Sony A7R II kokemukset, ongelmat jne.
-
- Viestit: 9478
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
"Pelottavimpia ovat uskossaan vahvat"
Kyllä sonilla saa hyvää kuvaa. Sen ovat todistaneet lukuisat kuvat ja kuvaajat täälläkin. Mutta sillä saa myös uskomattoman surkeaa jälkeä ilman että kuvaaja voi tähän vaikuttaa. Ja tuo jälkimmäinen on se ongelma. Itse jos kuvaisin ammatikseni luonto/maisemakuvaa, soni ei olisi minun valintani. Kuten joku kirjoitti, voisi hieman syödä kun tulee kuukauden kuvausretkeltä jostain umpimetsästä ja se WPP-kuva on sitten onnetonta suttua pakkauksen vuoksi.
Kyllä sonilla saa hyvää kuvaa. Sen ovat todistaneet lukuisat kuvat ja kuvaajat täälläkin. Mutta sillä saa myös uskomattoman surkeaa jälkeä ilman että kuvaaja voi tähän vaikuttaa. Ja tuo jälkimmäinen on se ongelma. Itse jos kuvaisin ammatikseni luonto/maisemakuvaa, soni ei olisi minun valintani. Kuten joku kirjoitti, voisi hieman syödä kun tulee kuukauden kuvausretkeltä jostain umpimetsästä ja se WPP-kuva on sitten onnetonta suttua pakkauksen vuoksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Loka 14, 2011 10 : 29
Tuossa Loydin kuvassa vähän muutakin vikaa kuin pakkaus, jos libraw kehittäjään uskominen. Linkin takana melko hyvä referointi ko. herran kommenteista dpreview forkalla, ilmeisesti oli raw:n saanut käsiinsä.
Re: Seeing any Posterization issues with A7r ll?
Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Re: Seeing any Posterization issues with A7r ll?
Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
-
- Viestit: 9478
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Mikäs vika sRGB:ssä ;-)mremonen kirjoitti:Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Tosiasia lienee, että still-kuvaajia A7 sarjan kameroissa kiehtoo peilittömyyden mahdollistama evf sekä ehkä myös hieman pienempi koko. Piste. Noi ovat ainakin omat ajatukseni. Videokuvaajien puolesta en sano mitään.
Sonnyismeista itse kukin saa (halvemmalla) tarpeekseen kun kokeilee firman pikkukennoisempia kameroita. Usb-latauksen yli tietenkin pääsee ostamalla ebaystä irrallisen laturin - ja samalla nipun akkuja paikkaamaan huonoa akun kestoa. Sotkuisia menuja tai oikeiden kameravalmistajien tuoteista järkeenjäävälle valonmittaukselle tai awb:lle ei tietenkään voi mitään.
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10
Tämä kyseinen kuvahan on sellainen että samoin valotettuna tuo olisi Nikonillakin ollut jälkikäsittelyssä varsin hankala tapaus. Siinä määrin kasassa toi punainen kanava on että olisiko 2x suurempikaan valueiden määrä tuota pelastanut täysin.mremonen kirjoitti:Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Sony-fanipojathan taas tosiaan typistää tämän "väärin jälkikäsitelty" selitykseksi, mutta polallahan on saatu tuossa aikaiseksi jotain mikä ei mahdu edes AdobeRGB avaruuteen ja tämä on merkittävä osa ongelmaa eikä varsinaisesti virheellinen jälkikäsittely. Out of gamut värien etsintä/valinta ja manuaalinen käsittely kohdeväriavaruuden sisälle fotarissa ei lienee ihan kaikkien kuvaajien workflow:ssa.
Mutta kyllä se Sony-RAW tässäkin osansa näytteli. Libraw:in/RawDiggerin Iliah
http://www.dpreview.com/forums/post/56349315
Ja oikeiden kameravalmistajien tuotteiden AF:n microfocus-säädöistä, tai olemattomista MF-tarkennusavuista ei pääse eroon mitenkään, joten tavallaan sikstyfifty menee.nomad kirjoitti: Usb-latauksen yli tietenkin pääsee ostamalla ebaystä irrallisen laturin - ja samalla nipun akkuja paikkaamaan huonoa akun kestoa.
Keskitytään nyt vaan itkemään kuorossa tästä RAW:sta, kun se on ainoa oikea isompi issue enää jäljellä. Ai niin, onhan meillä hot pixelit, 12-bit modet että on kaffepöydässä jotain juteltavaa.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Ei se sininen vesi tuosta pamahda noin pelkästä sRGB-muunnoksesta. Siinä käy niin että menee haaleeks, mutta gradientit säilyvät suurin osin. Ilman polaa ois näyttäny aivan kuselta koko kuva, pelkkää heijastuvaa kirkasta keskipäivän valoa.
Valo kun on mitä on, niin sävytkin jäävät kapeaksi. Ja kun kapeasta sävyalasta poistetaan suurin osa niin tuossa on lopputulos mikä *korostuu* sRGB-muunnoksessa jos ne harvahampaiset sävyt vielä osuvat gamutin ulkopuolelle.
Joskus aikaisemmin postasin tämmösen tonne a7-lankaan:
Sama juttu taivaalla kuin tuossa LLoydin vesikuvassa.
Valo kun on mitä on, niin sävytkin jäävät kapeaksi. Ja kun kapeasta sävyalasta poistetaan suurin osa niin tuossa on lopputulos mikä *korostuu* sRGB-muunnoksessa jos ne harvahampaiset sävyt vielä osuvat gamutin ulkopuolelle.
Joskus aikaisemmin postasin tämmösen tonne a7-lankaan:
Sama juttu taivaalla kuin tuossa LLoydin vesikuvassa.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
tn1krr kirjoitti: Sony-fanipojathan taas tosiaan typistää tämän "väärin jälkikäsitelty" selitykseksi, mutta polallahan on saatu tuossa aikaiseksi jotain mikä ei mahdu edes AdobeRGB avaruuteen ja tämä on merkittävä osa ongelmaa eikä varsinaisesti virheellinen jälkikäsittely. Out of gamut värien etsintä/valinta ja manuaalinen käsittely kohdeväriavaruuden sisälle fotarissa ei lienee ihan kaikkien kuvaajien workflow:ssa.
Onko Sonyn RAW aina pakotettu AdobeRGB:hen vai miten sävyjen mahtumattomuus väriavaruuteen tulee ongelmaksi?
Käyttämällä jotakin RAW-konvertteria, joka pyörii rajatussa väriavaruudessa (LR ainakin tekee fiksusti kaiken omassa MelissaRGB:ssään).
Zone VI
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Ongelmahan on tämmöinen:
On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.
Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.
Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.
Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.
Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Ongelma ei välttämättä ole tälläinen, vaan sinun yritys pukea ongelma sanoiksii näyttää tälläiseltä. Eli liioiteltua kamaa.Maffer kirjoitti:Ongelmahan on tämmöinen:
On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.
Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.
Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
En väitä etteikö sony raw ratkaisussa olisi ongelmaa, mutta kyllä tätä on nyt kärjistetty oikein olan takaa.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Kamerasta löytyy enemmän sisältöä kuin rawista sävyjä ;)
https://www.ifixit.com/Teardown/Sony+a7 ... down/45597
https://www.ifixit.com/Teardown/Sony+a7 ... down/45597
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Sony osaa tuon - asioiden pakkaamiseen pienen pakettiin :-)Hel_NiS kirjoitti:Kamerasta löytyy enemmän sisältöä kuin rawista sävyjä ;)
https://www.ifixit.com/Teardown/Sony+a7 ... down/45597
-
- Viestit: 471
- Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03
Onko jollain jo kokemuksia toimiiko Canonin teleputkissa automaattitarkennus 1.4x tai 2x telejatkeiden kanssa?
Varmaan eroja löytyy, mutta tällä hetkellä harkinnassa lähinnä 1.4x II tai III 70-200mm f4 IS:n kaveriksi.
Toinen korvaava vaihtoehto mikä kiinnostaisi, on 70-300mm f4-5.6 IS L, jos tarkennus toimii edes kohtalaisesti telepäässäkin.
Varmaan eroja löytyy, mutta tällä hetkellä harkinnassa lähinnä 1.4x II tai III 70-200mm f4 IS:n kaveriksi.
Toinen korvaava vaihtoehto mikä kiinnostaisi, on 70-300mm f4-5.6 IS L, jos tarkennus toimii edes kohtalaisesti telepäässäkin.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
AF alkaa kyllä olemaan kivalla tasolla - toki riippuen objektiivin valovoimasta: http://www.dpreview.com/articles/688439 ... erformance
Zone VI