Täytyisi keksiä aikaa käsittelyyn, tässä yksi suunnilleen sooc:

Tämä on mullakin käynyt mielessä. Lisäksi erityisen kirkkaat ja eläväiset revontulet aiheuttavat ongelmia, kun täytyy lyhentää valotusaikaa tulien vilkkauden vuoksi ja/tai siksi etteivät ne palaisi puhki. Sitten ei riitä valoa maisemaan, jos kuvassa sattuu sellaista olemaan. Itse olen kuvannut revontulia järvimaisemassa, ja se järviosuus kuvan alaosassa jää helposti niin tummaksi että sävyjen kanssa tulee ongelmia käsittelyvaiheessa.Stickl kirjoitti:suurien revontulimyrskyjen aikaan ei välttämättä tule parhaat revontulikuvat.
Hmm en kyllä näkis niinkää tota reposien kirkkautta minään ongelmana, ei ainakaa täällä Koillismaalla sitä ole ollut. Tarpeeksi kirkkaat revontulet valaisee myös maisemaa ja ainaki Pentaxin K-5 II:ssa on dynamiikka riittäny ja hyvin jos on tarvinnu vähä varjoja availla.. mut suurin ongelma noissa isoissa revontulimyrskyissä on se että parhaat reposet on sillon pään päällä ja siihen perus "puukehys" konseptiin ei oo mikään helpoin juttu keksii jotain uutta ja erilaista. Kun taas huonoimpien reposten aikaan ne on parhaimmat tulet on horisontin lähettyvillä jolloin voi nimenomaan ottaa sitä maisemaa mukaan monella tapaa. Myöskin sillon ko koko taivas on tulessa nii voi olla vaikea päättää että mitä kohtaa nyt kuvaa ja miten jne ku haluis saada kaikki tulet talteen jne.muikkunen kirjoitti:Mukava kuva.
Tämä on mullakin käynyt mielessä. Lisäksi erityisen kirkkaat ja eläväiset revontulet aiheuttavat ongelmia, kun täytyy lyhentää valotusaikaa tulien vilkkauden vuoksi ja/tai siksi etteivät ne palaisi puhki. Sitten ei riitä valoa maisemaan, jos kuvassa sattuu sellaista olemaan. Itse olen kuvannut revontulia järvimaisemassa, ja se järviosuus kuvan alaosassa jää helposti niin tummaksi että sävyjen kanssa tulee ongelmia käsittelyvaiheessa.Stickl kirjoitti:suurien revontulimyrskyjen aikaan ei välttämättä tule parhaat revontulikuvat.
No mulla on kyllä Nikonin D-kuussatasen kanssa ollut pieniä ongelmia, kun tummassa päässä sävyjä on niin vähän. Raakakuva ja tiff vielä jotenkin toimivat, mutta kun kuvan kääntää jpeg-muotoon niin taivaan heijastukseen saattaa tulla vähän ikäviä sävyliukumia. Vaikka voi toki olla niinkin että en vain osaa.Stickl kirjoitti:Hmm en kyllä näkis niinkää tota reposien kirkkautta minään ongelmana, ei ainakaa täällä Koillismaalla sitä ole ollut. Tarpeeksi kirkkaat revontulet valaisee myös maisemaa ja ainaki Pentaxin K-5 II:ssa on dynamiikka riittäny ja hyvin jos on tarvinnu vähä varjoja availla..
Joo. Koronat ovat hienoja, mutta koronakuvat alkavat äkkiä toistaa itseään.Stickl kirjoitti:mut suurin ongelma noissa isoissa revontulimyrskyissä on se että parhaat reposet on sillon pään päällä ja siihen perus "puukehys" konseptiin ei oo mikään helpoin juttu keksii jotain uutta ja erilaista. Kun taas huonoimpien reposten aikaan ne on parhaimmat tulet on horisontin lähettyvillä jolloin voi nimenomaan ottaa sitä maisemaa mukaan monella tapaa. Myöskin sillon ko koko taivas on tulessa nii voi olla vaikea päättää että mitä kohtaa nyt kuvaa ja miten jne ku haluis saada kaikki tulet talteen jne.
Sanoo pohjoisen poika :D Tämän foorumin porukasta suurin osa asuu Salpausselän eteläpuolella jossa revontulet eivät millään ilveellä näy kuin todellisten magneettimyrskyjen aikaa..Stickl kirjoitti:Ihan jees.. mut tää vaa vahvistaa sitä mitä on omalta osalta tullu todettua: suurien revontulimyrskyjen aikaan ei välttämättä tule parhaat revontulikuvat. Viitaten siis kaikkiin revontulikuviin viime yöltä mitä täällä on näkyny. Ei mitkään noista säväyttäny oikein.
No kiitos.talonherra kirjoitti:Hienoja otoksia kaikki. Näkee että homma on hallussa!:) Olisiko otoksiin mahdollista saada kyseisen otoksen kalusto myös kerrottuna?, kiitos. Saisi vähän tietoa stimuloimaan tulevia kalustohankintoja ;)
Tässä on setin paras sommittelu; jotain normaalista repokuvasta poikkeavaa. Kakkonenkin on hieno laajakulma-otos.Hel_NiS kirjoitti:Kiitos kommentista, hienoa, että keskustelua löytyy! Nämä ovat tosiaan harvinaista herkkua useimmille meistä, itse olen nähnyt suunnilleen saman tasoisia näytöksiä noin viisi vajaan neljänkymmenen ikävuoden aikana.
Tämä näytös oli hetkellisesti kirkkain näistä edellämainituista.
Tässä vielä yksi
![]()
Kuvat toki ovat, näin yleisesti ottaen, kalpea aavistus siitä, mitä ne livenä ovat.