Kuten edellä olimme samaa mieltä, kirjoitit neutraalisti. Minä en, myönnän mutta en lupaa parantaa tapojani. Mitään asiaa kommenttisi ei sisältänyt. Siinä oli sanoja, joilla ei ole mitään sisältöä, ei mitään totuusarvoa. Asiallisuus on myös sitä, että ei täytetä ketjuja tauhkalla.nomad kirjoitti:
Sittenhän meitä on kaksi, minäkin kirjoitin täysin asiallisesti. Se ero vain välillämme, etten ole haukkunut ketään idiootiksi.
Oly & Pana: Micro 4/3
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Kuulostaa hyvältä. Toivon myös, ettet jatkossa julista foorumin jäseniä asiattomiksi idiooteiksi sillä perusteella että he ovat eri mieltä kanssasi. Katsellaan miten homma kehittyy...ppotka kirjoitti:.... Kirjoitan täysin asiallisesti, jos muutkin asiassa pysyvät. Asiattomuuksien suhteen kuitenkin nollatoleranssi. Jenkeillä on sanonta, joka kehottaa olemaan väittelemättä idioottien kanssa, koska idiootit vain vetävät keskustelun omalle tasolleen ja voittavat siellä, koska ovat idiotismin experttejä. Katsotaan...
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Tätä en kyllä allekirjoita. Useimmin harrastajien kuvia ei pelasta mikään maailman dynamiikka tai herkkyysominaisuudet. Ei ne sonnasta kultaa taio. Harvassa on ne harrastajavalokuvaajat, jotka tuottavat niin hyvää kuvaa, että kuvan hyvyyttä olisi helpoin parantaa teknisillä parannuksilla.nomad kirjoitti:...Oma kokemukseni kertoo, että myös harrastajan kuvat kaatuvat useammin dynamiikan puutteisiin, korkeisiin herkkyyksiin tai tarkennuksen ongelmiin. Hyvin harvoin tulee tilanteita joissa resoluutio loppuu.
Siitä tosin olen samaa mieltä, että JOS kuvan hyvyys jää teknisistä ominaisuuksista kiinni, niin ensimmäisenä vastaan tulee dynamiikka, ei resoluutio.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Hei haloo.kribe kirjoitti:Tätä en kyllä allekirjoita. Useimmin harrastajien kuvia ei pelasta mikään maailman dynamiikka tai herkkyysominaisuudet. Ei ne sonnasta kultaa taio. Harvassa on ne harrastajavalokuvaajat, jotka tuottavat niin hyvää kuvaa, että kuvan hyvyyttä olisi helpoin parantaa teknisillä parannuksilla.nomad kirjoitti:...Oma kokemukseni kertoo, että myös harrastajan kuvat kaatuvat useammin dynamiikan puutteisiin, korkeisiin herkkyyksiin tai tarkennuksen ongelmiin. Hyvin harvoin tulee tilanteita joissa resoluutio loppuu.
Siitä tosin olen samaa mieltä, että JOS kuvan hyvyys jää teknisistä ominaisuuksista kiinni, niin ensimmäisenä vastaan tulee dynamiikka, ei resoluutio.
Nomad puhui nimenomaan kameran ongelmista.
m43 ketjuissa ei vaan kuulu puhua kameroista, vaan kuvista. Jokainen tietää, että kameralla ei ole kuvan kannalta mitään merkitystä.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
No hei haloo. Tuo oli siitä huono esimerkki, että harvassa on ne harrastelijakuvat, joissa päästään niin pitkälle, että voisi kuvien teknistä laatua arvostella.paaton kirjoitti:Hei haloo.
Nomad puhui nimenomaan kameran ongelmista.
Kuinka niin? Itse olen ainakin kirjoitellut tänne kameroista, niin hyvää kuin pahaakin. Itselläni tulee usein vastaan tilanteita, joissa tulee Nikonia ikävä ja toisaalta paljon näissä on sellaisia ominaisuuksia, joita Nikoneihin kaipaisi. Kompromisseja suuntaan tai toiseen nämä kaikki on. Toistaiseksi peilittömissäkin on suuria eroja, esimerkiksi A7 hakkaa kuvanlaadussa A6000 ja E-M1:n, mutta häviää sitten kutakuinkin kaikessa muussa, tarkennuksessa todella selvästi. Kovin keskeneräisiltä kaikki peilittömät tuntuvat, jos ei muuten, niin viimeistään akunkesto on naurettava.paaton kirjoitti:m43 ketjuissa ei vaan kuulu puhua kameroista, vaan kuvista. Jokainen tietää, että kameralla ei ole kuvan kannalta mitään merkitystä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
Nomad kirjoitti harrastajan kuvista, ei harrastajan kameroista. Nykyisissä piparkakkumuoteissa ei ole mitään sellaisia ongelmia, jotka estäisivät ketään tuottamasta maailmanluokan piparkakkuja. Ehkäpä juuri sen kyvyttömyyden peittämisen vuoksi porukka työntää päänsä pensaaseen ja keskustelee vain piparkakkumuottien kiiltävyydestä.paaton kirjoitti:Hei haloo.kribe kirjoitti:Tätä en kyllä allekirjoita. Useimmin harrastajien kuvia ei pelasta mikään maailman dynamiikka tai herkkyysominaisuudet. Ei ne sonnasta kultaa taio. Harvassa on ne harrastajavalokuvaajat, jotka tuottavat niin hyvää kuvaa, että kuvan hyvyyttä olisi helpoin parantaa teknisillä parannuksilla.nomad kirjoitti:...Oma kokemukseni kertoo, että myös harrastajan kuvat kaatuvat useammin dynamiikan puutteisiin, korkeisiin herkkyyksiin tai tarkennuksen ongelmiin. Hyvin harvoin tulee tilanteita joissa resoluutio loppuu.
Siitä tosin olen samaa mieltä, että JOS kuvan hyvyys jää teknisistä ominaisuuksista kiinni, niin ensimmäisenä vastaan tulee dynamiikka, ei resoluutio.
Nomad puhui nimenomaan kameran ongelmista.
m43 ketjuissa ei vaan kuulu puhua kameroista, vaan kuvista. Jokainen tietää, että kameralla ei ole kuvan kannalta mitään merkitystä.
Kameralla on kuvan kannalta ratkaiseva merkitys, mutta hiukan eri tavalla kuin yleensä keskustellaan. Kamera on työkalu, jolla niitä kuvia tehdään. Olennaista on keskustella työkalun käyttöominaisuuksista. Ei ominaisuuksista käytöstä välittämättä. Täällä kiistellään kultasepän vasaran kahvan muotoilusta vaikka kaikki oikeasti tarvitsisivatkin ihan perusruuvinväännintä terassin laudoitukseen.
Samaan liittyvä perusharha on luulo, että kamera on kone. Se ei ole, se todellakin on koje, työkalu, jota käyttäjä käyttää. Sen vuoksi se ei automaattisesti tuota testispeksejä, vaan jotain paljon vähemmän. Syynä käyttäjän osaamattomuus ja harjoittelun puute.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Heh :) Harvoin näkee kuvia joista herää ajatus "olisipa tuo loistava kuva, jos dynamiikkaa olisi enemmän ja kohisisi vähemmän". Ennemminkin niin päin, että "onpa teknisesti hyvä kuva vailla mitään sisältöä".paaton kirjoitti:Näinpä.Olennaista on keskustella työkalun käyttöominaisuuksista. Ei ominaisuuksista käytöstä välittämättä.
Ne harrastelian kuvat vaan kaatuvat usein juurikin tekniikkaan. Kuvitellaan liikoja siitä uudesta olysta netitihehkutuksen jälkeen ja lopputuloksena on kohisevaa ja väärin tarkennettua kuvaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
Konkreettisemmin laitteesta ja käytöstä:
http://www.pekkapotka.com/journal/2014/ ... -100mm-f28
http://www.pekkapotka.com/journal/2014/ ... -100mm-f28
-
- Viestit: 3155
- Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
- Paikkakunta: Hanko
+1, minusta juuri näin.kribe kirjoitti:Heh :) Harvoin näkee kuvia joista herää ajatus "olisipa tuo loistava kuva, jos dynamiikkaa olisi enemmän ja kohisisi vähemmän". Ennemminkin niin päin, että "onpa teknisesti hyvä kuva vailla mitään sisältöä".
m43 kuvissa on yleisesti ottaen riittävä syvyysterävyysalue, JPEG moottorit tekee nykyään hienoa jälkeä, harvoin tarvitsee mitään ihmeempää muokata koneella, no ehkä rajata, mutta siinäpä ne pakolliset toimenpiteet sitten onkin.
Isommilla formaateilla tulee mukaan terävyysalueen säätämiset ja muuta jutut jotka liittyvät juurikin isomman formaatin ominaisuuksiin.
Jos hallitsee lyhyen terävyysalueen kuvaamisen hyvin, niin mikä ettei, mutta m43 antaa kaiken "automaattisesti" ilman sen kummempia pähkäilyjä, silmän kokeman näkymän saa helpoiten aikaiseksi juurikin m43 kennoisilla ja jopa pienemmillä 1" kennoilla joiden kanssa suurin osa harraste kuvaajista tekisi kaiken kuvaamisen mitä tarvitsee.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
-2, henk.koht mielipiteeni on hieman toisenlainen.markku55 kirjoitti:+1, minusta juuri näin.kribe kirjoitti:Heh :) Harvoin näkee kuvia joista herää ajatus "olisipa tuo loistava kuva, jos dynamiikkaa olisi enemmän ja kohisisi vähemmän". Ennemminkin niin päin, että "onpa teknisesti hyvä kuva vailla mitään sisältöä".
m43 kuvissa on yleisesti ottaen riittävä syvyysterävyysalue,... .
m43 kuvissa on varmasti riittävä (tarpeeksi laaja?) syväterävyysalue moneen käyttötarkoitukseen, mutta ongelma lähinnä onkin sen hulppea laajuus. Kapeaa syväterävyysaluetta ja sen kautta kuviin saatavaa syvyysvaikutelman fiilistä onkin vaikeampi saada.
En ole myöskään aivan samaa mieltä Kriben ajatuksien kanssa tässä kohtaa. Nykyisin ovat tosiaan tuutit pullollaan teknisesti hyviä kuvia vailla sisältöä, mutta sen vertaamista kuvan dynamiikkaan ja korkeiden herkkyyksien kohinatasoihin on epärelevanttia.
Sellainen osaava valokuvaaja joka pystyy tekemään visuaalisesti mielenkiintoisia ja sisällöltään merkityksellisiä valokuvia, arvostaa ja tuntee myös kameransa tekniset mahdollisuudet.
Hän tietää millaisia kuvia hänen objektiivi+kamera yhdistelmällä pystyy ottamaan tietynlaisessa valaistuksessa ilman että kohinatasot kasvavat liian suureksi lopullisen vedoksen käyttötarkoitukseen.
Hän tietää miten hänen kameransa kenno käyttäytyy sellaisissa voimakaskontrastisissa tilanteissa missä esiintyy vaikkapa suhteellisen voimakasta valoa, mutta myös syviä varjoja. Hän tietää miten paljon hänen kameransa leipoma RAW kuva sietää silloin kuvankäsittelyä ilman että kuvan lopullinen käyttötarkoitus vesittyy teknisesti heikkolaatuiseen kuvaan.
Ja kaiken tämän ja monen muun asian tiedostaen on valinnut valokuvauslaitteensa käyttötarkoitukseen sopivaksi.
Lyhyesti: Useimmat osaavat&vaativat harrastajat ja työelämässä olevat valokuvaus-alan ammattilaiset valitsevat edelleen kamerakseen vähintään kinokennoisen mallin. Miksi? Varmasti syystä.
Asia menee selkeästi ohi ketjun aiheen, joten omalta kohdaltani lopetan debatin tähän, tässä ketjussa
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
Dof taiteilu tuntuukin olevan kova juttu foorumilla. Ja taas kuvan "läpiterävyys" kamalin virhe mitä kuvaan voi tehdä. Tuli aihe mieleen kun lueskelin tuossa GEO lehteä.moonshine kirjoitti:Sanoisin, että noin keskimäärin asiaan vihkiytynyt harrastaja tietää hyvin m4/3-kalustonsa rajat ja hyödyt ja osaa myös ottaa kalustostaan potentiaalin irti.
Sillan alta tulee aina muutama trolli huutelemaan, joiden ilmaisu eittämättä rakentuu yhden mahtikortin varaan, että lälläs lää, dof-taiteilu ei onnistukaan (niin hyvin) tällä järjestelmällä.
Lehdessä on hyvä juttuja joissa on paljon laadukkaita ja ennen kaikkea sisällöltään mielenkiitoisia kuvia paljon. Laskin että lukemassani numerossa oli yli 80 kpl kuvia. Sitten aloin miettimään niiden syväterävyyttä. Suurin osa näitä foorumilla halveksittuja läpiteräviä. Väitän että kaikki lehden kuvat olisi syväterävyyden puolesta otettavissa m43 kameralla.
Itse pidän siitä, että taustan blurraamisen sijaan kuvissa tausta on osa kuvakerrontaa ja pääkohde on tuotu esiin valaisun tai taustan suunnittelun keinoin.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Mutta tuskin kuitenkaan on otettu. Ja syväterävyyshän ei ollut se ainut pointti. Ja lehden kuvat sen verran pieniä, ettei niistä tietysti mitään kovin yksityiskohtaista saa edes irti.jmra kirjoitti: Lehdessä on hyvä juttuja joissa on paljon laadukkaita ja ennen kaikkea sisällöltään mielenkiitoisia kuvia paljon. Laskin että lukemassani numerossa oli yli 80 kpl kuvia. Sitten aloin miettimään niiden syväterävyyttä. Suurin osa näitä foorumilla halveksittuja läpiteräviä. Väitän että kaikki lehden kuvat olisi syväterävyyden puolesta otettavissa m43 kameralla..
Makuasioista ei sovi kiistellä. Näinhän se on.jmra kirjoitti: Itse pidän siitä, että taustan blurraamisen sijaan kuvissa tausta on osa kuvakerrontaa ja pääkohde on tuotu esiin valaisun tai taustan suunnittelun keinoin.
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
Tuskin mutta silti mahdollista.temama kirjoitti:Mutta tuskin kuitenkaan on otettu.
Tärkeä pointti tuntuu kuitenkin olevan ja vielä niin päin, että m43 järjestelmä ei tarjoa riittävän kapeaa syväterävyyttä ja pelkästään siitä syystä järjestelmä olisi huono. Monelle varmasti onkin näin. Yritin vain tuoda esille sitä näkökulmaa ettei se kapea syväterävyys ole ainut tapa kuvata. Päin vastoin monesti kuva on mielenkiintoisempi ja kertoo enemmän tarinaa kun siinä on taustakin osa kokonaisuutta ilman että se olisi blurrattu mössöksi.Ja syväterävyyshän ei ollut se ainut pointti.
Ei kannattaisi olettaa:Ja lehden kuvat sen verran pieniä, ettei niistä tietysti mitään kovin yksityiskohtaista saa edes irti.
Laskin että tuossa lehdessä on koko aukeaman kokoisia kuvia 19kpl (noin A3:n kokoisia painettuja kuvia siis). Lisäksi 2/3 aukeaman kokoisia kuvia, sivun kokoisia ja puolen sivun kokoisia. On tietysti niitä ihan pieniäkin kuvia.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Näissä asioissa olen kyllä eri mieltä. Itselläni ainakin löytyy käyttöä yhtälailla kinolle ja m43:lle. Molemmissa on ominaisuuksia johon toinen ei kykene, se vain on niin. Sama koskee peilitön vs. peili debattia, ei siinä ole mitään oikeaa valintaa, molemmat ovat heikkouksia täynnä.markku55 kirjoitti:m43 kuvissa on yleisesti ottaen riittävä syvyysterävyysalue, JPEG moottorit tekee nykyään hienoa jälkeä, harvoin tarvitsee mitään ihmeempää muokata koneella, no ehkä rajata, mutta siinäpä ne pakolliset toimenpiteet sitten onkin.
Isommilla formaateilla tulee mukaan terävyysalueen säätämiset ja muuta jutut jotka liittyvät juurikin isomman formaatin ominaisuuksiin.
Jos hallitsee lyhyen terävyysalueen kuvaamisen hyvin, niin mikä ettei, mutta m43 antaa kaiken "automaattisesti" ilman sen kummempia pähkäilyjä, silmän kokeman näkymän saa helpoiten aikaiseksi juurikin m43 kennoisilla ja jopa pienemmillä 1" kennoilla joiden kanssa suurin osa harraste kuvaajista tekisi kaiken kuvaamisen mitä tarvitsee.
Tottakai se on.temama kirjoitti:-2, henk.koht mielipiteeni on hieman toisenlainen.
Kannattaa joskus miettiä mitä ja miten kuvaa, niin sen syvyysvaikutelman saa aikaiseksi muutenkin kuin kapealla syväterävyydellä. Syväterävyydellä kikkailu on se helpoin ja vähiten ajattelua vaativa tapa..temama kirjoitti:m43 kuvissa on varmasti riittävä (tarpeeksi laaja?) syväterävyysalue moneen käyttötarkoitukseen, mutta ongelma lähinnä onkin sen hulppea laajuus. Kapeaa syväterävyysaluetta ja sen kautta kuviin saatavaa syvyysvaikutelman fiilistä onkin vaikeampi saada.
Kovin yllättävää.temama kirjoitti:En ole myöskään aivan samaa mieltä Kriben ajatuksien kanssa tässä kohtaa.
Osaava valokuvaaja tuottaa hyvää kuvaa surkeillakin laitteilla ja osaa käyttää heikkouksia hyväkseen. Ei se hyvä kuva laitteista jää kiinni.temama kirjoitti:Nykyisin ovat tosiaan tuutit pullollaan teknisesti hyviä kuvia vailla sisältöä, mutta sen vertaamista kuvan dynamiikkaan ja korkeiden herkkyyksien kohinatasoihin on epärelevanttia.
Sellainen osaava valokuvaaja joka pystyy tekemään visuaalisesti mielenkiintoisia ja sisällöltään merkityksellisiä valokuvia, arvostaa ja tuntee myös kameransa tekniset mahdollisuudet.
Hän kylläkin nostaa herkkyyttä juuri niin paljon kuin tarve vaatii, hyvä kuva ei nykyaikana kohinan määrään kaadu.temama kirjoitti:Hän tietää millaisia kuvia hänen objektiivi+kamera yhdistelmällä pystyy ottamaan tietynlaisessa valaistuksessa ilman että kohinatasot kasvavat liian suureksi lopullisen vedoksen käyttötarkoitukseen.
Hyvä kuvaaja kuvaa vaikka pokkarilla JPGiä ja lopputulos on sitä tasoa, josta voit vain omalla kohdallasi uneksia.temama kirjoitti:Hän tietää miten hänen kameransa kenno käyttäytyy sellaisissa voimakaskontrastisissa tilanteissa missä esiintyy vaikkapa suhteellisen voimakasta valoa, mutta myös syviä varjoja. Hän tietää miten paljon hänen kameransa leipoma RAW kuva sietää silloin kuvankäsittelyä ilman että kuvan lopullinen käyttötarkoitus vesittyy teknisesti heikkolaatuiseen kuvaan.
Suuri osa kuvaa juuri sillä kalustolla, mitä työnantaja heille tarjoaa.temama kirjoitti:Ja kaiken tämän ja monen muun asian tiedostaen on valinnut valokuvauslaitteensa käyttötarkoitukseen sopivaksi.
Ei kannata yleistää. Vasaramallin kamerat nyt vain ovat kaikki kinokennoisia. Suurin osa valitsee siis työkaluikseen sen vasaramallin, koska se on monipuolisin ja varmatoimisin. Valinta tuskin olisi sama, jos vaihtoehtoina olisivat A7 ja D4:n runkoon rakennettu croppikamera.temama kirjoitti:Lyhyesti: Useimmat osaavat&vaativat harrastajat ja työelämässä olevat valokuvaus-alan ammattilaiset valitsevat edelleen kamerakseen vähintään kinokennoisen mallin. Miksi? Varmasti syystä.
Varmasti ihan viisasta.temama kirjoitti:Asia menee selkeästi ohi ketjun aiheen, joten omalta kohdaltani lopetan debatin tähän, tässä ketjussa
Jos tänäpäivänä jää kuva järjestelmästä kiinni, niin kannattanee katsoa peiliin, vastaus löytynee sieltä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Jaketaan nyt sitten vielä yhden viestin verran tätä lainausviestittelyä.
Näinhän ei aina ole. Mutta jos, niin asiantunteva työnantaja tarjoaa yleensä kunnon laitteita.
temama kirjoitti:m43 kuvissa on varmasti riittävä (tarpeeksi laaja?) syväterävyysalue moneen käyttötarkoitukseen, mutta ongelma lähinnä onkin sen hulppea laajuus. Kapeaa syväterävyysaluetta ja sen kautta kuviin saatavaa syvyysvaikutelman fiilistä onkin vaikeampi saada.
Ei tarvitse pitää paikkaansa. Jotkut tekee kikkailunsa hutiloiden, toiset osaavat kuvata viisaasti.kribe kirjoitti: Kannattaa joskus miettiä mitä ja miten kuvaa, niin sen syvyysvaikutelman saa aikaiseksi muutenkin kuin kapealla syväterävyydellä. Syväterävyydellä kikkailu on se helpoin ja vähiten ajattelua vaativa tapa...
temama kirjoitti:Nykyisin ovat tosiaan tuutit pullollaan teknisesti hyviä kuvia vailla sisältöä, mutta sen vertaamista kuvan dynamiikkaan ja korkeiden herkkyyksien kohinatasoihin on epärelevanttia.
Sellainen osaava valokuvaaja joka pystyy tekemään visuaalisesti mielenkiintoisia ja sisällöltään merkityksellisiä valokuvia, arvostaa ja tuntee myös kameransa tekniset mahdollisuudet.
Hyvä kuvaaja valitsee kyllä ihan varmasti hyvät kameravehkeet kun kiduttaa itseään rajoittuneilla laitteilla, vaikka saisikin kokemuksellaan ja taidolla pas*astakin hyvää. Tottakai jos maksetaan siitä, että suostuu kuvaamaan jollakin tietyllä merkillä, niin...kribe kirjoitti: Osaava valokuvaaja tuottaa hyvää kuvaa surkeillakin laitteilla ja osaa käyttää heikkouksia hyväkseen. Ei se hyvä kuva laitteista jää kiinni..
kribe kirjoitti: .... Itselläni ainakin löytyy käyttöä yhtälailla kinolle ja m43:lle. Molemmissa on ominaisuuksia johon toinen ei kykene, se vain on niin...
temama kirjoitti:Hän tietää millaisia kuvia hänen objektiivi+kamera yhdistelmällä pystyy ottamaan tietynlaisessa valaistuksessa ilman että kohinatasot kasvavat liian suureksi lopullisen vedoksen käyttötarkoitukseen.
Höpöhöpö. Kyllä ne rajat vielä nykypäivänäkin löytyy.kribe kirjoitti:Hän kylläkin nostaa herkkyyttä juuri niin paljon kuin tarve vaatii, hyvä kuva ei nykyaikana kohinan määrään kaadu....
temama kirjoitti:Hän tietää miten hänen kameransa kenno käyttäytyy sellaisissa voimakaskontrastisissa tilanteissa missä esiintyy vaikkapa suhteellisen voimakasta valoa, mutta myös syviä varjoja. Hän tietää miten paljon hänen kameransa leipoma RAW kuva sietää silloin kuvankäsittelyä ilman että kuvan lopullinen käyttötarkoitus vesittyy teknisesti heikkolaatuiseen kuvaan.
Niinkö?kribe kirjoitti: Hyvä kuvaaja kuvaa vaikka pokkarilla JPGiä ja lopputulos on sitä tasoa, josta voit vain omalla kohdallasi uneksia....
kribe kirjoitti: .... Itselläni ainakin löytyy käyttöä yhtälailla kinolle ja m43:lle. Molemmissa on ominaisuuksia johon toinen ei kykene, se vain on niin...
temama kirjoitti:Ja kaiken tämän ja monen muun asian tiedostaen on valinnut valokuvauslaitteensa käyttötarkoitukseen sopivaksi.
.kribe kirjoitti: Suuri osa kuvaa juuri sillä kalustolla, mitä työnantaja heille tarjoaa...
Näinhän ei aina ole. Mutta jos, niin asiantunteva työnantaja tarjoaa yleensä kunnon laitteita.
temama kirjoitti:Lyhyesti: Useimmat osaavat&vaativat harrastajat ja työelämässä olevat valokuvaus-alan ammattilaiset valitsevat edelleen kamerakseen vähintään kinokennoisen mallin. Miksi? Varmasti syystä.
Kunnon varmatoimiset pro-kamerat ovat varustettu kunnon suorituskykyisellä kennolla. Kino.kribe kirjoitti: Ei kannata yleistää. Vasaramallin kamerat nyt vain ovat kaikki kinokennoisia. Suurin osa valitsee siis työkaluikseen sen vasaramallin, koska se on monipuolisin ja varmatoimisin. Valinta tuskin olisi sama, jos vaihtoehtoina olisivat A7 ja D4:n runkoon rakennettu croppikamera..
Totta. Jos nyt jo riittäisi.temama kirjoitti:Asia menee selkeästi ohi ketjun aiheen, joten omalta kohdaltani lopetan debatin tähän, tässä ketjussa
Tässä ollaan samaa mieltä!!!kribe kirjoitti: Jos tänäpäivänä jää kuva järjestelmästä kiinni, niin kannattanee katsoa peiliin, vastaus löytynee sieltä.
Juujuu, höpöhöpö, nyt nukkuman nassuliini.kribe kirjoitti: Varmasti ihan viisasta..
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Pointtini oli se, että kapea syväterävyys ei ole välttämätön syvyysvaikutelman luomiseksi, vaikka toista väitätkin.temama kirjoitti:Ei tarvitse pitää paikkaansa. Jotkut tekee kikkailunsa hutiloiden, toiset osaavat kuvata viisaasti.
Aika moni ammattilainen ostaa pitkäikäisiä laitteita ja kuvaa niillä kunnes hajoavat. Monella jää yksi sukupolvi välistä.temama kirjoitti:Hyvä kuvaaja valitsee kyllä ihan varmasti hyvät kameravehkeet kun kiduttaa itseään rajoittuneilla laitteilla, vaikka saisikin kokemuksellaan ja taidolla pas*astakin hyvää. Tottakai jos maksetaan siitä, että suostuu kuvaamaan jollakin tietyllä merkillä, niin...
Toki löytyy, mutta silloin puhutaan jo todella spesiaalihommista.temama kirjoitti:Höpöhöpö. Kyllä ne rajat vielä nykypäivänäkin löytyy.
Kyllä. Vielä viime vuonna pärjättiin yhdessä maailman suurimmista luontokuvakilpailuista, yli 10 vuotta vanhalla Nikonin 1DX:llä (2,7mpix ja kohisee järkyttävästi jo base-ISOlla).temama kirjoitti: Niinkö?
Ei niin, siksi en niin väittänytkään. Väittäisin kuitenkin että suurelle osalle ammattikuvaajista laitteiden luotettavuus on se ykkösjuttu, ei kohinansieto tai dynamiikka. Siksi esimerkiksi A7:n tyyliset rimpulat eivät ole kovin yleisiä ammattilaisilla.temama kirjoitti: Näinhän ei aina ole. Mutta jos, niin asiantunteva työnantaja tarjoaa yleensä kunnon laitteita.
Niin ovat, valintakriteerit usein vain perustuvat ennemmin varmatoimisuuteen, kuin siihen että on kino. Mutta tottakai ammattikameroihin laitetaan kinokennot, eihän niistä tuossa käytössä mitään haittaakaan ole.temama kirjoitti: Kunnon varmatoimiset pro-kamerat ovat varustettu kunnon suorituskykyisellä kennolla. Kino.
Olen kuullut tämän joskus ennenkin.temama kirjoitti: Totta. Jos nyt jo riittäisi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 2419
- Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
- Viesti:
Tuon idiotismisi hokemisen loppumista kukaan ei täällä varmaan odotakaan. Onko aivan mahdotonta ymmärtää, että kino ei ole ainoa formaatti, jota ammattilaiset käyttävät? Keskikoko on monille paljon tärkeämpi. Monet käyttävät myös APS-C:tä, ja outoa kyllä m43:kin on löytämässä käyttöalueensa.temama kirjoitti:Jaketaan nyt sitten vielä... Kino.
Siinä vaiheessa, kun digi tuli, kaikki ammattilaisten digisovellukset olivat käytännössä keskikoon ja isommille kameroille. Vasta Canonin 1Ds aloitti kinokokoon tulon rinnalle. Syynä hinta ja olemassa oleva objektiivimassa plus käyttökelpoisuus nopeammassa käsivarakuvauksessa. Seuraava merkkipaalu oli 5DII. Samaan aikaan kuitenkin APS-C oli paljon suuremmassa käytössä käsikamerana. Juuri nyt ei ammattipuolella ole tapahtumassa mitään migraatiota kinokameroihin. Ehkä päin vastoin, kun lyhyt syväterävyys on jo niin äärimmäisen ylikäytetty efekti videossa. Sitä vältetään jo. Sen sijaan peilittömät alkavat hissukseen nakertaa omaa osaansa käsivarakuvauksen alueesta.
DOF-keskustelu on samanlainen idiotismi. Siinä on yksi valokuvailmaisun keinoista nostettu ihmeelliselle jalustalle. Se on juuri tällainen abstraktissa nettikeskustelussa syntyvä epäjumala. Se näyttää olevan myös jonkinlainen primitiivinen puolustusreaktio. Olen kuvannut kinoa yli 40 vuotta ja tulen varmaan kuvaamaan jatkossakin. Lyhyt syväterävyys ei ole koskaan ollut mikään päämäärä sinänsä, se on vain yksi keino tarkoitukseensa, kuten kymmenet muutkin. Kino ei edes ole lyhyen syväterävyyden kannalta paras formaatti. Palkkikameralla isommalle formaatille saa vielä lyhyemmän plus voi tehdä paljon muuta saman asian eteen.
Edit: Luonnollisesti isommillakin formaateilla on haluttu tehdä äärimmäisen syväterävää kuvaa: http://en.wikipedia.org/?title=Group_f/64
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Usko tai älä, mutta ajattelin toppuutella kirjoittamistani tähän ketjuun, mutta pakkoahan sitä oli vielä vastata kun omia lainaillaan ja niistä keskustellaan.ppotka kirjoitti:Tuon idiotismisi hokemisen loppumista kukaan ei täällä varmaan odotakaan.temama kirjoitti:Jaketaan nyt sitten vielä...
Tottakai ymmärrän, ja tiedän. Kino on nyt vain ollut selkeästi yleishyödyllisin ja käytetyin ammattilaisten keskuudessa. Tilanne voi muuttua tai ainakin muuttua monimuotoisemmaksi, mikä on ihan tervettä kehitystä. Uskon kuitenkin kinon pitävän valta-asemansa PRO-scenessä vielä hyvin pitkään.ppotka kirjoitti:Onko aivan mahdotonta ymmärtää, että kino ei ole ainoa formaatti, jota ammattilaiset käyttävät? Keskikoko on monille paljon tärkeämpi. Monet käyttävät myös APS-C:tä, ja outoa kyllä m43:kin on löytämässä käyttöalueensa..
Ihan hyvää juttua kirjoitit, kyllä tuohon voin yhtyä.ppotka kirjoitti:Siinä vaiheessa, kun digi tuli, kaikki ammattilaisten digisovellukset olivat käytännössä keskikoon ja isommille kameroille. Vasta Canonin 1Ds aloitti kinokokoon tulon rinnalle. Syynä hinta ja olemassa oleva objektiivimassa plus käyttökelpoisuus nopeammassa käsivarakuvauksessa. Seuraava merkkipaalu oli 5DII. Samaan aikaan kuitenkin APS-C oli paljon suuremmassa käytössä käsikamerana. Juuri nyt ei ammattipuolella ole tapahtumassa mitään migraatiota kinokameroihin. Ehkä päin vastoin, kun lyhyt syväterävyys on jo niin äärimmäisen ylikäytetty efekti videossa. Sitä vältetään jo. Sen sijaan peilittömät alkavat hissukseen nakertaa omaa osaansa käsivarakuvauksen alueesta.
DOF-keskustelu on samanlainen idiotismi. Siinä on yksi valokuvailmaisun keinoista nostettu ihmeelliselle jalustalle. Se on juuri tällainen abstraktissa nettikeskustelussa syntyvä epäjumala. Se näyttää olevan myös jonkinlainen primitiivinen puolustusreaktio. Olen kuvannut kinoa yli 40 vuotta ja tulen varmaan kuvaamaan jatkossakin. Lyhyt syväterävyys ei ole koskaan ollut mikään päämäärä sinänsä, se on vain yksi keino tarkoitukseensa, kuten kymmenet muutkin. Kino ei edes ole lyhyen syväterävyyden kannalta paras formaatti. Palkkikameralla isommalle formaatille saa vielä lyhyemmän plus voi tehdä paljon muuta saman asian eteen.
Edit: Luonnollisesti isommillakin formaateilla on haluttu tehdä äärimmäisen syväterävää kuvaa: http://en.wikipedia.org/?title=Group_f/64
-
- Viestit: 801
- Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48
Canon, Sony ja Nikon ovat kyllä aika isoja liikevaihdossa mitattuna.
Phase One, Mamiya, Hasselblad eivät ole edes mainittu taulukossa.
http://www.lensrentals.com/blog/2013/06 ... uy-in-2018
Phase One, Mamiya, Hasselblad eivät ole edes mainittu taulukossa.
http://www.lensrentals.com/blog/2013/06 ... uy-in-2018