Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Juu, telellä saa nattaset esiin :] Näkymä silmin on vähän hassu eikä sovi oikein ympäristöönsä verrattuna maanosan muihin järviin. Siksi Lokka kuuluu sellaisiin suomalaisnäkymiin, jotka tulee tiedostaa käymällä paikalla. Rannoilla kilisee puunsälää hiljalleen - kuin jäätyneet oksat sateen jälkeen.
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
No nyt veljet herätti uteliaisuuden...
Möhköenduromiesten seikkailukertomuksia katellu noista maisemista, mutta niissä kuvat on ojanylityksistä, missä ukot raahaa moottoripyörän rotjaketta... ne ei oo niinkään herättäny kiinnostusta ite lähteä. Niistä muistelisin, että jottain ihme reittejä on Tulppion, Lokan ja Vuotson väleillä, saatan muistaa väärin. Ei jää sellaset paikat jutuista mieleen, missä ei oo ite kulkenu. Eli sitä ihmettelin, että jos tuonne Lokkaan ajas oikeesti leikkiendurolla, onks se pistoraide vai pääseekö mitään väyliä länteen tulematta takas etelän suuntaan? Lokan altaan itäpuolelta ei varmaan mitään ajoneuvolle sopivaa reittiä mee. Tai saattaa jo olla aika hypoteettinen kysymys kohta seitenkymppiselle, mutta ainahan sitä voip haaveilla... oikeesti oon kaikki Saariselän suunnan reissut paahtanu issoo tietä noissa maisemissa, oon sitte ollu autolla tahe moottoripyörällä liikkeellä (kerran jopa ilmojen teitä työnantajan vaatimuksesta...), että ois siinä korjaamista. Pientankkisen leikkienduron kanssa tuolla on yks ongelma mistä saap bensaa, se mennee omalla tankillaan vaan parisattaa kilsaa, mutta melko pienellä vaivalla saap kyllä toisen mokoman kulkemaan mukana. Kamerakin siihen kyytiin kyllä mahtuis, ko tyytyy pieneen, esmerkiks epeliin.
Meillä pyöriteltiin päätä, kun joskus luettiin ryssän suunnitelmista kääntää Siperian jokien suuntaa; liekö oltu täällä sen viisaampia? Ryssä ei sentään toteuttanu...
Jaakko
Möhköenduromiesten seikkailukertomuksia katellu noista maisemista, mutta niissä kuvat on ojanylityksistä, missä ukot raahaa moottoripyörän rotjaketta... ne ei oo niinkään herättäny kiinnostusta ite lähteä. Niistä muistelisin, että jottain ihme reittejä on Tulppion, Lokan ja Vuotson väleillä, saatan muistaa väärin. Ei jää sellaset paikat jutuista mieleen, missä ei oo ite kulkenu. Eli sitä ihmettelin, että jos tuonne Lokkaan ajas oikeesti leikkiendurolla, onks se pistoraide vai pääseekö mitään väyliä länteen tulematta takas etelän suuntaan? Lokan altaan itäpuolelta ei varmaan mitään ajoneuvolle sopivaa reittiä mee. Tai saattaa jo olla aika hypoteettinen kysymys kohta seitenkymppiselle, mutta ainahan sitä voip haaveilla... oikeesti oon kaikki Saariselän suunnan reissut paahtanu issoo tietä noissa maisemissa, oon sitte ollu autolla tahe moottoripyörällä liikkeellä (kerran jopa ilmojen teitä työnantajan vaatimuksesta...), että ois siinä korjaamista. Pientankkisen leikkienduron kanssa tuolla on yks ongelma mistä saap bensaa, se mennee omalla tankillaan vaan parisattaa kilsaa, mutta melko pienellä vaivalla saap kyllä toisen mokoman kulkemaan mukana. Kamerakin siihen kyytiin kyllä mahtuis, ko tyytyy pieneen, esmerkiks epeliin.
Meillä pyöriteltiin päätä, kun joskus luettiin ryssän suunnitelmista kääntää Siperian jokien suuntaa; liekö oltu täällä sen viisaampia? Ryssä ei sentään toteuttanu...
Jaakko
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kalastusta Nattasten juurella
Mä olin (olikohan -74) kalassa Vuotsossa, missä kaveri oli opettajana. Sinne ajettiin Vuotson kylän pohjoispuoleta pientä hiekkatietä altaan läheisyydessä pahuksen pitkään .. olisko ollut useita kymmeniä kilometrejä. Tietysti mun pompannappi Fiat:lla. Tie olis jatkunut pidemmällekin itään, mutta kaveri tunsi kalapaikan. Se oli aika tarkkaa touhua autolle, mutta moottoripyörällä suht helppo reitti.
Kalastus oli erikoista, koska silloin metsänpohjan humus ja puunjuuret muodosti hirveän rantaryteikön, jossa oli pieniä altaita missä kalat tykkäs majailla. Niiden rantoja kahlattiin ja aina kun hauki lähti liikkeelle, niin heitettiin perään. Yleensä kala otti kiinni, mutta juuri koskaan ei saanut ylös, kun ne meni juurakoiden väliin. Yhtään kalaa en saanut tuomisiksi siltä reissulta, mutta kuvia jäi juurakoihin monta.
Jaa nii, kalastaessa ei voinut juuri avata suuta, koska hyttyset meni myös sinne. Korviin ja silmiinkin, mutta suussa kourallinen hyttysiä tuntuu melkosen inhottavalta.
Lopuksi alkoi sataa ja kotiin oli kiire lähteä, koska kuulemma virtaava vesi söi helposti paluutien poikki.
Mä olin (olikohan -74) kalassa Vuotsossa, missä kaveri oli opettajana. Sinne ajettiin Vuotson kylän pohjoispuoleta pientä hiekkatietä altaan läheisyydessä pahuksen pitkään .. olisko ollut useita kymmeniä kilometrejä. Tietysti mun pompannappi Fiat:lla. Tie olis jatkunut pidemmällekin itään, mutta kaveri tunsi kalapaikan. Se oli aika tarkkaa touhua autolle, mutta moottoripyörällä suht helppo reitti.
Kalastus oli erikoista, koska silloin metsänpohjan humus ja puunjuuret muodosti hirveän rantaryteikön, jossa oli pieniä altaita missä kalat tykkäs majailla. Niiden rantoja kahlattiin ja aina kun hauki lähti liikkeelle, niin heitettiin perään. Yleensä kala otti kiinni, mutta juuri koskaan ei saanut ylös, kun ne meni juurakoiden väliin. Yhtään kalaa en saanut tuomisiksi siltä reissulta, mutta kuvia jäi juurakoihin monta.
Jaa nii, kalastaessa ei voinut juuri avata suuta, koska hyttyset meni myös sinne. Korviin ja silmiinkin, mutta suussa kourallinen hyttysiä tuntuu melkosen inhottavalta.
Lopuksi alkoi sataa ja kotiin oli kiire lähteä, koska kuulemma virtaava vesi söi helposti paluutien poikki.
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Taitaa olla tuttu hiekkatie. Jos se on se, minkä päässä on tosiaan venesatama. Pitkä ja Land Cruiser -kuntoinen.
--
Vaihteeksi paikallinen autio Asikkalasta. Jopa muutama värikin löytänyt tiensä kuvaan.
Jos yhteen kuvaan tiivistäisi, se olisi tämä, missä koko perintö. Lautakasa, puimuri, romu ja punainen navetta.
Sampo 10 -puimuri.
British Leyland 285
Itse navetta
Päärakennus
Lukittu
...
--
Vaihteeksi paikallinen autio Asikkalasta. Jopa muutama värikin löytänyt tiensä kuvaan.
Jos yhteen kuvaan tiivistäisi, se olisi tämä, missä koko perintö. Lautakasa, puimuri, romu ja punainen navetta.
Sampo 10 -puimuri.
British Leyland 285
Itse navetta
Päärakennus
Lukittu
...
Oi aamu kamala,
jäi mäkeen vanha Samara.
Tuo Leyland taas jo kankee,
jo lentää,
SIRKKELIT HANKEEN!
-
- Viestit: 10646
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Jämäkän varmaa kuvaa taas !
Noi ruosteenpunaset kuuset on kyllä huikkasen skitson näköisiä. Varsinkin jos ei tiedä, mikä juju siinä on taustalla. Saattaapi olla ihan hyödyllinne efekti jossain tilanteessa/kuvaaiheessa!
Noi ruosteenpunaset kuuset on kyllä huikkasen skitson näköisiä. Varsinkin jos ei tiedä, mikä juju siinä on taustalla. Saattaapi olla ihan hyödyllinne efekti jossain tilanteessa/kuvaaiheessa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Jooh, no taitaa jäädä keväälle tuon ja muiden suotimien käyttö enemmän. Ei oikein talvella ole virkaa IR-touhuissa jos ei mustaa taivasta päivällä jahtaa. Tai sitten löydä jotain valiomuotoisia havupuita. Puskista kyllä paljastuu talvella roinaa, mutta siinähän ne möllöttää rankoina edessä ilman lehtiä.
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Tammermatic Tampereelta. Ajelin Hervannan takamailla ja pusikossa nökötti tämmöinen konstruktio. Ajokki -linjuri Tammermatic -pesuriin parkkeerattuna. Siihen on jäänyt linjan ajamiset niille sijoilleen.
Ajokki takaa päin. Ensivilkaisulla oli hieman vaikeaa hahmottaa, miten päin tuo tuossa oikeastaan onkaan.
Pesulinja sivulta Atlas Copco -generaattorin/kompurakärryn, tai mikä lie, kera:
Tammermatic Raindrop V3.1 - Made in Finland
380V, 3.3kW ja 10A sulakkeet
Alhonen & Lastunen O.Y.
Linja 75 XXXX (?) - Tampere
Ajokki takaa päin. Ensivilkaisulla oli hieman vaikeaa hahmottaa, miten päin tuo tuossa oikeastaan onkaan.
Pesulinja sivulta Atlas Copco -generaattorin/kompurakärryn, tai mikä lie, kera:
Tammermatic Raindrop V3.1 - Made in Finland
380V, 3.3kW ja 10A sulakkeet
Alhonen & Lastunen O.Y.
Linja 75 XXXX (?) - Tampere
-
- Viestit: 12942
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Aika hieno löytö tämä Tammermaticin pöheikkö! Hyviä kuvia!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 6446
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Nyt o mielenkiintoinen sarja! Ollu joskus rekisterissä tunnuksilla IFL-38. Mikä lie tuo eka paikkakunta...?
Tekniset tiedot
Alustamerkki: Volvo
Alustamalli: B635
Akseliväli: mm
VIN: 3495
Korimerkki: Ajokki
Korimalli:
Sarjanumero: 2249
Istumapaikat: kpl
Käyttöönotto: 1966-10-31
Mitat: 11,5 m x m
Ovet:
Helppo nakki se sitten olikin: Ponsa-Tampere. :)
Hito paljo vaikeempi homma paikallistaa tuo kuvien paikka.... ;)
Tekniset tiedot
Alustamerkki: Volvo
Alustamalli: B635
Akseliväli: mm
VIN: 3495
Korimerkki: Ajokki
Korimalli:
Sarjanumero: 2249
Istumapaikat: kpl
Käyttöönotto: 1966-10-31
Mitat: 11,5 m x m
Ovet:
Helppo nakki se sitten olikin: Ponsa-Tampere. :)
Hito paljo vaikeempi homma paikallistaa tuo kuvien paikka.... ;)
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
On muuten takapuskuri kiinnitetty rautalangalla fillarikoukkujen jäänteisiin. Ei kovin pitkää matkaa olisi mukana seurannut. :)
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kato prkle. En ihan heti huomannut vaikka muuten hinkkasin Silver Efexissä linjurin päätyä :D
--
Unohdetut padot, kylmenneet kuistit
Sarja joulun pyhiltä Porraskoskelta Hämeen korvesta. Kävin taas muistelemassa hetkeä, jolloin Nikonit ui ensimmäisen kerran vuonna 2012 jouluna. Nyt kun vettä on vieläkin poskettomasti enempi puroissa ja lasku-uomissa kuin normaalisti, oli vanhalla voimalaitospadolla hyvä pöhinä menossa.
Vapaalasku-uoman patoluukku:
Viereisellä kukkulalla olikin sopivasti autio odottamassa vuoroaan
Näissä tuvissa lienee vielä ihan elämääkin, ainakin jossain kohti vuotta. Eihän tämä sarja näitä pois sulje, kunhan rajaseutua on vaan.
Tila-autoni oli rata-autoni
On lumet joulun nää muisto vain.
--
Unohdetut padot, kylmenneet kuistit
Sarja joulun pyhiltä Porraskoskelta Hämeen korvesta. Kävin taas muistelemassa hetkeä, jolloin Nikonit ui ensimmäisen kerran vuonna 2012 jouluna. Nyt kun vettä on vieläkin poskettomasti enempi puroissa ja lasku-uomissa kuin normaalisti, oli vanhalla voimalaitospadolla hyvä pöhinä menossa.
Vapaalasku-uoman patoluukku:
Viereisellä kukkulalla olikin sopivasti autio odottamassa vuoroaan
Näissä tuvissa lienee vielä ihan elämääkin, ainakin jossain kohti vuotta. Eihän tämä sarja näitä pois sulje, kunhan rajaseutua on vaan.
Tila-autoni oli rata-autoni
On lumet joulun nää muisto vain.
-
- Viestit: 868
- Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Esteetön auto! Joku tullut ulos rollaattorilla?
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Khyll. Siit on takakontista liukumäki ojan penkalle suoraan.
--
Samalta suunnalta parikyt kilsaa toisaalle löytyy Palsan Wehnämylly.
Harmi että keli oli tukossa. Lähtiessä paistoi Asikkalassa aurinko ja 50km päässä harmaata. Nyt on kuitenkin hyvä aika kierrellä myllyjä ja patoja kun vettä on keskimääräisen kevättulvan verran jokiuomissa.
--
Laitetaan myllyn seuraksi otantaa Luopioisten kylänraitilta mikä ei ole monenkaan kilometrin päässä. Siinä on heti pian kunnon tienvarsitönö alkuun.
Muutaman mutkan takana joku isompi pytinki / talo sortunut pöheikköön, sekin tien varrella.
Halkopinon päällä kasvoi sammalta ja ruusuja. Lienee hyvä tovi edellisestä lämmityksestä...
Ja pian ollaan Luopioisten Linjojen tienvarsivarikolla.
Ei tarvitse montaa kilometriä jatkaa, kun aika korjaa pois taas yhden yrityksen jättäen konehallit metsän siimekseen.
Autokorjaamo T:mi Keijo Nurminen
Toimisto/Varasto mikälie hallien vieressä pöheikössä.
Hiekkapuhallushallissa on ainakin puhallettu fillari ja kasa renkaita.
--
Samalta suunnalta parikyt kilsaa toisaalle löytyy Palsan Wehnämylly.
Harmi että keli oli tukossa. Lähtiessä paistoi Asikkalassa aurinko ja 50km päässä harmaata. Nyt on kuitenkin hyvä aika kierrellä myllyjä ja patoja kun vettä on keskimääräisen kevättulvan verran jokiuomissa.
--
Laitetaan myllyn seuraksi otantaa Luopioisten kylänraitilta mikä ei ole monenkaan kilometrin päässä. Siinä on heti pian kunnon tienvarsitönö alkuun.
Muutaman mutkan takana joku isompi pytinki / talo sortunut pöheikköön, sekin tien varrella.
Halkopinon päällä kasvoi sammalta ja ruusuja. Lienee hyvä tovi edellisestä lämmityksestä...
Ja pian ollaan Luopioisten Linjojen tienvarsivarikolla.
Ei tarvitse montaa kilometriä jatkaa, kun aika korjaa pois taas yhden yrityksen jättäen konehallit metsän siimekseen.
Autokorjaamo T:mi Keijo Nurminen
Toimisto/Varasto mikälie hallien vieressä pöheikössä.
Hiekkapuhallushallissa on ainakin puhallettu fillari ja kasa renkaita.
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Hetkeksi Satakuntaan. Pohjoisen matkan jälkeisiä ruutuja pyörälenkiltä jostain Punapakan ja Nakkilan seuduilta. Sovitaan että Nakkilasta on.
Viereisen ladon ovi oli raollaan ilta-aurinkoon päin ja se valaisi sisältä sopivasti jonkin vanhan puintivehkeen (?)
Pihalla oli lisää noita rojuja.
Muutaman kilsan päässä nökötti pusikossa lisää roinaa.
Nakkilan asutuskeskuksesta päin jäi kortille tuollainen himmeli:
Nakkilaan pitää tehdä pari reissua lisää, sen verran rämää settiä oli.
Viereisen ladon ovi oli raollaan ilta-aurinkoon päin ja se valaisi sisältä sopivasti jonkin vanhan puintivehkeen (?)
Pihalla oli lisää noita rojuja.
Muutaman kilsan päässä nökötti pusikossa lisää roinaa.
Nakkilan asutuskeskuksesta päin jäi kortille tuollainen himmeli:
Nakkilaan pitää tehdä pari reissua lisää, sen verran rämää settiä oli.
-
- Viestit: 6446
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Tuon edellisen sarjan lopussa olevista mustavalkoisista osa tuttuja meille. Et käyny tuossa klapikasan rakennuksessa sisällä?
Nii joo, vattuja noitte klapien päällä kasvaa. ;)
Nii joo, vattuja noitte klapien päällä kasvaa. ;)
-
- Viestit: 22627
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Hopsan! Vähän taukoa pitäny sarjan käpistelystä. Nyt kuitenkin uutta putkeen, eli kun maailma on pieni, samasta romukeräilijän laanista setti missä jopisalo aikaisemmin vieraili. Olimme käyneet samassa paikassa tietämättä toisistamme mitään. Mä kävin heinäkuun lopussa 2019 kun vielä oli lämpöistä ja kasvillisuutta hyvin infrapunatouhuun.
Heti alkuun iso kasa Kontio-Sisuja. Yhdessä lukeepi ovenpielessä Y.Rautamaa / Eura / 15.
Sitten romu Kotkasta. M.Spännäri. Mahtaa olla siellä yleisempikin sukunimi.
F12 Volvo nökötti viereisessä pusikossa. SKAL-tarra edessä - Suomen Kuorma-autoliitto.
Muutaman sata metriä ja autiota pukkaa metsän siimeksessä...
Tässä fillarissa kyrillisillä kirjaimilla merkinnät renkaissa. Milloin lie viimeksi ajeltu. Vasemmalla lehdessä muutama mainos näkyvillä missä markka-ajan mainoksia eli on täällä hyvä tovi jo puskettu horsmaa.
Sarjan päättää mysteerikaivuri "rautapyörineen".
Heti alkuun iso kasa Kontio-Sisuja. Yhdessä lukeepi ovenpielessä Y.Rautamaa / Eura / 15.
Sitten romu Kotkasta. M.Spännäri. Mahtaa olla siellä yleisempikin sukunimi.
F12 Volvo nökötti viereisessä pusikossa. SKAL-tarra edessä - Suomen Kuorma-autoliitto.
Muutaman sata metriä ja autiota pukkaa metsän siimeksessä...
Tässä fillarissa kyrillisillä kirjaimilla merkinnät renkaissa. Milloin lie viimeksi ajeltu. Vasemmalla lehdessä muutama mainos näkyvillä missä markka-ajan mainoksia eli on täällä hyvä tovi jo puskettu horsmaa.
Sarjan päättää mysteerikaivuri "rautapyörineen".
-
- Viestit: 12942
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Wow, nyt ollaan aika idyllisen äärellä. Tykkään.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 6446
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
No nyt on kunnon rautaa esillä hyvinä kuvina!!!
Siis yhdessä paikkaa kaikki? Spännärillä tainnu mennä keikka pitkäksi kun auto tuonne juuttunut. :D
Mitäs se majoitus Porissa maksaakaan....
Eedit.
Kävin vielä katsomassa niitä jopisalon värikuvia tuolta. Jännä juttu miten mv tai väri puree kun enempi tai vähempi laajista ollut käytössä. Enempi maisemaa niin väri uppoo tänne paremmin.
Siis yhdessä paikkaa kaikki? Spännärillä tainnu mennä keikka pitkäksi kun auto tuonne juuttunut. :D
Mitäs se majoitus Porissa maksaakaan....
Eedit.
Kävin vielä katsomassa niitä jopisalon värikuvia tuolta. Jännä juttu miten mv tai väri puree kun enempi tai vähempi laajista ollut käytössä. Enempi maisemaa niin väri uppoo tänne paremmin.
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Siitä mysteerikaivurista taas: Se firma on veljekset Söyland a/s, bröyderne Sjöyland, ja se oli just niitten Bröyt-kaivureiden takana, mistä tuolla aikaisemminkin oli juttua. Tai siis tuo Ö pitäisi olla se halkiviiva-o, mutta vieläkään sitä tästä näppäimistöstä löytäny, vaikka alapuoleltaki etin...
Mukavaa settiä on, oli kuvat sitten väreillä tai infralla. Katoavaksi kansanperinteeksi kait voip kohta tuollaiset yksityiset romulaanitkin luokitella?
JL Anttola
Mukavaa settiä on, oli kuvat sitten väreillä tai infralla. Katoavaksi kansanperinteeksi kait voip kohta tuollaiset yksityiset romulaanitkin luokitella?
JL Anttola
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: Kesä 07, 2018 12 : 17