Mikä sai sinut vaihtamaan täyskennosta,takaisin croppiin?
-
- Viestit: 504
- Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kääntäen...mikä saisi harkitsemaan vaihtoa nykyisestä 2x cropista täyskennoon?
Ehkä se, jos Kyocera päättäisi joskus tuoda markkinoille Contax G-sarjan filmirunkoja vastaavan peilittömän digikameran (sis. saman bajonetin => pienet vanhat af-objektiivit toimisivat siinä...plus päälle joitakin uusia).
Ehkä se, jos Kyocera päättäisi joskus tuoda markkinoille Contax G-sarjan filmirunkoja vastaavan peilittömän digikameran (sis. saman bajonetin => pienet vanhat af-objektiivit toimisivat siinä...plus päälle joitakin uusia).
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
m43 systeemissä ei ole kuin pari etua. Hinta ja pieni koko.Lexar kirjoitti:Kääntäen...mikä saisi harkitsemaan vaihtoa nykyisestä 2x cropista täyskennoon?
Ehkä se, jos Kyocera päättäisi joskus tuoda markkinoille Contax G-sarjan filmirunkoja vastaavan peilittömän digikameran (sis. saman bajonetin => pienet vanhat af-objektiivit toimisivat siinä...plus päälle joitakin uusia).
Heti kun nämä edut menetetään, mikään ei ole este siirtymisessä kinokennoisiin. Sonyn A7 on jo selkeä uhka m43 rintamalle. Mutta korkeahko hinta ja niukka objektiivivalikoima ei vielä riitä vallankumoukseen.
Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
-
- Viestit: 504
- Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Ei se kyllä ihan häviä. Mutta jos joskus päästään peilittömissä digi FF:ssä Leica M-objektiivien kokoluokkaan (ja siis af versioina), kuten nuo Contax G:t...joita olisi hyllyn pohjalla...:D) niin silloin avot.temama kirjoitti:
Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
-
- Viestit: 1106
- Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
- Viesti:
Samaa mieltä ja tästä tilanteesta ollaan vielä aika kaukana. Esim Sonyn 35/2.8 ei ole pientä nähnytkään kun verrataan Leicaan meneviin manuaalilaseihin.Lexar kirjoitti:Ei se kyllä ihan häviä. Mutta jos joskus päästään peilittömissä digi FF:ssä Leica M-objektiivien kokoluokkaan (ja siis af versioina), kuten nuo Contax G:t...joita olisi hyllyn pohjalla...:D) niin silloin avot.temama kirjoitti:
Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Siinä menee vielä kauan kun noille kieroon piirtäville Leica laseille saadaan järkevä digikenno. Digikenno ei ole vielä lähelläkään sitä joustavuutta millä filmi pystyy ottamaan valoa vastaan eri kulmissa. Leican lasit ja systeemi suunniteltiin nimenomaan filmille, lyhyt rekisterietäisyys ei ollut niin iso ongelma.mappe kirjoitti:Samaa mieltä ja tästä tilanteesta ollaan vielä aika kaukana. Esim Sonyn 35/2.8 ei ole pientä nähnytkään kun verrataan Leicaan meneviin manuaalilaseihin.Lexar kirjoitti:Ei se kyllä ihan häviä. Mutta jos joskus päästään peilittömissä digi FF:ssä Leica M-objektiivien kokoluokkaan (ja siis af versioina), kuten nuo Contax G:t...joita olisi hyllyn pohjalla...:D) niin silloin avot.temama kirjoitti:
Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kennovakaaja.temama kirjoitti:m43 systeemissä ei ole kuin pari etua. Hinta ja pieni koko.
Mihin nuo katoaisivat? Pienempi kenno on aina halvempi valmistaa ja pienemmällä piirtoympyrällä olevat objektiivit ovat halvempia ja helpompia valmistaa pienikokoisina.temama kirjoitti:Heti kun nämä edut menetetään, mikään ei ole este siirtymisessä kinokennoisiin.
Miten FF on uhka pienemmille kennoille? Isompi kenno tulee aina olemaan kalliimpi ja lasit suurempia.temama kirjoitti:Sonyn A7 on jo selkeä uhka m43 rintamalle.
Niinkö? Nex-lasit eivät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole erityisen pieniä. Tai jos ovat, niin ovat myös pimeitä ja usein suttuja.temama kirjoitti:Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
Samahan koskee FFE laseja: joko ne ovat pieniä tai valovoimaisia, samaa ei saa samaan pakettiin.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Sorry, kaikki meni lähestulkoon väärin sulta. Ehdot uhkaa.kribe kirjoitti:Kennovakaaja.temama kirjoitti:m43 systeemissä ei ole kuin pari etua. Hinta ja pieni koko.
Mihin nuo katoaisivat? Pienempi kenno on aina halvempi valmistaa ja pienemmällä piirtoympyrällä olevat objektiivit ovat halvempia ja helpompia valmistaa pienikokoisina.temama kirjoitti:Heti kun nämä edut menetetään, mikään ei ole este siirtymisessä kinokennoisiin.
Miten FF on uhka pienemmille kennoille? Isompi kenno tulee aina olemaan kalliimpi ja lasit suurempia.temama kirjoitti:Sonyn A7 on jo selkeä uhka m43 rintamalle.
Niinkö? Nex-lasit eivät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole erityisen pieniä. Tai jos ovat, niin ovat myös pimeitä ja usein suttuja.temama kirjoitti:Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
Samahan koskee FFE laseja: joko ne ovat pieniä tai valovoimaisia, samaa ei saa samaan pakettiin.
- Panasonicin m43 rungoissa ei ole kennovakajaa, ja nykyisin optinen vakaaja ei pahemmin lasien kokoa kasvata. Mieti vaikka Sonyn E16-50PZ OSS pannukakkuzuumia.
- Kokoerosta häviää hyöty kun peilitön kinorunko on kohta saman kokoinen kuin m43 runko.
Miksi pienempi hyvälaatuinen kenno on helpompi valmistaa kuin isompi hyvä kenno? Eiköhän tämäkin asia käänny kohta päälaelleen. Isompi on helpompi valmistaa, kun ei tartte nyhrätä mikroskooppisten pikselien kanssa ja yriittää saada niistä yhtä valoherkkiä kuin vähän isommista pikseleistä.
- Mieti valovoimaisia kinoprimejä! Ovatko esim. 35/2, 40/1.8, 50/1.4 välttämättä isokokoisia kinolaseja, entäs Pentax 77/1.8 limited? Vain joitakin esimerkkejä. Millainen olisi kooltaan 12-50/2 m43 zuumi (24-105/4 kinozuumi)...
- APS-C järjestelmään ei ole kovinkaan paljon vaikeampi tehdä pienikokoisia laseja kuin m43 systeemiin. Jos sony ei ole erityisesti kunnostautunut asiasta, niin katso vaikka Fujin valikoimaa. Sonykin ehtii vielä tekemään. APS-C on ihanteellinen kompromissi, vai miksi luulet että Fuji valitsi tämän tien, tai Pentax? Olympus valitsi aikoinaan 4/3 kennon kun heillä ei ollut silloin ilmeisesti saumaa hankkia edullisesti hyvälaatuisia APS-C kennoja. Järjetön kuvasuhde. Oikeaa kuvaputkiTV nostalgiaa. Ai käyttää tehokkaammin piirtoympyrää? Höpö, höpö.
-
- Viestit: 504
- Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kuten ketjuun otsikkoon kääntäen omalta kohdaltani vastasin...sitten kun aika/tekniikka on moiseen valmis (jos se sitä joskus on).temama kirjoitti:
Siinä menee vielä kauan kun noille kieroon piirtäville Leica laseille saadaan järkevä digikenno. Digikenno ei ole vielä lähelläkään sitä joustavuutta millä filmi pystyy ottamaan valoa vastaan eri kulmissa. Leican lasit ja systeemi suunniteltiin nimenomaan filmille, lyhyt rekisterietäisyys ei ollut niin iso ongelma.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Typerä kommentti. Olympuksissa on kennovakaaja ja vaikka objektiivivakaaja ei juuri kokoa kasvata, niin kuinka monessa valovoimaisessa Sonyn primessä sellainen on?temama kirjoitti:- Panasonicin m43 rungoissa ei ole kennovakajaa, ja nykyisin optinen vakaaja ei pahemmin lasien kokoa kasvata. Mieti vaikka Sonyn E16-50PZ OSS pannukakkuzuumia.
Ootko oikeasti noin pihalla? Laitappa E-PM2 ja A7 vierekkäin..temama kirjoitti:- Kokoerosta häviää hyöty kun peilitön kinorunko on kohta saman kokoinen kuin m43 runko.
Kyllä se hinta menee ihan suhteessa pinta-alaan. FF kenno on n. 4 kertaa m43 kennon kokoinen.temama kirjoitti:Miksi pienempi hyvälaatuinen kenno on helpompi valmistaa kuin isompi hyvä kenno?
Uskon kun näen. Toistaiseksi mikään ei tue väittämääsi.temama kirjoitti:Eiköhän tämäkin asia käänny kohta päälaelleen. Isompi on helpompi valmistaa, kun ei tartte nyhrätä mikroskooppisten pikselien kanssa ja yriittää saada niistä yhtä valoherkkiä kuin vähän isommista pikseleistä.
Sulta taisi mennä taas pointti ohi, mutta se ei jotenkin yllätä.temama kirjoitti:- Mieti valovoimaisia kinoprimejä! Ovatko esim. 35/2, 40/1.8, 50/1.4 välttämättä isokokoisia kinolaseja, entäs Pentax 77/1.8 limited? Vain joitakin esimerkkejä. Millainen olisi kooltaan 12-50/2 m43 zuumi (24-105/4 kinozuumi)...
Koska sen kokoisia kennoja oli helposti saatavilla ja FF-markkinat ovat pienet?temama kirjoitti:APS-C on ihanteellinen kompromissi, vai miksi luulet että Fuji valitsi tämän tien, tai Pentax?
Nää on taas näitä temaman "faktoja". Huvittavaa luettavaa kun ensin hehkutetaan FF:ää m43 tappajana ja hetkeä myöhemmin APS-C onkin se paras kompromissi. APS-C on kuitenkin lähempänä m43 kuin kinoa.temama kirjoitti:Olympus valitsi aikoinaan 4/3 kennon kun heillä ei ollut silloin ilmeisesti saumaa hankkia edullisesti hyvälaatuisia APS-C kennoja. Järjetön kuvasuhde. Oikeaa kuvaputkiTV nostalgiaa. Ai käyttää tehokkaammin piirtoympyrää? Höpö, höpö.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
No vähän kieliposkessa heitettyä provokatiivista läppändeerust uneliaan Äitienpäivän ratoksi, mutta toki seison sanojeni takana.kribe kirjoitti:Typerä kommentti. Olympuksissa on kennovakaaja ja vaikka objektiivivakaaja ei juuri kokoa kasvata, niin kuinka monessa valovoimaisessa Sonyn primessä sellainen on?temama kirjoitti:- Panasonicin m43 rungoissa ei ole kennovakajaa, ja nykyisin optinen vakaaja ei pahemmin lasien kokoa kasvata. Mieti vaikka Sonyn E16-50PZ OSS pannukakkuzuumia.
Ootko oikeasti noin pihalla? Laitappa E-PM2 ja A7 vierekkäin..temama kirjoitti:- Kokoerosta häviää hyöty kun peilitön kinorunko on kohta saman kokoinen kuin m43 runko.
Kyllä se hinta menee ihan suhteessa pinta-alaan. FF kenno on n. 4 kertaa m43 kennon kokoinen.temama kirjoitti:Miksi pienempi hyvälaatuinen kenno on helpompi valmistaa kuin isompi hyvä kenno?
Uskon kun näen. Toistaiseksi mikään ei tue väittämääsi.temama kirjoitti:Eiköhän tämäkin asia käänny kohta päälaelleen. Isompi on helpompi valmistaa, kun ei tartte nyhrätä mikroskooppisten pikselien kanssa ja yriittää saada niistä yhtä valoherkkiä kuin vähän isommista pikseleistä.
Sulta taisi mennä taas pointti ohi, mutta se ei jotenkin yllätä.temama kirjoitti:- Mieti valovoimaisia kinoprimejä! Ovatko esim. 35/2, 40/1.8, 50/1.4 välttämättä isokokoisia kinolaseja, entäs Pentax 77/1.8 limited? Vain joitakin esimerkkejä. Millainen olisi kooltaan 12-50/2 m43 zuumi (24-105/4 kinozuumi)...
Koska sen kokoisia kennoja oli helposti saatavilla ja FF-markkinat ovat pienet?temama kirjoitti:APS-C on ihanteellinen kompromissi, vai miksi luulet että Fuji valitsi tämän tien, tai Pentax?
Nää on taas näitä temaman "faktoja". Huvittavaa luettavaa kun ensin hehkutetaan FF:ää m43 tappajana ja hetkeä myöhemmin APS-C onkin se paras kompromissi. APS-C on kuitenkin lähempänä m43 kuin kinoa.temama kirjoitti:Olympus valitsi aikoinaan 4/3 kennon kun heillä ei ollut silloin ilmeisesti saumaa hankkia edullisesti hyvälaatuisia APS-C kennoja. Järjetön kuvasuhde. Oikeaa kuvaputkiTV nostalgiaa. Ai käyttää tehokkaammin piirtoympyrää? Höpö, höpö.
- FF vs m43 olivat tavallaan ääriesimerkkejä, kompromissina siinä välissä APS-C. Itseasiassa itse pidän valokuvaus formaattien ihanteellisena kompromissina kinojärjestelmää, mutta tiedän että moni pitää APS-C systeemiä.
Fuji valitsi APS-C koon, vaikka eivät ole riippuvaisia helpommin saatavista Sonyn kennoista.
- Sinä puhuit m43 järjestelmästä, et vain Olympuksen kameroista joissa on kennovakaaja. Typerää saivartelua haukkua minun kommentteja typeriksi tältä pohjalta. Sonylla on myös valovoimaisissa primeissä vakaajaa, tosin itse en välttämättä sitä niissä kaipaisikaan. Eri asia sitten pimeillä laseilla.
- Monet peilittömät ovat jo liian pieniä, ergonomian kannalta. Sony A7 on jo niin pieni järkkärirunko, että sekin on ergonomian kannalta niin ja näin. Onko järkeä pakata m43 kenno tulitikkuaskin kokoiseen tilaan jos se on aivan älytön käsiteltävä?
- Kennon valmistuksen kustannukset menevät tuskin enää pitkään niin , että pienemmät hyvälaatuiset kennot olisivat selkeästi edullisempi valmistaa kuin esim. kinokennot. Epäilen, että kinokennojen hintaa pidetään muutenkin keinotekoisesti korkeammalla kuin esim. APS kennojen. Toki myös menekki ratkaisee. Tästä mulla ei nyt ole tarkkaa tietoa, joten turha väitellä sen enempää.
Viimeksi muokannut temama, Touko 11, 2014 17 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28
Saadaanko FF-kennosta enää mitään lisähyötyä vs APS-C jos FF-kennon kanssa käytetään NEX-objektiiveja?temama kirjoitti: Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
Sinänsä jo hyvä että niitä voi käyttää sen kanssa.
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Ei todellakaan saa. Muuta kuin että olemassaolevia APS-C objektiiveja voi hyödyntää. Ja monet APS-C lasit ovat vähän pienempiä. Kuten esim. E16-50 pannukakkuperuszuumi, se yhdessä A7 kanssa on todella pieni setti. Mutta riittäähän APS-C kokokin moneen menoon, jos jopa m43 kenno riittää monille! Laittaa sitten kinolasin eteen kun tilanne sitä vaatii.sepim kirjoitti:Saadaanko FF-kennosta enää mitään lisähyötyä vs APS-C jos FF-kennon kanssa käytetään NEX-objektiiveja?temama kirjoitti: Kannattaa huomata että A7 runkoihin voi liittää myös nexin apsc laseja ja käyttää niitä croppimoodissa. Objektiivien kokoerokin häviää siihen.
Sinänsä jo hyvä että niitä voi käyttää sen kanssa.
Viimeksi muokannut temama, Touko 11, 2014 17 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Pidän kaikkia kolmea hyvinä kompromisseina.temama kirjoitti:- FF vs m43 olivat tavallaan ääriesimerkkejä, kompromissina siinä välissä APS-C. Itseasiassa itse pidän valokuvaus formaattien ihanteellisena kompromissina kinojärjestelmää, mutta tiedän että moni pitää APS-C systeemiä.
No kun tuttuun tyyliisi halusit joko esittää hölmöä tai näsäviisastella nostamalla esille vakaajattomat m43 kamerat vaikka hyvin tiedät että vakaajaa haluavalle on tarjolla Olympus. En henkilökohtaisesti edes ymmärrä Panan runkojen ostoa.temama kirjoitti:- Sinä puhuit m43 järjestelmästä, et vain Olympuksen kameroista joissa on kennovakaaja. Typerää saivartelua haukkua minun kommentteja typeriksi tältä pohjalta.
M43 on tarvittaessa erittäin pieni ja tarvittaessa ergonomialtaan hyvä. Kyllä mulle on paljonkin käyttöä E-PM2 kameralle 14/2.5 pannari nokalla. E-M1 on puolestaan kokoonsa nähden erinomainen ergonomialtaan, mielestäni selvästi parempi kuin esim. A7, joten ei se ergonomia ole pelkästä koosta kiinni.temama kirjoitti:- Monet peilittömät ovat jo liian pieniä, ergonomian kannalta. Sony A7 on jo niin pieni järkkärirunko, että sekin on ergonomian kannalta niin ja näin. Onko järkeä pakata m43 kenno tulitikkuaskin kokoiseen tilaan jos se on aivan älytön käsiteltävä?
...temama kirjoitti:- Kennon valmistuksen kustannukset menevät tuskin enää pitkään niin , että pienemmät hyvälaatuiset kennot olisivat selkeästi edullisempi valmistaa kuin esim. kinokennot.
temama kirjoitti:Tästä mulla ei nyt ole tarkkaa tietoa
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
kribe kirjoitti:...temama kirjoitti:- Kennon valmistuksen kustannukset menevät tuskin enää pitkään niin , että pienemmät hyvälaatuiset kennot olisivat selkeästi edullisempi valmistaa kuin esim. kinokennot.
temama kirjoitti:Tästä mulla ei nyt ole tarkkaa tietoa
Minä sanon suoraan jos ei jostakin asiasta ole tarkkaa tietoa, oliko sulla faktaa kennojen valmistuskustannuksista, vai pelkkää olettamusta?kribe kirjoitti:Kyllä se hinta menee ihan suhteessa pinta-alaan. FF kenno on n. 4 kertaa m43 kennon kokoinen..temama kirjoitti:Miksi pienempi hyvälaatuinen kenno on helpompi valmistaa kuin isompi hyvä kenno?
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
Huippuunsa puhdistettu pii josta puolijohteet tehdään on hyvin kallis materiaali. Valmistettavan puolijohteen mm. kameran kennon pinta-ala on hyvin keskeinen hintatekijä kahdesta syystä:temama kirjoitti:Minä sanon suoraan jos ei jostakin asiasta ole tarkkaa tietoa, oliko sulla faktaa kennojen valmistuskustannuksista, vai pelkkää olettamusta?
1. Valmistusmateriaali on kallista ja sitä kuluu suhteessa pinta-alaan.
2. Valmistuprosessi on hyvin herkkä. Prosessin aikana piikiekon pinnalle voi tulla roska, joka pilaa siinä kohtaa kiekkoa olevan puolijohdekomponentin. Todennäköisyys roskalle kasvaa suoraan pinta-alan suhteessa -> isoilla kennoilla huonompi saanto joten hintakin on korkeampi yhdelle kennolle.
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Oliko päättelyä vai faktaa kennojen lopullisista valmistuskustannuksista?jmra kirjoitti:Huippuunsa puhdistettu pii josta puolijohteet tehdään on hyvin kallis materiaali. Valmistettavan puolijohteen mm. kameran kennon pinta-ala on hyvin keskeinen hintatekijä kahdesta syystä:temama kirjoitti:Minä sanon suoraan jos ei jostakin asiasta ole tarkkaa tietoa, oliko sulla faktaa kennojen valmistuskustannuksista, vai pelkkää olettamusta?
1. Valmistusmateriaali on kallista ja sitä kuluu suhteessa pinta-alaan.
2. Valmistuprosessi on hyvin herkkä. Prosessin aikana piikiekon pinnalle voi tulla roska, joka pilaa siinä kohtaa kiekkoa olevan puolijohdekomponentin. Todennäköisyys roskalle kasvaa suoraan pinta-alan suhteessa -> isoilla kennoilla huonompi saanto joten hintakin on korkeampi yhdelle kennolle.
Kuinka paljon herkempi häiriötekijöille on tiheäpikselinen kenno jne.jne.
-
- Viestit: 504
- Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Minä myös. Meidän käyttäjien omat tarpeet, eri asioiden keskinäinen priorisointi, sekä halua & mahdollisuus sijoittaa rahaa omiin valokuvausvälineisiin eroavat jokaisella kuitenkin toisistaan. Eli ei näissä asioissa ole vain yhtä totuutta. Ja siksi on hyvä, että erilaisia vaihtoehtoja löytyy markkinoilta. Oleellista on, että itse löytää juuri itselle sen sopivimman ''kompromissin''.kribe kirjoitti:
Pidän kaikkia kolmea hyvinä kompromisseina.
-
- Viestit: 10993
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Eli palataan takaisin ketjun aiheeseen.Lexar kirjoitti:Minä myös. Meidän käyttäjien omat tarpeet, eri asioiden keskinäinen priorisointi, sekä halua & mahdollisuus sijoittaa rahaa omiin valokuvausvälineisiin eroavat jokaisella kuitenkin toisistaan. Eli ei näissä asioissa ole vain yhtä totuutta. Ja siksi on hyvä, että erilaisia vaihtoehtoja löytyy markkinoilta. Oleellista on, että itse löytää juuri itselle sen sopivimman ''kompromissin''.kribe kirjoitti:
Pidän kaikkia kolmea hyvinä kompromisseina.
Mikä saa vaihtamaan kompromissi kinosta kompromissi kroppiin (APS-C tai m43)?
-
- Viestit: 1963
- Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16
Siirryin croppiin, koska ei ollut varaa M9:iin.
1Ds2 -> M8.2 (hyi croppi) -> RX1r & NEX6 -> A7r
Kalustoa on yritetty keventää, mutta kinokoosta kiinni pitäen. RX1 on jo aavistuksen liian pieni kooltaa, kun taas NEX ei ole lähelläkään samaa laatua, varsinkaan kuvan laadullisesti. Onneksi Sony yhdisti nämä rungot.
1Ds2 -> M8.2 (hyi croppi) -> RX1r & NEX6 -> A7r
Kalustoa on yritetty keventää, mutta kinokoosta kiinni pitäen. RX1 on jo aavistuksen liian pieni kooltaa, kun taas NEX ei ole lähelläkään samaa laatua, varsinkaan kuvan laadullisesti. Onneksi Sony yhdisti nämä rungot.