Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu, telellä saa nattaset esiin :] Näkymä silmin on vähän hassu eikä sovi oikein ympäristöönsä verrattuna maanosan muihin järviin. Siksi Lokka kuuluu sellaisiin suomalaisnäkymiin, jotka tulee tiedostaa käymällä paikalla. Rannoilla kilisee puunsälää hiljalleen - kuin jäätyneet oksat sateen jälkeen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

No nyt veljet herätti uteliaisuuden...

Möhköenduromiesten seikkailukertomuksia katellu noista maisemista, mutta niissä kuvat on ojanylityksistä, missä ukot raahaa moottoripyörän rotjaketta... ne ei oo niinkään herättäny kiinnostusta ite lähteä. Niistä muistelisin, että jottain ihme reittejä on Tulppion, Lokan ja Vuotson väleillä, saatan muistaa väärin. Ei jää sellaset paikat jutuista mieleen, missä ei oo ite kulkenu. Eli sitä ihmettelin, että jos tuonne Lokkaan ajas oikeesti leikkiendurolla, onks se pistoraide vai pääseekö mitään väyliä länteen tulematta takas etelän suuntaan? Lokan altaan itäpuolelta ei varmaan mitään ajoneuvolle sopivaa reittiä mee. Tai saattaa jo olla aika hypoteettinen kysymys kohta seitenkymppiselle, mutta ainahan sitä voip haaveilla... oikeesti oon kaikki Saariselän suunnan reissut paahtanu issoo tietä noissa maisemissa, oon sitte ollu autolla tahe moottoripyörällä liikkeellä (kerran jopa ilmojen teitä työnantajan vaatimuksesta...), että ois siinä korjaamista. Pientankkisen leikkienduron kanssa tuolla on yks ongelma mistä saap bensaa, se mennee omalla tankillaan vaan parisattaa kilsaa, mutta melko pienellä vaivalla saap kyllä toisen mokoman kulkemaan mukana. Kamerakin siihen kyytiin kyllä mahtuis, ko tyytyy pieneen, esmerkiks epeliin.

Meillä pyöriteltiin päätä, kun joskus luettiin ryssän suunnitelmista kääntää Siperian jokien suuntaa; liekö oltu täällä sen viisaampia? Ryssä ei sentään toteuttanu...

Jaakko
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kalastusta Nattasten juurella
Mä olin (olikohan -74) kalassa Vuotsossa, missä kaveri oli opettajana. Sinne ajettiin Vuotson kylän pohjoispuoleta pientä hiekkatietä altaan läheisyydessä pahuksen pitkään .. olisko ollut useita kymmeniä kilometrejä. Tietysti mun pompannappi Fiat:lla. Tie olis jatkunut pidemmällekin itään, mutta kaveri tunsi kalapaikan. Se oli aika tarkkaa touhua autolle, mutta moottoripyörällä suht helppo reitti.
Kalastus oli erikoista, koska silloin metsänpohjan humus ja puunjuuret muodosti hirveän rantaryteikön, jossa oli pieniä altaita missä kalat tykkäs majailla. Niiden rantoja kahlattiin ja aina kun hauki lähti liikkeelle, niin heitettiin perään. Yleensä kala otti kiinni, mutta juuri koskaan ei saanut ylös, kun ne meni juurakoiden väliin. Yhtään kalaa en saanut tuomisiksi siltä reissulta, mutta kuvia jäi juurakoihin monta.
Jaa nii, kalastaessa ei voinut juuri avata suuta, koska hyttyset meni myös sinne. Korviin ja silmiinkin, mutta suussa kourallinen hyttysiä tuntuu melkosen inhottavalta.

Lopuksi alkoi sataa ja kotiin oli kiire lähteä, koska kuulemma virtaava vesi söi helposti paluutien poikki.
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Taitaa olla tuttu hiekkatie. Jos se on se, minkä päässä on tosiaan venesatama. Pitkä ja Land Cruiser -kuntoinen.

--

Vaihteeksi paikallinen autio Asikkalasta. Jopa muutama värikin löytänyt tiensä kuvaan.

Kuva

Jos yhteen kuvaan tiivistäisi, se olisi tämä, missä koko perintö. Lautakasa, puimuri, romu ja punainen navetta.

Kuva

Kuva

Sampo 10 -puimuri.

Kuva

British Leyland 285

Kuva

Itse navetta

Kuva

Päärakennus

Kuva

Lukittu

Kuva

...

Kuva

Oi aamu kamala,
jäi mäkeen vanha Samara.

Tuo Leyland taas jo kankee,
jo lentää,
SIRKKELIT HANKEEN!
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

Jämäkän varmaa kuvaa taas !
Noi ruosteenpunaset kuuset on kyllä huikkasen skitson näköisiä. Varsinkin jos ei tiedä, mikä juju siinä on taustalla. Saattaapi olla ihan hyödyllinne efekti jossain tilanteessa/kuvaaiheessa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jooh, no taitaa jäädä keväälle tuon ja muiden suotimien käyttö enemmän. Ei oikein talvella ole virkaa IR-touhuissa jos ei mustaa taivasta päivällä jahtaa. Tai sitten löydä jotain valiomuotoisia havupuita. Puskista kyllä paljastuu talvella roinaa, mutta siinähän ne möllöttää rankoina edessä ilman lehtiä.
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tammermatic Tampereelta. Ajelin Hervannan takamailla ja pusikossa nökötti tämmöinen konstruktio. Ajokki -linjuri Tammermatic -pesuriin parkkeerattuna. Siihen on jäänyt linjan ajamiset niille sijoilleen.

Ajokki takaa päin. Ensivilkaisulla oli hieman vaikeaa hahmottaa, miten päin tuo tuossa oikeastaan onkaan.

Kuva

Pesulinja sivulta Atlas Copco -generaattorin/kompurakärryn, tai mikä lie, kera:

Kuva

Tammermatic Raindrop V3.1 - Made in Finland
380V, 3.3kW ja 10A sulakkeet

Kuva

Alhonen & Lastunen O.Y.

Kuva

Linja 75 XXXX (?) - Tampere

Kuva
aikaarska
Viestit: 12942
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Aika hieno löytö tämä Tammermaticin pöheikkö! Hyviä kuvia!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt o mielenkiintoinen sarja! Ollu joskus rekisterissä tunnuksilla IFL-38. Mikä lie tuo eka paikkakunta...?

Tekniset tiedot
Alustamerkki: Volvo
Alustamalli: B635
Akseliväli: mm
VIN: 3495
Korimerkki: Ajokki
Korimalli:
Sarjanumero: 2249
Istumapaikat: kpl
Käyttöönotto: 1966-10-31
Mitat: 11,5 m x m
Ovet:

Helppo nakki se sitten olikin: Ponsa-Tampere. :)


Hito paljo vaikeempi homma paikallistaa tuo kuvien paikka.... ;)
Pan
Viestit: 1464
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Pan »

On muuten takapuskuri kiinnitetty rautalangalla fillarikoukkujen jäänteisiin. Ei kovin pitkää matkaa olisi mukana seurannut. :)
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kato prkle. En ihan heti huomannut vaikka muuten hinkkasin Silver Efexissä linjurin päätyä :D

--

Unohdetut padot, kylmenneet kuistit

Sarja joulun pyhiltä Porraskoskelta Hämeen korvesta. Kävin taas muistelemassa hetkeä, jolloin Nikonit ui ensimmäisen kerran vuonna 2012 jouluna. Nyt kun vettä on vieläkin poskettomasti enempi puroissa ja lasku-uomissa kuin normaalisti, oli vanhalla voimalaitospadolla hyvä pöhinä menossa.

Kuva

Vapaalasku-uoman patoluukku:

Kuva

Viereisellä kukkulalla olikin sopivasti autio odottamassa vuoroaan

Kuva

Kuva

Näissä tuvissa lienee vielä ihan elämääkin, ainakin jossain kohti vuotta. Eihän tämä sarja näitä pois sulje, kunhan rajaseutua on vaan.

Kuva

Tila-autoni oli rata-autoni

Kuva

On lumet joulun nää muisto vain.
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Esteetön auto! Joku tullut ulos rollaattorilla?
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Khyll. Siit on takakontista liukumäki ojan penkalle suoraan.

--

Samalta suunnalta parikyt kilsaa toisaalle löytyy Palsan Wehnämylly.

Kuva

Kuva

Harmi että keli oli tukossa. Lähtiessä paistoi Asikkalassa aurinko ja 50km päässä harmaata. Nyt on kuitenkin hyvä aika kierrellä myllyjä ja patoja kun vettä on keskimääräisen kevättulvan verran jokiuomissa.

--

Laitetaan myllyn seuraksi otantaa Luopioisten kylänraitilta mikä ei ole monenkaan kilometrin päässä. Siinä on heti pian kunnon tienvarsitönö alkuun.

Kuva

Muutaman mutkan takana joku isompi pytinki / talo sortunut pöheikköön, sekin tien varrella.

Kuva

Halkopinon päällä kasvoi sammalta ja ruusuja. Lienee hyvä tovi edellisestä lämmityksestä...

Kuva

Ja pian ollaan Luopioisten Linjojen tienvarsivarikolla.

Kuva

Ei tarvitse montaa kilometriä jatkaa, kun aika korjaa pois taas yhden yrityksen jättäen konehallit metsän siimekseen.

Kuva

Autokorjaamo T:mi Keijo Nurminen

Kuva

Toimisto/Varasto mikälie hallien vieressä pöheikössä.

Kuva

Hiekkapuhallushallissa on ainakin puhallettu fillari ja kasa renkaita.

Kuva
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hetkeksi Satakuntaan. Pohjoisen matkan jälkeisiä ruutuja pyörälenkiltä jostain Punapakan ja Nakkilan seuduilta. Sovitaan että Nakkilasta on.

Kuva

Viereisen ladon ovi oli raollaan ilta-aurinkoon päin ja se valaisi sisältä sopivasti jonkin vanhan puintivehkeen (?)

Kuva

Pihalla oli lisää noita rojuja.

Kuva

Muutaman kilsan päässä nökötti pusikossa lisää roinaa.

Kuva

Kuva

Nakkilan asutuskeskuksesta päin jäi kortille tuollainen himmeli:

Kuva

Nakkilaan pitää tehdä pari reissua lisää, sen verran rämää settiä oli.
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tuon edellisen sarjan lopussa olevista mustavalkoisista osa tuttuja meille. Et käyny tuossa klapikasan rakennuksessa sisällä?

Nii joo, vattuja noitte klapien päällä kasvaa. ;)
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hopsan! Vähän taukoa pitäny sarjan käpistelystä. Nyt kuitenkin uutta putkeen, eli kun maailma on pieni, samasta romukeräilijän laanista setti missä jopisalo aikaisemmin vieraili. Olimme käyneet samassa paikassa tietämättä toisistamme mitään. Mä kävin heinäkuun lopussa 2019 kun vielä oli lämpöistä ja kasvillisuutta hyvin infrapunatouhuun.

Heti alkuun iso kasa Kontio-Sisuja. Yhdessä lukeepi ovenpielessä Y.Rautamaa / Eura / 15.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten romu Kotkasta. M.Spännäri. Mahtaa olla siellä yleisempikin sukunimi.

Kuva

Kuva

F12 Volvo nökötti viereisessä pusikossa. SKAL-tarra edessä - Suomen Kuorma-autoliitto.

Kuva

Muutaman sata metriä ja autiota pukkaa metsän siimeksessä...

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä fillarissa kyrillisillä kirjaimilla merkinnät renkaissa. Milloin lie viimeksi ajeltu. Vasemmalla lehdessä muutama mainos näkyvillä missä markka-ajan mainoksia eli on täällä hyvä tovi jo puskettu horsmaa.

Kuva

Sarjan päättää mysteerikaivuri "rautapyörineen".

Kuva

Kuva
aikaarska
Viestit: 12942
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Wow, nyt ollaan aika idyllisen äärellä. Tykkään.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

No nyt on kunnon rautaa esillä hyvinä kuvina!!!

Siis yhdessä paikkaa kaikki? Spännärillä tainnu mennä keikka pitkäksi kun auto tuonne juuttunut. :D

Mitäs se majoitus Porissa maksaakaan....


Eedit.
Kävin vielä katsomassa niitä jopisalon värikuvia tuolta. Jännä juttu miten mv tai väri puree kun enempi tai vähempi laajista ollut käytössä. Enempi maisemaa niin väri uppoo tänne paremmin.
JL Anttola

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Siitä mysteerikaivurista taas: Se firma on veljekset Söyland a/s, bröyderne Sjöyland, ja se oli just niitten Bröyt-kaivureiden takana, mistä tuolla aikaisemminkin oli juttua. Tai siis tuo Ö pitäisi olla se halkiviiva-o, mutta vieläkään sitä tästä näppäimistöstä löytäny, vaikka alapuoleltaki etin...

Mukavaa settiä on, oli kuvat sitten väreillä tai infralla. Katoavaksi kansanperinteeksi kait voip kohta tuollaiset yksityiset romulaanitkin luokitella?

JL Anttola
Oäö18
Viestit: 96
Liittynyt: Kesä 07, 2018 12 : 17

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Oäö18 »

Tää on hyvä ketju!
Lukittu