Tämä on juurikin luontokuvien kirous. Kun on vietetty 8 tuntia suolla pakkasessa, niin kuva on arvokkaampi kuin jos se on otettu eläintarhassa. Määrättyyn pisteeseen asti tuo pitääkin paikkansa: jos on tarkoitus dokumentoida villiä luontoa, niin kai se sitten pitääkin olla villiä. Mutta myös eläintarhassa otettu leijonankuva voi olla hyvä. Kunhan ei vain yritä väittää, että se on otettu savannilla. Kuva joko toimii tai ei toimi, savannilla tai ilman.ppotka kirjoitti:Valokuvaukseen liittyy usein tällainen kuvaustapahtuman vaikeuden liittäminen kuvan hyvyyteen katsojan silmissä.
Osittain (kateellinen kun olen) minua ottaa pannuun nämä Etelänapamantereella otetut pingviininkuvat, jotka saavat oosommia ja muita ooh- ja aah-henkäisyjä täälläkin. Vain siitä syystä, että Etelänapamantereelle on pitkä matka. Saman jonossa kulkevat pingviinit-kuvan saa kuka vaan aikaiseksi, jolla on aikaa, rahaa ja kiinnostusta matkustaa sinne. Mun mielestä kovin jätkä on se, joka ottaa tehdastuoreesta VW Golf Mark IV:stä parhaan kuvan. Tai pulusta torilla.
Tai muuten tuo esiin omaa näkemystään tuiki tavallisesta aiheesta. Kuten vaikka tulppaanit maljassa.
Ja tämän takia mun mielestä tämänvuotinen VLK-voittaja on hieno. Se on juurikin kuva jonka olisi voinut ottaa kuka vaan. Mutta eipä ottanut.