RIP Järjestelmäkamera

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama

Re: RIP Järjestelmäkamera

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Kesä 18, 2021 11 : 51 No järkkärillä kuvaaminen on tällainen h*lvetin palapeli. Joka ikinen kerta...

Kuva

Ei todellakaan näe vaivaa. Mitä väliä sillä mielikuvissa olevalla paremmalla laadulla lopuksi on kun kaikki runtataan siihen 2MP mediaan? Ei muuta kuin H taskusta ja kylille.
Ymmärrän Maffer pointtisi täysin. Ja jos itse kuvaisin kaikki sinne 2MP mediaan runtaten, niin kyllä minäkin todenäköisesti pelkällä H:lla kuvaisin.

Tosin pitänee nyt kyllä todeta se, että itselleni jo pelkän älylaitteen käyttö on vain ja ainoastaan yhtä tuskaa.
Jotta ymmärrät mitä tällä tarkoitan, niin hieman sama tuska ulottuu tähän Sonyn runkoon ja tällä tarkoitan sitä että kun Fuji X-T2:lla sen takatöllön sai käännettyä myös pystykuvauksissa ergonomisesti kuvaajaa kohden kallistaen, Sonysta se ominaisuus puuttuu ja täten se vieläkin vajaan vuoden Sonylla kuvanneena on itselleni todella ärsyttävä ominaisuus, siis painoarvo sanoilla TODELLA ÄRSYTTÄVÄ.

Täten vaikka älylaitteiden tekoäly muodostuisi sellaiseksi jossain vaiheessa, että ne kuvanlaadullisilla aspekteilla mitattuna veisivät mm. tätä Sonya kuin sitä kuuluisaa litran mittaa, niin tulisin aina kuvamaan järkkärillä, kiitos niiden ergometrian.

Olen tullut hieman kauas siitä yhdestä alkuperäisestä ideasta miksi luovuin Canonin dslr-kamoista ja vaihdoin Fujeihin, eli koko/paino, (+ Canonin bänding) koska nykyisellään Sonyssa paljon kiinni akkukahva (riippuu toki kuvaustarpeista, esim. keikoilla aina ja taasen kolmen päivän minilomaroadtripillä kahva kotona), mutta siis pääsääntöisesti se Canon-Fuji painonsäästö/koko-idea, se on osin menetetty, varsinkin kun kompensoin tuota Sonyn "takatöllöpuutetta" Ulanzin kehikolla, jossa kiinni Feelworldin monitori, tämäkin combo siis "osapäiväkäytössä", mutta koska mulla kuvaustyylit/tarpeet muuttuvat, koen näillä romuilla erilaisen muunneltavuuden vain ja ainoastaan rikkaudeksi, jossa tänään pelkällä rungolla, huomenna kiinni pelkkä kahva ja taasen ylihuomenna rungossa kehikko + monitori jne... Mun tapa toimia ja tämä tapa toimii mulle ja olen tyytyväinen.
Joku toinen taasen tyytyväinen esmes älyluuriin, jossa taustalle liimattu sellainen ulospäin vedettävä kiinnipitolärpätin, jota mm. vaimoni käyttää menestyksekkäästi ja sopii hänen kuvaustyyliinsä kuin nyrkki naapurin pers.., eikun silmään.

Nää on näitä, itselläni jos henki vielä pihisee kun Rajalan hyllyssä on maailmankaikkeuden viimeinen järkkäri myynnissä ja siitä tulee taistelu kuka sen saa, minä myyn vaikka pers*ttä wikken kulmalla, jotta pystyn varmistamaan että saan sen itselleni.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti: Kesä 18, 2021 12 : 04 Joku huolella asiansa selvittävä ja kärsivällinen kuvaaja hyötyy teleputkista.
Oho, Maffer! Viimeksi unohdit tämänkin listasta, hyvää edistystä! Vau, aurinko paistaa entistä kirkkaammin :-) Yllätyspalkinto sille, kuka saa Mafferin myöntämään seuraavan seikan kunnon kameran puolesta :-D
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Kesä 18, 2021 12 : 04Arkista ammattikuvaa tekevät voisivat alkaa keksimään hyvän selityksen asiakkaille miksi kamera löytyy taskusta. Laadusta homma ei jää kiinni.
Riippuu asiakkaiden tarpeista, joihinkin se laatu ei vaan yksinkertaisesti riitä ja joihinkin se taas riittää.

Aivan varmasti jossain vaiheessa huomaamme, että myös ammattilaisilla joissain tilanteisa ainut kuvantamisväline on älyluuri. Hyvin voisin ottaa esim. huoneistokuvaukset älypuhelimella, täysin riittävä laatu mm. tuollaiseen duuniin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

No kyllä mä sanoisin, että joku 42-60mp kinokenno on aivan riittävä karistamaan luurit yms. selkeästi kannoiltaan. Siihen vielä tarvittaessa pixel shift, niin yksityiskohdat pelittää huikeasti. Tämä vain jos kohde on sopiva, ja riittää hieman kärsivällisyyttä näpertelyyn. Mutta jokatapauksessa joku 42-60mp on jo sekin aivan riittävästi.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

aikaarska kirjoitti: Kesä 18, 2021 13 : 01 No kyllä mä sanoisin, että joku 42-60mp kinokenno on aivan riittävä karistamaan luurit yms. selkeästi kannoiltaan. Siihen vielä tarvittaessa pixel shift, niin yksityiskohdat pelittää huikeasti. Tämä vain jos kohde on sopiva, ja riittää hieman kärsivällisyyttä näpertelyyn. Mutta jokatapauksessa joku 42-60mp on jo sekin aivan riittävästi.
Ennen luureilla kuvaavat turistit rankkasivat kamerat megapikselien mukaan paremmuusjärkkään ja vannoutuneet kuvaajat puhuivat suurempien pikseleiden puolesta. Hieman järkyttävää, että kamerapuolella ollaan nyt samassa megapikselikeskustelussa. 12 mp on kuulemma billboardeille suositeltu reso. Jos megapikselit tuo kroppivaraa, taitaa rajaus olla pahasti hakusessa 60 mp tarvitsevilla. HD-kuva on 2 megapikseliä, eikä siitäkään moni valita.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

aikaarska kirjoitti: Kesä 18, 2021 13 : 01 Mutta jokatapauksessa joku 42-60mp on jo sekin aivan riittävästi.
Mihin kinokennossa tarvitaan 60 megaa? Jos kuva on rajattu oikein, ei tulostimen resoluutio enää riitä. Jollei kotona satu olemaan tulostinta, jolla saa jalkapallokentän sivurajat 1:1. Jos kuvaa ei tulosteta, niin ainakaan FB ei 60 megasta paljon kostu.

Tästä on keskusteltu aiemminkin, mutta tuo megalomania on ollut jo pitkän aikaa vain numero, jonka on pakko olla isompi kuin edellisvuotena, että saadaan kameroita myytyä. Nyt kun peilittömien tarkennusongelmatkin ovat ikävä muisto vain, niin mitä parannuksia runkoihin on hetkeen tullut?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

mremonen kirjoitti: Kesä 18, 2021 21 : 13
aikaarska kirjoitti: Kesä 18, 2021 13 : 01 Mutta jokatapauksessa joku 42-60mp on jo sekin aivan riittävästi.
Mihin kinokennossa tarvitaan 60 megaa? Jos kuva on rajattu oikein, ei tulostimen resoluutio enää riitä. Jollei kotona satu olemaan tulostinta, jolla saa jalkapallokentän sivurajat 1:1. Jos kuvaa ei tulosteta, niin ainakaan FB ei 60 megasta paljon kostu.
vaikka zoomailtaviin panoraamakuviin. isoon kuvaan oon mukava sukeltaa sisälle
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

En ole täysin varma olenko seonnut lopullisesti. Nyt on juuri tullut myyntiin uusi peilillinen järjestelmäkamera Pentax K3 Iii. Olen vakavissani pohtinut, että haen sellaisen Top Shotista maanantaina. Se olisi ympärivuotiseen käyttöön sopivan järeä peli ja ikään kuin yhden aikakauden relikti.
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

mjuhani kirjoitti: Kesä 19, 2021 9 : 29 En ole täysin varma olenko seonnut lopullisesti. Nyt on juuri tullut myyntiin uusi peilillinen järjestelmäkamera Pentax K3 Iii. Olen vakavissani pohtinut, että haen sellaisen Top Shotista maanantaina. Se olisi ympärivuotiseen käyttöön sopivan järeä peli ja ikään kuin yhden aikakauden relikti.
Ostaisin itsekin, mutta en tuohon hintaan. K5:n kuvanlaatu on hyvä ja tarkennus on mitä on. Liikkuvat kohteet voipi sitten kuvata Nikonin pikkupeilittömillä.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mjuhani kirjoitti: Kesä 19, 2021 9 : 29 En ole täysin varma olenko seonnut lopullisesti. Nyt on juuri tullut myyntiin uusi peilillinen järjestelmäkamera Pentax K3 Iii. Olen vakavissani pohtinut, että haen sellaisen Top Shotista maanantaina. Se olisi ympärivuotiseen käyttöön sopivan järeä peli ja ikään kuin yhden aikakauden relikti.
Mikä ettei??!! Hyvä idea.

Muista, että hankit myös objektiivin siihen. Vai onko sinulla Penatax järjestelmää jo?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

mremonen kirjoitti: Kesä 17, 2021 14 : 01
DorianBlue kirjoitti: Kesä 17, 2021 12 : 04 Maisemaako te vain kuvaatte? Vai miksi se luuri on niiiiin paljon parempi kuin telesinko?
Jos tarvitsee saada se miljoonas auringonlasku nopeasti instaan, niin känny pesee telesingon. Sitten taas karhukuvauksessa moni varmaan preferoi telesinkoa ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Tosin Nick Brandt on kuvannut luonnossa leijonia 50-millisellä ja keskikoon formaatilla.
Niin no mä en kuvaa karhuja, mieli kyllä tekisi. Mulla nyt kuitenkin keskimääräinen polttoväli reilun vuoden aikavälillä on melko tarkkaan 600 mm. Yksikään tähtäimeen osunut elikko ei taida aiheuttaa pelonsekaisia tunteita kenessäkään, ellei sitten pelkää kuollakseen lintuja, oravia, pupuja tai ötököitä. Jos mä olisin ottanut nuo kuvat luurilla, siellä olisi ollut kattava valikoima kuvia puista ja pensaista. No ehkä pari kulkureitille osunutta kotiloa myös.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Tästä on keskusteltu aiemminkin, mutta tuo megalomania on ollut jo pitkän aikaa vain numero, jonka on pakko olla isompi kuin edellisvuotena, että saadaan kameroita myytyä. Nyt kun peilittömien tarkennusongelmatkin ovat ikävä muisto vain, niin mitä parannuksia runkoihin on hetkeen tullut?
Itse croppaan useasti jo suoraan kuvatessa 61mp kuvan 4/3 kuvasuhteiseksi 23mp kuvaksi. Ei onnistu pienemmillä resoluutioilla ja siksi onkin ollut ehdottomasti paras kamera ikinä tämä omiin käyttötarkoituksiini

Ylipäätään otsikon aiheesta, minun puolesta saa kuka kuvata millä tahansa ja pitää vaikka puhelinta sinä parhaana, mutta minä kuvaan aina järkkärillä, ja hinta ei ole este eikä edes hidaste sillä halpaa on verraten moneen muuhun harrastukseen. Ja jos jonkun muun mielestä ei ole, sekin on itselleni vallan ok.
Caol-Ila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Caol-Ila »

Miksus kirjoitti: Kesä 20, 2021 1 : 06

Itse croppaan useasti jo suoraan kuvatessa 61mp kuvan 4/3 kuvasuhteiseksi 23mp kuvaksi. Ei onnistu pienemmillä resoluutioilla ja siksi onkin ollut ehdottomasti paras kamera ikinä tämä omiin käyttötarkoituksiini

Ylipäätään otsikon aiheesta, minun puolesta saa kuka kuvata millä tahansa ja pitää vaikka puhelinta sinä parhaana, mutta minä kuvaan aina järkkärillä, ja hinta ei ole este eikä edes hidaste sillä halpaa on verraten moneen muuhun harrastukseen. Ja jos jonkun muun mielestä ei ole, sekin on itselleni vallan ok.
Itse kiroilen runkojen ja varsinkin hyvien objektiivien hintoja nyt kun peilitön siintää haaveissa. Sitten aina välillä havahdun tosiasiaan, että moottoripyöriä on tullut omistettua nyt vissiin 9 erilaista ja niihin on mennyt renkaiden, vakuutusten, jne muodossa hyvinkin yhden rungon hinta / vuosi hankintahinnasta puhumattakaan.

Itselle kroppaus korvaa osittain objektiivien puutteita, eli kuvaan vaikka 300mm objektiivilla useamman kuvan joista osan suurennan kroppaamalla mittaluokkaan jossa puhuttaisiin hyvinkin lähes metrin putkesta. Tuokin tosin onnistuu 36Mp:llä minulle toistaiseksi riittävällä tasolla kunhan pitää K1 rungolla ISO 800 tai alle eikä yritä tuota liian hämärässä jolloin valotusajat pysyy hallinnassa. Yleensä minulla on ISO lukittuna esivalinnalla, sitten aukko tilanteen mukaan ja runko valitsee valotusajan. Jos valo ei riitä tuohon järkevästi, jätän kuvaamatta, vaikka tuo yllättävän harvoin on ongelma K1 hämäräominaisuuksillakaan. Sommitteluun käytän kroppausta myös. Pääasiassa siksi että olen hämäläinen ja lopullinen muoto ratkeaa joskus vasta pidemmän kuvan tuijottelun jälkeen.
Nikon Z6 II, 24-70 f/4, Nikon 200-500, Sigma 150mm macro, Nikon 14-24, Novoflex NikZ/Pent
Pentax-D FA MACRO 100/2.8 WR + repullinen vanhempaa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

janne. kirjoitti: Kesä 19, 2021 8 : 39
vaikka zoomailtaviin panoraamakuviin. isoon kuvaan oon mukava sukeltaa sisälle
Jeps - tai zoomailtaviin kuviin ihan yleisesti. Eräs hääkuvattava sano, et tykkäs "isoista" ryhmäkuvista, koska pääs zoomailee niissäkin yksittäisiä lärvejä ja ilmeitä. Kyse on enempi esittämistavasta ja jos jymähtää siihen, et kuvan pitää olla jotakin mikä staattisesti ripustetaan seinälle (4k näytölle tai someen) niin vähempi riittää. Noin pääosin ihmiskunnalla on kyl aika hyvä kyky lopulta löytää suurimmalle osalle hömpästä jonkinlainen "tarve", eikä megapikselit ole mikään erityinen poikkeus - sit se onkin normi ja vähempi on historiaa. Kuinka valtavirtaa jostakin ilmiöstä tulee on vähän hankalampi ennustaa, mut sitä varten mulla onkin tarot-kortit. Ehkä pitää alkaa kouluttamaan ihmisiä zoomailijoiksi - esim. palkata Kimi zoomi-ikoniksi.

Toki ite olen sitä mieltä, et ihminen tarvii ku photarin - äkkiäkös tollasen ryhmäkuvan piirtää ja saa just niin paljon pikseleitä kuin vain jaksaa nysvätä.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

mremonen kirjoitti: Kesä 18, 2021 11 : 56
IMHO järkkärimarkkina on aika hallitsemattomassa tai ainakin heikosti kontrolloidussa syöksykierteessä lähinnä syistä, joita olen yrittänyt tässä nostaa. Syyt eivät ole tosiaan että onko järkkärillä kuvaaminen kivaa tai onko valokuvaus hieno harrastus. Vaan siinä, että järjestelmäkamerat eivät enää jaksa viehättää ns. suurta massaa, koska kännykkä on riittävän hyvä kuvanlaadullisesti ja ylivertainen parissa muussa ominaisuudessa (aina mukana & aina netissä). Toki voi olla sitä mieltä, että 99% instakuvista on silkkaa roskaa, mutta sillä oikeastaan ei ole merkitystä, koska markkinataloudessa markkinat ovat aina oikeassa. Jos järkkärien erinomaisuutta ei saada suurille massoille kerrottua tai uskoteltua, niin siitä pakosta seuraa markkinan pieneneminen ja sitä kautta myös ajan mittaan prosumer-kameroiden katoaminen. Pitää ymmärtää, että se suuri massa on rahoittanut ja ylläpitänyt koko markkinaa pl. ammattikuvaaminen.
Onko järkkärimarkkinoiden pienentyminen edes mikään keskustelun aihe - senhän näkee aika nopsaan myyntiluvuista ja melko harvoin kuluttajaroippeiden historiassa alamäki kääntyy nousuun (ei ainakaan ilman merkittävää muutosta itse konseptiin). Markkioiden oikeassa olemisesta voidaan olla montaa mieltä - aitoa vapaata markkinataloutta ei ole oikein nähty (joissakin suljetuissa tilanteissa ehkä) eli pääosin markkinoita pyritään myös manipuloimaan, joita osa tykkää kutsua mainoksiksi. Markkinatalouden vapaan rationaalisen kuluttajan ajatus on lähinnä ideaali, joka saattaa selventää joitakin kuvioita, mut siitä ei ole varsinaiseksi ohjenuoraksi. Silti on vaikea kuvitella sellaista mainosta, trendiä, etc. joka nostais järkkärit uuteen nousukiitoon - on ne lopulta suurelle yleisölle ihan liian hankalia värkkejä saavutettuun etuun nähden. Etu sinänsä on ehdottomasti joissakin tilanteissa todellinen - esim. erillisen salaman kanssa kuvaaminen, syväterävyyden hallinta, käsittely/ergonomia, etc. ovat ominaisuuksia, jotka toistaseksi pitää mut järkkärikuvaajana, mut noista ei ole valtatrendeiksi.

Mikä minkäkin rahoittaa on toki mielenkiintoinen asia - esim. kirjakustantamot roikotti pitkään kohtuu vähälevikkistä kirjallisuutta mukana katu-uskottavuuden vuoksi, vaikka raha tuli oppikirjoista ja ehkä muutamasta isosta nimestä. Nyt se kyssäri on, et kuinka suurella panostuksella esim. Sonyn kandee satsata järkkäreihin, jotta sen tuoma näennäinen maine palvelee konsernia muuten. Tappiollinen toiminta voi olla kannattavaa kokonaisuuden/brändin kannalta - tää riippuu mihin kuluttajan halutaan samaistuvan ja/tai siitä, et kuinka vanhoillinen kaveri istuu ylimmässä johdossa (firmojen johto ei myöskään ole mitenkään superlahjakkaita markkinoiden haistajia vaan ihan samalla tavalla tapoihinsa fakkiintuneita, jotka "markkinoiden" paine ehkä ajan myötä siivoaa sivuun).
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

En ole ihan varma, oliko aikaarskan kommentti tarkoitettu sarkastiseksi. Mutta aika hyvinhän on kännykät sitten kehittyneet, jos niiden voittamiseen tarvitaan 42 Mpikselin järkkäri. Olettaen tietysti, ettei sillä järkkärillä yritetä pärjätä kaikkia mahdollisia kuvaustilanteita yhdellä 17-40 mm -zoomilla.

Eihän siitä niin kauaa vielä ole, kun kännykkäkamera oli sellainen, että Nokian puhelimeen liitettiin erillinen kamerayksikkö johdolla. Nykyään voi sanoa, että se puhelin on siinä se rajoittava tekijä, kun puhelimelta odotetaan tiettyä kokoa ja muotoa. Kameramaisempaan muotoiluun pakatulla tekniikalla kännykkäkamera olisikin sitten jo "aito järkkäri", vaikka jo nykyään siihenkin voi lisätä objektiivejä ja sillä voi ohjata vaikka studiosalamoita.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Täällä käytiin keskustelua siitä väittämästä, että älyluurin kamerasta seuraava järkevä steppi ylöspäin olisi keskikoonformaatin digi. Eli kino ja varsinkin APS-C olisi turhaa.
Tarkoitin kommentillani, että kyllä joku 42-60mp kinoresoluutiot ovat aivan tarpeeksi. Monelle se tosiaan on jo 24mp, jopa 12mp. Isommassa formaatissa (kino)resoluttion laatu on aivan toista luokkaa kuin pikkukennoisen kameran. Vaikka olisi 96mp pikkukennoinen josta tehty 24mp kuva.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

mremonen kirjoitti: Kesä 17, 2021 14 : 01
DorianBlue kirjoitti: Kesä 17, 2021 12 : 04 Maisemaako te vain kuvaatte? Vai miksi se luuri on niiiiin paljon parempi kuin telesinko?
Jos tarvitsee saada se miljoonas auringonlasku nopeasti instaan, niin känny pesee telesingon. Sitten taas karhukuvauksessa moni varmaan preferoi telesinkoa ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Tosin Nick Brandt on kuvannut luonnossa leijonia 50-millisellä ja keskikoon formaatilla.
on niitä kotimaassakin kavereita jotka kuvaa pikkupokkarin laajiksella karhuja. eikä mistään kojusta vaan pelkän naamioverkon suojista. mitä olen nähnyt kuvia, niin ovat muuten parempia kuin about kaikki kaupallisista kojuista kuvatut pullakarhunäpsyt
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
mremonen
Viesti:

janne. kirjoitti: Kesä 19, 2021 8 : 39 vaikka zoomailtaviin panoraamakuviin. isoon kuvaan oon mukava sukeltaa sisälle
Panoraamakuvat on niin kuin auringonlaskut: olet nähnyt yhden, olet nähnyt kaikki. Zoomailtavuus kiva tekninen kikka, jonka viehätys karisee viimeistään toisen kuvan kohdalla. Hieman sama kuin näissä kännyn "3D"-kuvissa. Jos kuvassa ei ole ajatusta, ei 3D sitä siihen tuo.

Parhaat panoraamat ja zoomailut saa google-earthista.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

DorianBlue kirjoitti: Kesä 19, 2021 21 : 52 Niin no mä en kuvaa karhuja, mieli kyllä tekisi. Mulla nyt kuitenkin keskimääräinen polttoväli reilun vuoden aikavälillä on melko tarkkaan 600 mm. Yksikään tähtäimeen osunut elikko ei taida aiheuttaa pelonsekaisia tunteita kenessäkään, ellei sitten pelkää kuollakseen lintuja, oravia, pupuja tai ötököitä. Jos mä olisin ottanut nuo kuvat luurilla, siellä olisi ollut kattava valikoima kuvia puista ja pensaista. No ehkä pari kulkureitille osunutta kotiloa myös.
Joo, en kiistä pitkän polttovälin vaatimusta luontokuvauksessa. Kuten en myöskään makron tarvetta, tai ääritapauksessa palkeiden, mutta ne on enemmän spesiaalicaseja ja näitä tosiharrastajien juttuja. Instaan räpsivä normikansalainen ei oikeasti järkkäristä kostu. Näkeehän sen jo siitä, millaisilla laitteilla suurin osa kittikuvaajista kuvasi. Rungon nokalla oli se kitin mukana tullut lasi jota ei koskaan vaihdettu. Kuvausmoodina P. Eikä niissä olekaan mitään vikaa, mutta järkkäristä menetetään noin aika paljon.
---
blogi
Vastaa Viestiin