JL Anttola kirjoitti:Onnittelut kamerahankinnasta ja kiitokset kiitoksista!
Olen itse omiin kameroihini varsin vähän tehnyt mitään omia toimintoja, ne ovat melkein tehtaan asetuksissa, kun ei ollut painolastina mitään canon tai nikon oppia. Autofokuksen tarkennusalueen nopea muuttaminen yhdelle pisteelle, yhdeksälle pisteelle ja koko alalle kannattanee joko opetella kestomuistiin super control panelin kautta tai laittaa johonkin napille.
Itse suosittelisin sellaista opettelemistapaa, että aina kannattaa aluksi ottaa yksi kuva aivan iA-moodilla; se yleensä onnistuu kohtuullisesti. Ja jos kuvaamistapahtumaan löytyy valmisohjelma scn:stä, myös sitä kannattaa käyttää. Ja sitten katsoa tiedoista, mitä säätöjä kamera käytti, ja käyttää vähän ajatusta ja vaivaa siihen, miksi se tuossa ohjelmassa laittaa tuollaiset säädöt. Niin alkaa maailma avautua vähän kerrallaan.
Manuaalisäädöillä, nyt kun sinulla on uusi leikkikalu ja kova into, kannattanee hakea sellaisia raja-arvoja säätöjä varten. Kuvaa jotain sellaista kohdetta, mistä kuvan tarkkuus on helposti nähtävissä, ja missä autofokus osuu helposti kohdalleen, eli kontrastia on kohteessa riittävästi, vaikka 14 - 17 - 25 - 42 milleillä käsivaralta lisäten valotusaikaa vähän kerrallaan, ja ehkä sama joltain tolppanojalta. Saat itsellesi hyvän käsityksen, kuinka pitkiä valotusaikoja voit käyttää, mihin asti kameran vakaaja hoitaa homman. Silloin sinulla on hyvä käsitys, kuinka paljon voit aikoja pidentää, ettei oma tärinä tai heiluminen pilaa kuvaa. Ja sama testi ehkä hieman hämärässä kuvaten ISO-arvon kanssa, taas sitä nostaen haet itsellesi käsityksen, kuinka paljon voit ISO-arvoa nostaa, ennenkuin kuvaan tuleva kohina on omasta mielestäsi sietorajalla. Muodostuu käsitys, mihin asti voit niitä kumpaakin nostaa, kun valo ei oikein riitä. Ainakin itse opin noita asioita varsin pieninä annoksina, on turha kuvitella, että luenpa manuaalin kerran läpi ja sitten osaan...
Periaatteethan ovat simppelit: aukolla muutat kuvan syväterävyyttä. m43:lla sitä on enemmän kuin suurikennoisella, mikä on joskus etu, mutta esim. muotokuvissa, jos haluaa taustan eristää sumeaksi, voi olla haitta. Ajalla vaikutat liikkeen pysäytykseen. Herkkyys eli ISO arvo mahdollisimman pienellä numerolla (ISO200) antaa parhaan kuvanlaadun, eniten dynamiikkaa ja vähiten kohinaa, mutta jos pienellä ISO:lla ei saa muita arvoja riittämään, on sitten pohdittava, mikä on tärkeintä, riittävä syväterävyys, mahdollisimman pieni kohina vai liikkeen pysäyttäminen.
Minun mielestäni niitä kameran tarjoamia konstejakin kannattaa käyttää, ei ne siellä turhaan ole! Mutta ennenkaikkea, nautinnollista harjoittelua, antoisia kuvaussessioita ja hyviä kuvia! Laita tänne esille tuotoksia, kun niitä alkaa tulla.
JL Anttola
Nyt on tullut käytyä noita asetuksia läpi perjantaista asti ja aika hyvä kuva tullut, että mitä sieltä löytyy. Tuon tarkennusalueen muuttamisen laitoinkin jo pikanapille. Ja muutama muukin hyödyllinen asetus sieltä löytyi mitä laittaa noille ylimääräisille napeille.
Tuota olen nyt tehnytkin, että otan ensiksi automaatilla kuvan ja katson mitä kamera itse valitsee arvoiksi.
Noita valmisohjelmia en olekkaan kokeillut vielä. Ne pitäisi käydä läpi. Oon vähän yrittänytkin katsoa, et miten paljon noita arvoja voi säätää, että kuva menee huonoksi. Lähinnä kuinka hitaaksi sulkimen voi laittaa ja kuinka korkealle ISOn voi nostaa. En oo mun ottamia kuvia sen enempää vielä isolta ruudulta katsonut, niin vasta siinä näkee paremmin.
Ei oo vielä mitään sen kummempia kuvia tullu otettua. Lähinnä harjottelua niin, että ottaa tosi monta kuvaa samasta kohteesta eri säädöillä vaan. Meinasin nyt torstaina ottaa sen Lightroomin, niin voi koneella alkaa noita paremmin käymään läpi.
Ja tosiaan niinku jopisalo tuossa kirjotti, niin oonkin ottanu nyt kaikki kuvat Raweina.