Tein tällaisen listan toisella foorumilla pohdintaan kameran valinnassa:
• Täyskennoinen vai kroppikennoinen: ohessa hyvä blogi aiheesta, otsikko on tosin jo kantaa ottava. Itse olen täyskennoisen lisäksi myös tyytyväinen kroppikennon omistaja ja molemmilla on puolensa. Täyskenno (kinokenno) on omiaan esim. henkilökuvauksessa, jos halutaan irrottaa henkilö taustasta (lyhyt terävyysalue) ja samalla aukkoluvulla saadaan suurempi taustan sumennus (bokeh). Yleiskamerana kroppikennoinen toimii hyvin, samoin elämiä kuvatessa. Kinokennossa on toki muitakin hyviä puolia kuten hämärässä parempi kohinankesto.
https://valovuoto.fi/kinokenno-on-paras-kenno/" onclick="window.open(this.href);return false;
• Peilillinen vai peilitön: itse olen kuvannut pitkään peilillisillä erityisesti urheilua ja eläimiä (kymmeniä tuhansia kuvia) ja jotenkin peilittömien elektroninen etsin ei oikein ole taipunut omiin mieltymyksiin. Mutta maailma on vahvasti menossa peilittömien järkkäreiden suuntaan. Nyt myös uusimmat optiikat on suunniteltu niiden lähtökohdista ja tekninen laatu on huippua.
• Pikselien määrä: 24 mp riittää jo pitkälle ( esim Sonyn A7 iii) ja jos käyt googlettamassa millaisia henkilökuvia sillä otetaan niin eipä ainakaan itsellä ole tarvetta enemmälle. Kun pikselimäärä kasvaa niin myös kuvien koko ja levytilan tarve kasvaa. Jos ammattimaisesti kuvaa maisemia tai malleja niin sitten voi isompi pikselimäärä olla tarpeen.
• Kameran ”käyttöliittymä”: Toisissa (esim. Fuji) on selkeämmin eri oleelliset valinnat suoraan (perinteisten filmikameroiden tyyliin) mekaanisten säätimien takana suoraan nähtävissä (aika, aukko, ISO, valotuksen kompensaatio, kuvaustila (yksi kuva vai sarja), tarkennuksen tila jne). Tästä on mielestäni tietty hyöty erityisesti aloittelevilla kuvaajilla. Ja itse edelleen pidän Fujin käyttöliittymää parhaimpana.
• Kameran tekninen laatu vs. hinta: hyvään runkoon kannattaa satsata. Käytettynä voi saada peilillisiä hyvään hintaan. Täyskennoisissa esim. Nikonin D810 on erittäin laadukas runko, kroppikennoisissa D500 on eläinten kuvaukseen hyvä valinta. Sonyn A7 iii on peilittömissä ihan loistava hinta-laatusuhteessa.
• Merkki vs. tekninen laatu: Tämä saattaa kirvoittaa paljonkin mielipiteitä, mutta mielestäni tällä hetkellä parhaat kamerat tekee Sony ja Nikon. Itsellä oli pitkään Canonin 5dmk3 ja vuosien varrella useampi Canonin runko. En oikein ikinä ollut 100% tyytyväinen niihin (arvosana 7/10). Erityisesti kennojen dynamiikka oli heikolla tasolla. Kun merkin valitsee niin sen jälkeen on sitten jossain määrin sen orja. Eli merkkiä vaihdettaessa joutuu vaihtamaan koko kaluston ja se on kallista.
• Merkki vs. optiikat: toisille merkeille on tarjolla enemmän valikoimaa ja myös muita kuin oman brändin laseja. Toisissa merkeissä saattaa löytyä edullisesti hyvät laajakulmat tai yleislasit, toisissa pitkät putket. Rahalla yleensä saa hyviä kaikissa valtamerkeissä.
• Optiikat vs. täyskennoinen/ kroppikennoinen: jotkut optiikat käyvät sekä täys- että kroppikennoiseen, toiset vain kroppikennoisiin. Itse en hankkisi vain kroppikennoiseen sopivia laseja vaikka ovatkin edullisempia.