Sony A7R II kokemukset, ongelmat jne.

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

"Pelottavimpia ovat uskossaan vahvat"

Kyllä sonilla saa hyvää kuvaa. Sen ovat todistaneet lukuisat kuvat ja kuvaajat täälläkin. Mutta sillä saa myös uskomattoman surkeaa jälkeä ilman että kuvaaja voi tähän vaikuttaa. Ja tuo jälkimmäinen on se ongelma. Itse jos kuvaisin ammatikseni luonto/maisemakuvaa, soni ei olisi minun valintani. Kuten joku kirjoitti, voisi hieman syödä kun tulee kuukauden kuvausretkeltä jostain umpimetsästä ja se WPP-kuva on sitten onnetonta suttua pakkauksen vuoksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jeezus
Viestit: 46
Liittynyt: Loka 14, 2011 10 : 29

Viesti Kirjoittaja jeezus »

Tuossa Loydin kuvassa vähän muutakin vikaa kuin pakkaus, jos libraw kehittäjään uskominen. Linkin takana melko hyvä referointi ko. herran kommenteista dpreview forkalla, ilmeisesti oli raw:n saanut käsiinsä.

Re: Seeing any Posterization issues with A7r ll?

Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Myönnän suosiolla olevani ilmeisesti liian vanha Sony-käyttäjäksi, eihän näiden lauseiden sisällöistä ymmärrä yhtikäs mitään :D
Zone VI
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.
Mikäs vika sRGB:ssä ;-)

Tosiasia lienee, että still-kuvaajia A7 sarjan kameroissa kiehtoo peilittömyyden mahdollistama evf sekä ehkä myös hieman pienempi koko. Piste. Noi ovat ainakin omat ajatukseni. Videokuvaajien puolesta en sano mitään.

Sonnyismeista itse kukin saa (halvemmalla) tarpeekseen kun kokeilee firman pikkukennoisempia kameroita. Usb-latauksen yli tietenkin pääsee ostamalla ebaystä irrallisen laturin - ja samalla nipun akkuja paikkaamaan huonoa akun kestoa. Sotkuisia menuja tai oikeiden kameravalmistajien tuoteista järkeenjäävälle valonmittaukselle tai awb:lle ei tietenkään voi mitään.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

mremonen kirjoitti:
jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.
Tämä kyseinen kuvahan on sellainen että samoin valotettuna tuo olisi Nikonillakin ollut jälkikäsittelyssä varsin hankala tapaus. Siinä määrin kasassa toi punainen kanava on että olisiko 2x suurempikaan valueiden määrä tuota pelastanut täysin.

Sony-fanipojathan taas tosiaan typistää tämän "väärin jälkikäsitelty" selitykseksi, mutta polallahan on saatu tuossa aikaiseksi jotain mikä ei mahdu edes AdobeRGB avaruuteen ja tämä on merkittävä osa ongelmaa eikä varsinaisesti virheellinen jälkikäsittely. Out of gamut värien etsintä/valinta ja manuaalinen käsittely kohdeväriavaruuden sisälle fotarissa ei lienee ihan kaikkien kuvaajien workflow:ssa.

Mutta kyllä se Sony-RAW tässäkin osansa näytteli. Libraw:in/RawDiggerin Iliah

http://www.dpreview.com/forums/post/56349315
nomad kirjoitti: Usb-latauksen yli tietenkin pääsee ostamalla ebaystä irrallisen laturin - ja samalla nipun akkuja paikkaamaan huonoa akun kestoa.
Ja oikeiden kameravalmistajien tuotteiden AF:n microfocus-säädöistä, tai olemattomista MF-tarkennusavuista ei pääse eroon mitenkään, joten tavallaan sikstyfifty menee.

Keskitytään nyt vaan itkemään kuorossa tästä RAW:sta, kun se on ainoa oikea isompi issue enää jäljellä. Ai niin, onhan meillä hot pixelit, 12-bit modet että on kaffepöydässä jotain juteltavaa.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se sininen vesi tuosta pamahda noin pelkästä sRGB-muunnoksesta. Siinä käy niin että menee haaleeks, mutta gradientit säilyvät suurin osin. Ilman polaa ois näyttäny aivan kuselta koko kuva, pelkkää heijastuvaa kirkasta keskipäivän valoa.

Valo kun on mitä on, niin sävytkin jäävät kapeaksi. Ja kun kapeasta sävyalasta poistetaan suurin osa niin tuossa on lopputulos mikä *korostuu* sRGB-muunnoksessa jos ne harvahampaiset sävyt vielä osuvat gamutin ulkopuolelle.

Joskus aikaisemmin postasin tämmösen tonne a7-lankaan:

Kuva

Sama juttu taivaalla kuin tuossa LLoydin vesikuvassa.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

tn1krr kirjoitti: Sony-fanipojathan taas tosiaan typistää tämän "väärin jälkikäsitelty" selitykseksi, mutta polallahan on saatu tuossa aikaiseksi jotain mikä ei mahdu edes AdobeRGB avaruuteen ja tämä on merkittävä osa ongelmaa eikä varsinaisesti virheellinen jälkikäsittely. Out of gamut värien etsintä/valinta ja manuaalinen käsittely kohdeväriavaruuden sisälle fotarissa ei lienee ihan kaikkien kuvaajien workflow:ssa.

Onko Sonyn RAW aina pakotettu AdobeRGB:hen vai miten sävyjen mahtumattomuus väriavaruuteen tulee ongelmaksi?

Käyttämällä jotakin RAW-konvertteria, joka pyörii rajatussa väriavaruudessa (LR ainakin tekee fiksusti kaiken omassa MelissaRGB:ssään).
Zone VI
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ongelmahan on tämmöinen:

On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.

Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.

Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Ongelmahan on tämmöinen:

On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.

Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.

Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
Ongelma ei välttämättä ole tälläinen, vaan sinun yritys pukea ongelma sanoiksii näyttää tälläiseltä. Eli liioiteltua kamaa.
En väitä etteikö sony raw ratkaisussa olisi ongelmaa, mutta kyllä tätä on nyt kärjistetty oikein olan takaa.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten niin olan takaa? Juurihan Lloyd näytti esimerkin. Kiven voi korvata järvellä tuossa. Juuri noin siinä on käynyt.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kamerasta löytyy enemmän sisältöä kuin rawista sävyjä ;)
https://www.ifixit.com/Teardown/Sony+a7 ... down/45597
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hel_NiS kirjoitti:Kamerasta löytyy enemmän sisältöä kuin rawista sävyjä ;)
https://www.ifixit.com/Teardown/Sony+a7 ... down/45597
Sony osaa tuon - asioiden pakkaamiseen pienen pakettiin :-)
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Onko jollain jo kokemuksia toimiiko Canonin teleputkissa automaattitarkennus 1.4x tai 2x telejatkeiden kanssa?
Varmaan eroja löytyy, mutta tällä hetkellä harkinnassa lähinnä 1.4x II tai III 70-200mm f4 IS:n kaveriksi.

Toinen korvaava vaihtoehto mikä kiinnostaisi, on 70-300mm f4-5.6 IS L, jos tarkennus toimii edes kohtalaisesti telepäässäkin.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

AF alkaa kyllä olemaan kivalla tasolla - toki riippuen objektiivin valovoimasta: http://www.dpreview.com/articles/688439 ... erformance
Zone VI
Vastaa Viestiin