New Sony G Master™ 400mm F2.8!

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
spege

Re: New Sony G Master™ 400mm F2.8!

Viesti Kirjoittaja spege »

hkoskenv kirjoitti:
spege kirjoitti:Mutta jos ihan puhtaasti järkiperustein mennään kuvauskaluston suhteen, niin silloin mielestäni Nikon DSLR-järjestelmä on edelleen paras vaihtoehto vaativaan luonnonvalokuvaukseen.
En ole eri mieltä tästä, mutta miksi kuvauskalusto pitäisi valita järjellä jos kertaluokkaa kalliimpi auto on valittu vailla järjen hiventäkään?
Hyvä Hannu, enkö jo tuonut riittävän selvästi esille sen, että marsalkan arvoisen valokuvaajan ei sovi liikkua millään tusina-autolla.

Tyyli pitää muistaa säilyttää luonnossakin. Ja onhan tuossa autossa muun muassa sähköhydraulisesti 16 sekunnissa takakonttiin painuva katto, mikä mahdollistaa luontokuvien ottamisen laajalla sektorilla täysillä sähkösäädöillä, lämmityksellä, viilennyksellä ja hierontatoiminnolla varustetulta nappanahkaistuimelta käsin, nousematta lainkaan autosta ulos!

Lisäksi autossa on aktiivinen alusta, mikä tasoittaa tehokkaasti savolaisten huonokuntoisten pikiteiden työssyt. Tarvittaessa auton maavaraa voi myös nostaa nappia painamalla 5 cm satunnaisia pikiteiltä poikkeamisia varten. En siis sanoisi, että SL-Mersu on aivan onneton luontokuvausauto.

Kuvauskaluston pitää kuitenkin olla ennen kaikkea varmatoiminen ja luotettava. Suoritan kuitenkin vuodessa vain muutaman luontokuvausretken ja mikään ei saa mennä silloin pieleen. Tulosta pitää tulla jokaisella retkellä.

Vaikka Sonyn peilitön järjestelmä vaikuttaa paperilla ihan hyvältä, niin pelkään pahoin, että ankarissa savolaisissa ulkoilmaolosuhteissa voi tulla ongelmia. Jos esimerkiksi Sonyn sähköinen videoetsin pimenee oikosulun takia juuri silloin, kun harvinainen sorsa on hollilla parhaassa aamuvalossa, niin kyllä v*tuttaa ja raskaasti!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
spege

Jos palataan vielä tämän ketjun pääaiheeseen, eli tähän Sony 400/2,8 Gay Masteriin, niin onhan se toki hienoa, että Sonylla on nyt tarjota oikea PRO-supertele peilittömään järjestelmäänsä. Ja objektiivi on tosiaan 400/2,8 lasiksi erittäin kevyt.

Toivottavasti objektiivin runko on riittävän kestävä, että siihen ei tule heti lommoja tai/ja halkeamia urheilukuvaajien aitiossa, jos ja kun putki kolahtelee vieressä kuvaavien päihin. Mistähän lie pelikonsolimuovista tämän objektiivin runko on tehty, kun putki on niin kevyt.

Mutta kyllä Sonylla on vielä pitkä matka raskaan sarjan urheilu- ja luontokuvaajien kameramerkiksi. Ei yksi supertele vielä riitä. Sitten kun Sonylla on tämän putken lisäksi valikoimassaan ainakin 300/2.8, 500/4, 600/4 ja 200-400/4 putket sekä kunnon otekahvalla ja käyttöergonomialla varustettu kamerarunko, voidaan alkaa puhua oikeasta PRO-järjestelmästä!
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

spege kirjoitti:Hyvä Hannu, enkö jo tuonut riittävän selvästi esille sen, että marsalkan arvoisen valokuvaajan ei sovi liikkua millään tusina-autolla.
Kyllä toit, mutta siksi kysyin, koska itse valitulla tyylikeikaroinnilla ole mitään tekemistä järjen kanssa. En usko, että saat lisättyä luontokuvien myyntiä tuolla marsalkkaimagolla tai rehvakkaalla autolla.
Tyyli pitää muistaa säilyttää luonnossakin. Ja onhan tuossa autossa muun muassa sähköhydraulisesti 16 sekunnissa takakonttiin painuva katto, mikä mahdollistaa luontokuvien ottamisen laajalla sektorilla täysillä sähkösäädöillä, lämmityksellä, viilennyksellä ja hierontatoiminnolla varustetulta nappanahkaistuimelta käsin, nousematta lainkaan autosta ulos!
Miten nuo ylellisyystekijät liittyvät järkevyyteen?
Lisäksi autossa on aktiivinen alusta, mikä tasoittaa tehokkaasti savolaisten huonokuntoisten pikiteiden työssyt. Tarvittaessa auton maavaraa voi myös nostaa nappia painamalla 5 cm satunnaisia pikiteiltä poikkeamisia varten. En siis sanoisi, että SL-Mersu on aivan onneton luontokuvausauto.
Ei, vaan sysipaska, aivan täydellisesti luontokuvaukseen sopimaton. Osta keskinkertaisen objektiivin hinnalla joku pikkuautonrotisko niin ei tarvitse paljoa montuista ja lommoista piitata. Tuohon mersuun kun tulee vähäinen vaurio, sen korjaaminen maksaa monen luontokuvaajan auton verran. Tai hyvän luontokuvaamiseen sopivan järjestelmän verran. Jos tarvitset järkihintaista oikeasti maastokelpoista ajoneuvoa, Lada Nivaa ei monikaan kuljin voita. Kaikkein vähiten urheilumersu.

Kuvauskaluston pitää kuitenkin olla ennen kaikkea varmatoiminen ja luotettava. Suoritan kuitenkin vuodessa vain muutaman luontokuvausretken ja mikään ei saa mennä silloin pieleen. Tulosta pitää tulla jokaisella retkellä.
Niin, sitä juuri kysyin, miksei tyylivaatimukset ulotu kameroihin? Nikonin järjestelmä on aivan varmasti teknisesti maailmanluokan järjestelmä luontokuvaamiseen, mutta herraskaista tyyliä siinä ei ole vähääkään.
Vaikka Sonyn peilitön järjestelmä vaikuttaa paperilla ihan hyvältä, niin pelkään pahoin, että ankarissa savolaisissa ulkoilmaolosuhteissa voi tulla ongelmia. Jos esimerkiksi Sonyn sähköinen videoetsin pimenee oikosulun takia juuri silloin, kun harvinainen sorsa on hollilla parhaassa aamuvalossa, niin kyllä v*tuttaa ja raskaasti!
Sonyssä on yhtä rahvaanomainen tyyli kuin Nikonissa. Leicassa on elitismiä, joka sopisi marsalkkakekkulointiin tai urheilumersuun kuin nenä päähän. Ja tuo tyyli istuisi paljon paremmin katukuvaamiseen kuin luontokuvaamiseen. Tai kekkerien kuvaamiseen, jossa hyvällä supliikilla osansa esittävä kuvaaja voisi olla jonkinlainen ohjelmanumero (niille, jotka haluavat sellaista enemmän kuin huomaamatonta kuvaajaa).

Täytyy sanoa, että jos tosiaan kartat vitutusta ja vaivaa niin paljon kuin annat ymmärtää, ja kuvaat vain Mersun penkiltä, nuo sinun luontokuvasi ovat todella hienoja saavutuksia. Bang for the Buck lienee maailmanluokkaa. Mutta eipä sillä tyylillä kovin rikasta lajikirjoa saa ikuistettua.
Hannu
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Tättärää! Nyt ilmoitan sen virallisesti!
Minä haluan uuden Sony 400/2.8 Gay Masterssin! Olen keksinyt sille jo loistavia käyttötarkoituksiakin. Voisin jopa aloittaa uudestaan luontokuvauksen stadin rannikoilla. Lupaan myös postata tänne niitä vahvasti elämyksellisiä fotoja, jos vain saan tuon mestariluokan tuubin.
Voisitteko aloittaa jonkun joukkorahoituskampanjan, että saataisiin Roihikan pummille yksi tuollainen elämän arvoinen tarvike??!!
Minulla ei ole meseä, eikä edes nahkaistuinta, mutta voisin kuskata sitä feikki-Joponi etukorissa, mummoni perintöfilttiin käärittynä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
spege

hkoskenv kirjoitti:Täytyy sanoa, että jos tosiaan kartat vitutusta ja vaivaa niin paljon kuin annat ymmärtää, ja kuvaat vain Mersun penkiltä, nuo sinun luontokuvasi ovat todella hienoja saavutuksia. Bang for the Buck lienee maailmanluokkaa. Mutta eipä sillä tyylillä kovin rikasta lajikirjoa saa ikuistettua.
Jätän suosiolla eksoottisten eläinlajien kuvaamisen alempiarvoisille valokuvaajille. Olen ottanut kuitenkin vuosien mittaan lukuisia DC.netin kansassa suurta ihastusta herättäneitä luonnonvalokuvia avomersun nahkaistuimelta käsin.

Ja eikö minulla, hyvä Hannu Koskenviina, ole täysi vapaus harjoittaa luonnonvalokuvausta juuri niin kuin itse haluan ja parhaaksi näen? Haluan ottaa korkeatasoisia luontokuvia, mutta inhoan hikoamista ja hyttysten pistoja.

Käytän kuvausreissuilla yleensä tummaa pukua ja lakerikenkiä. Lakerikengät ovat erittäin hyvät ajokengät, mutta likaantuvat herkästi maastossa, eikä niiden kanssa voi mennä kovin kosteaan korpeen tai muuten vilustuu. Näin ollen kuvat on paras ottaa autosta tai läheltä autoa, niin että jalkojen alla on kova maa.

Pääasia mielestäni on kuitenkin se, että DC.netin kansa on tyytyväinen luonnonvalokuviini. Saamani positiivisen palautteen johdosta olen päätellyt, ettei avomersuun perustuva luontokuvaustaktiikkani voi olla täysin kehno. Vai uskallatko hyvä Hannu olla asiasta eri mieltä?
temama kirjoitti:Tättärää! Nyt ilmoitan sen virallisesti!
Minä haluan uuden Sony 400/2.8 Gay Masterssin! Olen keksinyt sille jo loistavia käyttötarkoituksiakin. Voisin jopa aloittaa uudestaan luontokuvauksen stadin rannikoilla. Lupaan myös postata tänne niitä vahvasti elämyksellisiä fotoja, jos vain saan tuon mestariluokan tuubin.
Voisitteko aloittaa jonkun joukkorahoituskampanjan, että saataisiin Roihikan pummille yksi tuollainen elämän arvoinen tarvike??!!
Minulla ei ole meseä, eikä edes nahkaistuinta, mutta voisin kuskata sitä feikki-Joponi etukorissa, mummoni perintöfilttiin käärittynä.
Rakas Temukka, tässä pyynnössäsi ei ole mitään järkeä.

Eihän sinulla poloisella ole käsittääkseni minkäänlaista kokemusta vakavahenkisestä luonnonvalokuvaustyöskentelystä. Avoauto puuttuu ja riittääkö ammattitaitokaan. Ja vain aniharva on kiinnostunut Helsingin seudulla otetuista Sony-luontokuvista. Kansakunta kaipaa kipeästi Sydän-Sawon satumaisen kauniissa luonnossa, aidolla Nikon-kameralla otettuja valokuvia!

Mikäli DC.netin kansa järjestää rahankeräyksen, niin mielestäni sen tuotto tulisi kohdentaa oikein. Jos kansa hankkisi marsalkalleen tämän Nikkor-objektiivin, DC.netin kuvapalstan visuaalinen anti nousisi aivan uusiin ulottuvuuksiin!

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zo ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-s ... ed-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

spege kirjoitti:Jätän suosiolla eksoottisten eläinlajien kuvaamisen alempiarvoisille valokuvaajille. Olen ottanut kuitenkin vuosien mittaan lukuisia DC.netin kansassa suurta ihastusta herättäneitä luonnonvalokuvia avomersun nahkaistuimelta käsin.
Kuvasi ovat hienoja ja toivon näkeväni niitä jatkossakin, mutta en oikein ymmärrä itsen ylentämistä marsalkaksi, jos ei omat kuvat kiinnosta kuin jotain rupuista nettipalstaa jossain takapajulamaassa. Ja johonkin National Geographicciin, missä marsalkat julkaisevat kuviaan, lienee turha lähettää auton ikkunasta napattuja kuvia puistolammikon joutsenista, olkoonpa ne miten ansiokkaita tahansa ja kuvattukin oikeilla laiteilla.
Ja eikö minulla, hyvä Hannu Koskenviina, ole täysi vapaus harjoittaa luonnonvalokuvausta juuri niin kuin itse haluan ja parhaaksi näen? Haluan ottaa korkeatasoisia luontokuvia, mutta inhoan hikoamista ja hyttysten pistoja.
Älä tulkitse minua väärin. En sano, ettet saisi kuvata juuri niin kuin haluat juuri niillä kamoilla kun haluat. Mutta kun nyt vedät tuollaista minun mielestä jyrkän ristiriitaista roolia, kysyn vain että millaisia ideoita siinä on takana. Tiedän toki, että läheskään aina harrastusmieltymyksiä ei voi perustella niin.
Pääasia mielestäni on kuitenkin se, että DC.netin kansa on tyytyväinen luonnonvalokuviini. Saamani positiivisen palautteen johdosta olen päätellyt, ettei avomersuun perustuva luontokuvaustaktiikkani voi olla täysin kehno. Vai uskallatko hyvä Hannu olla asiasta eri mieltä?
No parempi se on kuin minun tekniikka, ainakin mitä tulee tuloksiin. MInulle jo ajatus siitä, että pitäisi kökkiä vuorokausi jossain viheliäisessä kopissa ihmiselle sietämättömissä oloissa odottamassa jotain elukkaa, tekee sen etten edes halua kokeilla "oikeaa" luontokuvausta. Ja toisaalta en osaa ottaa siitä niitä mukavia mahdollisuuksia tavallisilla lajeilla niin kuin sinä. Minulle iskisi heti pakkomielle kuvata mahdollisimman monta lajia, erityisesti vaikeita, vaikka sitten kuvien laadusta tinkien.
Mikäli DC.netin kansa järjestää rahankeräyksen, niin mielestäni sen tuotto tulisi kohdentaa oikein. Jos kansa hankkisi marsalkalleen tämän Nikkor-objektiivin, DC.netin kuvapalstan visuaalinen anti nousisi aivan uusiin ulottuvuuksiin!

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zo ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tepä olette vaatimattomia. Voisikohan joku hankkia minullekin sitten vaikka lähelle tarkentavan 300/4:n, niin kokeilen josko minun niveljalkaiskuvaus nousisi uusiin ulottuvuuksiin. Itse en osta, koska pelkään, että todennäköisyys sille, että kuvaan pari amiraalia syötiltä ja lasi jää lojumaan kaappiin ja ulottuvuuksien sfäärit saavuttamatta, on liian suuri.
Hannu
spege

hkoskenv kirjoitti:Kuvasi ovat hienoja ja toivon näkeväni niitä jatkossakin, mutta en oikein ymmärrä itsen ylentämistä marsalkaksi, jos ei omat kuvat kiinnosta kuin jotain rupuista nettipalstaa jossain takapajulamaassa.
En ole ylentänyt itse itseäni marsalkaksi. Kälviän Kameraseura ry, joka kokoontuu kuukauden joka kolmas tiistai paikallisen Esson baarin tiloissa, ylensi minut syyskuussa 2006 valokuvamarsalkaksi. Perusteluina mainittiin mm. Ruotuväki-lehteen, jossa suoritin kunniakkaasti asevelvollisuuteni, ottamani unhoittumattomat valokuvat.

Tiedätkö Hannu, miten harvinainen arvonimi marsalkka on valokuvaajien keskuudessa? En tunne, enkä edes tiedä toista valokuvamarsalkkaa maailmassa! Lähin elossa oleva kollegani taitaa olla Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un, jolla on Korean demokraattisen kansantasavallan puolustusvoimien myöntämä marsalkan arvonimi. Mutta hänkään ei ole valokuvamarsalkka, vaan tavallinen marsalkka!

ps. En ole edes yrittänyt julkaista luontokuviani muualla kuin täällä suomalaisen valokuvauskulttuurin kehdossa, digicamera.netissä.
Vastaa Viestiin