Sigma 150-600mm f/5-6.3 OS DG HSM (C ja S-malli)

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Tässä vielä toinen otos samasta pensasruskosorsasta. Jottei kansa luulisi, että spege on pelkuruuden vuoksi tiputtanut polttoväliä edellisessä kuvassa, niin tämä kuva on täräytetty täydellä 600 mm polttovälillä, käsivaralta, mutta kylläkin niin että tehollinen polttoväli on D810:n 1,2x cropin ansiosta 720 mm. Aukko f/8, aika 1/1000 s, ISO 400.

Rajaamaton kuva.

Kuva

Ja sitten täysi 100% croppi perään. Koska D810:n kennossa ei ole lainkaan aa-suodatinta, oli linnun höyhenpeitteessä hieman moiré-ilmiötä. Korjasin enimmät moiret LR:ssä, mutta vielä jäi hieman jäljelle linnun poskikarvoihin.

Kuva

Haluaisin esittää canonisteille sellaisen kysymyksen, että pääsisinkö kenties parempaan kuvanlaatuun käyttämällä EF 500/4L IS sinko-objektiivia 1,4x jatkeen kanssa (700 mm) ja 22 mp 5D III-runkoa ??
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

spege kirjoitti:...720 mm putkeksi, käytössä edelleen 25 miljoonaa laatupixeliä, enemmän siis kuin kuunaan kellään canonistilla.

Onko kuvanlaadussa valittamista?
Sä et ymmärrä että D800:n huippukennoa ei kannata pilata halpiszoomeilla, 36 Mp:n resosta on pelkkää haittaa jos Tamppooni toistaa siitä ainoastaan kolmasosan. Tämä näkyy 100% cropeista selvästi, rungon kvaliteetti huomioiden jälki ei juuri päätä huimaa.

Ei kilpailun, vaan vertailun vuoksi lowres-suttukenno 5D3 ja surkeaksi ylistetty 400 D0 + 2x III = 800 mm f/10 käsistä, pärjää aivan hyvin (tarkennus on aavistuksen silmän takana, nokan tienoilla) :

- Pikkulepinkäinen 1500 pix > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Netti/IMG_9 ... /_full.jpg
- 100% croppi edellisestä > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Netti/IMG_9 ... /_full.jpg

Edit. Kuvat muutettu linkeiksi.
Viimeksi muokannut elmar, Syys 10, 2014 19 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
spege

Nähdäkseni kysymys on enemmänkin siitä, että tuo sinun croppisi on taitavemmin terävöitetty. En ole mikään 100% croppien terävöityksen mestari, eikä tällainen nysvääminen kuulu edes varsinaisesti marsalkan arvoisen valokuvausupseerin toimenkuvaan. Mutta itse sain aikoinaan 400/4 DO:lla 2X:n kanssa tällaista jälkeä aikaiseksi, vaikka himmensin aukkoon f/11! Runko 1DX ja kuva ei ole läheskään 100% croppi.

Kuva

Mutta joka tapauksessa arvostan zoomobjektiivien polttovälinsäätömahdollisuutta enemmän kuin pikselitason huippupiirtoa. Valovoimakaan ei ole minulle mikään ongelma, koska kuvaan vain hyvissä valoissa. Vain hullut ja humalaiset liikkuvat metsissä pimeän aikaan!

Ja oliko Elmeri pakko linkittää kuvasi noin isoina esille! Minulla on kyllä QHD-näyttö, mutta valtaosa kansasta käyttää tietääkseni matalampiresoluutioisia näyttöjä.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Kuvausetäisyydellä ei vissiin ole sapelienkalistelussa merkitystä? Ruskoposkisorsa on kuvattu ainakin kauempaa kuin Spege jaksaa Mesestään ulos astua, kun taas Ruskopikkunilkki on kuvattu niin läheltä, että sorsan levittäessä siipensä voi kuulla soraistetun polun kivien kopsahtelevan nappakenkien jalkapöydällä.
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joissakin objektiiveissa on kait hiukan eroa kuvanlaadussa riippuen kuvaus (tarkennus-) etäisyydestä. Eli lähelle tarkennettaessa tulisi heikompaa jälkeä? Toisaalta taas kaukaa jos kuvaa niin kyllähän se viimeisin terävyys hukkaantuu jo välissä olevaan ilmaan. Lämpöväreily on joskus vakavakin ongelma teleilyssä.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

tonskulus kirjoitti:Eli lähelle tarkennettaessa tulisi heikompaa jälkeä?
Mun käsityksen ja kokemuksen mukaan jyvät erotetaan akanoista kuvausetäisyyden kasvaessa. Esim. Niksun 200-400/4 II on erinomainen n. 20m saakka, minkä jälkeen se alkaa tulla krantummaksi kauas kuvatessa. Lähelle saa huitoo miten sattuu, mutta kauas pitää kuvata kieli keskellä suuta. Tällainen kokemus mulla on ainakin Nikonin 70-300 VR1, 70-200 VR2 ja 200-400 VR2 -laseista.

Sama, jos vaikka ottaa jonkun hyvän telen / teletsuumin ja lisää siihen telejatkeen.
spege

AnHa kirjoitti:Kuvausetäisyydellä ei vissiin ole sapelienkalistelussa merkitystä? Ruskoposkisorsa on kuvattu ainakin kauempaa kuin Spege jaksaa Mesestään ulos astua, kun taas Ruskopikkunilkki on kuvattu niin läheltä, että sorsan levittäessä siipensä voi kuulla soraistetun polun kivien kopsahtelevan nappakenkien jalkapöydällä.
Minulla on tänä päivänä luontokuvauksessa sellainen lähtökohta, että missään nimessä ei saa tulla hiki edes otsalle kuvaamisen takia. Olen nuorempana hikoillut ihan riittävästi Canonin muussinuija-L-objektiivien kanssa. Pidemmät patikoinnit ja hankalat maastot ovat ehdottomasti pois suljettuja, toimintasäde on maksimissaan 300 metriä mersusta. Valokuvamarsalkan on säilytettävä arvokkuutensa.

Ja mitä tulee Nikonin 36 mp FF-kennon käyttöön luontokuvauksessa, niin joka tapauksessa D800/D810 kameroissa on matalampi pikselitiheys kuin uudemmissa croppirungoissa. Itse asiassa pidän D810:stä täydellisenä luontokuvauskamerarunkona. On riittävästi pikseleitä kuvan jälkirajausta silmälläpitäen (en tarkoita nyt mitään 100% croppeja), huippuluokan sävydynamiikka ja käyttökelpoiset ISO 3200-12800 herkkyydet.

D810:ssä on maailman paras AF-järjestelmä (sama kuin D4s:ssä) ja nopeutta riittävästi. Käyttämällä 1,2x crop-modea (25 mp) kamera ottaa 6 kuvaa sekunnissa yli 30 RAW-kuvan jaksoissa. Tämä on paljon enemmän kuin esimerkiksi Canon 5D III:ssa. D810 on matalilla herkkyyksillä mitä mainioin maisemakuvauskamera, mutta edellä mainitut ominaisuudet tekevät siitä myös erinomaisen action-rungon.

Ja mitä tulee Tamron 150-600:n kuvanlaatuun, niin ominaisuuksiin nähden (600 mm f/6.3, 4x zoom, 1,9 kg paino, kompakti koko, nopea AF, vakaaja, vankka mekaaninen rakenne) se on paljon enemmän kuin 1000 euron hintansa arvoinen. Jos Canon tai Nikon tekisi tällaisen objektiivin, sen hinta olisi varmasti vähintään 5000 euroa. Tämä objektiivi on kuin tehty marsalkan arvoisen valokuvausupseerin herrasmiestyyliseen luonnonvalokuvaustyöskentelyyn! :)
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

AnHa kirjoitti:
tonskulus kirjoitti:Eli lähelle tarkennettaessa tulisi heikompaa jälkeä?
Mun käsityksen ja kokemuksen mukaan jyvät erotetaan akanoista kuvausetäisyyden kasvaessa.
Eri objektiivimalleilla on eroja toistossa ääretön vs lähin tarkennusetäisyys ja useimmat telet on optimoitu keskialueelle tai kauas. Telezoomeissa, jotka on aina kompromisseja, on niin paljon yksilökohtaisia eroja, että kokemuksiin perustuvaan tietoon ei kannata sokeasti luottaa. Jo useamman samanlaisen eri objektiiviyksilön omistaminen antaa kuvan siitä, että joku kappale voi olla äärettömässä erittäin terävä ja kontrastikas, mutta toinen jää hiukan pehmeäksi.

..
Munt

spege kirjoitti:...toimintasäde on maksimissaan 300 metriä mersusta. Valokuvamarsalkan on säilytettävä arvokkuutensa.
Huom 300 metriä avomersusta. G mersun omistaminen tekisi Valokuvamarsalkasta Luonnonvalokuvamarsalkan.

..
elmar

spege kirjoitti:Nähdäkseni kysymys on enemmänkin siitä, että tuo sinun croppisi on taitavemmin terävöitetty. En ole mikään 100% croppien terävöityksen mestari, eikä tällainen nysvääminen kuulu edes varsinaisesti marsalkan arvoisen valokuvausupseerin toimenkuvaan. Mutta itse sain aikoinaan 400/4 DO:lla 2X:n kanssa tällaista jälkeä aikaiseksi, vaikka himmensin aukkoon f/11! Runko 1DX ja kuva ei ole läheskään 100% croppi.
Sun 400 DO:ssa, kamerassa tai kuvaajassa oli vikaa. Tai sitten tuo on tahallaan sössitty provoilun takia. On nimittäin täysin selvä että 400 DO vie 1.4x:llä Tamppoonia kuin pässiä narussa, osaavissa käsissä myös 2x:llä.
Munt

elmar kirjoitti:
spege kirjoitti:Nähdäkseni kysymys on enemmänkin siitä, että tuo sinun croppisi on taitavemmin terävöitetty. En ole mikään 100% croppien terävöityksen mestari, eikä tällainen nysvääminen kuulu edes varsinaisesti marsalkan arvoisen valokuvausupseerin toimenkuvaan. Mutta itse sain aikoinaan 400/4 DO:lla 2X:n kanssa tällaista jälkeä aikaiseksi, vaikka himmensin aukkoon f/11! Runko 1DX ja kuva ei ole läheskään 100% croppi.
Sun 400 DO:ssa, kamerassa tai kuvaajassa oli vikaa. Tai sitten tuo on tahallaan sössitty provoilun takia. On nimittäin täysin selvä että 400 DO vie 1.4x:llä Tamppoonia kuin pässiä narussa, osaavissa käsissä myös 2x:llä.
Noissa sun (Elmar) esimerkkikuvissa "terävyydestä" vastaa muotoileva valon suunta. Tiedät sen itsekin. Tamponilla jos vetäisi vastaavassa valossa kepinnokassa pällistelevään sorsaan, niin fiilis olisi vähintään sama. Tai ehkä hiukan kellertävämpi Marsalkan tapauksessa.

..
tonskulus
Viesti:

400 DO se on kyllä ihan kuningaspeli sunnuntaikäppäilykuvailuun. Ei tarkennusmurheita, riittävän skarppi ja kevytkin vielä. II versiokin kolkuttelee jo ovella joka lienee optisesti jo priimaa Canonin nykyoptiikan tuntien. Kyllä kelpuuttaisin.
Hintahan tuossa vaan on hankintaesteenä tällaisille tavan harrastelijoille joten on tyytyminen tällaisiin edullisiin telezoomeihin tai vanhemmanmallisiin kiinteäpolttovälisiin ilman kuvanvakaajia.
spege

Valon suunta on tosiaan Elmerin sorsakuvassa ihanteellinen antamaan terävän vaikutelman 400 DO:sta. Ja mikä vielä tärkeämpää, 400 DO:n takana on 22 mp FF-kenno, kun minun halvan Tamron-zoomini takana on 36 mp kenno! Voitko elmar laittaa oikeudenmukaisuuden nimissä näkyville 400 DO:lla ja 7D-croppirungolla otetun sorsakuvan 100% cropin kera? Silloin vertailu olisi tasapuolisempaa kennojen saman luokan pikselitiheyden ansiosta. Ai et uskalla, no syyt siihen minä tiedän liiankin hyvin. :)
Jussi R

Viesti Kirjoittaja Jussi R »

Kirjahyllyssäni on teos "Luonnonvalokuvauksen käsikirja" vuodelta 1981 ja siitä osui silmiin eräs kohta, mikä näköjään pitää paikkansa tänäänkin. Näin siinä sanotaan.
"Henkilö, joka omistaa kameran, on valokuvaaja ja kuvatessaan luontoa hän on luonnonkuvaaja. Alan tekninen kehitys on viime aikoina ollut niin nopeata ja mielenkiintoistakin, että monelle kuvaajalle näyttää syntyneen uskomus uusien välineiden taianomaisesta kyvystä ratkaista eteen tulevat ongelmat. Kun 400-millisellä ei oikein synny kelvollista kuvaa niityn laitaa kiertävästä peurasta, ryhdytään säästämään 600-millisen hankkimiseksi. Kun pisimmätkin polttovälit on kokeiltu, on vika merkissä."
Hyvin tuossa on Spegen tuleminen tiedetty jo reilut 30 vuotta sitten. Sitä eivät vain arvanneet, että nykyään kuvauskaluston rahat otetaan perämetsän puista.
tonskulus
Viesti:

spege, 7D + ef 300 4L + 2x II kykenee ainakin vastaavaan laatuun mitä tuo Tamron 150-600 @ 600mm.. silläpä tuon hankintaa tullut vähän lykättyäkin. Toki tamronin mahdolliset tarkennusongelmat vähän mietityttää myös. Odotellaan nyt tätä Sigmaa ainakin vielä ja katsotaan onko siitä mihinkään.
spege

tonskulus kirjoitti:spege, 7D + ef 300 4L + 2x II kykenee ainakin vastaavaan laatuun mitä tuo Tamron 150-600 @ 600mm..
Kapteeni tonskulus, 7D+300/4L+2X sorsakuva 100% cropin kera näytille välittömästi mielettömän väitteesi tueksi niin kuin olisi jo! Muussa tapauksessa riistän sinulta myöntämäni valokuvausupseerin sotilasarvon, perusteena valokuvausmaanpetos!
tonskulus
Viesti:

spege kirjoitti:
tonskulus kirjoitti:spege, 7D + ef 300 4L + 2x II kykenee ainakin vastaavaan laatuun mitä tuo Tamron 150-600 @ 600mm..
Kapteeni tonskulus, 7D+300/4L+2X sorsakuva 100% cropin kera näytille välittömästi mielettömän väitteesi tueksi niin kuin olisi jo! Muussa tapauksessa riistän sinulta myöntämäni valokuvausupseerin sotilasarvon, perusteena valokuvausmaanpetos!
Eipä ole sorsia tullut juuri kuvattua tuolla combolla AF:n puuttumisen vuoksi (muita aiheita kylläkin). Täytyy käydä kokeilemassa johonkin sinipyrstöpuluun vaikka.
elmar

spege kirjoitti:Nähdäkseni kysymys on enemmänkin siitä, että tuo sinun croppisi on taitavemmin terävöitetty.
spege kirjoitti:Valon suunta on tosiaan Elmerin sorsakuvassa ihanteellinen antamaan terävän vaikutelman 400 DO:sta.
Mitä vielä, tähtien radat oli oikeassa kulmassa ja perhonen räpytti siipiään Venezuelassa?
spege kirjoitti:Ai et uskalla, no syyt siihen minä tiedän liiankin hyvin.
Sä vain luulet tietäväsi. Olen kuvannut useiden runkojen kanssa kolmella 400 DO:lla ja kahdella Tamron 150-600:lla. Ensimmäisessä DO:ssa (2002-versio) oli jotain vikaa ja se oli vain Tamronin luokkaa piirroltaan, toinen (2004) oli jo paljon parempi ja tämä viimeinen (2006) suorastaan erinomainen, täysin 500 L IS:n tasoa joita olen myös kokeillut kolmea eri yksilöä.

Jokin aika sitten ajattelin luopua DO:sta mutta Nikkorit, Sonyt, Tamppoonit ja 500 L IS II:t testattuani, ajatus palasi helposti takaisin. 400 DO on kaikki ominaisuudet summaten ja pientä kokoa painottaen markkinoiden parhaita action-telejä. Kompaktimpaa suorituskykyistä pitkää putkea jalan kulkevalle FF-käsikuvaajalle ei ole, paitsi toki tuleva 400 DO MKII.

Laitoin edellä olevan surkean 2x-testiräpsyn vertailtavaksi vastoin tapojani vain siksi että se sattui olemaan työpöydällä deletoitavana. Jos viitsisin avata kuva-arkistoni, sieltä löytyisi kymmeniä tuhansia lähes kaikilla Canon- ja Nikon-rungoilla sekä -superteleillä otettuja kuvia. Mutta kun en viitsi, tämä sama terävyys-/kohina-/nurkkapiirtokohkaaminen on vitsinä koettu ja silkkaa ajanhukkaa. Sovitaan vain etten "uskalla" ja DO on "huono", jos jonkun päivä on sillä pelastettu...

Kuten olen ennenkin sanonut, ns. parasta kameraa ei ole olemassa. Mikäli teleily on satunnaista pönöharrastelua leppoisana aurinkoisena sunnuntaina eikä raaski sijoittaa oikeasti hyvään teleen, edullinen Tamron 150-600 on ihan hyvä valinta. Mulla ei ole mitään Tamronia vastaan, olen sen huolella testannut mutta tavalliseen laukkuun sopimaton koko, hidas ja epävarma AF, heikko valovoima ja vakaajan toimimattomuus pannatessa ei vain sovi omaan käyttööni.

Kuva

(Montakohan sanaa tässä OT:ssa on otsikon aiheesta...)
spege

elmar kirjoitti:Olen kuvannut useiden runkojen kanssa kolmella 400 DO:lla ja kahdella Tamron 150-600:lla. Ensimmäisessä DO:ssa (2002-versio) oli jotain vikaa ja se oli vain Tamronin luokkaa piirroltaan, toinen (2004) oli jo paljon parempi ja tämä viimeinen (2006) suorastaan erinomainen, täysin 500 L IS:n tasoa joita olen myös kokeillut kolmea eri yksilöä.
Hyvä elmar, että edes myönnät julkisesti Canonin hirveän laatuvaihtelun objektiiveissa. Sinulla on rahaa kuin roskaa ja kaiken lisäksi sukulaisia töissä Canonin maahantuojalla, joten mikäpä on etsiessä hyvin piirtävää yksilöä. Mutta ajattele elmar niitä monia canonisteja, jotka ovat syöneet kuukausikaupalla pelkkää kaurapuuroa, makaronia ja näkkileipää saadakseen käsiinsä huonon yksilön jostakin kalliista Canon-objektiivista! Siinä ei mieli mettä keitä ja itsemurha-ajatuksetkin voivat nousta pintaan.
elmar kirjoitti:Mulla ei ole mitään Tamronia vastaan, olen sen huolella testannut mutta hidas AF, heikko valovoima ja vakaajan toimimattomuus pannatessa ei vain sovi omaan käyttööni.
Tässä nyt pitää ottaa huomioon ensinnäkin se, että olet kuvaillut Tamron 150-600:lla Canonin kepulisarjan rungoilla, joiden AF:n toimivuus on kaukana Nikonin uusien runkojen huippuluokan AF:stä. Joka tapauksessa kiitän sinua elmar, sinun Tamron 150-600:lla ottamat sorsakuvat tekivät minuun niin syvän vaikutuksen, että päädyin vaihtamaan Nikkor AF-S 80-400 VR II:n tähän Tammukkaan.

Minulla oli myös alkukesästä kokeiltavana Nikkor 200-400/4 VR II, mutta sen piirto varsinkin 1,4x jatkeen kanssa oli pettymys, huonompi kuin tässä tonnin tamppoonissa, vaikka putkella on hintaa 6500 e. Lisäksi Nikkor 200-400 on kookas ja painaa 3,5 kg, eli on siis täysi jalustaobjektiivi, kuten oheisesta kuvasta näkyy.

Kuva

Mutta elmar, yritä muistaa että nyt ollaan digicamera.net:issä, eikä missään valokuvataitelijoiden foorumilla. Täällä on tärkeintä se, että 100% cropit ovat teräviä ja reunapiirto kunnossa. Ja tuon otsikkona olevan Sigman tötterön voi mielestäni jättää omaan arvoonsa, se on korkean painonsa takia jalustaobjektiivi ja jos ihmeitä ei ole tapahtunut, niin Sigman ostaja joutuu loputtomaan tarkennusongelmakierteeseen, lopputuloksena ymmärryksen menetys. :)

Ja mitä tulee vielä tuohon Canon 400 DO:hon, niin vaikka se on yhtä kevyt ja helppo käsitellä kuin Tamron 150-600 (näin siis kun 400 DO:ssa ei ole telejatketta ja isoa pönttövastavalosuojaa lisäkuormana), niin kannattaa muistaa, että se on kiinteäpolttovälinen objektiivi. Telejatkeiden kanssa pelehtiminen ei ole kivaa. Ja jos haluaa väljempiä rajauksia sorsista, niin mukana pitää olla toinen tele(zoom)objektiivi, mikä hankaloittaa työskentelyä entisestään.
elmar

spege kirjoitti:Hyvä elmar, että edes myönnät julkisesti Canonin hirveän laatuvaihtelun objektiiveissa. Sinulla on rahaa kuin roskaa ja kaiken lisäksi sukulaisia töissä Canonin maahantuojalla, joten mikäpä on etsiessä hyvin piirtävää yksilöä.
No ei se ihan noin ruusuista ole. Mulla on vain ollut mahdollisuus lainata ja kokeilla lukuisia kameroita ja objektiiveja mutta sehän ei tarkoita että olisin ostanut tai omistanut ne. En edes pidä isoista kameralaukuista, hämmästyisit jos näkisit miten vähän kuvauskamaa multa löytyy.
spege kirjoitti:Tässä nyt pitää ottaa huomioon ensinnäkin se, että olet kuvaillut Tamron 150-600:lla Canonin kepulisarjan rungoilla, joiden AF:n toimivuus on kaukana Nikonin uusien runkojen huippuluokan AF:stä. Joka tapauksessa kiitän sinua elmar, sinun Tamron 150-600:lla ottamat sorsakuvat tekivät minuun niin syvän vaikutuksen, että päädyin vaihtamaan Nikkor AF-S 80-400 VR II:n tähän Tammukkaan.
Liikkuvien kohteiden kanssa Tamron toimii 70D:llä huonosti, 6D ja 5D3:lla vähän paremmin mutta silti ollaan kaukana 400 DO + 5D3:n ruoskannopeasta ja pomminvarmasta AF:stä. Hyvän valon pönöihin Tamron pelittää toki 70D:lläkin ok, jos sellaisia harrastaa.
spege kirjoitti:Ja mitä tulee vielä tuohon Canon 400 DO:hon, niin vaikka se on yhtä kevyt ja helppo käsitellä kuin Tamron 150-600 (näin siis kun 400 DO:ssa ei ole telejatketta ja isoa pönttövastavalosuojaa lisäkuormana), niin kannattaa muistaa, että se on kiinteäpolttovälinen objektiivi. Telejatkeiden kanssa pelehtiminen ei ole kivaa. Ja jos haluaa väljempiä rajauksia sorsista, niin mukana pitää olla toinen tele(zoom)objektiivi, mikä hankaloittaa työskentelyä entisestään.
Makuasia. Elukkapönö-, maisema- sun muissa makrohommissa AF:ää ei edes tarvitse mutta jos linnuista yrittää laatia ns. eläviä kuvia näteissä valoissa, varma ja nopea AF yhdessä valovoiman (= nopeiden suljinaikojen) kanssa ovat ne tärkeimmät ominaisuudet.

Äksöniä kuvatessa zoomailuun ei ole edes aikaa, kuvaajan pitää laittaa kaikki keskittyminen ja motoriikka kohteen seuraamiseen ja etsimessä pitämiseen, kameran automatiikka hoitaa loput. Zoomit taas ovat hyviä esim. laajoja parvia kuvatessa tai kun pitää rajata ajan kanssa samalta seisomalta erilaisia ruutuja. Kyse on siis kuvaustyylistä ja siksi laitteen "paremmuudesta" jankkaaminen on turhaa jos ei kerro mihin ja miten sitä aikoo käyttää.
spege kirjoitti:...tuon otsikkona olevan Sigman tötterön voi mielestäni jättää omaan arvoonsa, se on korkean painonsa takia jalustaobjektiivi ja jos ihmeitä ei ole tapahtunut, niin Sigman ostaja joutuu loputtomaan tarkennusongelmakierteeseen, lopputuloksena ymmärryksen menetys.
Tämän OT:n voikin mun puolesta lopettaa tähän.
Vastaa Viestiin