Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Marras 08, 2014 12 : 56
Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Aloitteleva kuvaaja kyselee vinkkejä jääkiekko-otteluiden kuvaamiseen liittyen. Minulla on nyt Canon EOS500D kamera ja siinä halpis Canon EF-S 55-250mm 1:4-5.6 IS STM objektiivi.
Aikaisemmin tulin ihan hyvin toimeen tuolla ja parilla muulla heikon valovoiman linssillä. Poikani pelaa jääkiekkoa maalivahtina ja olen nyt hiukan harjoitellut pelien kuvaamista. Ihan ok kuvia on tullut mutta hallien heikot valaistukset tuovat omat haasteet kuvien laadulle. Maskin sisältä tarkan kasvokuvan saaminen on erittäin haastavaa. Muutenkin liikkeen pysäyttäminen on haastavaa omalla kuvaustaidolla ja nykylaitteistolla.
Onko vinkkejä mistä lähtisin parantamaan?
Uusi runko ja putki?
Uusi putki?
Myös vinkkejä oikeista asetuksista nykylaitteistolla saa heittää. Nopea liike ja heikko valo on ehkä se isoin haaste. ISO arvon nostaminen tuo aika nopeasti rakeisuutta kuvaan. Nopea suljinaika taas valohaasteen.
Muutamia ottamiani kuvia löytyy instagramista käyttäjänimen jarno.vilen alta.
Leijonapaitakuvat on Hartwall Arenasta. Juha Metsolan kuvan valotus on ihan ok mutta omasta pojasta otetuissa kuvissa ei valo tahdo riittää. Niiden zoomaaminen tuo esiin rakeisuuden. HIFK kuvat on Leppävaaran hallista, jossa oli perushalleja parempi valo.
Pääosa kuvista katsotaan diginä mutta hyviä otoksista tulee joskus teetettyä isoja tulosteita.
Aikaisemmin tulin ihan hyvin toimeen tuolla ja parilla muulla heikon valovoiman linssillä. Poikani pelaa jääkiekkoa maalivahtina ja olen nyt hiukan harjoitellut pelien kuvaamista. Ihan ok kuvia on tullut mutta hallien heikot valaistukset tuovat omat haasteet kuvien laadulle. Maskin sisältä tarkan kasvokuvan saaminen on erittäin haastavaa. Muutenkin liikkeen pysäyttäminen on haastavaa omalla kuvaustaidolla ja nykylaitteistolla.
Onko vinkkejä mistä lähtisin parantamaan?
Uusi runko ja putki?
Uusi putki?
Myös vinkkejä oikeista asetuksista nykylaitteistolla saa heittää. Nopea liike ja heikko valo on ehkä se isoin haaste. ISO arvon nostaminen tuo aika nopeasti rakeisuutta kuvaan. Nopea suljinaika taas valohaasteen.
Muutamia ottamiani kuvia löytyy instagramista käyttäjänimen jarno.vilen alta.
Leijonapaitakuvat on Hartwall Arenasta. Juha Metsolan kuvan valotus on ihan ok mutta omasta pojasta otetuissa kuvissa ei valo tahdo riittää. Niiden zoomaaminen tuo esiin rakeisuuden. HIFK kuvat on Leppävaaran hallista, jossa oli perushalleja parempi valo.
Pääosa kuvista katsotaan diginä mutta hyviä otoksista tulee joskus teetettyä isoja tulosteita.
-
- Viestit: 448
- Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34
Runkoa en lähtisi uusimaan, vaan ehdottomasti putkea. Tuolla nykyisellä putkella onnistuu liigahallissa kuvaaminen, mutta heti jos mennään jonnekin pieneen harjoitushalliin niin valovoimaa tulee ikävä. 70-200 f/2.8 olisi ehdottomasti sinulle paras valinta.
Tsekkasin Instagramin nopsasti läpi, ja suurimpana ongelmana on noin aukon alivalotus kuvissa. Suosittelisin ensimmäisenä siirtymään täysmanuaaliin ellet ole jo ja valottamaan rohkeasti lisää sekä ottamaan raakakuvia, sillä niillä varsinkin lätkässä saa valtavasti enemmän kuvista irti kuin perinteisellä JPEG-kuvauksella.
Mitä oikeisiin asetuksiin tulee, niin itse olen kuvannut lätkää 1/1000 f/2.8 ISO 1600. Pimeissä halleissa varmastikin 1/500 saa ihan hyvää jälkeä, ja herkkyyttäkin raskii nostaa 3200 asti ihan hyvillä mielin.
Mielelläni katsoisin pari kuvaa isommassa koossa exif-tietojen kanssa, jotta voin kertoa parannusehdotuksia enemmälti.
Tässäpä vielä kaksi omaa mokkekuvaa: Otettu Nikon D5100 + Tamron 70-200 f/2.8 VC setillä.
75mm 1/1000 f/2.8 ISO 2000
200mm 1/1000 f/2.8 ISO 1600
Tsekkasin Instagramin nopsasti läpi, ja suurimpana ongelmana on noin aukon alivalotus kuvissa. Suosittelisin ensimmäisenä siirtymään täysmanuaaliin ellet ole jo ja valottamaan rohkeasti lisää sekä ottamaan raakakuvia, sillä niillä varsinkin lätkässä saa valtavasti enemmän kuvista irti kuin perinteisellä JPEG-kuvauksella.
Mitä oikeisiin asetuksiin tulee, niin itse olen kuvannut lätkää 1/1000 f/2.8 ISO 1600. Pimeissä halleissa varmastikin 1/500 saa ihan hyvää jälkeä, ja herkkyyttäkin raskii nostaa 3200 asti ihan hyvillä mielin.
Mielelläni katsoisin pari kuvaa isommassa koossa exif-tietojen kanssa, jotta voin kertoa parannusehdotuksia enemmälti.
Tässäpä vielä kaksi omaa mokkekuvaa: Otettu Nikon D5100 + Tamron 70-200 f/2.8 VC setillä.
75mm 1/1000 f/2.8 ISO 2000
200mm 1/1000 f/2.8 ISO 1600
Viimeksi muokannut Dailunch, Marras 18, 2023 18 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Läpinäkyvä maski voisi olla ratkaisu tähän...Jarno73 kirjoitti:Maskin sisältä tarkan kasvokuvan saaminen on erittäin haastavaa.
..
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Junnusarjoissa ei läpinäkyvää taida saada käyttää edes kenttäpelaajilla. Ja maalivahdilla ei edes liigassa.Munt kirjoitti:Läpinäkyvä maski voisi olla ratkaisu tähänJarno73 kirjoitti:Maskin sisältä tarkan kasvokuvan saaminen on erittäin haastavaa.
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Aivan. Kerrohan sitten miten kuvaat sellaisen maalivahdin naamaa, jolla on maski päässä?? Vinkki: et mitenkään. Toinen vinkki: aloittajan kannattaisi miettiä mitä hän oikeasti haluaa kuvata.Pan kirjoitti:Junnusarjoissa ei läpinäkyvää taida saada käyttää edes kenttäpelaajilla. Ja maalivahdilla ei edes liigassa.Munt kirjoitti:Läpinäkyvä maski voisi olla ratkaisu tähänJarno73 kirjoitti:Maskin sisältä tarkan kasvokuvan saaminen on erittäin haastavaa.
..
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Marras 08, 2014 12 : 56
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Näköjään täältäkin löytyy idiootteja.Munt kirjoitti:Aivan. Kerrohan sitten miten kuvaat sellaisen maalivahdin naamaa, jolla on maski päässä?? Vinkki: et mitenkään. Toinen vinkki: aloittajan kannattaisi miettiä mitä hän oikeasti haluaa kuvata.Pan kirjoitti:Junnusarjoissa ei läpinäkyvää taida saada käyttää edes kenttäpelaajilla. Ja maalivahdilla ei edes liigassa.Munt kirjoitti: Läpinäkyvä maski voisi olla ratkaisu tähän
..
Onneksi tuo ensimmäinen kommentoija ymmärsi mitä haetaan.
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Kiitos. Sä et kuitenkaan nyt ymmärtänyt pointtia. Sähän tiesitkin jo, että sulla on pimeä putki ja vanhentunut runko. Molempien uusimisella saa lisää haluamiasi ominaisuuksia. Nämä jääkiekkokuvaamisen ongelmat on monesti toistettuja ja googlella löytää lisää vastaavaa, jossa se oikea pointti on siinä, että kannattaako ostaa 1000 euron 70-200mm f2.8 ja onko se 500D sitten kuitenkaan sille hyvä runko, eli laitetanko vielä tähän toinen tonni lisää ja onko se sen arvoista. Lopputuloksena päättymätöntä vatulointia. Rahaa palaa helvetisti.Jarno73 kirjoitti:Näköjään täältäkin löytyy idiootteja.
Onneksi tuo ensimmäinen kommentoija ymmärsi mitä haetaan.
Sinuna lähtisin ihan puhtaalta pöydältä miettimään, että paljonko haluat sijoittaa kuvaamiseen ja mikä olisi siihen lopulta paras laitteisto. Mieti tarkasti mitä haluat kuvata ja kysy millä se onnistuu parhaiten. Jos lopulta ongelmana on se, että lapsesi pelaa pimeässä hallissa ja kuvissa pitäisi silmänvalkuaisen loistaa, niin osta salama.
..
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Marras 08, 2014 12 : 56
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Ja sun mielestä ei saa kysyä muilta vinkkiä vaikka olisi itse Googlesta löytänyt suht saman tiedon. En nyt viitsinyt kävellä kauppaan kysymään, kun ne olisi heti suositellut uutta pakettia hintaan 3000€. Eka asiallinen vastaaja hoiti homman ilman typeriä kommentteja. Meilitse vaihdettiin vielä muutama juttu ja mä sain asiaani selkeyttä ja vahvistusta joltain jonka omat kuvat on hyvälaatuisia.Munt kirjoitti:Kiitos. Sä et kuitenkaan nyt ymmärtänyt pointtia. Sähän tiesitkin jo, että sulla on pimeä putki ja vanhentunut runko. Molempien uusimisella saa lisää haluamiasi ominaisuuksia. Nämä jääkiekkokuvaamisen ongelmat on monesti toistettuja ja googlella löytää lisää vastaavaa, jossa se oikea pointti on siinä, että kannattaako ostaa 1000 euron 70-200mm f2.8 ja onko se 500D sitten kuitenkaan sille hyvä runko, eli laitetanko vielä tähän toinen tonni lisää ja onko se sen arvoista. Lopputuloksena päättymätöntä vatulointia. Rahaa palaa helvetisti.Jarno73 kirjoitti:Näköjään täältäkin löytyy idiootteja.
Onneksi tuo ensimmäinen kommentoija ymmärsi mitä haetaan.
Sinuna lähtisin ihan puhtaalta pöydältä miettimään, että paljonko haluat sijoittaa kuvaamiseen ja mikä olisi siihen lopulta paras laitteisto. Mieti tarkasti mitä haluat kuvata ja kysy millä se onnistuu parhaiten. Jos lopulta ongelmana on se, että lapsesi pelaa pimeässä hallissa ja kuvissa pitäisi silmänvalkuaisen loistaa, niin osta salama.
..
Eikös näiden foorumeiden ajatus ole jakaa tietoa eikä kommentoida typerillä letkautuksilla ilman lisävalaistusta. Olet edelleen pihalla siitä mitä mä kuvaltani haen, joten eiköhän lopeteta tämä tähän.
Mä sain jo neuvot.
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Hienoa. Et nimittäin vieläkään tajunnut mitä yritin sanoa. Tulet takaisin sitten, kun mietit miksi se 500D ja 70-200mm 2.8 ei toimi yhteen...Jarno73 kirjoitti: Olet edelleen pihalla siitä mitä mä kuvaltani haen, joten eiköhän lopeteta tämä tähän.
Mä sain jo neuvot.
Anteeksi tyhmä lisäkysymys, mutta miten 500D + 70-200mm 2.8 tarkentaa hämärässä hallissa liikkuvaan kohteeseen?Dailunch kirjoitti:Runkoa en lähtisi uusimaan, vaan ehdottomasti putkea. Tuolla nykyisellä putkella onnistuu liigahallissa kuvaaminen, mutta heti jos mennään jonnekin pieneen harjoitushalliin niin valovoimaa tulee ikävä. 70-200 f/2.8 olisi ehdottomasti sinulle paras valinta.
..
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Heinä 23, 2010 8 : 45
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
[/quote]
Eikös näiden foorumeiden ajatus ole jakaa tietoa eikä kommentoida typerillä letkautuksilla ilman lisävalaistusta. Olet edelleen pihalla siitä mitä mä kuvaltani haen, joten eiköhän lopeteta tämä tähän.
Mä sain jo neuvot. [/quote]
Moi !
Voisitko laittaa saamasi neuvot myös tähän ketjuun ?
Itselle olis käyttöä noista neuvoista.
(Canon EOS 50D + Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD
Aspherical IF + jäähalli kuvaus katsomosta.)
T:Foku
Eikös näiden foorumeiden ajatus ole jakaa tietoa eikä kommentoida typerillä letkautuksilla ilman lisävalaistusta. Olet edelleen pihalla siitä mitä mä kuvaltani haen, joten eiköhän lopeteta tämä tähän.
Mä sain jo neuvot. [/quote]
Moi !
Voisitko laittaa saamasi neuvot myös tähän ketjuun ?
Itselle olis käyttöä noista neuvoista.
(Canon EOS 50D + Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD
Aspherical IF + jäähalli kuvaus katsomosta.)
T:Foku
Kamerana : Canon EOS 50D
Objektiiveinä :
Canon EF 50mm f/1.8 II
Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical IF ja
Tamron AF Aspherical 28-200 f/3.8-5.6 71DE (jäänyt vanhasta filmikamerasta, AF toimii !!!)
Objektiiveinä :
Canon EF 50mm f/1.8 II
Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical IF ja
Tamron AF Aspherical 28-200 f/3.8-5.6 71DE (jäänyt vanhasta filmikamerasta, AF toimii !!!)
-
- Viestit: 448
- Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Ihan riittävän hyvin. Ei siellä hallissa kynttilänvalo ole. Enemmän olisin huolissani sinun Zeissin tarkennuksesta urheilukuvauksessa.Munt kirjoitti:Anteeksi tyhmä lisäkysymys, mutta miten 500D + 70-200mm 2.8 tarkentaa hämärässä hallissa liikkuvaan kohteeseen?
..
Fokulle sen verran, että katsomosta lienee turha kuvata noin lyhyellä linssillä. Kentän reunalta saa kuvattua maalinedustaa jotenkuten, ja kulmat erinomaisesti. Tiukempiin rajauksiin kuitenkin tarvitset ehdottomasti telelinssin, vaikka tilanne olisikin maalinedustalla.
Tässäpä jälleen esimerkit, mitä laajiksellakin saa aikaan mikä toisaalta telellä olisi mahdotonta. D5100 ja Sigma 17-50 f/2.8 OS, asetuksina 1/1000 f/2.8 ISO 2000. Ekassa 50mm ja tokassa 17mm.
Viimeksi muokannut Dailunch, Marras 18, 2023 18 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1422
- Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
- Paikkakunta: Riihimäki
nuo instagram kuvasi ovat ihan kohtuullisia. Itsellä ollut tuon pelaajan apinahäkin kanssa ihan vastaava ongelma. Olen "ratkaissut" sen seuraavasti.
- ota itsellesi kuvauspaikka. Esimerkiksi kaukalon laidalta maaliviivasta 5m taaksepäin ja kuvaa mahdollisimman matalalta. Hommaa esim 50mm kiinteä prime lasi. En tunne Canon tarjontaa mutta siis kohtuuhintainen käytetty laatuputki. Iso murheenkryyni on ne junnuhallin usein likaiset ja kolhitut plexit. Niihin jonkinmoinen apu on kuminen vastavalosuoja jonka voi laittaa kiinni siihen plexiin. Se poistaa heijastumat hintaan 5€ netistä tilattuna. Nosta ISO niin ylös kuin mahdollista ja anna palaa.
Sinulla päähuomiona on se maalivahti joten kiinteällä pärjäät mainiosti. Ylempänä ehdotettu 70-200 2.8 on iso ja kallis putki joka saattaisi toimia hyvinkin jos istut katsomossa kuvaamassa. Junnuhallit ovat niin huonosti valaistuja (paitsi Riihimäessä), että tuo kiinteä prime on ainut kohtuuhintainen vaihtoehto.
- ota itsellesi kuvauspaikka. Esimerkiksi kaukalon laidalta maaliviivasta 5m taaksepäin ja kuvaa mahdollisimman matalalta. Hommaa esim 50mm kiinteä prime lasi. En tunne Canon tarjontaa mutta siis kohtuuhintainen käytetty laatuputki. Iso murheenkryyni on ne junnuhallin usein likaiset ja kolhitut plexit. Niihin jonkinmoinen apu on kuminen vastavalosuoja jonka voi laittaa kiinni siihen plexiin. Se poistaa heijastumat hintaan 5€ netistä tilattuna. Nosta ISO niin ylös kuin mahdollista ja anna palaa.
Sinulla päähuomiona on se maalivahti joten kiinteällä pärjäät mainiosti. Ylempänä ehdotettu 70-200 2.8 on iso ja kallis putki joka saattaisi toimia hyvinkin jos istut katsomossa kuvaamassa. Junnuhallit ovat niin huonosti valaistuja (paitsi Riihimäessä), että tuo kiinteä prime on ainut kohtuuhintainen vaihtoehto.
-
- Viestit: 1422
- Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
- Paikkakunta: Riihimäki
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Re: Jääkiekko-otteluiden kuvaaminen / valovoima
Zeisseillä voi kuvata urheilua tarkentamalla etukäteen siihen missä tapahtuu. Jääkiekossa se ei ihan aina onnistu (ellei tarkenna aina molariin) ja 500D rungolla toi tarkennus on aika epävarma verrattuna moneen muuhun runkoon, joten suosittelisin miettimään vaikka käytettyä 7D runkoa tai jopa FF kamaa, kun jossain vaiheessa ne väärin tarkennetut parhaat tilanteet alkaa harmittaa...Dailunch kirjoitti:Ihan riittävän hyvin. Ei siellä hallissa kynttilänvalo ole. Enemmän olisin huolissani sinun Zeissin tarkennuksesta urheilukuvauksessa.Munt kirjoitti:Anteeksi tyhmä lisäkysymys, mutta miten 500D + 70-200mm 2.8 tarkentaa hämärässä hallissa liikkuvaan kohteeseen?
..
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Marras 08, 2014 12 : 56
Niin sain siis hyviä vinkkejä joista lähteä eteenpäin tekemättä isoja investointeja heti. Panostetaan sitten myöhemmin uuteen putkeen ja jopa runkoon jos budjetti sen sallii.
Ensimmäisenä siirryn käyttämään täysmanuaalia ja otan raw kuvia. Olen nyt yrittänyt opiskella noita eri aukko, aika, ISO jne asetuksien vaikutuksia ja uskon että pikku hiljaa alkaa löytymään.
Asetukset
Dailunch laittoi tuonne ylös ne kaikkien nähtäviksi.
Oman putken rajoitukset tiedän ja siksi en pääse optimaalisin arvoihin. Näillä kuitenkin mennään.
Kuvankäsittely
Latasin myös Adobe LightRoomin 30 päivän kokeiluversion ja mikäli se toimii, nii sitten sijoitan ensin rahat siihen. Dailunch korjasi ystävällisesti parin kuvani valotuksia tuolla ohjelmalla ja näyttivät heti paremmalta. Pitää vaan ottaa RAW kuvina, niin pääsee korjaamaan enemmän.
Linssi
Olen myös pohtinut vaihtoehdoksi kiinteän polttovälin linssiä, koska kuvaan pääasiassa maalinedustaa. Mikäli aina pääsisi sopivan etäisyyden päähän, niin valitsisin sen. Mutta kun aika usein joutuu kuvaamaan katsomosta, niin tuo 70-200 vaihtoehto on siksi kiinnostavampi. Toimisi siis useammassa hallissa.
Sijoittuminen hallissa
Oman pojan junnujen kotihalli on Paloheinä, eikä siellä pääse kuvaamaan laidalle. Ainoa paikka on pääty. Myös muissa halleissa on rajoituksia pleksin luo menemisessä, joten kaikkialla ei ole mahdollista mennä pleksin taakse. Lisäksi pleksin takana on tuo heijastusongelma sekä fakta, että ne on aika usein junnuhalleissa mustaa kiekonjälkeä täynnä. Leppävaaran hallissa oli junnuhalliksi yllättävän hyvät valot.
Niin ja vielä kommentti Muntille.
Jäähallit ei ole täysin pimeitä, joten ainakin itse olen kuullut monelta että tuo 2.8 pitäisi riittää.
Tiedän myös että 500D ei ole paras runko ja olen pohtinut yhtenä vaihtoehtona käytettyä 7D runkoa. Nyt mennään kuitenkin 500D rungolla ja otetaan irti se mitä siitä saadaan.
Ensimmäisenä siirryn käyttämään täysmanuaalia ja otan raw kuvia. Olen nyt yrittänyt opiskella noita eri aukko, aika, ISO jne asetuksien vaikutuksia ja uskon että pikku hiljaa alkaa löytymään.
Asetukset
Dailunch laittoi tuonne ylös ne kaikkien nähtäviksi.
Oman putken rajoitukset tiedän ja siksi en pääse optimaalisin arvoihin. Näillä kuitenkin mennään.
Kuvankäsittely
Latasin myös Adobe LightRoomin 30 päivän kokeiluversion ja mikäli se toimii, nii sitten sijoitan ensin rahat siihen. Dailunch korjasi ystävällisesti parin kuvani valotuksia tuolla ohjelmalla ja näyttivät heti paremmalta. Pitää vaan ottaa RAW kuvina, niin pääsee korjaamaan enemmän.
Linssi
Olen myös pohtinut vaihtoehdoksi kiinteän polttovälin linssiä, koska kuvaan pääasiassa maalinedustaa. Mikäli aina pääsisi sopivan etäisyyden päähän, niin valitsisin sen. Mutta kun aika usein joutuu kuvaamaan katsomosta, niin tuo 70-200 vaihtoehto on siksi kiinnostavampi. Toimisi siis useammassa hallissa.
Sijoittuminen hallissa
Oman pojan junnujen kotihalli on Paloheinä, eikä siellä pääse kuvaamaan laidalle. Ainoa paikka on pääty. Myös muissa halleissa on rajoituksia pleksin luo menemisessä, joten kaikkialla ei ole mahdollista mennä pleksin taakse. Lisäksi pleksin takana on tuo heijastusongelma sekä fakta, että ne on aika usein junnuhalleissa mustaa kiekonjälkeä täynnä. Leppävaaran hallissa oli junnuhalliksi yllättävän hyvät valot.
Niin ja vielä kommentti Muntille.
Jäähallit ei ole täysin pimeitä, joten ainakin itse olen kuullut monelta että tuo 2.8 pitäisi riittää.
Tiedän myös että 500D ei ole paras runko ja olen pohtinut yhtenä vaihtoehtona käytettyä 7D runkoa. Nyt mennään kuitenkin 500D rungolla ja otetaan irti se mitä siitä saadaan.
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Kesä 20, 2004 12 : 19
- Paikkakunta: Helsinki
Kiinteän polttovälin valovoimaista objektiivia suosittelen minäkin. Kuvasin aiemmin Nikonin D90/D5100-rungoilla, Nikon 50mm primellä ja parilla Sigman 2.8 aukon zoomilla Etelä-Suomen jäähalleissa kaukalon laidalta pääasiassa ringetteä ja jonkin verran lätkää. Kyllähän niistä kuvista kohtalaisia sai mutta yleensä valkotasapainon kanssa oli enemmän tai vähemmän säätämistä, 2.8 aukon syväterävyys ei oikein riittänyt ja aina sai vähän jännittää mitä niistä kuvista tuli. No, yleensä tuli ihan kohtuullista jälkeä mutta nyt kun olen siirtynyt Olympuksen peilittömiin järkkäreihin ja niiden kiinteän polttovälin objektiiveihin, hommat hoituu paljon helpommin ja varmemmin. Tässä on tänään otettu kuva Hyvinkään jäähallista C-nuorten ottelusta. Myönnetään, että tämä halli ei kuulu niiden pimeiden joukkoon mutta ISO arvo onkin 200 ja varaa olisi nostaa tuonne 1600 ihan hyvin. Aukko on 2.2 ja suljinaika 1/250s.
PB092233.jpg by R. Haiminen, on Flickr
PB092233.jpg by R. Haiminen, on Flickr
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Helmi 18, 2009 20 : 58
Itselläni on sama harrastus ja sama tuska kuvaamisen vaikeuden kanssa. Sikäli olen ollut kuvauspaikan suhteen hyvässä asemassa, että olen voinut yleensä kuvata vaihtoaitiosta. Sieltä ei yllä oman puolen kulmiin, mutta muu osa kentästä on näkösällä ja sopivalla korkeudelta. Hallit ovat todella usein aika hämäriä, vaikka muutosta on vuosien kuluessa tapahtunut parempaan. Keltaisiin valoihin en onneksi ole enää törmännyt.
Olen yleensä käyttänyt apuna salamaa (Canon 580 EXII) ja nopeaa salamatäsmäystä. Sillä saa ne silmätkin näkyviin paremmin. Eikä ole kertaakaan kukaan tullut sanomaan reilun 10 vuoden aikana, että salama häiritsisi pelaamista. Siellä on sen verran sähköä ilmassa pelin aikana, ettei kukaan kiinnitä kameramiehiin mitään huomiota. Kalustona on ollut viime vuosina ensin 50D ja nyt 70D ja yleensä 70-200 4 L IS USM ja monopodi. Monopodin koen hyvin hyödyllisenä, sillä kahden tunnin aikana kalusto alkaa jo painaakin. Joskus otan lähikuvia 300 4 L IS:llä. 2.8 versiot olisivat tietty parempia, mutta siinä kohtaa lompakko alkaa itkemään. Lisäksi syväterävyys on muutenkin aika lyhyt telellä kuvattaessa. ISO on ollut yleensä 1600 harkkahalleissa. Liigahallit ovat asia erikseen ja niihin on harvoin asiaa pikkuseuran junnuilla. Ja jos on, sammutetaan suurin osa valoista :(
Aika on ollut yleensä joko 1/250 tai 1/320. Yllättäen se riittää ihmeen hyvin, sillä suuri osa tilanteista on kuitenkin erilaista vääntämistä. Tietenkin vähintään puolet kuvista saa aina heittää pois, mutta aina joku onnistuukin. On ne paikallislehteen pelitarinoihin kelvanneet.
Lasin/pleksin läpi ilman salamaa olen kokeillut muutaman kerran, mutta aika vaikeaa on löytää sellaista paikkaa, joka olisi puhdas/sopivalla kohdalla/jossa voi olla.
Mutta on mielenkiintoista kuulla muiden käyttämistä asetuksista ja menetelmistä. Kertoilkaa toki kaikki samojen ongelmien kanssa painineet kokemuksistanne. Oppia ikä kaikki.
Olen yleensä käyttänyt apuna salamaa (Canon 580 EXII) ja nopeaa salamatäsmäystä. Sillä saa ne silmätkin näkyviin paremmin. Eikä ole kertaakaan kukaan tullut sanomaan reilun 10 vuoden aikana, että salama häiritsisi pelaamista. Siellä on sen verran sähköä ilmassa pelin aikana, ettei kukaan kiinnitä kameramiehiin mitään huomiota. Kalustona on ollut viime vuosina ensin 50D ja nyt 70D ja yleensä 70-200 4 L IS USM ja monopodi. Monopodin koen hyvin hyödyllisenä, sillä kahden tunnin aikana kalusto alkaa jo painaakin. Joskus otan lähikuvia 300 4 L IS:llä. 2.8 versiot olisivat tietty parempia, mutta siinä kohtaa lompakko alkaa itkemään. Lisäksi syväterävyys on muutenkin aika lyhyt telellä kuvattaessa. ISO on ollut yleensä 1600 harkkahalleissa. Liigahallit ovat asia erikseen ja niihin on harvoin asiaa pikkuseuran junnuilla. Ja jos on, sammutetaan suurin osa valoista :(
Aika on ollut yleensä joko 1/250 tai 1/320. Yllättäen se riittää ihmeen hyvin, sillä suuri osa tilanteista on kuitenkin erilaista vääntämistä. Tietenkin vähintään puolet kuvista saa aina heittää pois, mutta aina joku onnistuukin. On ne paikallislehteen pelitarinoihin kelvanneet.
Lasin/pleksin läpi ilman salamaa olen kokeillut muutaman kerran, mutta aika vaikeaa on löytää sellaista paikkaa, joka olisi puhdas/sopivalla kohdalla/jossa voi olla.
Mutta on mielenkiintoista kuulla muiden käyttämistä asetuksista ja menetelmistä. Kertoilkaa toki kaikki samojen ongelmien kanssa painineet kokemuksistanne. Oppia ikä kaikki.
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
Jos aikoo kuvata pääasiassa veskaria, niin eikö siihen paras linssi olisi joku vähintään 150-millinen kiinteä?
Näin asian itse ajattelin, kun kuvasin tuttua maalivahtia. Tarkoitus siis päästä kuvaamaan mahdollisimman edestä päin, jolloin pystyy kuvaamaan joka suunnasta tulevat torjunnat jne.
Tällä konstilla kuvaten rungon tarkennuksellakaan ei juurikaan olisi merkitystä, tarkentaa sinne missä tapahtuu (kuten Munt taisi todeta aiemmin) ja antaa kameran laulaa, vaikka sitten kamera jalustalle, niin ei kädet väsy :)
Maalivahdin pääty/laita nyt tuntuu huonoimmalta mahdolliselta paikalta kuvata, ellei sitten halua kuvata takalistoa..
Näin asian itse ajattelin, kun kuvasin tuttua maalivahtia. Tarkoitus siis päästä kuvaamaan mahdollisimman edestä päin, jolloin pystyy kuvaamaan joka suunnasta tulevat torjunnat jne.
Tällä konstilla kuvaten rungon tarkennuksellakaan ei juurikaan olisi merkitystä, tarkentaa sinne missä tapahtuu (kuten Munt taisi todeta aiemmin) ja antaa kameran laulaa, vaikka sitten kamera jalustalle, niin ei kädet väsy :)
Maalivahdin pääty/laita nyt tuntuu huonoimmalta mahdolliselta paikalta kuvata, ellei sitten halua kuvata takalistoa..