Objektiivin optimaalinen tarkennusetäisyys?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Munt kirjoitti: Tää on absurdia: olen oikeasti tutkinut noita ja ne on suunniteltu toistamaan parhaiten 1:10 kuvaussuhteessa.
..
Itse olet absurdi. Tuolla ei ollut yhtään mittausta, jossa 1:10 on parempi kuin ääretön... tosin katsoin vain yhtä käyrää, eli 100mm makro :) Ja se oli parempi äärettömässä kuin 1:10.

En nyt sun tutkimuksista enempää tiedä, mutta tämä tieto on linkistäsi. Ymmärrän kyllä sen, että makrot ovat suunniteltuja lähialueelle, ja ne toimivat paremmin lähialueella kuin tavalliset objektiivit. Toisto heikkenee vähemmän.

Mutta annas tulla se todiste (jota siis et itsekään löytänyt) että joku zeissi on parempi lähialueella kuin äärettömässä. En itse linkistäsi löytänyt.

Ja mieluummin kyllä makroksi ostan sellaisen, joka on parhaimmillaan 1:1-4 alueella. Jaa miksikö? No haluan ottaa makroja :) Hienoa että Zeissi voisi olla parhaimmillaan 1:10, mutta kysyn toisaalta että mikä kukkapuskaobjektiivi se sellainen on :-P

Tässä vielä linkki: http://www.zeissimages.com/mtf/ze/mp_2_100_en.pdf

Makroalueelta on mittaus vain aukolla 4, ja siinä on äärettömässä parempi kuin 1:10. Täydellä aukolla voisi kuvitella, että ero on vielä suurempi.

Ja mitä, superzeissi ei tarkennu edes 1:1???
Viimeksi muokannut Sakke_K, Joulu 31, 2012 10 : 20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
--------
Aves!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Harald II kirjoitti:Ja tämä tukee omia kokemuksianikin, koska olen käyttänyt makroja melkoisesti yleis- ja maisemakuvaukseen siksi että niiden terävyys pesee yleislasit mennen tullen myös siinä hommassa.

Vain hinta on yleensä laadusta ja valmistusmääristä johtuen suolainen.
Yleislasit? Mitä ne ovat?

Edullisia mun mielestä makrot ovat, verrattuna samantasoisiin teleihin. Ihan samoja speksejä ei tietysti löydy päällekäin, mutta 180mm EF-makro on huomattavasti halvempi kuin 200/2.0 jne.
--------
Aves!
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Sakke_K kirjoitti:
Harald II kirjoitti:Ja tämä tukee omia kokemuksianikin, koska olen käyttänyt makroja melkoisesti yleis- ja maisemakuvaukseen siksi että niiden terävyys pesee yleislasit mennen tullen myös siinä hommassa.

Vain hinta on yleensä laadusta ja valmistusmääristä johtuen suolainen.

Edullisia mun mielestä makrot ovat, verrattuna samantasoisiin teleihin. Ihan samoja speksejä ei tietysti löydy päällekäin, mutta 180mm EF-makro on huomattavasti halvempi kuin 200/2.0 jne.
lienet insinööri? vai muuten vain asperger?
makro=erikoistarkoituksiin tehty eli makrokuvaukseen
ei-makro tai muuhun erikoistarkoitukseen tehty= yleis

Jaa, olet löytänyt yhden esimerkin joka on toisin päin.... vai oletko? vastaavan valovoimainen yleiskäyttöön tehty objektiivi on yleensä oleellisesti halvempi kuin makro
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Sakke_K kirjoitti:Mutta annas tulla se todiste (jota siis et itsekään löytänyt) että joku zeissi on parempi lähialueella kuin äärettömässä. En itse linkistäsi löytänyt.
http://www.zeissimages.com/mtf/cy/Makro ... 60mm_e.pdf

Tämän postasin jo ensimmäiselle sivulle, mutta ilmeisesti et osannut sitä katsoa?
Ja huomio... olen oikeasti lukenut lähes kaiken näitä laseja koskevan tiedon kirjoista ja netistä ja en mitenkään voi muistaa missä olen mihinkin käppyrään törmännyt. Näitä laseja on mitattu monissa yhteyksissä ja myös muilla aukoilla, kuin noissa Zeissin omissa esitteissä.
Näiden tietojen perusteella sanoisin, että zeissin satanenkin on himmennettynä parempi 1:10 kuin äärettömässä, tai vähintään yhtä hyvä. Aukolla 4 tilanne on käytännössä tasan.

http://www.zeissimages.com/mtf/ze/mp_2_100_en.pdf

..
Harald II

Munt kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Mutta annas tulla se todiste (jota siis et itsekään löytänyt) että joku zeissi on parempi lähialueella kuin äärettömässä. En itse linkistäsi löytänyt.
http://www.zeissimages.com/mtf/cy/Makro ... 60mm_e.pdf

Tämän postasin jo ensimmäiselle sivulle, mutta ilmeisesti et osannut sitä katsoa?
Ja huomio... olen oikeasti lukenut lähes kaiken näitä laseja koskevan tiedon kirjoista ja netistä ja en mitenkään voi muistaa missä olen mihinkin käppyrään törmännyt. Näitä laseja on mitattu monissa yhteyksissä ja myös muilla aukoilla, kuin noissa Zeissin omissa esitteissä.
Näiden tietojen perusteella sanoisin, että zeissin satanenkin on himmennettynä parempi 1:10 kuin äärettömässä, tai vähintään yhtä hyvä. Aukolla 4 tilanne on käytännössä tasan.

http://www.zeissimages.com/mtf/ze/mp_2_100_en.pdf

..
Oma käsitykseni on nimenomaan tuo minkä sanot, eli makro on suunnilleen yhtä hyvä äärettömässä kuin makro-etäisyyksillä eli hemmetin hyvä. Tuo muu suorituskyky tulee makroon kuin "lahjana" kun makrokykyjä kehitetään. Makro on aina terävämpi myös niillä muun kuvaamisen etäisyyksillä kuin vastaava ei-makro objektiivi.
Sakke_K

Harald II kirjoitti: lienet insinööri? vai muuten vain asperger?
Kiitos tästä, eli vain makro-eritystarpeeseen tehty on erityis-objektiivi, mutta esim. teleobjektiivi ei ole, vaikka onkin erityistarpeeseen tehty :)

Ok :) Humanisti ei-asperger oppi taas uutta.
--------
Aves!
Sakke_K

Munt kirjoitti: Tuon 60mm osalta se näkyy linkistä, mutta satasen kohdalta ei näy. Tältä osin väitän, että sellaisetkin käyrät olen mielestäni nähnyt, joiden mukaan satanen makro olisi optimoitu siihen 1:10 kuvaukseen. Tästä on myös alan foorumeilla puhuttu enemmänkin. En niitä sivuja nyt löydä, enkä jaksa ruveta tuntikausia googlaamaan.
On se kumma, että Zeiss itse sitten julkaisee käyrät, jossa näin ei ole :)

Jos tuo 60mm käyrästö onkin vain Zeissin painovirhe ja tämä olikin totta ;-)
--------
Aves!
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Sakke_K kirjoitti:
Munt kirjoitti: Tuon 60mm osalta se näkyy linkistä, mutta satasen kohdalta ei näy. Tältä osin väitän, että sellaisetkin käyrät olen mielestäni nähnyt, joiden mukaan satanen makro olisi optimoitu siihen 1:10 kuvaukseen. Tästä on myös alan foorumeilla puhuttu enemmänkin. En niitä sivuja nyt löydä, enkä jaksa ruveta tuntikausia googlaamaan.
On se kumma, että Zeiss itse sitten julkaisee käyrät, jossa näin ei ole :)

Jos tuo 60mm käyrästö onkin vain Zeissin painovirhe ja tämä olikin totta ;-)
Jossain oli sellainen kooste, josta näki erot liikuttamalla hiirtä ja käppyrät tuli samaan kuvaan päällekkäin. Tosi näppärä ja helppo vertailla. Hukkasin linkin, kun kovalevy poksahti ja webbilinkit meni sen tien.
Zeiss ei julkaise noissa lasin mukana tulevissa papruissa ihan kaikkea dataa.
Täällä on myös paljon asiaa, mutta ei pääse lukemaan, ellei ole tunnuksia:

http://diglloyd.com/index-zf.html

Tuosta makro-planarista kannattaa huomioida sen ero vaikkapa 85mm 1.4 planariin, joka on suunniteltu toistamaan parhaiten juuri äärettömässä. Sen lähikuvausominaisuuksissa on siksi selviä heikkouksia, joita makro-planarissa ei ole. Tosin 85mm planarin bokehCA ja muut viat ei ole muutenkaan niin korjattuja, kuin näissä uusissa makroissa.

..
Harald II

Sakke_K kirjoitti:
Harald II kirjoitti: lienet insinööri? vai muuten vain asperger?
Kiitos tästä, eli vain makro-eritystarpeeseen tehty on erityis-objektiivi, mutta esim. teleobjektiivi ei ole, vaikka onkin erityistarpeeseen tehty :)

Ok :) Humanisti ei-asperger oppi taas uutta.
Ei se ole erityisobjektiivi. Se on vain sen polttoväli, se tele, sillä voi kuvata mitä tahansa, paitsi hyvin läheltä.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Voi sillä kuvata läheltäkin, kuvat vain eivät ole kovin tarkkoja ;-]

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Sakke_K

Harald II kirjoitti:Ei se ole erityisobjektiivi. Se on vain sen polttoväli, se tele, sillä voi kuvata mitä tahansa, paitsi hyvin läheltä.
Pakko kysyä vielä uudenvuoden kunniaksi: mitä makro-objektiivilla sitten ei voi kuvata (koska on erityisobjektiivi)? Kauasko?
--------
Aves!
Harald II

Sakke_K kirjoitti:
Harald II kirjoitti:Ei se ole erityisobjektiivi. Se on vain sen polttoväli, se tele, sillä voi kuvata mitä tahansa, paitsi hyvin läheltä.
Pakko kysyä vielä uudenvuoden kunniaksi: mitä makro-objektiivilla sitten ei voi kuvata (koska on erityisobjektiivi)? Kauasko?
Aivan.... siis asperger...
Sakke_K

Harald II kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
Aivan.... siis asperger...
No ei kyllä ole, eli siihen sun on turha vedota :-D Anna vain tulla reilu selitys ;-)
--------
Aves!
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

OskuK kirjoitti:Olisihan se erikoista jos macrot suuniteltaisiin kuten normit, olemaan parhaimmillaan tuossa viidessä metrissä. Mutta saatte pitää sitä fucktana jos haluatte.
Mun makro on parhaimillaan 2.5metrissä käsitääkseni lähelllekkin hyvä jo täydellä aukolla mutta pelottavan hyvä f5.6-f8 aukoilla dx kennolla. siis pelottavan että harmittaa ettei kaikkia tarvitsemiaan polttovälejä (jos litstaisin edes muutaman tärkeimmän eli noin 18,35,135mm tuohon 55mm lisäksi voi ostaa samalla laadulla. jolla kuvailisinkin suurimman osan aiheistani dx kennolla. 55mm tarpeeksi lähellä 50mm jos kompromissiksi vetää settiä ja 3.5 aukon dof riittää useinkin itselle.
ps. 70-300mm/F4-5.6 ehkä 10metrissä paras telepäästä puhuen lähelle menee pehmeäksi mutta riittää omaamn käyttökokoon. joskin tuo 100-300mm/f4 sigma se olikin ihan kelvoton.
Vastaa Viestiin