lentävä lintu ja asetukset kamerassa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
rolsen

Re: lentävä lintu ja asetukset kamerassa

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Juha Sa kirjoitti: Kun tässä eräässä ketjussa kysyttiin
'Haussa ois ff nikoniin macro jolla pääsee todella lähelle olematta itse kuitenkaan liian lähellä. Merkillä ei niinkään väliä!'
niin annoin vastaukseksi oman esimerkkini 1j5 + 300pf -yhdistelmästä
...'syväterävyys paljon suurempi kuin ff tai kropilla.'

niin rolsen vastasi 'Paitsi ettei se oikeasti ole.'
Noin-arvoja. FF vastaava setti olisi 818mm pitkä tele aukolla 10.9, tai vastaavasti jos FF:ssa on 800mm ja F11, niin tuuman kennosessa vastine olisi 293mm aukolla F4.

Harva tosin käytännön tasolla kuvailee 800mm objektiivilla perhosia aukolla F11, mutta teoreettisesti asia olisi about näin. Aika harva myöskään käyttää noita tuuman kennosia 300/4 kanssa, ehkä kannattaisi käyttää enemmän jos vermeet jo on.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
cabmo

Viesti Kirjoittaja cabmo »

Pan kirjoitti:
Ja sillä on oikeasti vitunkarvan verran väliä mitä kuvassa näkee
Jos lauseen irroittaa asiayhteydestä, niin voihan sitä vääntää mihin suuntaan tahansa.
Kukaan ei kuvaa silmät kiinni |-)

Tämän ketjun väännössä syvyysterävyydestä (DOF) on kolme muuttujaa: kennon koko, kuva-ala kennolla ja kuvausetäisyys. Kun vaikutuksia syvyysterävyyteen miettii, pitää ottaa huomioon kaikkien kolmen muuttujan vaikutus.

Mesoaminen ei auta ketjun aloittajaa yhtään.

*edit* poistin lainauksen esittäjän, koska se näkyy kahdessa viestissä eri kommentoijan tekstinä.
Esim. Hyvä esimerkki on se Sigman 18-35mm F1.8 APS-C kennolle. Vastaa 35mm kennossa F2.8, mutta valoitusaika on 3x nopeampi. Eli toisinsanoen 35mm/ff kennolla joutuu käyttämään isompia herkkyyksiä saamaan samat valoitusajat.

Eli etuja vaan.
jokex

Viesti Kirjoittaja jokex »

esimerkkejä :
https://photos.app.goo.gl/4LHGsDCZ6AoZUKwJ8" onclick="window.open(this.href);return false;

infosta saa asetukset näkyviin. 300 ja 600mm kuvattuja, keskimäärin alkaa blurria tulemaan kun valotusaika on alle 1/1000. Pääskysten kanssa on hyvä treenata, kun ne alkaa onnistua niin voi kokeilla kiitäjiä(tervapääskyjä tms.) ne menee todella kovaa...
xorsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

rolsen kirjoitti:
xorsa kirjoitti:Aukon esivalinta, ISO800-1600, +1-+2EV, jatkuva tarkennus, ei siinä muuta tarvita.
Ja aika on sitten mitä sattuu, ei näin.
Perustele, aika on tarpeeksi lyhyt tuolla ISO800:lla aurinkoisena päivänä, tai sitten olen vuosia kuvannut väärin.
Vanhakin oppii vielä
rolsen

xorsa kirjoitti:
rolsen kirjoitti:
xorsa kirjoitti:Aukon esivalinta, ISO800-1600, +1-+2EV, jatkuva tarkennus, ei siinä muuta tarvita.
Ja aika on sitten mitä sattuu, ei näin.
Perustele, aika on tarpeeksi lyhyt tuolla ISO800:lla aurinkoisena päivänä, tai sitten olen vuosia kuvannut väärin.
Kukaan ei ollut ennen tuota sinun kommenttiasi puhunut päivän aurinkoisuudesta mitään, joten tällaisia olettamuksia ei oikein voi tehdä. Minä ainakin kuvaan myös pilvisinä päivinä. Jos nuo asetukset ovat sinulle ok, niissä olesuhteissa missä sinä kuvaat, niin ok. Yleispätevää neuvoa niistä ei kuitenkaan valitettavasti saa.
--
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

rolsen kirjoitti:
xorsa kirjoitti:
rolsen kirjoitti: Ja aika on sitten mitä sattuu, ei näin.
Kukaan ei ollut ennen tuota sinun kommenttiasi puhunut päivän aurinkoisuudesta mitään, joten tällaisia olettamuksia ei oikein voi tehdä. Minä ainakin kuvaan myös pilvisinä päivinä. Jos nuo asetukset ovat sinulle ok, niissä olesuhteissa missä sinä kuvaat, niin ok. Yleispätevää neuvoa niistä ei kuitenkaan valitettavasti saa.
Onko nuo ISO arvot se oleellisin asia. Minä kun olen ollut enempi kiinnostunut liikkeen pysähdyttämisestä ja siihen suljinaika sen arvot on oleellisempi asia.
rolsen

Oleellisin asia on saada haluamansa aika/aukko -yhdistelmä, ja Auto-ISOn avustuksella se on helppoa. Kamera manuaalille, määritetään aika ja aukko ja annetaan palaa. Kaikki kamerat eivät sitten välttämättä tue tätä Auto-ISOa manuaalilla. Silloin voi laittaa kameraan Av-tilan päälle, siihen haluamansa aukon ja Auto-ISO -asetuksissa annetaan hitain suljinaika mitä kamera saa käyttää. Se on ihan kohtuullinen kiertotie. Jos tarvitaan valotuksen korjausta, niin osa kameroista ryssii sen kompensoimalla Auto-ISOa vastakkaiseen suuntaan (en muista mitkä kamerat näin tekevät).
--
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

rolsen kirjoitti:Kukaan ei ollut ennen tuota sinun kommenttiasi puhunut päivän aurinkoisuudesta mitään, joten tällaisia olettamuksia ei oikein voi tehdä. Minä ainakin kuvaan myös pilvisinä päivinä. Jos nuo asetukset ovat sinulle ok, niissä olesuhteissa missä sinä kuvaat, niin ok. Yleispätevää neuvoa niistä ei kuitenkaan valitettavasti saa.
Ei kai lentävän linnun, tai minkään muunkaan asian, kuvaamiseen ole olemassakaan olosuhteista riippumattomia asetuksia, jotka tuottavat aina ja kaikkialla parhaan tuloksen. Minäkin kyllä lähtisin jostain mainitun kaltaisesta liikkeelle, ja muuttaisin sitten tarpeen mukaan asioita, jos olosuhteet tai mielitekoni sitä vaatisivat.
Hannu
rolsen

hkoskenv kirjoitti: Ei kai lentävän linnun, tai minkään muunkaan asian, kuvaamiseen ole olemassakaan olosuhteista riippumattomia asetuksia, jotka tuottavat aina ja kaikkialla parhaan tuloksen. Minäkin kyllä lähtisin jostain mainitun kaltaisesta liikkeelle, ja muuttaisin sitten tarpeen mukaan asioita, jos olosuhteet tai mielitekoni sitä vaatisivat.
Oleellisin asia on saada haluamansa aika/aukko -yhdistelmä, ja Auto-ISOn avustuksella se on helppoa. Kamera manuaalille, määritetään aika ja aukko ja annetaan palaa.

Minulla ainakin halut riippuvat aika paljon tilanteesta ja olosuhteista, ja kun olosuhteet muuttuvat, niin muutetaan niitä asetuksia. Ei tässä ole kukaan ollut naulaamassa kirkonoveen mitään teesejä.
--
rarehanu

Viesti Kirjoittaja rarehanu »

ookke66 kirjoitti:P.S. ja unohda kaikki suotimet ja telejatkeet....niillä pilaa vaan kuvan ja tarkennuksen. Ensin ostetaan 2000 euron linssi ja pilataan se 40:n suttulasilla. Vastavalosuoja suojaa linssiä.

Suotimista olen samaa mieltä, mutta telejatkeesta olen eri mieltä.
Ei ne tietenkään pimeeseen lasiin sovellu, mutta f/2.8-4.0 valovoimaisin ihan hyvin.
Paljon tullut kuvattua 500mm f4 ja 1.4X & 2X jatkeella eikä se jatke sitä kuvaa pilaa, tarkennuksen saaminen osumaan kohdilleen on luonnollisesti vaikeampaa ja huteja tulee enemmän.
Sopivin aukko on f/8-9 syväterävyyden ja myös osittain piirron takia, suljinaika 1600-2500 isoille linnuille riittää 1600-2000.
Mutta jos haluaa kuva muutakin kuin puluja ja pullasorsia voi jatkeelle olla tarvetta.

Tuossa esimerkki, käsivaralta; 1000mm, f/8, 1/1600, ISO 640 ja 85% rajaus.
https://drive.google.com/file/d/1qwpLlz ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin