Maffer kirjoitti:CaNikon joko istuu peukalo ahterissa TAI seuraa sivusta Sonyn säheltämistä ja iskee kun pahimmat mokat on mokattu. Mä veikkaan jälkimmäistä.
Olisi ehkä kannattanut siinä vaiheessa kun Sony haki tätä hommaa. Nyt ne on saamassa pakettia kasaan ja Canon/Nikon leirissä vieläkin tuumaillaan laput silmillä, että mikä se seuraava mieletön DSLR kamera meiltä voisikaan olla...
Sony ja adapterit ovat ihan OK. Halvat adapterit ovat halpoja ja laatu vaihtelee, vähän kalliimmat ovatkin sitten hyviä. Minulla on ollut kymmeniä (ellei peräti lähes 100....) erillaista adapteria peilittömissä (Sony, Fuji, Samsung NX), suurin osa kiinalaisia parin kympin halpisdaptereita, mutta varsinkin sonyssa heidän oma LA-EA3 on erittäin laadukas adapteri, josta löytyy myös jalustakierre adapterista - tämä auttaa tasapainottamaan isompaa objektiivia ja kevyttä peilitöntä kameraa.
Lisäksi minulla on ollut erillaisia Canon EF->Sony E AF smart adaptereita, joista myös löytyy tuo jalustakierre. Nämä adapterit ovat olleet myös laadullisesti ihan hyviä. Varsinkin Sony A7RII rungon kanssa Canonin AF toimii mukavan hyvin...Eli jos kaipaa valovoimaista teleä esim. A9 runkoon, niin Canonin/Sigman valikoimasta voi ihan hyvin valita.
Ja Sigmasta puheenollen, heidän MC-11 adapteri on myös laadullisesti hyvä.
Sanomatta on siis selvää, että myös minä kuulun siihen kummalliseen joukkoon joka ei pelkää käyttää erillaista optiikkaa Sonyssa - adapterilla ;-)
Joissakin tapauksissa adapterihomma toimii jopa paremmin kuin peilijärkkärissä....Adapteri kun jättää mukavasti lisätilaa rungon ja objektiivin väliin. DSLR rungossa objektiivi on tavallaan ahtaammin kiinni rungossa. Esim. Tilt/Shift lasia on monta kertaa helpompi käyttää Sonyssa adapterilla kuin DSLR rungossa. Shift-toiminnolle ja lasin pyörittämiselle jää paljon paremmin tilaa!