Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Sallittakoon toki, että jos haluaa kuvata vaikka sitä ahteria, niin sitten Eye-AF vaan pois ja tarkennus osuu ahteriin kun katsoo ahteriin. Tuossa kohtaan voi jopa tulla kyseeseen Eye-AF override pikanappi.
Ehkä tuleva FB kamera osaa kysyä "tarkoititko rear eye?" Tai tarkentaa ehdotuksena tyylin "näytetään tarkennus takasilmässä". (tyyliin googlen kuvahaku)
Mutta tosiaan, jos kerran mennään kunnon tekoälyllä, niin se eye af sinänsä lienee tarpeeton, koska kamera osaa tunnistaa kohteen ja mihin siihen kuuluisi tarkentaa. Virheet on tietty kertaluokkaa suurempia, koska jokaisessa tekniikassa on omat miinansa.
Eos R rungossa ryhmäkuvassa voi tarkentaa sormella takanäytöstä oikeaan henkilöön ja laite osaa myös tarkentaa silloin oikein, ellei kohde ole liian kaukana, sen takana ole pyöreää liikennemerkkiä tai kädessä ilmapalloa tai henkilö pitele pitsaa pystyasennossa. Eos R on kuin sekopäinen rakkikoira, joka ei osaa päättää minkä perässä pitäisi juosta, jos tietty määrä kriteerejä täyttyy. Tästä uudesta R5:stä en tiedä, mutta kun kohde on selkeä, johon moni kuvaaja kuitenkin valokuvauksessa pyrkii, niin silloin kaikki pelaa suht ok.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti:
Maffer kirjoitti:EyeAF:n kanssa meni vain hermot tolla GFX:lla. Uudella firmiksellä se kyllä osuu mutta jos kuvassa on 10 naamaa, alkoi sellainen nykiminen että oksat pois. Ylipäätänsä jos kadulla on 15 **uutta** naamaa kerralla, niin mihin niistä toiminto edes yrittää hakeutua?

Paljon toimivampi ratkaisu on se oikea Eye-AF eli edelleen ihminen mitä itse katsot ja siitä eteen päin voidaan viimeistellä koneellisesti sen hahmon naamatarkennus.
No lapsia kuvaavalle tota 10 naaman ongelmaa ei ole, paitsi Pohjanmaalla.
Helvatan ISO LOL =) =) =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jj55

Viesti Kirjoittaja jj55 »

noniiin nyt pääsin ensi kertaa hipelöimään tällaista laitetta.
Pari juttua tuli heti mieleeni peiliCanoniin tottuneena. Täällä varmaan osaa joku minua valaista.

Onko AF modea (AFS/servo) pakko vaihtaa quick menun kautta, en keksinyt sille omaa näppäintä?
Sama Driven suhteen, onko sekin valikon takana?
Isonäppäintä en myöskään keksinyt, mutta se kai hoituu kun pyöriteltäviä rullia on 3kpl. Oma näppäin olisi kyllä kiva sillekin.

Ilmeisesti nämä tarkennus/drive tiedot myös puuttuvat tuosta yläpuolen pikku LCD infovalikoimasta täysin, siinä taitaa näkyä vain valotukseen liittyvät?
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

jj55 kirjoitti:
Onko AF modea (AFS/servo) pakko vaihtaa quick menun kautta, en keksinyt sille omaa näppäintä?
Isonäppäintä en myöskään keksinyt, mutta se kai hoituu kun pyöriteltäviä rullia on 3kpl. Oma näppäin olisi kyllä kiva sillekin.
Itse laitoin R6:ssa dof-napin toiminnoksi vaihtaa servon ja single shotin välillä. Onnistunee R5:ssäkin. Tuon töhtinapin laitoin naama/silmä-tarkennukselle, jolloin sekin on helposti koko ajan saatavilla.

ISO lienee hieman takapuolesta. Itselläni on sen säätö peukkurullalla, mutta esim. automaatille takaisin pääseminen on jonkin sortin mysteeri. Joskus menee rullalla, mutta toisinaan ei. Multifunktionapilla kuitenkin hoituu tuokin nopeasti. Veikkaisin, että R5:ssä ihan samat jutut.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

jj55 kirjoitti:Onko AF modea (AFS/servo) pakko vaihtaa quick menun kautta, en keksinyt sille omaa näppäintä?
Molemmat voi konffata eri nappeihin. Esim. DOF-nappiin kuten Q-vaaja kertoi, mulla AFS/servo on tarkennuspisteen valintanapissa. Drive ja tarkennustapa on taas mulla konffattu m.fn nappiin. Paikka säätöihin löytyy oranssi menu 3. välilehti.
jj55 kirjoitti:Isonäppäintä en myöskään keksinyt, mutta se kai hoituu kun pyöriteltäviä rullia on 3kpl. Oma näppäin olisi kyllä kiva sillekin.

Ilmeisesti nämä tarkennus/drive tiedot myös puuttuvat tuosta yläpuolen pikku LCD infovalikoimasta täysin, siinä taitaa näkyä vain valotukseen liittyvät?
ISO on mulla peukalopyörässä. Pikku LCD:stä näkyy drive yms. ainakin silloin, kun niiden vaihto tehdään esim. tuon m.fn napin kautta.
Q-vaaja kirjoitti:ISO lienee hieman takapuolesta. Itselläni on sen säätö peukkurullalla, mutta esim. automaatille takaisin pääseminen on jonkin sortin mysteeri. Joskus menee rullalla, mutta toisinaan ei. Multifunktionapilla kuitenkin hoituu tuokin nopeasti. Veikkaisin, että R5:ssä ihan samat jutut.
Sama ihmetytti automaattisen ISO:n kanssa alkuun. Meniköhän jotenkin niin, että peukkurullalla pääsee takaisin automaatille, kun valotuksen mittauksen ajastin on kulunut loppuun. Oletus mittaukselle taisi olla 8s, itse olen vaihtanut tuon 4s. Punainen menu välilehti 7, mittausajastin.

Lisäksi saattoi vaikuttaa oranssi menu 1. välilehti Herkkyys mitt./Autom. ISO asetus. Mulla asetettu: Palauta Autom. mitt. jälk.
jj55

kiitos kommenteista. Onpas harmillista että tärkeitä näppäimiä on karsittu ja jätetty itse johonkin kikkailtavaksi. Tässä asiassa olis voinut olla ottamatta mallia sonystä.
habannaama

jj55 kirjoitti:kiitos kommenteista. Onpas harmillista että tärkeitä näppäimiä on karsittu ja jätetty itse johonkin kikkailtavaksi. Tässä asiassa olis voinut olla ottamatta mallia sonystä.
Mikäs Sonyssa vikana, kyllä mun 7r III:ssa ainakin olen saanut oman menuni muokattua sellaiseksi kuin haluan ja kaikki löytyy sekunnin murto-osassa ?
Tony_A

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

habannaama kirjoitti:
jj55 kirjoitti:kiitos kommenteista. Onpas harmillista että tärkeitä näppäimiä on karsittu ja jätetty itse johonkin kikkailtavaksi. Tässä asiassa olis voinut olla ottamatta mallia sonystä.
Mikäs Sonyssa vikana, kyllä mun 7r III:ssa ainakin olen saanut oman menuni muokattua sellaiseksi kuin haluan ja kaikki löytyy sekunnin murto-osassa ?
Ei varmasti mikään ole Sonyssa vikana.

5D sarjassa vaan oli omat näppäimet ISO:lle, ja AF/Drive:lle suoraan. Mitä tässä on tullut seurattua, on aika moni tätä tuskaillut, että R5:n kanssa joutuu näitä ohjelmoimaan joihinkin "tarpeettomiin" nappuloihin, itseni mukaanlukien.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Jos/kun mä R6:n hommaan meinaan tehdä saman ko C200:n kanssa. Yritän olla konffaamatta niin vähän kun mahdollista. Haluan ottaa tatsia siihen mitä ne insinöörit on ajatellut kameraa käytettävän. Toki jos on jotain pakko saada näppäinten ulottuville, pitää se laittaa. Esim C200:ssa oon muuttanut vain yhden ainoan napin ja ihan hyvin päässy kärryille ja alkaa sormet löytämään paikoilleen.
jj55

Tony_A kirjoitti:
habannaama kirjoitti:
Ei varmasti mikään ole Sonyssa vikana.

5D sarjassa vaan oli omat näppäimet ISO:lle, ja AF/Drive:lle suoraan. Mitä tässä on tullut seurattua, on aika moni tätä tuskaillut, että R5:n kanssa joutuu näitä ohjelmoimaan joihinkin "tarpeettomiin" nappuloihin, itseni mukaanlukien.
Joo juuri tätä tarkoitin. Ja Sonyssä ei havaintojeni mukaan useille tärkeille toiminnoille ole valmiita näppäimiä olemassa toisin kuin Canonin kunnon malleissa on tähän asti ollut tai esim Panasonicissa on. Itselleni sopii mielummin vähän isompi runko kunnon näppäimillä ja säätimillä, kuin pieni runko jossa useat toiminnot täytyy kaivella valikosta (kosketusnäyttö ei tässä paljon auta, ehkä vähän kuitenkin) tai kustomoida vajaaseen määrään näppäimiä.

Ehkäpä ovat jättäneet jotain parannettavaa sitten "kunnon ammattilaismalliin" (R1?).
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

ISO-painike on sellainen painike, joka mielellään saisi olla hyvin tavoitettavissa, kun siirrytään sisältä ulos tai ulkoa sisälle, mutta joissain malleissa voi tallentaa oletussetin asetuksia ohjelmavalintakiekossa oleviin muistipaikkoihin. Tässä esimerkiksi juuri Sonyssa on säilynyt esimerkillisesti tuo mahdollisuus, kun taas Canonissa on joissain malleissa, mutta toisissa sitten taas ei.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Ison voi säätää kätevästi objektiivin etu- renkaalla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei yhtään laitetta pidä koskaan yrittää käyttää jonkun insinöörin hihavetojen mukaan. Armotta tuomiolle jos ei vastaa käytännön logiikkaa.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Ei yhtään laitetta pidä koskaan yrittää käyttää jonkun insinöörin hihavetojen mukaan. Armotta tuomiolle jos ei vastaa käytännön logiikkaa.
Tuohon lähtevä jää on pian kehityksestä jälkeenjääneeksi jääräksi tai katkeroituneeksi valittajaksi.

Mutta olen huomannut, että ihmisten kyky sopeutua tekniikan vaatimuksiin vaihtelee hyvin rajusti. Toisille on hyvin suuri ongelma opetella laitteiden tehokas ja tarkoituksenmukainen käyttö ja he puskevat jääräpäisesti väärillä tavoilla, kunnes rikkovat laitteensa tai itsensä ja toiset oppivat uudet laitteet kuin luonnostaan ja mukautuvat käyttämään niitä. Ei sopeutumiskykyään voi valita niin kuin ei muitakaan lahjojaan, mutta asia kannattaisi silti tiedostaa, ettei se johda jatkuvaan epätoivoiseen sotaan tekniikkaa vastaan. Jos ei tule toimeen tekniikan kanssa, niin kannattaa valita ammatti, joka on enemmän asiakaspalvelua, ja harrastukset, jotka eivät ole niin riippuvaisia teknisistä työkaluista. Siinä säästää paljon hermojaan. Tekniikka tuskin tulee muuttumaan meidän elinaikana kovin oleellisesti, eikä näköpiirissä oleva trendi ole ainakaan parempaan päin, kun yhä keskeneräisempiä ja yhä monimutkaisempia laitteita syydetään markkinoille aina vain nopeampaan tahtiin. Ihminen on se, joka sopeutuu jos sopeutuu.
Viimeksi muokannut hkoskenv, Marras 03, 2020 12 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu
habannaama

hkoskenv kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Ei yhtään laitetta pidä koskaan yrittää käyttää jonkun insinöörin hihavetojen mukaan. Armotta tuomiolle jos ei vastaa käytännön logiikkaa.
Siinä on pian kehityksestä jälkeenjäänyt jäärä tai katkeroitunut valittaja, jos tuohon lähtee.
Selkeästi väärin muotoiltu lauserakenne, krhöm... =)
hkoskenv

habannaama kirjoitti:Selkeästi väärin muotoiltu lauserakenne, krhöm... =)
No joko kelpaa. Tuon parempaan en pysty. En lupaa ettei virhe toistu.
Hannu
Maffer
Viesti:

Just. Kuulkaas, siinä mennään syvälle metsään jos tyypillinen auton ajaja joutuu opettelemaan ajamisen niin että jarruttaakseen täytyy painaa päällään nappia katossa. Tämä on karrikoidusti se tie minkä tyypillinen insinööri toteuttaa ensimmäisenä.

Jos yritys ei satsaa erikseen käyttöliittymän suunnitteluun, ei myyntiäkään tule pitkässä juoksussa kuin pakottamalla.
hkoskenv

Maffer kirjoitti:Just. Kuulkaas, siinä mennään syvälle metsään jos tyypillinen auton ajaja joutuu opettelemaan ajamisen niin että jarruttaakseen täytyy painaa päällään nappia katossa. Tämä on karrikoidusti se tie minkä tyypillinen insinööri toteuttaa ensimmäisenä.
Tuo on huono esimerkki, koska auton perushallintalaitteet on lailla määrätty ja auton käyttöön vaaditaan pakollinen koulutus.
Jos yritys ei satsaa erikseen käyttöliittymän suunnitteluun, ei myyntiäkään tule pitkässä juoksussa kuin pakottamalla.
Tuo on täysin todellisuudesta vieraantunutta markkinahöpinää. Todellisuudessa kaiken maailman halpavempelefirma myyvät biljoonilla romujaan, jossa ei ole mietitty käytettävyyttä päivääkään. Eikä se kauppa ole supistumaan päin. Laatutavaran valmistajat ovat kusessa, koska niin moni sopeutuu niihin insinöörin ohimennen hutaisemiin "käyttöliittymiin" ja niin harva maksaa siitä että asiat toimivat kunnolla. Lähinnä firmat, joilla on lakisääteisiä työturvallisuusnäkökohtia huomioitavanaan, voivat maksaa käyttöliittymistä. Mutta sekin on vähenemään päin, kun on halvempaa tuottaa roina maissa, joissa ei ole niin nuukaa, jos puutteellisesti perehdytetty aloittelija leikkaa kätensä hutiloidessaan.

En ole erimieltä kanssasi siitä, että käyttöliittymiin pitäisi panostaa ihanassa utopiaparatiisissa, mutta en vain näe sitä realistisena että niin tapahtuisi todellisessa maailmassa, jossa jokainen tavoittelee omaa etuaan, oli se sitten uusi muovikrääsä tai uuden muovikrääsän haluajan rahat. Minä en jää ruikuttamaan sitä paratiisia odottaessani enkä leikkimään kaikkea boikotoivaa sankaria pimeässä luolassa vaan sopeudun painamaan päälläni jarrunappia katossa. Pysähtyy se auto niinkin, ja jos ensimmäisellä kerralla menee lepikkoon, se vaan motivoi skarppaamaan jatkossa.
Hannu
habannaama

hkoskenv kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Selkeästi väärin muotoiltu lauserakenne, krhöm... =)
No joko kelpaa. Tuon parempaan en pysty. En lupaa ettei virhe toistu.
Eli oikeinkirjoituksen ulkoasu olisi siis tällainen: Siinä on kehityksestä jälkeenjäänyt jäärä ja katkeroitunut valittaja.

Ja sitten itse asiaan, eli tuohon eri kameroiden käyttölogiikkaan tällaisen 57-vuotiaan umpijäärän näkövinkkelistä katsottuna, joka perusluonteeltaan sellainen, että uuden omaksuminen ei ole koskaan ollut mikään mieltä erityisemmin lämmittävä juttu, oli se sitten kamerat tai mikä tahansa vähäkään aivonystyröitä enemmän vaativa toimenpide.

En siis ole mikään mensan jäsen, mutten toisaalta myöskään se junan kyydistä raiteille pudonnut yksilö, enkä siltikään ymmärrä tuollaista täysin yhdentekevää parkumista joistain kameroiden käyttölogiikan outoudesta/vaikeudesta, jos liikaa nyppii niin aina voi ostaa sen "hinnat alkaen-mallin", jossa insinööri suunnitellut sinne sen käyttäjää kädestä pitäen opastavan menun.
Mutta se että täällä aikuiset kokeneet kalustonysvääjät, joilla ollut laitteita a:sta ö:hön kuluttavat tämänkin teeman tiimoilta aikaansa jonninjoutavaan valivalivalittamiseen, niin hoh hoijaa ja kirvesvartta.

Jos tällainen jääräpäinen Turkulainen pers..enreikä oppii uusia asioita tuosta vaan, niin miksei sitten minua nuoremmat harrastajat, joiden into ja palo aivan satavarmasti auttaa asiassa, joka kuten kaikki ymmärtänevät, edesauttaa aina uuden oppimista.

Tämä tällainen menuista/käyttölogiikoista/käyttökytkimistä valittaminen menee taas täysin tyhjänpäiväisten pakkovalittaajostainkunontylsää-osastolle kun ei ole aidosti mityään fiksua sanottavaa.
Maffer
Viesti:

Hehheh, se on juuri se ainoa millä on merkitystä onko tuote toimiva vai ei. Ne napit, kytkimet, sijoitukset ja pakolliset valikot toimintoineen. Te käytätte tuotetta, on vain typerää hyväksyä joukolla sontaa kun voi vaatia kunnollista.

Kolmen euron kamerasta ei voi olettaa aivan kaikkea, mutta tavalliselle kuluttajalle tonnin kamera on jo niin iso panos, että siinä on oltava mietitty miellyttävä käyttölogiikka ja ergonomiaakin jo mukana.

Missään nimessä ei saa tapahtua niin, että tuote käyttää käyttäjäänsä vaan aina on oltava toisin päin. Sonyn kanssa tämä tietysti on jo mennyt harhaanastuneiden takaraivoon.
Vastaa Viestiin