En osannut ajatella asiaa tuolta kannalta lainkaan, kun Hautalakin oli silloin vasta kuusikymppinen ja putki sen näköinen, kuin olisi ollut Vietnamin sodassa mukana.Maffer kirjoitti:Ei vitja Spege sulla ois ollu siinä oikea kunnon vitriiniputki :O Tuollaisen arvo on kohta kuusinumeroinen.
Kuten jotkut tietävät, minulla on ollut elämäni aikana valtava määrä kamerarojua, joista jotkut olisi kannattanut jälkiviisaasti ajatellen sijoitusmielessä säilyttää. Vuosina 2004-2005 minulla oli Leica M-sarjan filmikuvaussetti. Ostin silloin uutena M6 TTL rungon ja muun muassa priimakuntoiset käytetyt Summilux-M 35/1,4 Asph. ja Elmarit-M 21/2,8 Asph. sekä uutena Tri-Elmar-M 28-35-50/4 objektiivit, joista viimeinen on melkoinen harvinaisuus.
Tänä päivänä noiden arvo on käytettynä maksamaani hintaan nähden noin kaksinkertainen ja nousee ainakin Kameratoria seuraamalla koko ajan. Jotkut ovat nykyään valmiita maksamaan maltaita myös esimerkiksi Canon EF 50/1,0 L:stä, joka sekin minulla oli aikoinaan vähän aikaa. Sen sijaan esimerkiksi EOS-1Ds Mark III digirungolla, josta maksoin vuonna 2008 yli 7000 euroa, ei ole enää arvoa juuri lainkaan.
EDIT: Jos puhutaan rahasta ja palataan takaisin Hautalaan, niin Hannu on Suomessa ainut luontokuvaaja, joka on oikeasti rikastunut pelkällä kuvaamisella ja kirjojen tekemisellä. Valtaosa nykyajan digiluontokuvaajista joutuu vain maksamaan kalliin kaluston ja sen vaihtorumban myötä siitä, että saa suurella vaivalla saamansa HiRes-HDR luontokuvansa esille jonnekin facebookiin ja palkkiona tulee vain peukutuksia ja ehkä joku typerä sydämenkuva päälle.