Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Jali_

Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.

Viesti Kirjoittaja Jali_ »

Sahaaja kirjoitti:Miten olisi optiikaksi Panan 12-60mm/3.5-5.6 käytettynä noin 100-150€ suomestakin tällä hetkellä?
Tuota linssiä onkin itseasiassa kehuttu aika monessa paikassa. Tässä on vaan sellainen juttu, että jos vertaa hinnan puolesta runko vs runko + 12-50mm niin siinä ei montaa kymppiä ole hintaeroa niin melkein kannattaa kittinä ostaa.

Nyt joitain kymmeniä videoita ja artikkeleita noista katselleena veikkaan, että tuo ensimmäinen linssi on suurimmaksi osaksi sitä varten, että näen millaisella polttovälillä tykkään kuvata. Mitä kuvia olen katsellut ja ne kuvat jotka omaa silmää miellyttää eniten on kuvattu välillä 7mm ja 25mm.

Tämä on tietty tämmöstä omaa jahkailua ennen ostopäätöstä ja kun kameralla oon viikon kuvaillut, niin mieli voi täysin muuttua ja varmaan muuttuukin moneen kertaan :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Ei ole noista kummastakaan objektiivista omakohtaista kokemusta; minulla on tuolle alueelle 12-40 Pro (EM1:n kanssa kulkevaksi) ja epl6:n mukana tullut 14-42 pannari (tuo yhdistelmä kulkee takin taskussa), sekä vielä 14-150 turistizoomi (mitä varten, en vielä tiedä...). Tyttärelle tuli em10mk kolmosen mukana tuo sinun mainitsemasi versio 14-42 zoomista, ja varsin laadukkaita kuvia on hän kissastaan sillä ottanut. Hänellä tähän asti käytössä vain valmisohjelmat, joita tuossa kolmosversiossa on paljon ja aika mukavasti sijoitettuna valikoihin. Testituloksia noitten objektiivien kohdalla olet varmaan katsellutkin, eikä niissä näytä kovin isoja eroja olevan kuvanlaadullisesti.

Eli vastakkain ovat 12-50 muutamat millit enemmän kumpaankin suuntaan, ja 14-42 huomattavasti pienempi koko, tuo versio ei ole paljon tuota pancake-versiota suurempi. Tuo 12-50 on myös ilmoitettu sääsuojatuksi, mutta kun kympin runko ei ole, ei sillä ole paljon merkitystä. Sitäkin on aika vaikea arvioida, jos tuo ensimmäinen kittizoomi menee myöhemmin myyntiin jonkun muun tieltä, että kumpi on helpompi myytävä.

Minun käsitykseni mukaan tuossa välissä joudut valinnan tekemään tuolla koko vastaan nuo lisämillit akselilla. Tuskin kumpikaan valinta ihan metsään menee?

Tuo tyttären 10mk3 tuli muuten veljensä löytämänä asiakaspalautettuna, täydellä takuulla ja kakkosversion hinnalla, ja oli hänen käyttöönsä oikea valinta helpomman käytön takia. Kakkosversiossahan on enemmän joitain teknisiä ominaisuuksia.

Kuten itsekin totesit, kittilinssi tulee melkein ilmaiseksi, jos tuon rungon kuitenkin haluaa, eli tuo käytetyn objektiivin osto on vähän pois laskuista, vaikka muuten olisikin hyvä vaihtoehto. En osaa muuta sanoa, kuin että valitse jompi kumpi, ole siihen tyytyväinen, ja ota paljon kuvia!

JL Anttola
Jali_

Mä taidan nyt päätyä tuohon 14-42 pannukakkuversioon. Ihan sen mukana kuljetettavuuden takia. Anttola mainitsit tuon koko asian, niin katsoin camerasize.comista noita ja tuo 12-50 on melkeen tuplasti pidempi kuin 14-42 se pidempi r versio. Ja tuo pannukakku on vielä tuosta puolet pienempi. Tosta 14-42 pidemmästä versiosta saa vissiinkin hiukan parempia kuvia ulos, mutta niin niin merkittävästi, että vaihtaisin tuon tosi pienen koon siihen.
JL Anttola

Jos päädyt tuohon pannariin, siihen saa sellasta objektiivin suojusta, joka aukeaa automaattisesti kait kun virrat pannee päälle kameraan. Sama suoja käyp muistaaksein 17 mm primeen. Ei tarvi erikseen irrotella tulppaa turistina kulkeissa. Oon ite ollu tuohon pannariin melko tyytyväinen; ei se sama oo kuvanjäljeltään ko 12-40 Pro, mutta turistikäytössä kätsä, ja esim. miun paapuurin (mp-takin) taskuun mennee mukavasti epl6 tuon pannarin kanssa.

JL Anttola

EDIT: LC-37C on tuon härvelin olympus-tunnus, jos kiinnostuit tietoa ehtimään. Tuo 17 milliseen käypäsyys tais olla muistiharha?
Jali_

Tulipa tänään ostettua tuo Olympus 10 mk2 ja kittinä 14-42mm pannukakku, sekä muistikortti. Sitten ei muuta kuin opettelemaan manuaalimoodissa kuvaamista :D Onneksi youtube on täynnä tutoriaaleja. Varmaan hommaan lightroom subscriptionin tässä myös niin pystyy raw kuvia napsimaan.

Kiitos paljon kaikille valinnassa auttaneille! Erityis kiitos Anttolalle. Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä :D Viimeistään kun jotain uutta pitää ostaa. Varmaan joku pieni laukku ja mahdollisesti kolmijalka ensimmäisenä.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Jali_ kirjoitti:Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tietämättömyyttä erilaisista syistä. Joten kysy, jos et tiedä etkä saa itse selville.
Mutta valitettavasti tyhmistä vastauksista ei ole puutetta etenkään Facebookissa
Jali_

Pan kirjoitti:
Jali_ kirjoitti:Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tietämättömyyttä erilaisista syistä. Joten kysy, jos et tiedä etkä saa itse selville.
Mutta valitettavasti tyhmistä vastauksista ei ole puutetta etenkään Facebookissa
Tämä on ihan totta! Mulla on toi facebookin käyttö jääny just tästä syystä hiukan taka-alalle. Ihmisen kirjottelee sinne ihan mitä sattuu nykyään. Oli kyse sitten mistä aiheesta tahansa.

Mulla tulee ensimmäisenä kysymyksenä heti mieleen, että mitä toimintoja noille olympuksen fn-namiskoille kannattaisi asettaa? :D Tietty varmaan jokaisella ihmisellä ne on vähän eri tavalla.

Täytyy vielä loppuun lisätä, että nuo kuvat mitä tosta laitteesta tulee on omaan aikaisempaan vertailupohjaan verrattuna todella hyviä vaikka on vasta tuo kittilinssi. Aiemmin lähinnä siis puhelimella kuvannut ja hieman jollain halvemman pään digikameralla joskus 5 vuotta sitten.
JL Anttola

Onnittelut kamerahankinnasta ja kiitokset kiitoksista!

Olen itse omiin kameroihini varsin vähän tehnyt mitään omia toimintoja, ne ovat melkein tehtaan asetuksissa, kun ei ollut painolastina mitään canon tai nikon oppia. Autofokuksen tarkennusalueen nopea muuttaminen yhdelle pisteelle, yhdeksälle pisteelle ja koko alalle kannattanee joko opetella kestomuistiin super control panelin kautta tai laittaa johonkin napille.

Itse suosittelisin sellaista opettelemistapaa, että aina kannattaa aluksi ottaa yksi kuva aivan iA-moodilla; se yleensä onnistuu kohtuullisesti. Ja jos kuvaamistapahtumaan löytyy valmisohjelma scn:stä, myös sitä kannattaa käyttää. Ja sitten katsoa tiedoista, mitä säätöjä kamera käytti, ja käyttää vähän ajatusta ja vaivaa siihen, miksi se tuossa ohjelmassa laittaa tuollaiset säädöt. Niin alkaa maailma avautua vähän kerrallaan.

Manuaalisäädöillä, nyt kun sinulla on uusi leikkikalu ja kova into, kannattanee hakea sellaisia raja-arvoja säätöjä varten. Kuvaa jotain sellaista kohdetta, mistä kuvan tarkkuus on helposti nähtävissä, ja missä autofokus osuu helposti kohdalleen, eli kontrastia on kohteessa riittävästi, vaikka 14 - 17 - 25 - 42 milleillä käsivaralta lisäten valotusaikaa vähän kerrallaan, ja ehkä sama joltain tolppanojalta. Saat itsellesi hyvän käsityksen, kuinka pitkiä valotusaikoja voit käyttää, mihin asti kameran vakaaja hoitaa homman. Silloin sinulla on hyvä käsitys, kuinka paljon voit aikoja pidentää, ettei oma tärinä tai heiluminen pilaa kuvaa. Ja sama testi ehkä hieman hämärässä kuvaten ISO-arvon kanssa, taas sitä nostaen haet itsellesi käsityksen, kuinka paljon voit ISO-arvoa nostaa, ennenkuin kuvaan tuleva kohina on omasta mielestäsi sietorajalla. Muodostuu käsitys, mihin asti voit niitä kumpaakin nostaa, kun valo ei oikein riitä. Ainakin itse opin noita asioita varsin pieninä annoksina, on turha kuvitella, että luenpa manuaalin kerran läpi ja sitten osaan...

Periaatteethan ovat simppelit: aukolla muutat kuvan syväterävyyttä. m43:lla sitä on enemmän kuin suurikennoisella, mikä on joskus etu, mutta esim. muotokuvissa, jos haluaa taustan eristää sumeaksi, voi olla haitta. Ajalla vaikutat liikkeen pysäytykseen. Herkkyys eli ISO arvo mahdollisimman pienellä numerolla (ISO200) antaa parhaan kuvanlaadun, eniten dynamiikkaa ja vähiten kohinaa, mutta jos pienellä ISO:lla ei saa muita arvoja riittämään, on sitten pohdittava, mikä on tärkeintä, riittävä syväterävyys, mahdollisimman pieni kohina vai liikkeen pysäyttäminen.

Minun mielestäni niitä kameran tarjoamia konstejakin kannattaa käyttää, ei ne siellä turhaan ole! Mutta ennenkaikkea, nautinnollista harjoittelua, antoisia kuvaussessioita ja hyviä kuvia! Laita tänne esille tuotoksia, kun niitä alkaa tulla.

JL Anttola
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Senverran lisäystä Anttolan ohjeisiin, että kannattaa sitten heti kuvata Raw tai raw+jpeg. Itse kuvasin aikanaan epelillä eka kortin jpekkiä, muutama kuva näin jälkikäteen vaivaa kun ei ollut enempää säätövaraa. Kameran mukana tulleella viewer-ohjelmalla saa rawista tehtyä melkein kaikki samat temput mitä kamera tekee jpekkiin taide/aihe suotimilla. Kun raw on erikseen tallennettuna voi siihen aina palata.
Jali_

JL Anttola kirjoitti:Onnittelut kamerahankinnasta ja kiitokset kiitoksista!

Olen itse omiin kameroihini varsin vähän tehnyt mitään omia toimintoja, ne ovat melkein tehtaan asetuksissa, kun ei ollut painolastina mitään canon tai nikon oppia. Autofokuksen tarkennusalueen nopea muuttaminen yhdelle pisteelle, yhdeksälle pisteelle ja koko alalle kannattanee joko opetella kestomuistiin super control panelin kautta tai laittaa johonkin napille.

Itse suosittelisin sellaista opettelemistapaa, että aina kannattaa aluksi ottaa yksi kuva aivan iA-moodilla; se yleensä onnistuu kohtuullisesti. Ja jos kuvaamistapahtumaan löytyy valmisohjelma scn:stä, myös sitä kannattaa käyttää. Ja sitten katsoa tiedoista, mitä säätöjä kamera käytti, ja käyttää vähän ajatusta ja vaivaa siihen, miksi se tuossa ohjelmassa laittaa tuollaiset säädöt. Niin alkaa maailma avautua vähän kerrallaan.

Manuaalisäädöillä, nyt kun sinulla on uusi leikkikalu ja kova into, kannattanee hakea sellaisia raja-arvoja säätöjä varten. Kuvaa jotain sellaista kohdetta, mistä kuvan tarkkuus on helposti nähtävissä, ja missä autofokus osuu helposti kohdalleen, eli kontrastia on kohteessa riittävästi, vaikka 14 - 17 - 25 - 42 milleillä käsivaralta lisäten valotusaikaa vähän kerrallaan, ja ehkä sama joltain tolppanojalta. Saat itsellesi hyvän käsityksen, kuinka pitkiä valotusaikoja voit käyttää, mihin asti kameran vakaaja hoitaa homman. Silloin sinulla on hyvä käsitys, kuinka paljon voit aikoja pidentää, ettei oma tärinä tai heiluminen pilaa kuvaa. Ja sama testi ehkä hieman hämärässä kuvaten ISO-arvon kanssa, taas sitä nostaen haet itsellesi käsityksen, kuinka paljon voit ISO-arvoa nostaa, ennenkuin kuvaan tuleva kohina on omasta mielestäsi sietorajalla. Muodostuu käsitys, mihin asti voit niitä kumpaakin nostaa, kun valo ei oikein riitä. Ainakin itse opin noita asioita varsin pieninä annoksina, on turha kuvitella, että luenpa manuaalin kerran läpi ja sitten osaan...

Periaatteethan ovat simppelit: aukolla muutat kuvan syväterävyyttä. m43:lla sitä on enemmän kuin suurikennoisella, mikä on joskus etu, mutta esim. muotokuvissa, jos haluaa taustan eristää sumeaksi, voi olla haitta. Ajalla vaikutat liikkeen pysäytykseen. Herkkyys eli ISO arvo mahdollisimman pienellä numerolla (ISO200) antaa parhaan kuvanlaadun, eniten dynamiikkaa ja vähiten kohinaa, mutta jos pienellä ISO:lla ei saa muita arvoja riittämään, on sitten pohdittava, mikä on tärkeintä, riittävä syväterävyys, mahdollisimman pieni kohina vai liikkeen pysäyttäminen.

Minun mielestäni niitä kameran tarjoamia konstejakin kannattaa käyttää, ei ne siellä turhaan ole! Mutta ennenkaikkea, nautinnollista harjoittelua, antoisia kuvaussessioita ja hyviä kuvia! Laita tänne esille tuotoksia, kun niitä alkaa tulla.

JL Anttola
Nyt on tullut käytyä noita asetuksia läpi perjantaista asti ja aika hyvä kuva tullut, että mitä sieltä löytyy. Tuon tarkennusalueen muuttamisen laitoinkin jo pikanapille. Ja muutama muukin hyödyllinen asetus sieltä löytyi mitä laittaa noille ylimääräisille napeille.

Tuota olen nyt tehnytkin, että otan ensiksi automaatilla kuvan ja katson mitä kamera itse valitsee arvoiksi.
Noita valmisohjelmia en olekkaan kokeillut vielä. Ne pitäisi käydä läpi. Oon vähän yrittänytkin katsoa, et miten paljon noita arvoja voi säätää, että kuva menee huonoksi. Lähinnä kuinka hitaaksi sulkimen voi laittaa ja kuinka korkealle ISOn voi nostaa. En oo mun ottamia kuvia sen enempää vielä isolta ruudulta katsonut, niin vasta siinä näkee paremmin.

Ei oo vielä mitään sen kummempia kuvia tullu otettua. Lähinnä harjottelua niin, että ottaa tosi monta kuvaa samasta kohteesta eri säädöillä vaan. Meinasin nyt torstaina ottaa sen Lightroomin, niin voi koneella alkaa noita paremmin käymään läpi.

Ja tosiaan niinku jopisalo tuossa kirjotti, niin oonkin ottanu nyt kaikki kuvat Raweina.
jopisalo

tervehdys.
Rajalassa näyttää olevan Panasonicin 25/1.7 poskettomassa 119 euron tarjouksessa. Noin vihjeeksi jos aiot antaa harrastukselle pikkusormea( vai menikö jo peukalo?) enemmän.
Jali_

jopisalo kirjoitti:tervehdys.
Rajalassa näyttää olevan Panasonicin 25/1.7 poskettomassa 119 euron tarjouksessa. Noin vihjeeksi jos aiot antaa harrastukselle pikkusormea( vai menikö jo peukalo?) enemmän.
Oli itseasiassa hyvin lähellä, etten ostanut tuota linssiä samalla, kun ostin kamerankin :D Sain kuitenkin hiukan hillittyä itseäni.

Noista linsseistä sen verran mitä nyt tutkiskellut, niin itselleni on osunut silmään panasonicin 20mm f1.7. Tuota suositellaan joka paikassa ja siitä sanotaan, että olisi hinta-laatu suhteeltaan paras ja monikäyttöisin linssi koko tuolle MFT järjestelmälle. Tuo on hyvin suurella todennäköisyydellä seuraava linssi minkä ostan. Samoin olympuksen 45mm f1.8 linssiä on kehuttu todella paljon. Itse suosin kuitenkin laajempaa kuvaa, niin tuo 20mm linssi tulee varmaan ensimmäisenä hommattua. Samoin olen hiukan tiiraillut jotain hyvää 12mm linssiä.

Mitä mieltä näistä?
jopisalo

tervehdys
Minulla on Olyn 12/2 ja 45/1.8 sitten on 17/2.8 pannari . Itse suosin pidempiä polttovälejä, 17mm on jäänyt lähes käyttämättä, jos laajakulmaa kaipaan niin käytän 12 millistä, hyviä laseja nuo on ja siroja.
Jälkiviisaana olen kumminkin pohtinut: parempi olisi ollut ottaa 12-40 pro ja pitää vaan tuo 17mm kun haluaa kuvata ihan huomaamattomasti. Näillä nyt mennään kumminkin toistaiseksi, onneksi on tuo kennoravistin niin ei kauhesti hirvitä obiskojen vaihtelu.
Jali_

jopisalo kirjoitti:tervehdys
Minulla on Olyn 12/2 ja 45/1.8 sitten on 17/2.8 pannari . Itse suosin pidempiä polttovälejä, 17mm on jäänyt lähes käyttämättä, jos laajakulmaa kaipaan niin käytän 12 millistä, hyviä laseja nuo on ja siroja.
Jälkiviisaana olen kumminkin pohtinut: parempi olisi ollut ottaa 12-40 pro ja pitää vaan tuo 17mm kun haluaa kuvata ihan huomaamattomasti. Näillä nyt mennään kumminkin toistaiseksi, onneksi on tuo kennoravistin niin ei kauhesti hirvitä obiskojen vaihtelu.
Mulla menee taas niin päin, että ainakin niistä kuvista mistä tykkään eniten on otettu yleensä laajemmilla linsseillä :D Isossa osassa teksteistä ja videoista mitä olen seurannut suositellaan suurimmaksi osaksi hommaamaan noita kiinteällä polttovälillä olevia linssejä. Juuri tuo Olympuksen 12/3 ja 45/1.8. Ja eniten ylistetään sitä Panasonicin 20/1.8 linssiä. Noi zoomilinssit ei kauheasti hinnan ja koon puolesta kiinnosta ja niitä ei ole saatavilla kovin pienellä f-arvolla.

Oon nyt napsinut jotain vähän reilu 500 kuvaa ja käytännössä kaikki asettuu välille 14mm ja 20mm. Täytyy joku päivä lähteä pihalle ja kokeilla kuvata kaikki lähempänä tuota 42mm ja katsoa, että mitä niistä tykkään.

Kuitenkaan uutta linssiä en vielä ala ostamaan hetken mielijohteesta. Kuvailen tuolla kittilinssillä nyt rauhassa jonkun aikaa ja katson, että mitä sillä saan aikaan. Ostan sitten sen perusteella ensimmäisen uuden linssin. Mutta näillä näkymin se tulee olemaan tuo Panasonicin 20/1.8.
Vastaa Viestiin