





Vois olla, kun on lamput tuotu ylös ja lisäpalkki puskurin alla. Siitä puuttuu logo, mutta nokaton Volvohan tuo oli.JL Anttola kirjoitti:Aura-auto?
-arvelee JL-
Jos aura-auton rekisteröi moottorityökoneeksi, saa ajaa moottoripolttoöljyllä ja vakuutusmaksutkin pienemmät. Lavan tilalle joku isoo betoonimöykky painoksi. Ja sitten tehdään pelkkää auraamista, ei esim hiekottamista.JL Anttola kirjoitti:Aurata voi unimogilla, traktorilla ja mönkkärillä. Jopa hyvin, kun ei tarvia mennä kovaa. Pitkiä tielinjoja auratessa yritetään pitää vauhtia jossain määrin yllä; lentää lumi hulppeemmin vallin yli, ja ehtii illaksi kottiin... Eiks muuten Unimogissa oo kone akselien välissä, vai onks se nokalla? Keskimoottorinen on luonnostaan tuohon hommaan parempi kait?
Yksisiipinen aura painaa nimittäin auton keulaa jonniin verran sivusuunnassa. Mitä pitempi akseliväli, sitä helpompi pittää suunnassa, kun se vänkääminen vaihtelee lumen paksuuven ja tarjolla olevan pidon mukkaan. Mutta tavallisen, monikäyttöisen kuorma-auton nokalla se aura yleensä oli, ei sillä. Pohjosessakii ois pelkässä aurauskäytössä autolla aika pitkä luppo vuosittain. Ja jottain siellä lavalla on melkein pakosti oltava, ei se aura oikein muuten liiku, ainakaan paksuun hankeen. On muuten se näkyvyys aura-autosta melko onneton, noista valoista huolimatta, kun lumi pöllyvää yli aurasta. Ammattimiesten hommaa on se.
Tään päivän aura-autot on melkosia monitoimilaitteita, mahanalusauroineen ja kaikkineen.
En miekää oo noita ajanu, juttuja vaan kuullu. Ens vuonna pittää taas kortti uusia, taijan jättää nyt ison een pois, kun pitäs jatkossa käyvä kahen vuoden välein uusimassa, eikä oo ihan äskettäin tarvetta ollu ja tuskin jatkossakaan tullee isolle eelle.
JL Anttola
Tietynlaista veronkiertoa siis kuin niillä 80-90-luvun korotettukattoisilla henkilöautoilla ja farmareilla. :DHannu KH kirjoitti:Jos aura-auton rekisteröi moottorityökoneeksi, saa ajaa moottoripolttoöljyllä ja vakuutusmaksutkin pienemmät. Lavan tilalle joku isoo betoonimöykky painoksi. Ja sitten tehdään pelkkää auraamista, ei esim hiekottamista.
Halpa vehje ja vakuutus, olkoon kesän sitten joutilaana.
Sikäli ei, kun se on työkone eikä sillä kuljeteta mitään. Autonosturit on myös työkoneita, niillä ajetaan työmaalle ja tehdään töitä mutta mitään sillä ei saa kuljettaa.©pjm kirjoitti:Tietynlaista veronkiertoa siis kuin niillä 80-90-luvun korotettukattoisilla henkilöautoilla ja farmareilla. :DHannu KH kirjoitti:Jos aura-auton rekisteröi moottorityökoneeksi, saa ajaa moottoripolttoöljyllä ja vakuutusmaksutkin pienemmät. Lavan tilalle joku isoo betoonimöykky painoksi. Ja sitten tehdään pelkkää auraamista, ei esim hiekottamista.
Halpa vehje ja vakuutus, olkoon kesän sitten joutilaana.
Saa ajaa. Mutta ei kuljetusta vieraalle maksua vastaan. Just sitä mitä tehdään kuorma-autoillakin.mirrored kirjoitti:Ei traktorillakaan saa ajaa tiellä polttoöljyllä. Jokin siirtymä kyntöauran kanssa lie poikkeus.
Päivämaksut ovat kuitenkin.Hannu KH kirjoitti:Saa ajaa. Mutta ei kuljetusta vieraalle maksua vastaan. Just sitä mitä tehdään kuorma-autoillakin.mirrored kirjoitti:Ei traktorillakaan saa ajaa tiellä polttoöljyllä. Jokin siirtymä kyntöauran kanssa lie poikkeus.
Siitä on omat monimutkaiset säännöksensä.
Juu,©pjm kirjoitti:Tutuilla maatiloja, jopa toiminnassa eli elanto osin sieltä. Olen kuunnellut juttuja tuosta polttoöljyn käytöstä ja ei se niiden juttujen mukaan ihan puhtaasti jakaudu omat työt / vieraan työt.
Tosi varovaisia saavat olla polttoöljyn kanssa.
Mut hyvin mielenkiintoisia kommentteja tuli tänne kyllä luettavaksi.