Hyvä Hannu, enkö jo tuonut riittävän selvästi esille sen, että marsalkan arvoisen valokuvaajan ei sovi liikkua millään tusina-autolla.hkoskenv kirjoitti:En ole eri mieltä tästä, mutta miksi kuvauskalusto pitäisi valita järjellä jos kertaluokkaa kalliimpi auto on valittu vailla järjen hiventäkään?spege kirjoitti:Mutta jos ihan puhtaasti järkiperustein mennään kuvauskaluston suhteen, niin silloin mielestäni Nikon DSLR-järjestelmä on edelleen paras vaihtoehto vaativaan luonnonvalokuvaukseen.
Tyyli pitää muistaa säilyttää luonnossakin. Ja onhan tuossa autossa muun muassa sähköhydraulisesti 16 sekunnissa takakonttiin painuva katto, mikä mahdollistaa luontokuvien ottamisen laajalla sektorilla täysillä sähkösäädöillä, lämmityksellä, viilennyksellä ja hierontatoiminnolla varustetulta nappanahkaistuimelta käsin, nousematta lainkaan autosta ulos!
Lisäksi autossa on aktiivinen alusta, mikä tasoittaa tehokkaasti savolaisten huonokuntoisten pikiteiden työssyt. Tarvittaessa auton maavaraa voi myös nostaa nappia painamalla 5 cm satunnaisia pikiteiltä poikkeamisia varten. En siis sanoisi, että SL-Mersu on aivan onneton luontokuvausauto.
Kuvauskaluston pitää kuitenkin olla ennen kaikkea varmatoiminen ja luotettava. Suoritan kuitenkin vuodessa vain muutaman luontokuvausretken ja mikään ei saa mennä silloin pieleen. Tulosta pitää tulla jokaisella retkellä.
Vaikka Sonyn peilitön järjestelmä vaikuttaa paperilla ihan hyvältä, niin pelkään pahoin, että ankarissa savolaisissa ulkoilmaolosuhteissa voi tulla ongelmia. Jos esimerkiksi Sonyn sähköinen videoetsin pimenee oikosulun takia juuri silloin, kun harvinainen sorsa on hollilla parhaassa aamuvalossa, niin kyllä v*tuttaa ja raskaasti!