tehodia kirjoitti:Nykyisiin kitteihin on tarjolla tuota parin sadan kittizoomia. Mutta sehän on vain pikkukennoisille, joten tuskin sitä aletaan myymään kinokennoisen kanssa.
Se on aika itsestäänselvää, että halpa muovihelistin on sopusuhtainen kitti muutaman sadan entrylevelrungon kanssa, mutta siinä ei ole mitään järkeä kahden tonnin kinorungon kanssa.
Ja jos siitä aletaan kehittämään kinokennoselle sopivaa, niin ihan varmasti sen hinta olisi jotain muuta kuin pari sataa.
Sitä minä olen koko ajan yrittänyt sanoa, että parin sadan (tai neljän) kittisuttuzoomissa ei olisi pienintäkään järkeä. Korkeintaan voisi ajatella, että se olisi jonkinlainen kinokennoon siirtymisen kuluja pitemmälle ajalle jakava ylimenolinssi. Mutta en tiedä, onko se ollenkaan kannattava ajatus sen enempää myyjän kuin ostajan kannalta.
Eli jo vertaamalla valovoimaa, voi päätellä, että ei ihan huippuobjektiivistä olisi kyse.
Ei todellakaan voi. Iso valovoima voi yhdistyä huonoon laatuun ja pieni valovoima hyvään laatuun, jos esimerkiksi tavoitellaan kevyttä rakennetta.
Mutta ehkä ne sitten saavatkin siirtyä sinne CaNikon-leiriin? ...Mutta vain huomatakseen, että laittamalla 2000 euroa lisää saakin kelvollisen yhdistelmän.
Tuskinpa Ricohin omistajat ajattelevat noin ylimielisesti, kun yrittävät vallata jalansijaa tämän päivän pieneneviltä kinokennomarkkinoilta. Menetetty asiakas on hyvin vaikea saada takaisin, vaikka hän huomaisi hypänneensä ojasta allikkoon.
Luulisin, että ylivoimaisesti suurin tämän tason kinorunkojen ostajakunta on paremman pään kroppimalleista päivittävät. Aivan erityisesti Pentaxilla, jolla ei ole vanhempia kinorunkoja. Se on kätevä sauma vaihtaa järjestelmää, koska useimmat joutuvat päivittämään samalla suuren osan optiikasta. Olen varma, että potentiaalinen ostajakunta haluaa mieluummin 3-3,5 k€:n kitin, jossa on laadukas ja luotettava normaalizoomi kuin 2-2,5 k€ € kitin, jossa on luokaton suttuzoomi joka jättää rungon hyvyyden käyttämättä. Ja mikä parasta, se antaa kamerafirmallekin saumat myydä kalliimpia (ja parempikatteisia) objektiiveja.
CaNikonin vaihtoehdot, tonnin hintainen hieman kevyempi 24-105/4 ja painavampi ja kalliimpi mutta valovoimainen 24-70/2.8 ovat ihan toimivia. Varmaan muovizoomeja tarvitaan sitten kun kinorunkojen hinnat painuvat selvästi alle tonnin.