elmar kirjoitti:Olen kuvannut useiden runkojen kanssa kolmella 400 DO:lla ja kahdella Tamron 150-600:lla. Ensimmäisessä DO:ssa (2002-versio) oli jotain vikaa ja se oli vain Tamronin luokkaa piirroltaan, toinen (2004) oli jo paljon parempi ja tämä viimeinen (2006) suorastaan erinomainen, täysin 500 L IS:n tasoa joita olen myös kokeillut kolmea eri yksilöä.
Hyvä elmar, että edes myönnät julkisesti Canonin hirveän laatuvaihtelun objektiiveissa. Sinulla on rahaa kuin roskaa ja kaiken lisäksi sukulaisia töissä Canonin maahantuojalla, joten mikäpä on etsiessä hyvin piirtävää yksilöä. Mutta ajattele elmar niitä monia canonisteja, jotka ovat syöneet kuukausikaupalla pelkkää kaurapuuroa, makaronia ja näkkileipää saadakseen käsiinsä huonon yksilön jostakin kalliista Canon-objektiivista! Siinä ei mieli mettä keitä ja itsemurha-ajatuksetkin voivat nousta pintaan.
elmar kirjoitti:Mulla ei ole mitään Tamronia vastaan, olen sen huolella testannut mutta hidas AF, heikko valovoima ja vakaajan toimimattomuus pannatessa ei vain sovi omaan käyttööni.
Tässä nyt pitää ottaa huomioon ensinnäkin se, että olet kuvaillut Tamron 150-600:lla Canonin kepulisarjan rungoilla, joiden AF:n toimivuus on kaukana Nikonin uusien runkojen huippuluokan AF:stä. Joka tapauksessa kiitän sinua elmar, sinun Tamron 150-600:lla ottamat sorsakuvat tekivät minuun niin syvän vaikutuksen, että päädyin vaihtamaan Nikkor AF-S 80-400 VR II:n tähän Tammukkaan.
Minulla oli myös alkukesästä kokeiltavana Nikkor 200-400/4 VR II, mutta sen piirto varsinkin 1,4x jatkeen kanssa oli pettymys, huonompi kuin tässä tonnin tamppoonissa, vaikka putkella on hintaa 6500 e. Lisäksi Nikkor 200-400 on kookas ja painaa 3,5 kg, eli on siis täysi jalustaobjektiivi, kuten oheisesta kuvasta näkyy.
Mutta elmar, yritä muistaa että nyt ollaan
digicamera.net:issä, eikä missään valokuvataitelijoiden foorumilla. Täällä on tärkeintä se, että 100% cropit ovat teräviä ja reunapiirto kunnossa. Ja tuon otsikkona olevan Sigman tötterön voi mielestäni jättää omaan arvoonsa, se on korkean painonsa takia jalustaobjektiivi ja jos ihmeitä ei ole tapahtunut, niin Sigman ostaja joutuu loputtomaan tarkennusongelmakierteeseen, lopputuloksena ymmärryksen menetys. :)
Ja mitä tulee vielä tuohon Canon 400 DO:hon, niin vaikka se on yhtä kevyt ja helppo käsitellä kuin Tamron 150-600 (näin siis kun 400 DO:ssa ei ole telejatketta ja isoa pönttövastavalosuojaa lisäkuormana), niin kannattaa muistaa, että se on kiinteäpolttovälinen objektiivi. Telejatkeiden kanssa pelehtiminen ei ole kivaa. Ja jos haluaa väljempiä rajauksia sorsista, niin mukana pitää olla toinen tele(zoom)objektiivi, mikä hankaloittaa työskentelyä entisestään.