SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti:Jos kaveri postittaa Suomesta saakka kameraa huoltoon, niin voisi sen kennon puhdistaa vaikka olevinaan jotakin epäselvää tarpeellisuudesta olisi - vai onko se kennon puhdistus niin vaikea homma niille?
Vielä hauskempaa on, kun (sama) kaveri lähettää kameran, jossa on kenno selvästi vinossa, niin kuvissa ei näy mitään vikaa ja kamera takaisin.
Tämän jälkeen ne on myöntäneet, että vikaa näkyy olevan, mutta seuraavassa viestissä kiistäneet taas kaiken ja sanoneet, että huonot testijärjestelyt ja viallinen objektiivi.

Infocare Sweden kirjoitti: Anyway, We have so far had two cameras here with no problems whatsoever so my guess is a combination of a poor lens and wrong way of testing.
Totuus on kuitenkin tavallista tarkempi linssi ja tavallista tarkemmin suoritettu testi. Näkyy pöly ja vinous, mutta huolto ei suostu muuttamaan päätöstään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
iomix
Viestit: 57
Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja iomix »

Helpommalla olisit T71 päässyt putsaamalla törkykenno-Sonyt itse ja lähettämällä vain kennovikaisen yksilön huoltoreissulle...
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja temama »

iomix kirjoitti:Helpommalla olisit T71 päässyt putsaamalla törkykenno-Sonyt itse ja lähettämällä vain kennovikaisen yksilön huoltoreissulle...
tässä nyt ei ole mitään helpon hakemista.

jotkut vaan tykkää hakata päätä seinään, se on hyväksyttävä. me monet muut ollaan sillä välin otettu paljon kivoja valokuvia kun ykx lähettää kaikki kameransa yhtaikaa huoltoon. omituinen ratkaisu sekin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

iomix kirjoitti:Helpommalla olisit T71 päässyt putsaamalla törkykenno-Sonyt itse ja lähettämällä vain kennovikaisen yksilön huoltoreissulle...
Uusi Sony A7RIII, hinta 3500 euroa kaupassa, kennolla rengasmaisia täpliä ja täplärivejä yli 20 kpl.
Jäljet voivat olla kennon suojalasin päällä tai alla.

Jos olisin puhdistanut kennoa itse ja huomannut, että jäljet ei lähde pois ja takuu olisi loppunut puhdistukseen, niin mikä silloin olisin?
a) tyhmä
b) ääliö
c) idiootti

Kuva

Ja kun ei tuosta tulenuudesta Sony A7II rungostakaan oikeasti tiedä mitä siellä kennolla on, niin mielestäni on asiakkaan oikeusturvan kannalta järkevintä, että Sonyn valtuutettu huolto puhdistaa uuden kameran ja varmistaa, että se on kaikin puolin kunnossa.
iomix
Viestit: 57
Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja iomix »

T71 kirjoitti:
Uusi Sony A7RIII, hinta 3500 euroa kaupassa, kennolla rengasmaisia täpliä ja täplärivejä yli 20 kpl.
Jäljet voivat olla kennon suojalasin päällä tai alla.

Jos olisin puhdistanut kennoa itse ja huomannut, että jäljet ei lähde pois ja takuu olisi loppunut puhdistukseen, niin mikä silloin olisin?
a) tyhmä
b) ääliö
c) idiootti

Kuva

Ja kun ei tuosta tulenuudesta Sony A7II rungostakaan oikeasti tiedä mitä siellä kennolla on, niin mielestäni on asiakkaan oikeusturvan kannalta järkevintä, että Sonyn valtuutettu huolto puhdistaa uuden kameran ja varmistaa, että se on kaikin puolin kunnossa.
Niin, miten ne kaverit siellä huollossa tietävät kennon puhdistuksesta mitään, jos et sitä heille erikseen mainitse? Aivan, eivät mitenkään, ei siellä mitään Eclipse-koiraa ole kameroita nuuskimassa. Jos kotipuhdistus ei auta, niin sitten kamera saatekirjeen kanssa laivamatkalle huoltoon.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että 3 500 € (ja halvemmankin) maksavan uuden kameran pitää toimia niin kuin pitääkin, ja perseestähän tuo huollon kanssa tappelu on.

Loppukevennyksenä (vitsivitsi) valitsen kohdan c), sillä ketjun perusteella ostit ensimmäisen kierokennoisen A7 II:n jälkeen toisen samanlaisen ja lopulta vielä A7R III:n. Itse olisin uskonut kerrasta, ja odottanut, että ensimmäinen kamera saadaan kuntoon, ennen kuin olisin toistanut Sony-virheen uudelleen...
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

iomix kirjoitti: Niin, miten ne kaverit siellä huollossa tietävät kennon puhdistuksesta mitään, jos et sitä heille erikseen mainitse?
Huoltolähetteessä se lukee.

Kamera 1 vikaselite) Kenno on vinossa. Tarkennus kuvan oikeassa laidassa on lähempänä kuin kuvan vasemmassa laidassa.

Ratkaisu) Vikaa ei löydetty huollossa. Kamera lähetetty takaisin.

Kamera 1 vikaselite nro 2) Kenno on vinossa. Tarkennus kuvan oikeassa laidassa on lähempänä kuin kuvan vasemmassa laidassa. Kamera tullut huollosta, mutta asiakas haluaa sen takaisin huoltoon. Verrattu kahta eri runkoa, havaittu vino kenno. Eri objektiiveja kokeiltu, vika ei objektiiveissa. Koekuvat liiteenä.


Kamera 2 vikaselite) Kenno ilmoitettu likaiseksi sähköpostitse ja laitettu oheen koekuvat.

Ratkaisu) Huolto nähnyt testikuvat ja päätellyt, että kyseessä on linssin sisällä oleva pöly. kamera lähetetty takaisin.

Kamera 2 vikaselite nro 2) Pyydetty Scandinavianphoton asiakaspalvelua selittämän ruotsalaisille, että mukana olevissa A7R3 testikuvissa on ensimmäisessä kennolla pölyä ja toisessa pöly poistunut, koska asiakas on käyttänyt kuvien välissä puhallinta pölyn poistamiseen. Pöly on visuaalisesti identtistä huollettavan A7II rungon kennolla olevan pölyn kanssa. Pöly ei täten voi olla linssipölyä, kuten huolto väittää.

Kamera 3 vikaselite) Kennossa on erittäin pieniä öljyroiskeita. Tulevat näkyviin macrokuvauksessa pienellä aukolla.

Tilanne) Kukaan ei tiedä missä kamera on, mutta huolto ilmoittaa, kun he löytävät sen.

iomix kirjoitti:Loppukevennyksenä (vitsivitsi) valitsen kohdan c), sillä ketjun perusteella ostit ensimmäisen kierokennoisen A7 II:n jälkeen toisen samanlaisen ja lopulta vielä A7R III:n. Itse olisin uskonut kerrasta, ja odottanut, että ensimmäinen kamera saadaan kuntoon, ennen kuin olisin toistanut Sony-virheen uudelleen...
Haha, mutta kun tuo ensimmäisen kameran vika selvisi vasta kun toinen tuli ja pääsi kuvaamaan ne rinnakkain. Kolmas oli ihan työtapaturma ja huomenna ostan neljännen (vitsivitsi).
Tai oikeasti voin kyllä ostaa, kun ei se tässä konkurssissa enää tunnu missään...
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja rolsen »

T71 kirjoitti: Tästä negatiivisesta kameratietämyksestä tuli mieleeni tämä perjantaina saamani viesti, jossa Ruotsin Infocare ilmoitti kieltäytyvänsä kameran puhdistamisesta vedoten linssin sisällä olevaan pölyyn, joka näkyy minun lähettämissäni testikuvissa. Kuvat oli otettu Zeiss ZE 100mm f2 Makro Planarilla aukolla 22 ja kuvaussuhteessa 1:2, eli lähin tarkennusetäisyys.
Nyt kyseinen huolto siis ilmoitti, että tämän lasin terävyysalue on niin laaja, että aukolla 22 se laajenee myös objektiivin sisälle. Kyseessä on siis telemakro. Alla ihan suora lainaus viestistä, että pääsette jyvälle tämän Sonyn virallisen huollon ajatusmaailmasta.
Infocare Sweden kirjoitti: Now, since You admit having a dusty lens…
Macro Photography is all about getting close. With high aperture, like 22, and close range the depth of focus will include the lenses and then dust on them will be visible on the pictures.
Open up the aperture to around 8, 11 or something and the focus depth will be much shorter and the dust in the lenses will be so blurred out that they will not be visible.
I can’t really do much about those facts, I can’t change the laws of physics. I’d like to but I just can’t.
Minusta on ihan hemmetin hyvä, etteivät nuo ruotsalaiset voi muuttaa fysiikan lakeja.
Zeiss Macro Planar 100/2 lähin tarkennusetäisyys on speksien mukaan 0,44m. FF-kamera, objektiivi aukolla F22, tarkennettuna lähimpään tarkennusetäisyyteen terävyysalueen pituus on noin 2,03cm.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Joku muukin kokenut valtavan onnentunteen:
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... RX100+mk4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enivei, iso ongelma tässä Sonyn huoltokuviossa on juurikin tuo Infocare, jonka lisäarvo prosessissa on nollan ja miinus sadan välillä. Sonyn huolto ja huoltokokemus paranisi verrattomasti, jos siirtäisivät Infocaren pois ja ottaisivat tilalle vaikka K-kaupan. Näin jokaisella olisi huoltopiste lähellä eikä huollon vastaanottajan osaamisprofiilissa olisi muutosta ainakaan huonompaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Joku muukin kokenut valtavan onnentunteen:
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... RX100+mk4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enivei, iso ongelma tässä Sonyn huoltokuviossa on juurikin tuo Infocare, jonka lisäarvo prosessissa on nollan ja miinus sadan välillä. Sonyn huolto ja huoltokokemus paranisi verrattomasti, jos siirtäisivät Infocaren pois ja ottaisivat tilalle vaikka K-kaupan. Näin jokaisella olisi huoltopiste lähellä eikä huollon vastaanottajan osaamisprofiilissa olisi muutosta ainakaan huonompaan.
Ruotsiin postittaminen ei ole kuluttajan velvollisuus. Tuotteen voi myös palauttaa ostopaikkaan josta myyjä hoitaa sen eteenpäin.

Sitäpaitsi tämä ulkomailla korjaaminen ei ole poikkeus vaan sääntö kamerahuollossa. D600 kalabaliikin aikana minun Nikon ramppasi Virossa alvariinsa. Fujini korjattiin Portugalissa, ja eikös myös Olympuksen huollot tapahdu joissain Iberian niemimaalla?
aikaarska
Viestit: 12948
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:Joku muukin kokenut valtavan onnentunteen:
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... RX100+mk4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enivei, iso ongelma tässä Sonyn huoltokuviossa on juurikin tuo Infocare, jonka lisäarvo prosessissa on nollan ja miinus sadan välillä. Sonyn huolto ja huoltokokemus paranisi verrattomasti, jos siirtäisivät Infocaren pois ja ottaisivat tilalle vaikka K-kaupan. Näin jokaisella olisi huoltopiste lähellä eikä huollon vastaanottajan osaamisprofiilissa olisi muutosta ainakaan huonompaan.
Olen täysin samaa mieltä, että infocare pitäisi heivata välistä pois, se ei tee muuta kun sotkee siinä välissä... Pentaxin kanssa olen joutunut asioimaan Ruotsin huollonkanssa (menee suomesta Focus Nordikin kautta), eli periaatteessa kamera täytyy laittaa Focus Nordikille joko suoraan tai jälleenmyyjän kautta (tosin Focus Nordik ei mestaroi mitään moia tutkimuksiaan siinä välissä vaan uskoo asiakasta) Mutta kun jouduin lähettämään Pentaxia useamman kerran Ruotsiin, niin lopulta lähetin sen sinne suoraan, en edes Focus Nordikin kautta. Oli siinäkin vehtaamista kyllä, mutta ainakin sain lopulta homman hoidettua. Ihan yhtä hyvin ei käynyt yhden Samyangin kanssa jota myös käytin Ruottissa samassa huollossa. Kolme kertaa lähetin samaa objektiivia sinne kun eivät vaan saaneet optista epäkeskisyyttä korjattua, ja sanoivat ettei siinä edes ollut sellaista, vaikka ihan selvästi oli. Että kyllä huollot tosiaan osaa olla hankalia, ei vain Sony huolto.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12948
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Joku muukin kokenut valtavan onnentunteen:
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... RX100+mk4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enivei, iso ongelma tässä Sonyn huoltokuviossa on juurikin tuo Infocare, jonka lisäarvo prosessissa on nollan ja miinus sadan välillä. Sonyn huolto ja huoltokokemus paranisi verrattomasti, jos siirtäisivät Infocaren pois ja ottaisivat tilalle vaikka K-kaupan. Näin jokaisella olisi huoltopiste lähellä eikä huollon vastaanottajan osaamisprofiilissa olisi muutosta ainakaan huonompaan.
Ruotsiin postittaminen ei ole kuluttajan velvollisuus. Tuotteen voi myös palauttaa ostopaikkaan josta myyjä hoitaa sen eteenpäin.

Sitäpaitsi tämä ulkomailla korjaaminen ei ole poikkeus vaan sääntö kamerahuollossa. D600 kalabaliikin aikana minun Nikon ramppasi Virossa alvariinsa. Fujini korjattiin Portugalissa, ja eikös myös Olympuksen huollot tapahdu joissain Iberian niemimaalla?
Juuri näin. Tämmöiseksi se on mennyt. Parasta olisi kun Suomessa olisi kaksi isoa kamerahuoltokeskittymää jossa korjattaisiin kaikki tämän maan valokuvausvehkeet ja kenties koko pohjoismaiden, miksi sellaiset pitäisi olla just Ruotsissa? Suomessa kustannukset olisvat valmistajille todennäköisesti halvemmat - mutta osaamista löytyisi.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja Miksus »

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Joku muukin kokenut valtavan onnentunteen:
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... RX100+mk4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enivei, iso ongelma tässä Sonyn huoltokuviossa on juurikin tuo Infocare, jonka lisäarvo prosessissa on nollan ja miinus sadan välillä. Sonyn huolto ja huoltokokemus paranisi verrattomasti, jos siirtäisivät Infocaren pois ja ottaisivat tilalle vaikka K-kaupan. Näin jokaisella olisi huoltopiste lähellä eikä huollon vastaanottajan osaamisprofiilissa olisi muutosta ainakaan huonompaan.
Ruotsiin postittaminen ei ole kuluttajan velvollisuus. Tuotteen voi myös palauttaa ostopaikkaan josta myyjä hoitaa sen eteenpäin.

Sitäpaitsi tämä ulkomailla korjaaminen ei ole poikkeus vaan sääntö kamerahuollossa. D600 kalabaliikin aikana minun Nikon ramppasi Virossa alvariinsa. Fujini korjattiin Portugalissa, ja eikös myös Olympuksen huollot tapahdu joissain Iberian niemimaalla?
Juuri näin. Canonin pokkarit lähtee JAS-tekniikasta suoraan eteenpäin ja Oly on tosiaan Portugalin heiniä. Harmittavaa, mutta enpä lainkaan usko että Suomen huoltotilanteet täällä itkemällä paranee.
aikaarska
Viestit: 12948
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Miksus kirjoitti: Juuri näin. Canonin pokkarit lähtee JAS-tekniikasta suoraan eteenpäin ja Oly on tosiaan Portugalin heiniä. Harmittavaa, mutta enpä lainkaan usko että Suomen huoltotilanteet täällä itkemällä paranee.
Joo, silloin kun JAS hoiti vielä Pentaxia, niin Pentaxit lähti sieltä suoraan jonnekin keski-eurooppaan keskushuoltoon. Ellei ollut vain joku pikkuvika.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Ruotsiin postittaminen ei ole kuluttajan velvollisuus. Tuotteen voi myös palauttaa ostopaikkaan josta myyjä hoitaa sen eteenpäin.
Oletko koskaan palauttanut mitään vaikkapa Verkkikseen? Infocare tuntuu sen jälkeen hyvältä vaihtoehdolta. Ja veikkaan, että myyjäkin hoitaa sen eteenpäin Infocaren kautta, joten prosessissa saa vain palamaan viikon lisää.

Jämy-palautuksessa on tosin se etu, että jos kyse on takuuhuollosta, hommasta ei mene kuluja. Infocare ei taida takuuasioihin ottaa mitään kantaa. Joka alleviivaa edelleen Infocaren tarpeettomuutta tässä prosessissa.
Sitäpaitsi tämä ulkomailla korjaaminen ei ole poikkeus vaan sääntö kamerahuollossa. D600 kalabaliikin aikana minun Nikon ramppasi Virossa alvariinsa.
Tämä oli mulle uutta. Kaikki mun huollossa käyneet Nikonit on fiksattu JASsilla ja yleensä saman päivän aikana. JASsin kanssa on vielä hyvä, kun korjausajan voi sopia etukäteen (kuten Petterikin blogissaan kirjoitti).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
aikaarska
Viestit: 12948
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti: Tämä oli mulle uutta. Kaikki mun huollossa käyneet Nikonit on fiksattu JASsilla ja yleensä saman päivän aikana. JASsin kanssa on vielä hyvä, kun korjausajan voi sopia etukäteen (kuten Petterikin blogissaan kirjoitti).
Voi Foka huollon kanssakin sopia huoltoaikoja. Melko ymmärrettävää, ettei Ruotsin huollon kanssa näin voi tehdä, sinne vaan lähetetään silloin kun sopii ja ne tulevat mahdollisimman nopeasti takaisin. Se täytyy sanoa Ruotsin huoltojen kunnikasi, että melko nopeasti tulevat takaisin, ei jää sinne hautomaan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Juu, Fokan kanssa homma toimii myös loistavasti. Ei pahaa sanaa, kun ajaa paikan päälle ja selvittää mikä ongelma.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kenellekään ei pitäisi olla yllätys, että vapaan kaupan oloissa tehokkuutta ja kustannussäästöjä haetaan tuotantoa keskittämällä. Miksi kamerahuolto olisi poikkeus muusta yhteiskunnasta? Sonyn Ruotsissa oleva huolto vastaa todennäköisesti kaikista Pohjoismaista. Jos Sony järjestäisi organisaation niin että Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa (ja kenties myös Islannissa) olisi erillinen huolto, olisi järjestelmä paljon kalliimpi ja vaikeampi pitää yllä.
mremonen kirjoitti:
Sitäpaitsi tämä ulkomailla korjaaminen ei ole poikkeus vaan sääntö kamerahuollossa. D600 kalabaliikin aikana minun Nikon ramppasi Virossa alvariinsa.
Tämä oli mulle uutta. Kaikki mun huollossa käyneet Nikonit on fiksattu JASsilla ja yleensä saman päivän aikana. JASsin kanssa on vielä hyvä, kun korjausajan voi sopia etukäteen (kuten Petterikin blogissaan kirjoitti).
JAS on tosiaan korjannut minunkin Nikoneita Suomessa, mutta ongelman ollessa pahimmillaan nämä D600 kennotapaukset lähetettiin - ilmeisesti kustannussyistä ja/tai työvoimaresurssien vuoksi - Viroon. Muistaakseni sain asian tietooni kun olin kamerastani yhteydestä JAS:n suuntaan. kertoivat tuon vastaukseksi kysymykseeni huollon hitaudesta.

Minulle tämä kaikki on melko normimenoa. En asu Helsingissä enkä Turussa joten en muutenkaan voisi henk koht viedä kamojani JAS:lle. Aika sama siten missä ne korjataan, kunhan korjataan - ja vielä mielellään nopeasti.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kamerasta numero 1 tuli tuomio.

Huolto ilmoitti, että kamera on saanut ulkoisen iskun, jonka takia kenno on vinossa.
En voi kiistää, koska kyseessä on demokamera. Itse en ole kolhinut runkoa mitenkään.
Se kuitenkin ihmetyttää, että Ruotsin Infocare mittailee sen laserilla ja eivät kerta kaikkiaan näe mitään virhettä kennon sijoittumisessa, mutta terävyystaso on ihan päin seiniä.
Infocare Sweden kirjoitti: This camera was checked with all the tools that Sony provide for checking and adjusting these issues and no problems were found. We attached a picture showing that the camera is within specifications. Well within specs.
The distance between sensor and Bayonet is measured with laser and adjusted in factory and there is no way that can be changed unless there are mechanical damaged to the camera wich in such case would be out of warranty. Whenever there are problems with partial blur, unsharpness in a corner or side it is almost always located in the lens and not the camera and when it is in the camera it is always caused by impact damage or outer forces.

Samalla Infocare ilmoitti, että he eivät enää keskustele minun kanssani huolloista, kun pyysin heitä ottamaan yhteyttä Zeissin tekniseen tukeen ja kysymään kuka munasi 100mm Makro Planarin suunnittelun niin raskaasti, että terävyysalue lipsahti objektiivin sisään.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja jaava »

T71 kirjoitti:Huolto ilmoitti, että kamera on saanut ulkoisen iskun, jonka takia kenno on vinossa.
En voi kiistää, koska kyseessä on demokamera. Itse en ole kolhinut runkoa mitenkään.
Se kuitenkin ihmetyttää, että Ruotsin Infocare mittailee sen laserilla ja eivät kerta kaikkiaan näe mitään virhettä kennon sijoittumisessa, mutta terävyystaso on ihan päin seiniä.
Siis Sony:n mittalaitteilla ei saada kennon vinoutta näkyviin, mutta huolto antaa tuomion kennon vinoudesta.
Ja päättelee lisäksi kameran saaneen ulkoisen iskun (kamerako ei ole voinut esimerkiksi läpäista laaduntarkistusta viallisena).
T71 kirjoitti:Samalla Infocare ilmoitti, että he eivät enää keskustele minun kanssani huolloista, kun pyysin heitä ottamaan yhteyttä Zeissin tekniseen tukeen ja kysymään kuka munasi 100mm Makro Planarin suunnittelun niin raskaasti, että terävyysalue lipsahti objektiivin sisään.
Minusta kummankaan osapuolen ei pitäisi sortua tällaiseen retoriikkaan. Ei varsinkaan huollon asiakaspalvelun!
Eikö tästä pitäisi tehdä reklamaatio ainakin Sony:n Euroopan tai maailmanlaajuiseen huolto-organisaatioon. Ja jos tällaiset jutut alkaa leviämään, niin markkinointikin saattaisi olla kiinnostunut.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

jaava kirjoitti:
T71 kirjoitti:Samalla Infocare ilmoitti, että he eivät enää keskustele minun kanssani huolloista, kun pyysin heitä ottamaan yhteyttä Zeissin tekniseen tukeen ja kysymään kuka munasi 100mm Makro Planarin suunnittelun niin raskaasti, että terävyysalue lipsahti objektiivin sisään.
Minusta kummankaan osapuolen ei pitäisi sortua tällaiseen retoriikkaan. Ei varsinkaan huollon asiakaspalvelun!
Eikö tästä pitäisi tehdä reklamaatio ainakin Sony:n Euroopan tai maailmanlaajuiseen huolto-organisaatioon. Ja jos tällaiset jutut alkaa leviämään, niin markkinointikin saattaisi olla kiinnostunut.
Lähetin kyllä ihan asiallisesti Carl Zeiss AG:n kameraosaston yhteystiedot ja pyysin soittamaan ja kysymään sieltä teknistä tietoa siitä näkyykö Makro Planarin linsseillä oleva pöly kuvissa. Ja lisäksi pyysin kysymään sen kuka on munannut tuon Planarin suunnittelun, jos näkyy. Teknikko ilmoitti siihen, että ei soita ellen maksa siitä, viesti on alla.

Kerroin sinne ihan rehellisesti aiemmin, että objektiivissa on pölyä. Se on normaalimpaa, kuin että ei olisi. Joka hemmetin käyttäjän linsseillä on pölyä. Sitä on etulinssillä ja takalinssillä ja sisälläkin ja se ei lähde blowerilla mihinkään, koska se on kiinnittynyt lasiin. Ja se ei vaikuta kuviin. Nyt he ovat saaneet päähänsä, että makroni on joku imuri ja saastutti koko kameran. Jostain ne on saaneet myös päähänsä, että jotakin olisi jostain irti ja siksi ehkä terävyysalue vinossa tai sitten tämä on vaan jotain muminaa. Näiden tarkoitusperistä on vaikea saada tolkkua. lukekaa itse. Selittelyn makua.
Infocare Sweden kirjoitti: I’m not going to call Zeiss unless You actually pay me to do so, I do not work for free and that is way out of my duties but I can tell You right away that there is nothing wrong with the construction of Your lens. If it is infested with dust, have loose lenses or shifted lenses due to damages it is not the constructors fault but the handling of the user.
If You use a damaged lens and that causes damages to the camera the warranty is actually void.
So if You use a camera with a lens full of dust that appears in the pictures or on the cameras sensor it is a self-inflicted problem.
Edelleen syytetään käyttäjää ja objektiivia, mutta nyt siten, että sieltä lasin sisältä varisee pölyä sensorille.
Typerää tässä on se, että puhdistan objktiivit aina ennen kiinnittämistä blowerilla, jos niissä näkyy yhtään pölyä ja usein muutenkin. Kun taas linssipinnassa on hienojakoisia pilkkuja, on niitä turha poistaa, kun ne ei vaikuta mihinkään eikä irtoa.

Ja kamera nro 1 ei siis mene takuuseen ja kamera numero 2 ei mene sekään. End of story.
Tullut puhtaana ja lähtenyt puhtaana, mutta hemmetisti pitää vängätä, että mistä se pöly on sinne kuvaan joutunut. Samoin myyjäliike lähetti Infocaren huoltoraportin, jonka mukaan pöly on objektiivin takalinssissä, jos oikein ymmärsin. Tässä lukee, että mitään ei löytynyt ja toisaalla, että löytyi. Palaneen käry haisee jokaisen nenään...
Infocare Sweden kirjoitti: The A7M2 with serial number xxxxxxx came in from Scandinavian Photo for dust or oil on the sensor.
We found nothing and it was returned.
We were Two technicians, well experienced that looked at Your camera and there was no dust when we got it or when it left us.
If there is dust in the lens You’ve used it is highly possible that the lens is the culprit and if there appears dust on the sensor, which is most probable, it will not be within warranty since the lens in that case has infected the camera. That’s not covered by warranty.
This camera is returned since we found no problems with it and You got it free of charge. That’s sorted out. End of story.
Scandinavianphoto tekee nyt seuraavan moovin, koska kamera on siellä ja odottaa työntekjää, joka käy ottamassa sillä testikuvat ja sitten jatketaan. Liike lähettää tämän casen Sonyn Ruotsin yhteyshenkilölle tutkittavaksi ja pyysi tarkkoja tietoja kuvausjärjestelyistä ja mallikuvia. Niitä se tulee saamaan. Kyseinen firma on siitä hyvä, että asiaa voi oikeasti selittää puhelimessa ja sitä voidaan selvittää Ruotsissa infocaren kanssa. Rivien välistä alkaa vaikuttaa, ettei tuossa huollossa ole kaikki ihan okei.
Vastaa Viestiin