ainakin kannattaa ottaa huomioon ostopäätöstä tuumiessa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tai joku snadi Sonyn A6400 ja siihen joku kiva pikku prime. Sehän on jo kaikenmaailman herkuilla. On huippu tarkennukset, hyvät kuvanlaadut ja kaiken kukkuraksi se on todella pieni. Tsekkaa sekin. Olihan siitä askelta alempana A6100 ja askelta ylempänä A6600.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Matti H:lta hyvä video Eos R:stä.

https://www.youtube.com/watch?v=wgDaxYD-nzo" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä oli taas täyttä asiaa videokulmasta katsottuna.
nsamppa

T71 kirjoitti:Matti H:lta hyvä video Eos R:stä.

https://www.youtube.com/watch?v=wgDaxYD-nzo" onclick="window.open(this.href);return false;

Njoo. Canonin oma Lanier. Vähän ehkä kannattanee markkinointi kulmaa ottaa tohon mukaan kun katselee.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

nsamppa kirjoitti:
T71 kirjoitti:Matti H:lta hyvä video Eos R:stä.

Njoo. Canonin oma Lanier. Vähän ehkä kannattanee markkinointi kulmaa ottaa tohon mukaan kun katselee.
Miten vaan, mutta monet sanoo samaa, eli nyt porukka ei kuvaa enää 4K, vaan 1080 ja kehuvat, että R tarkentaa hyvin ja jälki on hyvää.
nsamppa

T71 kirjoitti: Miten vaan, mutta monet sanoo samaa, eli nyt porukka ei kuvaa enää 4K, vaan 1080 ja kehuvat, että R tarkentaa hyvin ja jälki on hyvää.
Heh. Pakkohan sillä R:llä on kuvata 1080 ku 4K:ta ei täydeltä kennolta saa ulos. Ja jos kumartaa Canonin suuntaan, niin pakkohan sitä on sit argumentit siihen keksiä. Ainakin ne mitä oon ite kuullu niin aika huvittavia ovat. Kyllä ne laulut sitten hienosäädetään ku Canonilta tulee oikea 4K ff peilitön. Silloin taas 4K on se juttu.

Mä väitän siltikin että vaikka monet sanoo kuvaavansa 1080, niin ne on häviävän pieni osuus verrattuna niihin jotka kuvaa 4K:na. Jos ei hidastusta tarvii, mikä muuten on käytännössä käyttökelvoton R:llä, niin ei vaan oo mitään syytä kuvata 1080:lla. Ei mitään. Just tänään viimeistelin useamman pätkän ja kaikissa käytin monessa klipissä warp stabilizeria. Se vaan toimiessaan tekee ihmeitä todella nopeasti. 4K:n ansiosta siinä ei edes menetä muuta ku vähän rajausta vähän pienemmäksi. Resoluutiota ei katoa mihinkään kun lopputuote mulla kuitenkin 1080 aina. Lisäksi tuntuu että se puree paremmin 4K matskuun. Mikä sinällään ymmärrettävää koska on enemmän detskua mihin tarttuu.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Tän katoin eilen ja kertoo toi nyt kai jotain, etenkin jos Canonilta ois tulossa RII, jossa ois FF 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=GdZRDu4-nFg" onclick="window.open(this.href);return false;

Videon kommentit on kyllä ihan helmee... :D
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Konditiona kirjoitti: - - - - -
Peilillisten vehkeiden puolella Canon katsoi hyväksi että on tonnisarja, satasarja, kymppisarja, vitoset, seiskat, kutoset ja ykköset. Se tekee 7 sarjaa.

- - - - -
Rakenteeltaan ja varustelultaan kutoset ovat käytännössä kymppisarjaa (6 <-> 60) kinokennolla ja seiskat vitossarjaa kroppikennolla. Jää viisi sarjaa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

javal kirjoitti:
ttuplai kirjoitti:Tällänenkin keskustelu löytyi. Nähtävästi ei ihan erillinen ongelma. Ehkä ton luotettavan kameran softassa on jotain pientä ongelmaa. Odotellaan...

https://community.usa.canon.com/t5/EOS/ ... d-p/277989" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli käykö sinullekin niin että kamera jäätyy totaalisesti, eikä vastaa enää minkään nappulan painallukseen kertomasi asetusten asettamisen ja säätämisen jälkeen?

Mä asetin "liukumiinaan" päihin ihan samat Kelvinit kuin sinä, ja likuun K säätö. Tallensin C1 :n useaan kertaan, käyttäen näitä kahta Kelvin lukemaa, sekä kolmatta joka oli asetettu liukusäädintä liu'uttamalla. En saanut ilmiötä esiin vaikka kuinka räpelsin. Mutta minulla ei ollut valittuna (C1-C3) asetusten automaattista tallennusta, en koskaan pidä sitä päällä koske ennen pitkää olen ryssinyt C1-C3 paikkaan sellaisen asetuksen jota ei ollut tarkoitus tallettaa. Ehkä vielä yritän kerran siten että laitan ton C1-C3 automaattisen tallennuksen päälle. Jos saan vian toistumaan niin sitten tiedämme että se ei ole vain yksittäisen kameran (HW) ongelma, vaan systemaattinen softavika, jokin Canon näyttäisi reagoivan nykyään aika nopeasti FW päivityksen muodossa. Ehkäpä laitan vielä vanhan EF lasin nokalle jos sillä olisi jotakin vaikutusta asiaan.

Niin, kameroiden satunnainen jäätyminen ei lienee nykyään mitenkään todella harvinaista, ja asian voi todistaa netin välityksellä varsin helposti. Myös 5D mk4 jäätyy.

https://community.usa.canon.com/t5/EOS/ ... d-p/270844

ja tuolta lisää...
https://www.google.com/search?client=sa ... 8&oe=UTF-8

Paremminkin kysymyksinä on että mikä moderni digikamera ei koskaan jäädy, tai miten usein se jäätyy.
Satunnainen on eri kuin toistettava - olen kyl itekin saanut kameran joskus jäätymään, mut tässä tapauksessa sama toistuu samassa tilanteessa aina. Hankalahan tilanne on ihan samanlaisena toisen tehdä, koska näin käyttäjänä näkee korrelaatioita siellä missä niitä ei ole ja päinvastoin. Munkin pitäs ensin laittaa kaikki asetukset ylös - resetoida masiina, päivittää firmis (jos vika on esim. tullut tuon kirjoituksessa ja sit kokeilla, mut ihan niin paljon en jaksa kameroiden kanssa puljata jos ei oo pakko.

Mä pidän ton automaagisen tallennuksen päällä, koska mä ennemmin unohdan tallentaa. Sinänsä mä tulen toimeen ilman tota liukuakin, kun sen herkkyys ei muutenkaan oikein istu mun vartalolle eli ei se hyväksi keksinnöksi oikein mitenkään muutu. Ajattelin, et siitä sais ees jotain irti.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

hkoskenv kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:Mielestäni kannattaa miettiä koska se seuraava taso voi olla edessä 3kk sisällä siinä kun isällä menisi vaikka vuosi ja jollakulla muulla esim. kolme vuotta.
Niin, mutta voiko siihen lopultakaan vaikuttaa sillä miettimisellä? Jos keksit keinon ennustaa mistä nuori innostuu ja mihin kyllästyy, olet varmaan pian maailman rikkain mies. Minä olen ainakin lakannut yrittämästä ja pidän huolen lähinnä siitä, että isoimmat harkitsemattomuudet karsitaan pois.
Kyse on paneutujasta jonka henkilökohtainen tieteellinen kirjasto on yläasteikäisenä isompi kuin koulun vastaava.
Ainakin minun nuoruudessa siihen riitti yhden tieteellisen kirjan omistaminen. :-)
Kyse on henkilöstä joka nelivuotiaana heitti oman studiokeikan itsenäisesti työskennellen sen jälkeen kun mä olin pystyttänyt sille sen studion. Kyse on henkilöstä voi piirtämisen suhteen olla parin vuoden sisällä kykenevä toimimaan vaikka lastenkirjan kuvittajana.
Sitä vaikeampaa se on ennustaa mihin hänen kiinnostuksensa kehittyy.

Se peilikamera on varmasti hyvä idea ja antaa valtavasti mahdollisuuksia. Ja jos käytetty kama kelpaa kokeiluihin, tulee varmaan edullisemmaksi. Toisaalta minun on vaikea nähdä miksei sama onnistuisi peilittömällä. Nuorella tuskin on samaa neuroottista suhtautumista adaptereihin kuin meillä, ja he ovat hyvin taitavia ja joustavia oikomaan teknisiä ongelmia.
Tässä kohtaa olen hkoskenv:n kanssa niin samaa mieltä. Riippumatta nuoren nerouden tasosta kiinnostukset nousevat tai laskevat yllättävän nopiasti. Toki pianoharrastuksen voi aloittaa ostamalla flyygelin olkkariin, mut mä ehkä nykyaikana ens alkuun hankkisin jonkun käytetyn sähköpianon ja sillä sit kahtelee miten homma jatkuu. Ja jos nuorelta iteltään kysyy niin vain paras ja uusi on riittävä. Suomi ja maailma on täynnä lahjakkaita nuoria joista osasta tulee konserttitason pianisteja ja osa päätyy tekniseen korkeakouluun jossa pianoa soitetaan kavereiden iloksi teekkarien ryyppilloissa - kandee silti panostaa ennemmin akustiseen skittaan, koska se kulkee mukavammin mukana. Yhden ihmisen tulevaisuuden ennustamisessa tod. näk. arpa osuu suunnilleen yhtä usein oikeaan kuin huolellinen pähkäily (tästä on kyl aika vahva tutkimusnäyttö eli alkeellinen tilastollinen työkalu pesee ihmisen).
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Konditiona kirjoitti:Maffer:

Jos et osaa suhtautua nälvimättä ja ilkeilemättä itsellesi tuntemattomaan lapseen niin se kertoo sinusta ihmisenä ja persoonallisuustyyppinä kaiken oleellisen.

Jos oikein muistan niin palstasofta taisi tarjota mahdollisuuden laittaa asialliseen keskusteluun kyvyttömät ja haluttomat tapaukset ignorenapin alle. Taidan kokeilla sinun kanssasi kuinka hyvin se toimii. Asennoitumisesi ei ansaitse mitään muuta.
Kun kyseessä kameroihin liittyvää liittyvää jonninjoutavaa jorginaa, jota tämä kaikki tekstin suoltaminen täällä todellisuudessa on niin nää Mafferin jutut nyt on mitä on ja niin niihin kannattaakin suhtautua, vaikka itseäni se välillä väsyttääkin, kun samaa mantraa jauhetaan päivät pääksytysten, mutta kun sama agenda näemmä ylettyy kaikkeen ilman aitoa monipuolista muiden tarpeita huomioivaa asennoitumista, jossa siis pystytään katsomaan asioita muista kuin omista lähtökuopista niin en myöskään voi moista asennetta kuin ihmetellä.

Jollei ole mitää aitoa annettavaa keskusteluun niin siinä kohtaa kannattaa miettiä olisiko fiksumpaa olla ylipäätään osallistumatta ?

Eli pakko kompata ingoren käyttöä tässä asiayhteydessä versus nämä kaikkein idioottisimmat "ulostulijat", sillä ei se myötäeläminen niin vaikea laji ole, vai kenties onko sittenkin ? On se....
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin