Jos 16 bittiä ei riitä, ollaan aika syvissä vesissä. Se on kuitenkin 16 aukkoa. Käytännössä sitä pidemmälle ei nykyisin pääse kuin jollakin värinegafilmillä kikkailemalla ylivalotuksen + skannerin yhdistelmällä ja silloinkin ne ylimmät sävyt ovat pitkällä käyrän latistuneessa olka-osassa.jaava kirjoitti:Heh - toi 32-bittiä on huikea lukema!Maffer kirjoitti: 16bittiä riitä mihkään. Se on 32bit+ RAW mitä tuosta saadaan pihalle jos puskuroidaan sitä valotusta talteen.
Kun olen kuvannut panoraamoja, joissa yksittäiset ruudut on HDR-valotettuja (esim. 3 valotusta: -2, 0 ja +2 stoppia -> 12 stoppia kameran sensorista + 2 + 2 = 16 stoppia), niin 16-bittiä on riittänyt melkein kaikenlaisiin kuvauksiin. Jos ollaan meren rannalla, jossa aalloista tulee kirkkaita heijastuksia ja isojen rantakivien koiloissa on syvät varjot, niin 16-bittiä ei riitä kaiken saamiseksi talteen.
Tietysti jos haluaa kaiken talteen jotta voi siitä muokata sen lopulliseen kuvaan mahtuvan osan. Mutta ei siihenkään mahdu valot ja varjot yhtäaikaa jollei kompressoi rajusti ja luonnottoman näköisesti.
Tää on kyllä mielenkiintoinen! DSLR:ään kuvausmoodi, jossa edellytetään kameran pysyvän paikallaan, kamera päättää valotusajan ja lopputuloksena hillitön HDR-kuva. Jos kuvaaja jaksaa odottaa:)Maffer kirjoitti:Lähin nykyinen toteutus on Huawein night-moodi jalustalta. Tällöin se kasaa kuvan niin, että siihen lasketaan mukaan lisää valotusta alueille, jotka ovat liian tummia ja valotusten kasaaminen lopetetaan alueella, joka meinaa mennä puhki. Se on suorastaan mielenkiintoista katsella miten kuva muodostuu hiljalleen näytölle.
[/quote]
Tuohan on lähellä sitä mitä esim. olympusten live-composition tekee (vai mikä sen toiminnon nimi olikaan). Siinä osakuvia yhdistellään "lighten only" -tyyppisellä operaatiolla. Huawei yhdistää hieman erilaisella.
Tuskin Huawein toteutuskaan vastaa sitä, että tummilta alueilta oikeasti luettaisiin enemmän? Eiköhän siinä vaan pinota osavalotuksia siten, että vaikutus yläsävyihin pidetään vähäisempänä.