F88 from Kainuu

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
©pjm
Viestit: 6516
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Raskaampaa kalustoa tällä kertaa Kainuun korvesta. Luulen että joku foorumilainen paikan ohi on kyllä ajanut ja vanhan Volvon myös nähnyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Aura-auto?
-arvelee JL-
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja niffe »

JL Anttola kirjoitti:Aura-auto?
-arvelee JL-
Vois olla, kun on lamput tuotu ylös ja lisäpalkki puskurin alla. Siitä puuttuu logo, mutta nokaton Volvohan tuo oli.
JL Anttola

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Oiskos kuvan laittaja ja olettanu, että kaikkihan sen tietää, että 88 on Volvo... miun nuoruuden aikaan noitten kanssa touhuujat meijän kulmilla kutsu tuota Volvoa kasipari-nimellä; oli sitten nokallinen (N88?) tai nokaton (F88?). Laitoin kysymysmerkit, ko ei voi muistiin ihan satarosenttisesti luottaa mallimerkintöjen kanssa. Alusta kuvissa näyttää aura-autoks lyhyeltä, vaan taitaa olla otettu siitä palkkia johonkin parempaan käyttöön ja tarpeeseen?

Mukavat kuvat on pjm kiertäny tuostakin vehjetteestä. Se on inhimillisen näkönen ko on runkosa varassa pehmeessä sammalikossa; ei näytä niin korkeelta. Vähän niiko hirvi, sekin näyttää metsässä sopusuhtaselta, mutta asfaltin päässä auton eessä vuorelta. Sano meijän rouva tässä pari päivää sitten, kun tuli tutisten kotiin. Vaan onneksi oli ollu nopea hirvi, ehti mennä eestä pois.

JL Anttola
©pjm
Viestit: 6516
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Eipä oo tullu tähän ikään nähtyä yhtään ns aura-autoa, siis jolla ei muuta tehtäs. Kyl se o nyt niin jotta tuo vanha puurtaja taatusti ollu siinä ajossa mistä urakoitsija on vaan leivän irti repiny. Näkeehän sen auran kiinnityspalasta ettei se mikään vakiosa nokalla ole. Onko aura-autoilla sitten joku tietty runkopituus olemassa? Mesen Unimog mikään pitkä ole ja pelittää se silti aura-autona.

Kuvaaja ei oleta jotta yhtään kukaan tuntee tai tietää minkä merkkinen kulkine kyseessä. Jollei muuten tiedä mikä malli niin kuukkeliin F88 ja kuvia löytyy kyllä riitävästi. Nii, löytyyhän sieltä F88 mallin aseitakin kyllä....

Pitää pään kunnossa kun hakee tietoa kirjastosta tai netistä. :)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja niffe »

F88 on sen verran vanha konsepti, että ei noista meikä paljoa muista kuin naapurin edessä seisoneen F:n. Tuo puskulevyn kiinnitykseen tarkoitettu palkki on ihann sen ajan henkeen sopiva viritys ja pultit avaamalla puskulevy jäi pihan perälle, kun lähdettiin muuhun ajoon. Sillä minä noista nostetuista lampuista, että eihän tuollaisilla saanut ajaa, ellei ollut puskulevyä kiinni. Valot olivat toteutettu siten, että ylävaloilta vaihdettiin katkaisimella alavaloille, kun puskulevy oli irroitettuna. Yleensä noissa on lava, johon voi ottaa sitten jotain painoksi, kuten esimerkiksi hiekkaa. Vetolevyä tuossa tuskin on ollut, joten liekö joku raapaissut taka-akselin runkoineen peräkärrin aihioksi. Toisaalta eivät nuo vanhat kuorma-autot missään putkimitassa olleet lavoineen, elleivät olleet Huberin v'äreissä.
©pjm
Viestit: 6516
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Kyllä ne on ajaneet ja ajavat vieläkin alavalot päällä auratessaan. On muutes upee näky kaukaakin katsoessa kun lumi lentää ja valot osuu auran taakse. :)

Takaa tulevat näkevät sen valkoisen lumimyrskyn vaikkei kuormurin takavaloja näkyisikään. Nykyiset ledvalot kun eivät lämmitä ja sen takia kaikki auton takavalot on ummessa lumen takia. Henkilöautoissakin valitettavasti sopivalla säällä....
JL Anttola

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Aurata voi unimogilla, traktorilla ja mönkkärillä. Jopa hyvin, kun ei tarvia mennä kovaa. Pitkiä tielinjoja auratessa yritetään pitää vauhtia jossain määrin yllä; lentää lumi hulppeemmin vallin yli, ja ehtii illaksi kottiin... Eiks muuten Unimogissa oo kone akselien välissä, vai onks se nokalla? Keskimoottorinen on luonnostaan tuohon hommaan parempi kait?

Yksisiipinen aura painaa nimittäin auton keulaa jonniin verran sivusuunnassa. Mitä pitempi akseliväli, sitä helpompi pittää suunnassa, kun se vänkääminen vaihtelee lumen paksuuven ja tarjolla olevan pidon mukkaan. Mutta tavallisen, monikäyttöisen kuorma-auton nokalla se aura yleensä oli, ei sillä. Pohjosessakii ois pelkässä aurauskäytössä autolla aika pitkä luppo vuosittain. Ja jottain siellä lavalla on melkein pakosti oltava, ei se aura oikein muuten liiku, ainakaan paksuun hankeen. On muuten se näkyvyys aura-autosta melko onneton, noista valoista huolimatta, kun lumi pöllyvää yli aurasta. Ammattimiesten hommaa on se.

Tään päivän aura-autot on melkosia monitoimilaitteita, mahanalusauroineen ja kaikkineen.

En miekää oo noita ajanu, juttuja vaan kuullu. Ens vuonna pittää taas kortti uusia, taijan jättää nyt ison een pois, kun pitäs jatkossa käyvä kahen vuoden välein uusimassa, eikä oo ihan äskettäin tarvetta ollu ja tuskin jatkossakaan tullee isolle eelle.

JL Anttola
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

JL Anttola kirjoitti:Aurata voi unimogilla, traktorilla ja mönkkärillä. Jopa hyvin, kun ei tarvia mennä kovaa. Pitkiä tielinjoja auratessa yritetään pitää vauhtia jossain määrin yllä; lentää lumi hulppeemmin vallin yli, ja ehtii illaksi kottiin... Eiks muuten Unimogissa oo kone akselien välissä, vai onks se nokalla? Keskimoottorinen on luonnostaan tuohon hommaan parempi kait?

Yksisiipinen aura painaa nimittäin auton keulaa jonniin verran sivusuunnassa. Mitä pitempi akseliväli, sitä helpompi pittää suunnassa, kun se vänkääminen vaihtelee lumen paksuuven ja tarjolla olevan pidon mukkaan. Mutta tavallisen, monikäyttöisen kuorma-auton nokalla se aura yleensä oli, ei sillä. Pohjosessakii ois pelkässä aurauskäytössä autolla aika pitkä luppo vuosittain. Ja jottain siellä lavalla on melkein pakosti oltava, ei se aura oikein muuten liiku, ainakaan paksuun hankeen. On muuten se näkyvyys aura-autosta melko onneton, noista valoista huolimatta, kun lumi pöllyvää yli aurasta. Ammattimiesten hommaa on se.

Tään päivän aura-autot on melkosia monitoimilaitteita, mahanalusauroineen ja kaikkineen.

En miekää oo noita ajanu, juttuja vaan kuullu. Ens vuonna pittää taas kortti uusia, taijan jättää nyt ison een pois, kun pitäs jatkossa käyvä kahen vuoden välein uusimassa, eikä oo ihan äskettäin tarvetta ollu ja tuskin jatkossakaan tullee isolle eelle.

JL Anttola
Jos aura-auton rekisteröi moottorityökoneeksi, saa ajaa moottoripolttoöljyllä ja vakuutusmaksutkin pienemmät. Lavan tilalle joku isoo betoonimöykky painoksi. Ja sitten tehdään pelkkää auraamista, ei esim hiekottamista.
Halpa vehje ja vakuutus, olkoon kesän sitten joutilaana.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
©pjm
Viestit: 6516
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Hannu KH kirjoitti:Jos aura-auton rekisteröi moottorityökoneeksi, saa ajaa moottoripolttoöljyllä ja vakuutusmaksutkin pienemmät. Lavan tilalle joku isoo betoonimöykky painoksi. Ja sitten tehdään pelkkää auraamista, ei esim hiekottamista.
Halpa vehje ja vakuutus, olkoon kesän sitten joutilaana.
Tietynlaista veronkiertoa siis kuin niillä 80-90-luvun korotettukattoisilla henkilöautoilla ja farmareilla. :D
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

©pjm kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Jos aura-auton rekisteröi moottorityökoneeksi, saa ajaa moottoripolttoöljyllä ja vakuutusmaksutkin pienemmät. Lavan tilalle joku isoo betoonimöykky painoksi. Ja sitten tehdään pelkkää auraamista, ei esim hiekottamista.
Halpa vehje ja vakuutus, olkoon kesän sitten joutilaana.
Tietynlaista veronkiertoa siis kuin niillä 80-90-luvun korotettukattoisilla henkilöautoilla ja farmareilla. :D
Sikäli ei, kun se on työkone eikä sillä kuljeteta mitään. Autonosturit on myös työkoneita, niillä ajetaan työmaalle ja tehdään töitä mutta mitään sillä ei saa kuljettaa.
Sitten on maakunnissa kuumavesipesuriurakoitsijoita, joilla on pakettiautossa kiinteästi kuumavesipesuri tavaratilassa ja auto on vain sitä tarkoitusta varten hankittu työkone.

Ihan tämänhetkisiä pykäliä en tiedä, mutta näin on ainakin joskus ollut. EU voi tehdä omia kepposiaan näihinkin hommiin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Ei traktorillakaan saa ajaa tiellä polttoöljyllä. Jokin siirtymä kyntöauran kanssa lie poikkeus.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

mirrored kirjoitti:Ei traktorillakaan saa ajaa tiellä polttoöljyllä. Jokin siirtymä kyntöauran kanssa lie poikkeus.
Saa ajaa. Mutta ei kuljetusta vieraalle maksua vastaan. Just sitä mitä tehdään kuorma-autoillakin.

Siitä on omat monimutkaiset säännöksensä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja niffe »

En minäkään tuollaisilla paljoa ole ajellut. Hamassa nuoruudessa armeijassa muutaman kerran vetänyt harjoitusalueiden tiet auki, että majurit pääsisivät Saabeilla katsomaan harjoituksia yms. Ei sieltä näe aamuyöstä mitään metsäteillä, jos ei ole nostettuja valoja. Hitaassa vauhdissa lähtiessä muistelisin, että tyhjänä tuppasi Karhu-Sisu sutimaan lukko päälläkin, joten vauhti auttoi varmasti. Lukkoa sai käyttää varmaan maksimissaan johonkin neljään-viiteenkymppiin asti. Joskus oli kuormaa vähänkin päällä, niin rauhoittui venkoilut ihan tykkänään. Noissa armeijan Sisuissa oli kuuden metrin lava isohkon Hiabin kanssa (vähän lisäpainoa, joskin enemmän etuakselilla), mutta kevythän se on sellaisenaan. Tossa on yksi sellainen myytävänä Eestissä... https://fin.auto24.ee/used/2007791. Nykyäänhän niissä on kaiken maailman vaimentimet siltä varalta, että on kaivonkansi vähän noussut ;) , mutta tuollaisessa palkissa ne puskulevyt olivat kiinni sokkapulteilla.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Hannu KH kirjoitti:
mirrored kirjoitti:Ei traktorillakaan saa ajaa tiellä polttoöljyllä. Jokin siirtymä kyntöauran kanssa lie poikkeus.
Saa ajaa. Mutta ei kuljetusta vieraalle maksua vastaan. Just sitä mitä tehdään kuorma-autoillakin.

Siitä on omat monimutkaiset säännöksensä.
Päivämaksut ovat kuitenkin.
https://yle.fi/uutiset/3-10163867" onclick="window.open(this.href);return false;

Maatalouskäytön tulkinnat sitten oma lukunsa. Ja muita monimutkaisuuksia löytyy tuolta alkukappaleen linkeistä:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... oainemaksu" onclick="window.open(this.href);return false;

Tää vanha ministeri Suvi-Anne Siimeksen vastaus on aika valaiseva tulkinnoista. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysym ... 5+2001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielenkiintoinen tulkinta tämäkin ja kukapa tuosta kehtaisi älähtää.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/pol ... i-1.140101" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.google.com/search?client=fi ... uAQ4dUDCAo" onclick="window.open(this.href);return false;
©pjm
Viestit: 6516
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tutuilla maatiloja, jopa toiminnassa eli elanto osin sieltä. Olen kuunnellut juttuja tuosta polttoöljyn käytöstä ja ei se niiden juttujen mukaan ihan puhtaasti jakaudu omat työt / vieraan työt.

Tosi varovaisia saavat olla polttoöljyn kanssa.

Mut hyvin mielenkiintoisia kommentteja tuli tänne kyllä luettavaksi.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

©pjm kirjoitti:Tutuilla maatiloja, jopa toiminnassa eli elanto osin sieltä. Olen kuunnellut juttuja tuosta polttoöljyn käytöstä ja ei se niiden juttujen mukaan ihan puhtaasti jakaudu omat työt / vieraan työt.

Tosi varovaisia saavat olla polttoöljyn kanssa.

Mut hyvin mielenkiintoisia kommentteja tuli tänne kyllä luettavaksi.
Juu,

Kun VIERAALLE KULJETTAA YLEISELLÄ TIELLÄ KORVAUSTA VASTAAN pitää olla diisselit tankissa tai maksaa päivämaksu.
Auraamisessa ei viedä mitään, vaan siirretään sivuun. Sitten asia muuttuu kun otetaan peräkärryt perään ja kuskataan lumet lumenkaatopaikalle.
Traktorilla etukuormaajallakaan ei saa siirtää yleisellä tiellä korvausta vastaan, aika kimurantteja tapauksia saattaa tulla vastaan.

Sitten on liikennetraktorit erikseen, kuskilla pitää olla kuorma-autokortti ja diisselit tankissa.

Itsekkään en ihan viimeisimpiä koukeroita tunne, ajelen omalla traktorilla lähinnä maatalousajoa niin ei koske mua. Sillointällöin maksan varmuuden vuoksi päivämaksun, ainakin varmuuden vuoksi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: F88 from Kainuu

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Pullamössösukupolven selkä näköjään katkes..ja eiku kepusta persuun. Harmittava lopputulos. Juuri kun olen alkanut ymmärtää mt-koota. (ja maatalouden tulevaisuus -lehteä)

https://fi.wikipedia.org/wiki/X-sukupolvi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin