No, enpä tiedä. Etualan miksauspöydän (joka on kaikesta päätellen ollut tarkennuskohteena) on suhteellisen terävä laidasta laitaan, eikä CA pahemmin vaivaa etualan reunoilla.PekkaSav kirjoitti:CA:t on reunoilla riippumatta etäisyydestä. Kuten pöydän vasemmassa laidassa olevassa mikissä. Syväterävyyttähän tuossa piisaa, kun katsoo katosta roikkuvaa valaisinkiskoa. Reunat vaan suttaa, jonka ei pitäisi johtua lasista...Munt kirjoitti:Voisko CA johtua siitä, että lasi on tarkennettu aika lähelle ja yläkulmat on DoF:n ulkopuolella.PekkaSav kirjoitti: Aika karmeat ca:t verrattuna siihen, mitä sama objektiivi tekee Nikoniin kiinnitettynä.
..
Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G objektiivia vaivaa huomattava tynnyrivääristymä (joka tyypillistä laajakulmazuumeille) , ja näyttäisi siltä, että esim. kuvan keskialue reunoille mennessä on pahiten CA sta ja pienestä suttuisuudesta kärsivä alue - ja tämä alue ei ole on tosiaan miten ilmeisemmin vähän tarkennusalueen ulkopuolella vaikka syväterävyyttä löytyisikin lähes koko kuvalle.
Photozonen mukaan:
Chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) are in the range of roughly 1 to 1.3 pixels throughout the whole focal and aperture range. Given the huge resolution of the test camera (Nikon D3X), this might be visible in very large prints (or heavy crops), however, for typical print sizes the problem isn't really field relevant for most subjects. In addition, CAs can easily be corrected in software or by the camera itself.
http://www.photozone.de/nikon_ff/447-ni ... ff?start=1
Ja tottakai pitää ottaa huomioon myös objektiivikohtainen laatuvaihtelu.
edit: Munt kerkisikin näköjään vastaamaan viitaten samoihin asioihin ;)