Croppi vs täyskenno kuvanlaadussa?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Naranek kirjoitti:Nyt on kehitelty ihan uutta ja omaa fysiikkaa.... tai oikeastaan jätetty tarkoitushakuisesti huomioimatta asioita. Menikö nyt niinku omasta mielestä niin ku piti? LOL
Fysiikkaa? kyllähän sielä suluissa mainittiin sana taloudellisesti

Kyse on rahasta
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Ei large format ole oikotie onneen.

Ainoa tapa päästä lähemmäs onnellisuutta on kuvata sitä makro-objektiivilla.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Naranek kirjoitti:Nyt on kehitelty ihan uutta ja omaa fysiikkaa.... tai oikeastaan jätetty tarkoitushakuisesti huomioimatta asioita. Menikö nyt niinku omasta mielestä niin ku piti? LOL
Koska en ole aivan varma mistä kohdasta aloit itkemään, kun et jaksanut mainita, niin selitetään rautalangasta.

Oletetaan että otat croppirunkoisella kuvan 200mm linssillä ja olkoot se vaikka sitten 24Mpx APS-C (jotta saadaan helpompaa matikkaa 1,5 kertoimella).

Saadaksesi samanlaisen kuvan FF:llä joutuisit ottamaan käyttöösi 300mm linssin. Oletetaan että kohde on ollut 10 metrin etäisyydellä ja croppirunkoisella on otettu kuva F/2,8:lla, jolloin DoF on 0,28 m. Saadaksesi identtisen kuvan FF:llä, joutuisit ottamaan käyttöösi 300mm linssin ja pienentämään aukon kokoa F/4,5 tasolle (jolloin DoF olisi 0,29 m).

Eroa olisi siis nimellisessä aukossa 1 1/3 stoppia, mutta koska pidemmässä linssissä olisi vastaavasti todellinen aukko 1,5 kertaisena (300/200) niin linssit päästävät lähelle saman verran valoa läpi (eroksi jää näillä lukemilla ~7% DX:n eduksi mitä linssin läpi tulee valoa - mutta tämä johtuu myös mittaustavasta, F/4.5 ei ole aivan tarkkaan verrannollinen, mutta lähin vastaava mikä kameroista löytyy) jossa pikselien yksittäinen koko jää merkitykselliseksi.

Realiteetit iskevät nyt sitten tämän jälkeen silmille, eli linssiteknologiassa tulee rajoituksensa kuten vastaavasti myös FF:n pikselitiheydelle jos tahdottaisiin vain samoilla linsseillä koota sama informaatio kuin DX-kameralla (kun etäisyys kasvaa).

Nämä taas aiheuttavat sen ettei FF-kameralla kannata tai pysty korvaamaan DX-kameraa joka tilanteessa (koska kuvasta croppaaminen ei enää anna samaa määrää informaatiota johtuen nimenomaan suuremmasta pikselitiheydestä joka pienemmissä sensoreissa on).

Homma toimii toki käänteisesti, DX:lle ei löydy niin isolla aukolla linssejä että ne pystyisivät täydellä aukolla korvaamaan FF:n ohuemman DoFin, jos sitä haetaan, eivätkä niiden pikselit ole niin isoja etteikö vastaavasti resoluutio kärsisi siinä tilanteessa liikaa.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

burmanm kirjoitti:Oletetaan että otat croppirunkoisella kuvan 200mm linssillä ja olkoot se vaikka sitten 24Mpx APS-C (jotta saadaan helpompaa matikkaa 1,5 kertoimella).

Saadaksesi samanlaisen kuvan FF:llä joutuisit ottamaan käyttöösi 300mm linssin. Oletetaan että kohde on ollut 10 metrin etäisyydellä ja croppirunkoisella on otettu kuva F/2,8:lla, jolloin DoF on 0,28 m. Saadaksesi identtisen kuvan FF:llä, joutuisit ottamaan käyttöösi 300mm linssin ja
Ainakin minun järjellä tuossa tilanteessa isommalla kennolla otettu kuva olisi kuitenkin parempi isomman valoa keräävän alan ansiosta.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Pikseleiden pienuus ei suinkaan ole se tekijä joka tosielämässä vaikuttaa kuvan terävyyteen, jos sitä hait. Olet jättänyt huomiotta ne muut tai aliarvioinut niiden vaikutuksen.

1.Mitä pienemmät pikselit, sitä enemmän vaikuttaa valon määrän puute ja siitä johtuva prosessointi. Pinelle pikselille lankeaa vähän valoa, joten sitä pitää vahvistaa enemmän samaan ISO:n pyrittäessä. Kokeile vaikka mitä vaikuttaa ISO:n nostaminen 24 megan APS_C kennossa ja mitä se vaikuttaa 36 megan tai vaikka 24 megan kinokennossa. Käytetään vaikka samaa parasta mahdollista ammattitason yleiszoomia molemmissa. ISO:a nostettaessa pikkupikselisen terävyydesta tulee mössöä aika huiman paljon ennen kinokennoista.

2. Ja mitä pienemmät pikselit sitä vaativampaa se on objektiiville ja varsin harva objektiivi pystyy ottamaan edes optimi aukollaan (saati sitten täydellä tai yli optimin himmennettynä) sen resoluution irti mitä nykyisillä megapikselicroppikennoilla olisi tarjota. Ei vaan riitä optinen suorituskyky, ei. No, kun taloudelliseen asiaan tuossa viittasit, niin toki, onhan niitä, mutta pirun kalliita, eikä nekään yleensä tee sitä kuin optimikohtaan himmennettynä.

3. Lisäksi mitä pienempi pikseli, sitä aikaisemmin iskee himmennettäessä diffraktio vaikutuksensa peliin. Eli toisin sanoen et voi himmentää niin paljoa kuin haluaisit saadaksesi haluamasi syväterävyyden menettämättä kennon (ja objektiivin) parhaimmillaan mahdollistamaa terävyyttä, koska pienen aukon aiheuttama diffraktio alkaa sotkemaan kuvaa. Käytännössä tämä tulee näkyviin APS-C kokoisella kennolla tuolla f:8 kohdalta eteenpäin ja kinokennoisella ~f:11 eteenpäin. Ja on tietysti suhteessa siihen parhaaseen mitä kennolta saataisin irti ilman tätä ilmiötä, sitä suurempi mitä tiheämpi pikselisestä kennosta on kyse.

4. Asia jonka huomasin itse vasta ihan kovan kautta, ei tullut mieleen etukäteen teoretisoidessa, on se, että mitä suuripikselisempi kenno ja mitä terävämpi lasi, sitä herkemmin tämän yhdistelmän parhaan terävyyden saa tuhottua kuvaamalla käsivaralta. Harvapikselisellä kennolla ja ei-niin-terävällä objektiivilla ei eroa niin helposti huomannut, mutta vaikkapa D8xx + 24-70/2.8 G Nikkor, niin tukea saat ottaa ennenkuin sen suorituskyvyn saat irti. Eli ääriterävyyttä et saa kuin jalustalta. Jos et ole jalusta-ihmisiä, niin ei tuosta ääriterävyydestä kannata niin kovin kohkata.

Summa summarum. Vaikka voisi helposti luulla että pienipikselisellä kennolla saisi paremman erottelun, niin tosielämässä se vain menee juuri toisinpäin koska muut fysiikan tekijät ottava vallan.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Naranek kirjoitti:1.Mitä pienemmät pikselit, sitä enemmän vaikuttaa valon määrän puute ja siitä johtuva prosessointi. Pinelle pikselille lankeaa vähän valoa, joten sitä pitää vahvistaa enemmän samaan ISO:n pyrittäessä. Kokeile vaikka mitä vaikuttaa ISO:n nostaminen 24 megan APS_C kennossa ja mitä se vaikuttaa 36 megan tai vaikka 24 megan kinokennossa. Käytetään vaikka samaa parasta mahdollista ammattitason yleiszoomia molemmissa. ISO:a nostettaessa pikkupikselisen terävyydesta tulee mössöä aika huiman paljon ennen kinokennoista.
Ainoastaan yksittäisen pikselin koko vaikuttaa tähän, ei varsinaisen sensorin koko ja pikselien koko pienenee jatkuvasti myös FF-kennoisissa. ISO:a herkkyyttä kennot kestävät nostettaessa aivan identtisesti oli sitten kyseessä APS-C tai FF, kun kyseessä on yhtä suuret pikselit.
2. Ja mitä pienemmät pikselit sitä vaativampaa se on objektiiville ja varsin harva objektiivi pystyy ottamaan edes optimi aukollaan (saati sitten täydellä tai yli optimin himmennettynä) sen resoluution irti mitä nykyisillä megapikselicroppikennoilla olisi tarjota. Ei vaan riitä optinen suorituskyky, ei. No, kun taloudelliseen asiaan tuossa viittasit, niin toki, onhan niitä, mutta pirun kalliita, eikä nekään yleensä tee sitä kuin optimikohtaan himmennettynä.
Huomioi ettei objektiivin käytös ole identtinen FF:llä ja APS-C:llä myöskään ja niihin voidaan valmistaa erilaiset objektiivit, jotta päästään hyödyntämään suurempia vaatimuksia mitä tulee pikselitiheyteen. Tätä samaa kehitystä joutuu jatkuvasti myös FF-puolella tekemään. Mutta APS-C:lle on helpompi tehdä tuollainen tarkka kuin FF-koolle (vaikka tarjonta on heikompaa ollutkin).
3. Lisäksi mitä pienempi pikseli, sitä aikaisemmin iskee himmennettäessä diffraktio vaikutuksensa peliin.
Toki iskee, mutta myös vastaavasti ei tarvita himmennystä niin paljon että päästään samalle terävyysalueelle (koska vastaavasti aukon jälkeen ei tarvita niin suurta etäisyyseroa). Mutta emme ole vielä ongelmissa tämän kanssa, erottelukykyä voidaan tämän suhteen kasvattaa kuitenkin sinne 2-3x luokkaan mitä tulee "vaikutettuihin pikseleihin" ja silti meillä riittää terävää aluetta.
4. Asia jonka huomasin itse vasta ihan kovan kautta, ei tullut mieleen etukäteen teoretisoidessa, on se, että mitä suuripikselisempi kenno ja mitä terävämpi lasi, sitä herkemmin tämän yhdistelmän parhaan terävyyden saa tuhottua kuvaamalla käsivaralta.
Luonnollisesti, koska liikkeesi taltioituu myös tarkemmin (kaikki mitä tulee linssin läpi taltioituu tarkemmin). Oletan ainakin että "suuripikselisempi" ei tarkoita tässä pikselin kokoa vaan montako pikseliä kys. kennossa on. Linsseissä on OISia käytössä nykyisin myös hillitsemään tätä.
Summa summarum. Vaikka voisi helposti luulla että pienipikselisellä kennolla saisi paremman erottelun, niin tosielämässä se vain menee juuri toisinpäin koska muut fysiikan tekijät ottava vallan.
Niin mikä fysiikan tekijä? Kun erotellaan kohteesta tietyn kokoinen ala, niin se jossa on korkeampi pikselitiheys on teoreettisesti aina parempi erottelukyvyltään kunhan saadaan se informaatio taltioitua. Eikä tämä ole hyvässä valossa mikään ongelma vielä. Diffraktio tulee ongelmaksi jossain vaiheessa luonnollisesti, mutta tässä auttaa pienemmän sensorin hyödyntämä suurempi aukko mitä tulee kuvan terävyysalueeseen ja ollaan vielä kaukana niistä teoreettisista maksimeista mitä tulee käytäntöön.

Ja tosielämässä väitän edelleen että pienemmällä kennolla päästään siltä kuva-alalta parempaan erottelukykyyn, ainakin mitä nykyisiin DX vs. FF vertailuihin tulee (FF kuvasta ei voi cropata yhtä tarkkaa DX-kuvaa kuin mitä DX:llä saisi). Niin pienissä pikseleissä ei todellakaan olla vielä näissä koissa.
habannaama
Viestit: 5432
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Te keillä on tapahtunut vaihto jommasta kummasta kennokoosta toiseen, katsastakaa kovalevynne antia ja tulette hämmästymään siitä, kuinka todellisuus lyö vasten kasvoja, jos kirkkain silmin uskallatte väittää, että croppi olisi jotenkin auttamattomasti huonompi kuin täyskäri.
Juuri tänään meinaan katsoin Nikon D300:lla taannoin ottamiani kuvia ja sen jälkeen Nikon D700:lla ja paha olisi ollut ilman exifejä mennä sanomaan, jotta mikä milläkin...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

burmanm kirjoitti:Ainoastaan yksittäisen pikselin koko vaikuttaa tähän, ei varsinaisen sensorin koko
Eli toisin sanoen mielestäsi kuvien kohinaisuus pysyy samana, vaikka croppaa kuvaa? Yksittäisten pikselien kyseessä ollessa tietenkin pysyy, mutta koko kuvaa katsoessa ei kyllä laatu pysy millään samana.
habannaama kirjoitti:Te keillä on tapahtunut vaihto jommasta kummasta kennokoosta toiseen, katsastakaa kovalevynne antia ja tulette hämmästymään siitä, kuinka todellisuus lyö vasten kasvoja, jos kirkkain silmin uskallatte väittää, että croppi olisi jotenkin auttamattomasti huonompi kuin täyskäri.
Oikein valotettuna ilman suuria varjo-valo -kontrasteja ero onkin hyvin pieni, mutta jos varjoista joutuu kaivamaan esiin yksityiskohtia, tai kuvaa vähänkin hämärämmässä, FF on parempi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

JKyytinen kirjoitti:Eli toisin sanoen mielestäsi kuvien kohinaisuus pysyy samana, vaikka croppaa kuvaa? Yksittäisten pikselien kyseessä ollessa tietenkin pysyy, mutta koko kuvaa katsoessa ei kyllä laatu pysy millään samana.
Mikäli viittaat tässä katsoaksesi kuvaa aina tietyssä koossa, niin pikselien määrähän näppärästi pudottaa sitä kohinaa, oli sitten kyseessä DX:llä tai FF:llä tehty kuva.
Oikein valotettuna ilman suuria varjo-valo -kontrasteja ero onkin hyvin pieni, mutta jos varjoista joutuu kaivamaan esiin yksityiskohtia, tai kuvaa vähänkin hämärämmässä, FF on parempi.
Varjoista detaileja esiin nostettaessa tarvitset aika hyvää DR:ää, ja siinä tilanteessa ainakin DxOmarkin Landscapen mukaan näyttäisi menevän D810, D7200, D750 etc. tuo järjestys. Eli ainoastaan yksi FF kamera pystyi parempaan kuin paras DX?
Maffer
Viestit: 22695
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kaks eroa, muu on turhaa.

1. Modernissa FF-kennossa (sony, ehkä Samsung) on hitosti enemmän ruutia laadun kannalta jälkikäsittelyssä. Tosin Sony APS-C on ihan siinä kannoilla.
2. Linssit mitä saa kiinni. Kroppareilla menetetään kaikki helmet lasit. Zeissin laajikset, tilt-shiftit, nikkor 14-24, sigma 20/1.4 ym. Ym. Ei mitään virkaa jos tavoite ei ole kropata.

Kakkoskohta on tärkein. Digikeskarit on vielä kokeilematta kenttäkäytössä, mut ei noihin pienempiin ole paluuta.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

burmanm kirjoitti:
Oikein valotettuna ilman suuria varjo-valo -kontrasteja ero onkin hyvin pieni, mutta jos varjoista joutuu kaivamaan esiin yksityiskohtia, tai kuvaa vähänkin hämärämmässä, FF on parempi.
Varjoista detaileja esiin nostettaessa tarvitset aika hyvää DR:ää, ja siinä tilanteessa ainakin DxOmarkin Landscapen mukaan näyttäisi menevän D810, D7200, D750 etc. tuo järjestys. Eli ainoastaan yksi FF kamera pystyi parempaan kuin paras DX?
burmanmin logiikalla m43 on varmaan sitten vielä parempi ;-)

Olen kuvannut aika monella erilaisella ja eri kennokokoa edustavalla Nikonilla ja kyllähän se niin menee, että pienempikennoiset putoavat kyydistä hyvin nopeasti kun herkkyyttä nostetaan. D7200:n mainostetaan nyt olevan ihmeellisen hyvän, mutta kun katselee sillä otettuja korkean herkkyyden kuvia, niin päätyy hyvin äkkiä siihen, etteivät fysiikan lait ole vieläkään kumoutuneet

Perusherkkyydellä toimittaessa kennokoon ja dynamiikan suhde ei ole niin suora. Näin etenkin kun kiinnitetään huomio kirkkaan pään dynamiikkaan. Näyttää myös siltä, että uudemmassa tekniikassa suurimmat voitot on saavutettu nimenomaan kirkkaan pään dynamiikassa.

Sama tulee vielä rajummin esille Canonilla. Se Sonyn 1" kennolla varustettu pokkari on perusherkkyydellä dynamiikaltaan paras Canon, mukaanluettuna Canonin täyskennoiset järkkärit. Mutta tilanne ei toki ole enää tuommoinen jos herkkyyttä nostetaan.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

"Edition 0.95"

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

kyllähän full frame vs APS-C keskusteluun liittyen "se juttu" on myöskin objektiivin valovoima - aloittaja kysyi alunperin liittyen Canon kameraan

Canonin valovoimaisin objektiivi APS-C kuvakoolla on EF-M 22mm f/2 STM. Jos taas menee full framesta suurempaan, niin esimerkiksi Hasselbladin valovoimaisin objektiivi medium format kuvakoolla on HC 2,2/100mm. Full frame on näihin nähden täysin omissa lukemissaan Leica Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH. "Edition 0.95" objektiivillaan:

"Noctilux gives a photographer freedom to shoot in near darkness without a tripod."
http://www.dpreview.com/articles/975969 ... -necessity
Alex
Viestit: 971
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Alex »

habannaama kirjoitti:Te keillä on tapahtunut vaihto jommasta kummasta kennokoosta toiseen, katsastakaa kovalevynne antia ja tulette hämmästymään siitä, kuinka todellisuus lyö vasten kasvoja, jos kirkkain silmin uskallatte väittää, että croppi olisi jotenkin auttamattomasti huonompi kuin täyskäri.
Juuri tänään meinaan katsoin Nikon D300:lla taannoin ottamiani kuvia ja sen jälkeen Nikon D700:lla ja paha olisi ollut ilman exifejä mennä sanomaan, jotta mikä milläkin...
Joo, ei,
Kinokennoinen on tuottanut selkeästi paremman näköisiä kuvia kuin aiemmat cropit.

Toisin päin, croppikennoislla kuvatut kuvat ovat huonomman näköisiä kuin kinokennoisella kuvatut.

Kuvaan maksimissaan 150-millisellä, joten telepää voi jonkun mielestä olla cropilla parempi, tähän en ota kantaa.
Primet rulaa!
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Alex kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Te keillä on tapahtunut vaihto jommasta kummasta kennokoosta toiseen, katsastakaa kovalevynne antia ja tulette hämmästymään siitä, kuinka todellisuus lyö vasten kasvoja, jos kirkkain silmin uskallatte väittää, että croppi olisi jotenkin auttamattomasti huonompi kuin täyskäri.
Juuri tänään meinaan katsoin Nikon D300:lla taannoin ottamiani kuvia ja sen jälkeen Nikon D700:lla ja paha olisi ollut ilman exifejä mennä sanomaan, jotta mikä milläkin...
Joo, ei,
Kinokennoinen on tuottanut selkeästi paremman näköisiä kuvia kuin aiemmat cropit.

Toisin päin, croppikennoislla kuvatut kuvat ovat huonomman näköisiä kuin kinokennoisella kuvatut.

Kuvaan maksimissaan 150-millisellä, joten telepää voi jonkun mielestä olla cropilla parempi, tähän en ota kantaa.
Luuleeko habannaama että lämpimikseni puhun noista jutuista? ne ovat kaikki aivan todellisessa elämässä koestettuja juttuja, eivät mitään puolittaista teoriaa jossa jätetään osa tosiasioista huomioimatta tai jossitellaan että jos täti olisi setä. Olen kuvannut kymmenen vuotta croppikennoisella ja nyt useamman vuoden kinokennoisella ja perheessä on myös moderni 24 megan kennolla oleva croppijärkkäri samalla bajonetilla kuin minun kinokennoiseni. Kaikki nuo mitä kirjoitin voidaan hjelposti demonstroida käytännössä.

Tuohon burmanin jossitteluun että jos tädillä olisi munat, eli että jos kinokennoisessa olisi yhtä pienet pikselit kuin cropissa voipi sanoa ettei sellaisia ole olemassakaan jollei verrata vanhaa pieniresoluutioista croppi järkkäriä suurimman resoluution kinojärkkäriin. Kinokennoisissa on aina suuremmat erillisen sensorin ja suhteellisen valoherkän pinnan koot. Modernia 24 megan croppia ja 36 megan kinokennoista verrattaessa on kinokennoisessa oleellisesti suuremmat pikselit ja suurempi suhteellinen valoa vastaanottava pinta.

http://www.digicamdb.com/compare/nikon_ ... ikon_d800/
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Naranek kirjoitti:Modernia 24 megan croppia ja 36 megan kinokennoista verrattaessa on kinokennoisessa oleellisesti suuremmat pikselit ja suurempi suhteellinen valoa vastaanottava pinta.
burmanmin ajatus lähti siitä, että kinokennoa käyttäessä himmennetään objektiivia sen 1 1/3 aukkoa verrattuna siihen, millä aukolla cropilla kuvattiin - himmennettäessä full frame menettää etunsa
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Naranek kirjoitti:Tuohon burmanin jossitteluun että jos tädillä olisi munat, eli että jos kinokennoisessa olisi yhtä pienet pikselit kuin cropissa voipi sanoa ettei sellaisia ole olemassakaan jollei verrata vanhaa pieniresoluutioista croppi järkkäriä suurimman resoluution kinojärkkäriin. Kinokennoisissa on aina suuremmat erillisen sensorin ja suhteellisen valoherkän pinnan koot. Modernia 24 megan croppia ja 36 megan kinokennoista verrattaessa on kinokennoisessa oleellisesti suuremmat pikselit ja suurempi suhteellinen valoa vastaanottava pinta.
Tuntuu että väittelen ihmisen kanssa joka ei tiedä kuuluuko sedällä olla munat vai ei (vaikka nykyäänhän varmaan sana setä tai tätikin on jo syrjivä jonkun mielestä). Kun ainoa mairitteleva asia josta pidät on yksittäisen pikselin koko, miksi jatkat vertailua 36Mpix sensoriin, kun se on selvästi pakko olla heikompi kuin sanotaan vaikka 12Mpix sensori D700:sta (8,45 vs. 4,87).

Mikäli taas aivan yhtäkkiä arvostitkin D810:n huomattavasti tarkempaa terävyyttä verrattuna D700, niin siinä tapauksessa huomaisit varmaan että DX-sensori tarjoaa vielä paljon korkeamman terävyyden samalle alalle. Enkä jaksa enää selittää asiaa toiste miksi näin on, eikä tässä ole kyse mistään puolittaisesta teoriasta.

Siispä kummassa leirissä nyt tahdot istua? You can't have your cake and eat it.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

burmanm kirjoitti:
Naranek kirjoitti:Tuohon burmanin jossitteluun että jos tädillä olisi munat, eli että jos kinokennoisessa olisi yhtä pienet pikselit kuin cropissa voipi sanoa ettei sellaisia ole olemassakaan jollei verrata vanhaa pieniresoluutioista croppi järkkäriä suurimman resoluution kinojärkkäriin. Kinokennoisissa on aina suuremmat erillisen sensorin ja suhteellisen valoherkän pinnan koot. Modernia 24 megan croppia ja 36 megan kinokennoista verrattaessa on kinokennoisessa oleellisesti suuremmat pikselit ja suurempi suhteellinen valoa vastaanottava pinta.
Tuntuu että väittelen ihmisen kanssa joka ei tiedä kuuluuko sedällä olla munat vai ei (vaikka nykyäänhän varmaan sana setä tai tätikin on jo syrjivä jonkun mielestä). Kun ainoa mairitteleva asia josta pidät on yksittäisen pikselin koko, miksi jatkat vertailua 36Mpix sensoriin, kun se on selvästi pakko olla heikompi kuin sanotaan vaikka 12Mpix sensori D700:sta (8,45 vs. 4,87).

Mikäli taas aivan yhtäkkiä arvostitkin D810:n huomattavasti tarkempaa terävyyttä verrattuna D700, niin siinä tapauksessa huomaisit varmaan että DX-sensori tarjoaa vielä paljon korkeamman terävyyden samalle alalle. Enkä jaksa enää selittää asiaa toiste miksi näin on, eikä tässä ole kyse mistään puolittaisesta teoriasta.

Siispä kummassa leirissä nyt tahdot istua? You can't have your cake and eat it.
Ei voi mitään, kukin tulee uskollaan autuaaksi. :-)
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

burmanm kirjoitti:Oletetaan että kohde on ollut 10 metrin etäisyydellä ja croppirunkoisella on otettu kuva F/2,8:lla, jolloin DoF on 0,28 m. Saadaksesi identtisen kuvan FF:llä, joutuisit ottamaan käyttöösi 300mm linssin ja pienentämään aukon kokoa F/4,5 tasolle (jolloin DoF olisi 0,29 m).

Eroa olisi siis nimellisessä aukossa 1 1/3 stoppia..
Kovasti haluatte verrata Nikon kameroita, mutta aloittajallahan oli Canon. Jos vertaat Canon EOS M3 vs Canon EOS 1Dx, huomaat, että eroksi tulee 1,253 stoppia

(2786 ISO - 1169 ISO = 1,253 stoppia)
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... __1019_753

Eli esim. näin

Canon EOS-1D X ja 800 mm aukolla f/6.3
Canon EOS M3 ja 500 mm aukolla f/4.0

Nuo kaksi menee käytännössä tasoihin kuvanlaadussa - resoluutiossa EOS M3 voittaa 24.23 Mpix vs 18.38 Mpix

Ero on enemmän siellä hintalapussa - kyse on rahasta.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

digikuva81 kirjoitti:
Naranek kirjoitti:Modernia 24 megan croppia ja 36 megan kinokennoista verrattaessa on kinokennoisessa oleellisesti suuremmat pikselit ja suurempi suhteellinen valoa vastaanottava pinta.
burmanmin ajatus lähti siitä, että kinokennoa käyttäessä himmennetään objektiivia sen 1 1/3 aukkoa verrattuna siihen, millä aukolla cropilla kuvattiin - himmennettäessä full frame menettää etunsa
Ei menetä. Suurempipikselistä kinokennoa voi himmentää enemmän ennen kuin diffraktio iskee saman määrän päälle.

Noita vielä pienempikennoisia piksalihirmuja ei voi sitten aivan vastaavasti himmentää juuri lainkaan ilman että diffraktio alkaa mössötä kuvaa eli mitä pienemmät pikselit sitä vähemmän voi himmentää jos aikoo saada kennon terävyydestä jotain irti. Mutta toisaalta pikkukennoisten objektiivitkään eivät enää voi saada irti sitä mitä kenno tarjoaa, joten mitä väliä. Siinä alkaa olla valotuksen ja kuvan säätöön keinot vähissä, jos sen oletetun kennon terävyyden aikoo ulosmitata kun ei voi himmentää eikä suurentaa herkkyyttä. Kroppikennoisilla on monia muita hyviä puolia, mutta kinokennoisiin verrattuna kuvan laatu ei niihin kyllä kuulu. Ihan sama mitä intätte.

Laskin aikoinaan käyristä että 800E:n ja 800:n kennon antialias suotimen poissaolon aiheuttama terävyysero on havaittavissa vain noin aukkoon F:4 saakka, koska himmennettäessä edelleen siitä enemmän diffraktio on noussut jo sen verran, ettei se äärimmäinen terävyys erotu enää kennon antamassa kuvatiedostossa. En viitsinyt maksaa moisesta silloista tonnin lisähintaa, ilmaiseksi jos olisi saanut niin tietysti olisin ottanut. Nykyisessä mallistossa ei moista ongelmaa tietysti enää ole.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Naranek kirjoitti:Ei menetä. Suurempipikselistä kinokennoa voi himmentää enemmän ennen kuin diffraktio iskee saman määrän päälle.
Ei burmanm puhunut diffraktiosta - burmanm puhui terävyysalueesta.

Nyt kun 2016 tulee olympialaiset, ne kuvataan Canon EOS-1D x Mark II ja Nikon D5 kameroilla sekä valovoiman f/2.8 objektiiveilla. Ei jossain aukolla f/22 kuvattaessa enää väitellä, kumpi on parempi, full frame vai APS-C
Vastaa Viestiin