EF-M

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

kribe kirjoitti:Sonyn NEXit onkin hyviä esimerkkejä siitä kuinka ylivertaisen mainiota on tämä mainostamasi lyhyt rekisterietäisyys.
Lyhyt rekisterietäisyys antaa objektiivinsuunnittelijalle enemmän vapauksia - eihän mikään pakota suunnittelmaan objektiivi huonosti. Sehän on ihan talon insinöörien ammattitaidosta kiinni, mitä saavat aikaan, turha siitä on lyhyttä rekisterietäisyyttä syyttää.

Miksi Canon insinööri olisi Sonyn insinööriä viisaampi - en tiedä, mutta yllättävän yhdennäköinen Leican 35mm:seen verrattuna tuo Canonin ensimmäinen kiinteä on, että luottaisin Canonin copy/paste menetelmään enemmän.

Onhan Canonilla joskus ollut peilittömäänkin objektiiveja:
http://www.antiquecameras.net/canonrflens.html

Josko vanhoista muistiinpanoista olisi jotain löydetty...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

digikuva81 kirjoitti:
kribe kirjoitti:Sonyn NEXit onkin hyviä esimerkkejä siitä kuinka ylivertaisen mainiota on tämä mainostamasi lyhyt rekisterietäisyys.
Lyhyt rekisterietäisyys antaa objektiivinsuunnittelijalle enemmän vapauksia - eihän mikään pakota suunnittelmaan objektiivi huonosti. Sehän on ihan talon insinöörien ammattitaidosta kiinni, mitä saavat aikaan, turha siitä on lyhyttä rekisterietäisyyttä syyttää.

Miksi Canon insinööri olisi Sonyn insinööriä viisaampi - en tiedä, mutta yllättävän yhdennäköinen Leican 35mm:seen verrattuna tuo Canonin ensimmäinen kiinteä on, että luottaisin Canonin copy/paste menetelmään enemmän.

Onhan Canonilla joskus ollut peilittömäänkin objektiiveja:
http://www.antiquecameras.net/canonrflens.html

Josko vanhoista muistiinpanoista olisi jotain löydetty...
Toi sinun pöpinäsi ylittää kaikki aikaisemmat tyhmyysennätykset. Joka suhteessa.

Sony NEX (varsinkin 7) ja Leica M9 ovat hyviä esimerkkejä lyhyen rekisterietäisyyden probleemeista.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

nomad kirjoitti:Sony NEX (varsinkin 7) ja Leica M9 ovat hyviä esimerkkejä lyhyen rekisterietäisyyden probleemeista.
Missähän noista olisi raportoitu? Vaikea löytää oikein mitään testiä, missä Leica M9 rungolla olisi testattu Leica M objektiiveja - ja mikä tuo probleema on? Jos Leica on ratkaissut sen mikrolinsseillä, niin jollain polttovälillä sen pitäisi olla hyvin hallinnassa. Sony NEX testejäkään en ole muistaakseni selaillut.
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:Ja mikä olikaan EOS-M:n etu?
Mahdollisuus tuoda objektiivin takalinssi lähemmäs kennoa, millä saavutetaan etuja objektiivin suunnittelussa verrattuna DSLR kameran pakolliseen "tyhjään tilaan" heiluvan peilin vuoksi:
Periaatteessa joissain oloissa. Mutta nykyiset kennot eivät toimi hyvin, jos valo tulee jyrkässä kulmassa. Kompromissejä on tehtävä peilittömissäkin.

Käytännössä EOS-M:illä (ja kaikilla muilla peilittömillä) on valovuosi matkaa esimerkiksi 5D mkIII:n ja EF 24/1.4L:n suorituskykyyn joka osa-alueella niin video- kuin stillpuolella. Videokuvauksessa ei ole mielekästä kritisoida edes kokoa, kun se kuitenkin vaatii kilokaupalla jalustoja ym. oheiskamoja, jos se tehdään kunnolla. Ja jos taas kuvataan käsivaralta, lopputulos on *sensuroitu* optiikan ja kameran tasosta riippumatta.


Eipä tuohon objektiiviin tosiaan paljoa tarvittaisi enempää lasia, jotta saataisiin vääristymät kuriin:
http://www.lenstip.com/233.6-Lens_revie ... rtion.html
Kyllä vääristymät saadaan kuriin, jos annetaan suunnittelijoille vapaat kädet. Mutta hintalappuun tulee aika rumat lukemat ja koko ja painokin kasvaa.

Miksi Canon insinööri olisi Sonyn insinööriä viisaampi - en tiedä, mutta yllättävän yhdennäköinen Leican 35mm:seen verrattuna tuo Canonin ensimmäinen kiinteä on, että luottaisin Canonin copy/paste menetelmään enemmän.
Löydätkö kuvaa tuon polttovälialueen objektiivista, jonka on mielestäsi oleellisesti erilainen? Kaikkien valmistajien objektiivit ovat muunnelmia tietyistä vanhoista optisista peruskonstruktioista. Niin kauan kuin optiikka, materiaaliteknologia ja talouden lainalaisuudet ovat kaikille samat, objektiivien rakenne ja ominaisuudet muistuttavat paljon toisiaan.
Hannu
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

Yksi välikommentti:

Nuo Contaxin G-sarjan pienet CZ:n objektiivit....niin loistavia kuin ne kaikki ovatkin G-1:ssä ja G-2:ssa...niin niistä polttoväliltä lyhemmät kuin 35mm tekevät reunoilta melkoista suttua niitä adapterin avulla M4/3:ssa kokeiltaessa. Tuo 35mm on sitten jo aika ok, ja 45mm sitten jo ''sitä itseään'' eli erinomainen (vaikkapa Olyn uuteen 45mm f1.8:n verrattuna), ja pisin niistä (90mm) luonnollisesti hyvä myös. Ja tulos kaiken kaikkiaan?....aika odotettu.
Viimeksi muokannut Lexar, Heinä 28, 2012 11 : 09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

nomad kirjoitti:Leica M9 ovat hyviä esimerkkejä lyhyen rekisterietäisyyden probleemeista.
Itse löydän testisivuilta vain käänteisen viestin:
"It works on every film and digital LEICA M made, from the 1954's LEICA M3 though today's LEICA M7 and LEICA M9."

http://www.kenrockwell.com/leica/35mm-f2-asph.htm

Voi olla, että kukaan muu ei tuota osaa tai halua tehdä, mutta tämän perusteella ongelma ei johtuisi rekisterietäisyydestä - voi yksinkertaisesti olla, että muiden pelittömien objektiiveista puuttuu lasia, jolla tuo kuva saataisiin teräväksi - mutta eihän lasin puuttuminen objektiivin sisältä voi mennä rekisterietäisyyden piikkiin.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hkoskenv kirjoitti:Käytännössä EOS-M:illä (ja kaikilla muilla peilittömillä) on valovuosi matkaa esimerkiksi 5D mkIII:n ja EF 24/1.4L:n suorituskykyyn joka osa-alueella niin video- kuin stillpuolella.
Eihän kukaan ole muuta väittänytkään. Nyt kuitenkin tarvittaisiin tietää, kumpi kokoonpano on parempi valokuvaukseen live view tilassa(esim. maisemakuvaus) ja videokuvaukseen:

Canon EOS 650D
Canon EF 24mm f/1.4 L II USM

Canon EOS M
Canon EF-M 22mm f/2 STM

Esim. objektiivin EF 24mm f/1.4L II USM DxOMark pisteet:
rungossa EOS 5D MarkII: 30
rungossa EOS 7D: 18

Jotta EF-M 22mm f/2 STM täyttää hyvin oman paikkansa, sen tarvitsee olla parhaiten piirtävä kiinteä APS-C kokoisella piirtoympyrällä - ei sen tarvitsekaan piirtää FF kokoonpanoa paremmin.
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti: Eihän kukaan ole muuta väittänytkään. Nyt kuitenkin tarvittaisiin tietää, kumpi kokoonpano on parempi valokuvaukseen live view tilassa(esim. maisemakuvaus) ja videokuvaukseen:
Se riippuu kuvaajasta ja kuvauksesta. Kyllä minä ottaisin ensimmäisen kokoonpanon, jos nyt pakko olisi kroppivehkeillä kuvata. Onneksi ei ole. Omasta puolestasi saat asian selville kun kokeilet molempia kokoonpanoja.

Jotta EF-M 22mm f/2 STM täyttää hyvin oman paikkansa, sen tarvitsee olla parhaiten piirtävä kiinteä APS-C kokoisella piirtoympyrällä - ei sen tarvitsekaan piirtää FF kokoonpanoa paremmin.
Ei tuollainen halpisobjektiivi varmasti ole paras missään asiassa eikä se ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Miksi asetat täysin älyvapaita vaatimuksia sille?

Voi olla, että kukaan muu ei tuota osaa tai halua tehdä, mutta tämän perusteella ongelma ei johtuisi rekisterietäisyydestä - voi yksinkertaisesti olla, että muiden pelittömien objektiiveista puuttuu lasia, jolla tuo kuva saataisiin teräväksi - mutta eihän lasin puuttuminen objektiivin sisältä voi mennä rekisterietäisyyden piikkiin.
Ei varmasti kukaan halua tehdä tuollaista. Objektiivinvalmistajat tekevät tavaraa, joka tuottaa parhaan voiton. Leican strategia on kuoria kermat tekemällä erittäin kallista ja erittäin laadukasta lasia. Mutta sille markkinalle ei mahdu montaa firmaa, ja koska tuollaisen tavaran ostajat arvostavat yleensä myös historiaa, puhtaalta pöydältä on liki mahdoton syrjäyttää perinteisiä nimiä. Se vaatisi, että ne pystyisivät tekemään parempaa selvästi halvemmalla, mikä on mahdotonta.

Canikonit ynnä muut tekevät sitten halpaa kuraa massamarkkinoille (esim. EF-M) ja tarkoituksenmukaisia objektiiveja ammattilaisille ja harrastajille (L-sarja), jotka haluavat toimivaa tekniikkaa jotenkin järjelliseen hintaan. Ne syövät pitkälti eri pöydässä kuin Leica. Leican on yhtä mahdotonta alkaa syödä isoja osuuksia niiden markkinoilta. Tinkimällä laatukriteereistä ja tuottamalla massaa se vain pilaisi oman maineensa perfektionistien silmissä.

CameraNU:ssa Leica Summicron 35/2 maksaa 2399 E ja EF-M 22/2.0 249 E. On se vaan ihme, että Leica piirtää paremmin. Ovat ne Canonin suunnittelijat vain *sensuroitu*. Vai olisikohan Canonin suunnittelijoille asetettu firman johdon taholta ehkä jotain rajoitteita, joita Leican insinööreillä ei ollut.

Mutta arvaapa kumpia myydään enemmän ja kumpi firma tahkoaa enemmän rahaa?
Hannu
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

hkoskenv kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti:
Jotta EF-M 22mm f/2 STM täyttää hyvin oman paikkansa, sen tarvitsee olla parhaiten piirtävä kiinteä APS-C kokoisella piirtoympyrällä - ei sen tarvitsekaan piirtää FF kokoonpanoa paremmin.
Ei tuollainen halpisobjektiivi varmasti ole paras missään asiassa eikä se ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Miksi asetat täysin älyvapaita vaatimuksia sille?
hkoskenv kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti: Voi olla, että kukaan muu ei tuota osaa tai halua tehdä, mutta tämän perusteella ongelma ei johtuisi rekisterietäisyydestä - voi yksinkertaisesti olla, että muiden pelittömien objektiiveista puuttuu lasia, jolla tuo kuva saataisiin teräväksi - mutta eihän lasin puuttuminen objektiivin sisältä voi mennä rekisterietäisyyden piikkiin.
Ei varmasti kukaan halua tehdä tuollaista. Objektiivinvalmistajat tekevät tavaraa, joka tuottaa parhaan voiton. Leican strategia on kuoria kermat tekemällä erittäin kallista ja erittäin laadukasta lasia. Mutta sille markkinalle ei mahdu montaa firmaa, ja koska tuollaisen tavaran ostajat arvostavat yleensä myös historiaa, puhtaalta pöydältä on liki mahdoton syrjäyttää perinteisiä nimiä. Se vaatisi, että ne pystyisivät tekemään parempaa selvästi halvemmalla, mikä on mahdotonta.

Canikonit ynnä muut tekevät sitten halpaa kuraa massamarkkinoille (esim. EF-M) ja tarkoituksenmukaisia objektiiveja ammattilaisille ja harrastajille (L-sarja), jotka haluavat toimivaa tekniikkaa jotenkin järjelliseen hintaan. Ne syövät pitkälti eri pöydässä kuin Leica. Leican on yhtä mahdotonta alkaa syödä isoja osuuksia niiden markkinoilta. Tinkimällä laatukriteereistä ja tuottamalla massaa se vain pilaisi oman maineensa perfektionistien silmissä.

CameraNU:ssa Leica Summicron 35/2 maksaa 2399 E ja EF-M 22/2.0 249 E. On se vaan ihme, että Leica piirtää paremmin. Ovat ne Canonin suunnittelijat vain *sensuroitu*. Vai olisikohan Canonin suunnittelijoille asetettu firman johdon taholta ehkä jotain rajoitteita, joita Leican insinööreillä ei ollut.

Mutta arvaapa kumpia myydään enemmän ja kumpi firma tahkoaa enemmän rahaa?

Nyt kyllä jonkun maailma sortui...;D)
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

Onko ihan mahdoton asia jos EOS M:lla ihan vaan valokuvaisi?

Sitä ei ole tarkoitettu ultimaattisen kuvanlaadun tuottamiseen kaikisssa tilanteissa, esimerkiksi yhden ison salaman käyttö on varmasti hiukan, öhh.., epäsuhtaista.
"pokkarina" varmasti mainio.
Pentaxilla saa kuvia
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hkoskenv kirjoitti:
Jotta EF-M 22mm f/2 STM täyttää hyvin oman paikkansa, sen tarvitsee olla parhaiten piirtävä kiinteä APS-C kokoisella piirtoympyrällä - ei sen tarvitsekaan piirtää FF kokoonpanoa paremmin.
Ei tuollainen halpisobjektiivi varmasti ole paras missään asiassa eikä se ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Miksi asetat täysin älyvapaita vaatimuksia sille?
En nyt oikein ymmärrä, miten vertaat. Jotta APS-C kennoinen DSLR tuottaisi vastaavaa kuvaa kuin EF-M 22mm f/2 STM EOS M rungossa, täytyisi rakentaa objektiivi, joka on rakenteeltaa kuin EF 24mm f/1.4L II USM, mutta sen piirto APS-C kokoisella piirtoympyrällä olisi yhtä hyvää kuin objektiivilla EF 35mm f/1.4L USM FF kokoisella piirtoympyrällä. Tätä ei tule tapahtumaan.

Mielestäni nyt pitää vain kysyä, miksi EF-M 22mm f/2 STM on edullinen - jos syy on siinä, että lyhyt rekisterietäisyys on sallinut yksinkertaisemman rakenteen, ei sen pitäisi olla automaattisesti piirrosta pois. Edullisen hinnan ei pitäisi estää objektiivia EF-M 22mm f/2 STM piirtämästä loistavasti jo täydellä aukolla.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hkoskenv kirjoitti:
Jotta EF-M 22mm f/2 STM täyttää hyvin oman paikkansa, sen tarvitsee olla parhaiten piirtävä kiinteä APS-C kokoisella piirtoympyrällä - ei sen tarvitsekaan piirtää FF kokoonpanoa paremmin.
Ei tuollainen halpisobjektiivi varmasti ole paras missään asiassa eikä se ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Miksi asetat täysin älyvapaita vaatimuksia sille?
Löysin mielestäni suhteellisen hyvän vertailupohjan:
http://www.stevehuffphoto.com/2012/05/3 ... ir-charms/

Voitko sanoa, että Leica X2 ei tuota hyvää kuvaa verrattuna esim. EOS 650D + EF 24mm f/1.4L II USM kokoonpanoon?

http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/1 ... a-x2-svart
Voitko sanoa, että se on erityisen kallis(1 845 euroa) verrattuna EOS 650D + EF 24mm f/1.4L II USM kokoonpanoon?

EOS 650D - 818 euroa
EF 24mm f/1.4L II USM - 1 823 euroa
EF 24mm f/2.8 IS USM - 840 euroa

http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/1 ... amerarunko
http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/8 ... -4l-ii-usm
http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/1 ... 2-8-is-usm

Eiköhän viimeistään tämä osoita selvästi, että edullisestikin voi saada hyvää - kunhan ei kärsitä heiluvan peilin vaatiman tilan aiheuttamista rajoituksista objektiivinsuunnitteluun.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

digikuva81 kirjoitti:
nomad kirjoitti:Leica M9 ovat hyviä esimerkkejä lyhyen rekisterietäisyyden probleemeista.
Itse löydän testisivuilta vain käänteisen viestin:
"It works on every film and digital LEICA M made, from the 1954's LEICA M3 though today's LEICA M7 and LEICA M9."

http://www.kenrockwell.com/leica/35mm-f2-asph.htm

Voi olla, että kukaan muu ei tuota osaa tai halua tehdä, mutta tämän perusteella ongelma ei johtuisi rekisterietäisyydestä - voi yksinkertaisesti olla, että muiden pelittömien objektiiveista puuttuu lasia, jolla tuo kuva saataisiin teräväksi - mutta eihän lasin puuttuminen objektiivin sisältä voi mennä rekisterietäisyyden piikkiin.
Onnea! Löysit sitten internetin luotettavimman sivuston ja kannattaa ehdottomasti uskoa kaikki mitä kivikaivo kirjoittaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä, miten vertaat. Jotta APS-C kennoinen DSLR tuottaisi vastaavaa kuvaa kuin EF-M 22mm f/2 STM EOS M rungossa, täytyisi rakentaa objektiivi, joka on rakenteeltaa kuin EF 24mm f/1.4L II USM, mutta sen piirto APS-C kokoisella piirtoympyrällä olisi yhtä hyvää kuin objektiivilla EF 35mm f/1.4L USM FF kokoisella piirtoympyrällä. Tätä ei tule tapahtumaan.
Mikä järki tuossa on? Eikö EF-M 22/2.0:n päihittämiseen riitä piirtää kroppikennolle paremmin kuin se. Mistä tempaisit tuon EF 35/1.4L:n? En näe miten se liittyy asiaan.

Mielestäni nyt pitää vain kysyä, miksi EF-M 22mm f/2 STM on edullinen - jos syy on siinä, että lyhyt rekisterietäisyys on sallinut yksinkertaisemman rakenteen, ei sen pitäisi olla automaattisesti piirrosta pois. Edullisen hinnan ei pitäisi estää objektiivia EF-M 22mm f/2 STM piirtämästä loistavasti jo täydellä aukolla.
Hinta saadaan edulliseksi tinkimällä materiaaleista, valmistustoleransseista, suunnittelemalla halvaksi ja epäoptimaaliseksi ja niin edelleen. Nuo kompromissit näkyvät sitten laadussa ja suorituskyvyssä. Yhden ominaisuuden, kuten vaikkapa resoluution, voi tietysti saada kohdalleen kohtuullisen halvallakin. Esimerkiksi EF 50/1.8 piirtää ihan asiallisesti ja maksaa satasen. Mutta muissa ominaisuuksissa tingitään sitten senkin edestä. Tuo on aika erikoinen näkemys, että piirtokyky on tärkeämpi kuin mikään muu. Aika harvoin se tulee vastaan kuvissa ja tuskin koskaan videokuvissa, joissa videoformaatti rajoittaa resoluution varsin ankealle tasolle.

Oletko nähnyt jossain mittauksia EF-M 22/2.0:n piirrosta? Vertaat sitä hyvin rohkeasti kymmenen kertaa kalliimpiin Canonin L -sarjan ja Leican objektiiveihin. Noilla odotuksilla ei voi tulla kuin pettymys, vaikka EF-M 22 olisi realistisiin odotuksiin nähden hyväkin.
Hannu
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hkoskenv kirjoitti:
Mielestäni nyt pitää vain kysyä, miksi EF-M 22mm f/2 STM on edullinen - jos syy on siinä, että lyhyt rekisterietäisyys on sallinut yksinkertaisemman rakenteen, ei sen pitäisi olla automaattisesti piirrosta pois. Edullisen hinnan ei pitäisi estää objektiivia EF-M 22mm f/2 STM piirtämästä loistavasti jo täydellä aukolla.
Hinta saadaan edulliseksi tinkimällä materiaaleista, valmistustoleransseista, suunnittelemalla halvaksi ja epäoptimaaliseksi ja niin edelleen. Nuo kompromissit näkyvät sitten laadussa ja suorituskyvyssä. Yhden ominaisuuden, kuten vaikkapa resoluution, voi tietysti saada kohdalleen kohtuullisen halvallakin. Esimerkiksi EF 50/1.8 piirtää ihan asiallisesti ja maksaa satasen. Mutta muissa ominaisuuksissa tingitään sitten senkin edestä. Tuo on aika erikoinen näkemys, että piirtokyky on tärkeämpi kuin mikään muu. Aika harvoin se tulee vastaan kuvissa ja tuskin koskaan videokuvissa, joissa videoformaatti rajoittaa resoluution varsin ankealle tasolle.

Oletko nähnyt jossain mittauksia EF-M 22/2.0:n piirrosta? Vertaat sitä hyvin rohkeasti kymmenen kertaa kalliimpiin Canonin L -sarjan ja Leican objektiiveihin. Noilla odotuksilla ei voi tulla kuin pettymys, vaikka EF-M 22 olisi realistisiin odotuksiin nähden hyväkin.
Kai tässä nyt on vain kyse, ketä uskoo - niin ristiin näkemyksesi menee valtavirran näkemyksiin verrattuna:

"Due to the lack of the mirror system, MILCs equipped by a large, DSLR-like sensor, can place lenses considerably closer to it (flange back distance) when compared to DSLRs. Thus high-quality lenses can be made smaller, cheaper, and lighter (wide-angle lenses in particular)."
http://www.dpreview.com/articles/000059 ... slr-vs-slt

Itse luotan, että Digital Photography Review pitää totta
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

digikuva81 kirjoitti:
Kai tässä nyt on vain kyse, ketä uskoo - niin ristiin näkemyksesi menee valtavirran näkemyksiin verrattuna:

"Due to the lack of the mirror system, MILCs equipped by a large, DSLR-like sensor, can place lenses considerably closer to it (flange back distance) when compared to DSLRs. Thus high-quality lenses can be made smaller, cheaper, and lighter (wide-angle lenses in particular)."
http://www.dpreview.com/articles/000059 ... slr-vs-slt

Itse luotan, että Digital Photography Review pitää totta
Ottamatta kantaa suuremmin teitin ''vääntöön'' toteaisin, että kyllä...ja ei toisaalta ei. Tuossa DPREVIEW:n lauseessa ''can be made''...painottaisin sanaa ''can''. Mm. M4/3:n Olympuksen 12mm f2 on hyvä ja pieni, samoin Pana-Leican 25mm f1.4 että 45mm f2.8 macro...eivät häpeä yhtään isommilleen...ja tulossa on tähän astisista varmaan paras: Olympuksen 75mm plus mm. Pana-Leica 17mm. Mutta hupsista...nuo maksavat moninkertaisesti tuohon Canoniin nähden. Eli sanotaanko tässä nyt näin; jos tuo Canon (joka siis halpa) pääsee edes lähes samaan, kuin Panasonicin 20mm f1.7 M4/3 pannari (mikä paras M4/3:n pannareista...keskeltä ihan ok, mutta reunoilta eroa löytyy mm. tuohon 25mm:n nähden, plus hitaan puoleinen af)...olisi se jo Canonilta halvempana varsin kelpo suoritus. Kaukana silti ns. erinomaisesta.
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti: "Due to the lack of the mirror system, MILCs equipped by a large, DSLR-like sensor, can place lenses considerably closer to it (flange back distance) when compared to DSLRs. Thus high-quality lenses can be made smaller, cheaper, and lighter (wide-angle lenses in particular)."
http://www.dpreview.com/articles/000059 ... slr-vs-slt

Itse luotan, että Digital Photography Review pitää totta
Yleisesti tuo pitää paikkansa, mutta tuota mainittua objektiivia tuossa ei käsitellä ollenkaan. Nuo edut eivät missään tapauksessa ole niin suuria, että hinta painuisi kymmenekseen.

Ja tuossa tulee eteen se vinosti kennolle tulevan valon ongelma. Vaikka objektiivin teoreettinen piirto olisi täydellinen, se aiheuttaa vinjetointia ja epätarkkuutta. Ennen kuin noilla pienillä peilittömillä (ja sama koskee kaikkia kameroita) on näyttää mitattua dataa ihmeellisestä suorituskyvystä, siihen kannattaa suhtautua mainosmiesten höpötyksinä.
Hannu
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

digikuva81 kirjoitti:"Due to the lack of the mirror system, MILCs equipped by a large, DSLR-like sensor, can place lenses considerably closer to it (flange back distance) when compared to DSLRs. Thus high-quality lenses can be made smaller, cheaper, and lighter (wide-angle lenses in particular)."
http://www.dpreview.com/articles/000059 ... slr-vs-slt
TÖRKEÄ hintavertailu:

Leica Summarit-M 35 mm f/2.5 - 1 250,00 €
Leica Summicron-M 35 mm f/2 ASPH. - 2 195,90 €
Leica Summicron-M 28 mm f/2 ASPH. - 2 995,90 €
Leica Summarit-S 35 mm f/2.5 ASPH. - 3 999,90 €
https://www.verkkokauppa.com/fi/cart/po ... s[38325]=1

can be cheaper = is cheaper
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hkoskenv kirjoitti:Yleisesti tuo pitää paikkansa,
Tämä riittää minulle vallan mainiosti.
hkoskenv
Viestit: 4507
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:Yleisesti tuo pitää paikkansa,
Tämä riittää minulle vallan mainiosti.
No joo, sovitaan niin sitten, että EF-M linssit ovat paljon parempia kuin Canon L:t ja Leicat. Ja vielä puoli-ilmaisia. Eläköön valokuvauksen mullistus. Täytyy kai myydä kinokamat ja ostaa tuo uusi runko ja tuo lasi. Muuta ei tarvita. Sen kuvan keskeltä saa kropattua huomattavasti parempia kuvia kuin mihin EF 70-200/2.8 pystyy 200 mm:n polttovälillä täyskennolla, ja laajakulma hoituu rungon moderneilla ekstrapolaatioalgoritmeilla, jotka arvaavat aina oikein mitä kuva-alan ulkopuolella on.
Hannu
Vastaa Viestiin