Itse olet absurdi. Tuolla ei ollut yhtään mittausta, jossa 1:10 on parempi kuin ääretön... tosin katsoin vain yhtä käyrää, eli 100mm makro :) Ja se oli parempi äärettömässä kuin 1:10.Munt kirjoitti: Tää on absurdia: olen oikeasti tutkinut noita ja ne on suunniteltu toistamaan parhaiten 1:10 kuvaussuhteessa.
..
En nyt sun tutkimuksista enempää tiedä, mutta tämä tieto on linkistäsi. Ymmärrän kyllä sen, että makrot ovat suunniteltuja lähialueelle, ja ne toimivat paremmin lähialueella kuin tavalliset objektiivit. Toisto heikkenee vähemmän.
Mutta annas tulla se todiste (jota siis et itsekään löytänyt) että joku zeissi on parempi lähialueella kuin äärettömässä. En itse linkistäsi löytänyt.
Ja mieluummin kyllä makroksi ostan sellaisen, joka on parhaimmillaan 1:1-4 alueella. Jaa miksikö? No haluan ottaa makroja :) Hienoa että Zeissi voisi olla parhaimmillaan 1:10, mutta kysyn toisaalta että mikä kukkapuskaobjektiivi se sellainen on :-P
Tässä vielä linkki: http://www.zeissimages.com/mtf/ze/mp_2_100_en.pdf
Makroalueelta on mittaus vain aukolla 4, ja siinä on äärettömässä parempi kuin 1:10. Täydellä aukolla voisi kuvitella, että ero on vielä suurempi.
Ja mitä, superzeissi ei tarkennu edes 1:1???