Tätä itsekin tarkoitin tuolla luotettavuudella. Monesti 1-2 kuvaa 5:stä, joissa ei tarkennus ole kohdallaan. Joten kyllä itse on pakotettu ottamaan se varakuva tai kaksi vähintään ja niistä katottava se paras. Ja kyllä...jalustalta kuvattunakin huteja tulee. Ehkä itsellä on huono yksilö, tiedä sitten mutta asiahan korjaantuu ehkä vain vaihtamalla.apip kirjoitti:Kommentoidaan nyt toisen puolesta. Kakkosrunkona mulla on 40D jossa tarkennus on yleensä ihan kohtuullisesti kohdillaan. Nyt 7D:ssä tarkennus on pääosin erittäin hyvin kohdillaan, mutta välillä tulee käsittämättömiä huteja, sellaisissa tilanteissa jotka 40D olisi hoitanut helposti kotiin (kyseessä paikallaan olevat kohteet). Vaikka 7D onkin tarkennustarkkuudeltaan luotettavampi kamera kuin 40D niin aina löytyy parannettavaa. Tärkeissä kuvissa en voi siis edelleenkään täysin luottaa kameraan, vaan on parempi ottaa useampi kuva aina uudelleen tarkentaen.jagge kirjoitti:Tuota toista kommenttia en ymmärtänyt, kyllä ainakin minulla käytössä olevista 7D ja 5d II rungoista, seiska pesee mennen tullen tarkennuksessa vitosen.
Vai mitä tarkoitat tarkennuksen luotettavuudella?!?
5D II:sen tarkennuksen tarkkuudesta olen lukenut myös vastakkaista - se kuulemma tarkentaa useimmiten tarkalleen sinne minne käyttäjä tahtoo, vaikkei se erityisen nopea olekaan.
Canon EOS 7D
-
-
Mikäköhän hitto tuohon omaan 7D:hen tuli, kun kuvailin Av:lla niin en millään saanu aukkoa muutettua enkä Tv:llä suljinaikaa. Ihan yhtäkkiä vaan jumahti. kuvausmoodia ym sai vaihettua helposti. ISOa pysty muuttaa jos Q:lla menen ISOn päälle ja sieltä SETIllä valitsen halutun.
Otin patterin pois 30s ajaksi pois ni alko skulaamaan. Enteileekö jotain isompaa vai ihan perusjumi
Otin patterin pois 30s ajaksi pois ni alko skulaamaan. Enteileekö jotain isompaa vai ihan perusjumi
-
Itse olen hyväksynyt totuuden, että tällaisia nämä laitteet vain ovat. Käyttäjä voi avustaa rungon automatiikkaa esim. tuntemalla hieman automaattitarkennuksen toimintaperiaatteita, valitsemalla sopivan kohdan johon tarkentaa, antamalla AF-sensoreille lisää valoa ostamalla valovoimaiset objektiivit ja poistamalla yhtälöstä zoomien tuomat tarkennusongelmat ostamalla vain kiinteäpolttovälisiä objektiiveja (tietenkin vain saman merkkisiä kuin runkokin)... ja sitten tarkentaa tilanteen salliessa käyttäen kontrastipohjaista tarkennusta vaihepohjaisen sijaan jos se sattuisi auttamaan.emis kirjoitti:Ehkä itsellä on huono yksilö, tiedä sitten mutta asiahan korjaantuu ehkä vain vaihtamalla.
Kun kuvaustekniikka on hallussa niin sen jälkeen se ottaa vain rahaa saadaakseen parempaa tarkennusta. Itse olen "tyytynyt" ottamaan useita kuvia sellaisissa tilanteissa joissa ei ole varaa tarkennusvirheille.
Tietenkin jos ongelmat ovat usein toistuvia niin laite kannattaa laittaa huoltoon.
-
Salama-P Canon 7D ?
Sallitaanko tyhmä kysymys 7D salamakuvauksesta. RTFM saattaisi auttaa, mutta kuitenkin. Tulee salamoitua niin kovin harvoin muutoin kuin AV tai M-valinnalla. Saa itkeä ja nauraa, pyöritellä päätä ja vaikka naljailla palstalla vapaasti en pahastu. Pikemminkin ilahdun. Siis arvoisat palstalaiset, täältä pesee:
Salamakuvaus 7D valitsimen asennolla P: onko normaalia että en pysty "etusormirullalla" vaikuttamaan ollenkaan aika/aukkoyhdistelmään salamakuvauksessa, en missään olosuhteissa. Tuntuu jotenkin siltä, kuin vihreällä neliöllä kuvaisi. Kamera valitsee jotakin ja siihen on tyytyminen. Onko salamakuvauksen P sama kuin vihreä neliö, ellei tarkennuspisteitä yms hienosäätöä ole tehty (kamera siis lähes tehdasasetuksissa)
Toki tiedän, että P-asennolla voi vaikkapa mainitsemani tarkennuspistevalinta olla erilainen kuin vihreällä neliöllä. Neliö on "kamera päättää"-asento, sen tiedän. P-llä voi ennakkoon vaikuttaa ISO-arvoon, tarkennuspisteisiin ym ym. Mutta: vielä kerran, onko salaman käytöön vaikuttaminen P-asennolla mahdotonta?
Lienee tarkoituksellista, vai olenko rikkonut jotakin?
Joko kameran oman tai ulkoisen salaman ( joita hyllyssä pölyyntyy kaksi eri merkkistä) kytkentä sama asia.
Tarkennus: AV-moodissa (aukon esivalinta) kamera toimii vapaasti, esim vaikkapa pitkillä suljinajoilla (täyte-)salama välähtää.
Vielä kerran anteeksi, kysymykseni kuuluisi "aloittelija kysyy" osastoon pois täältä pilaamasta oikeata keskustelua 7D:stä!
Salamakuvaus 7D valitsimen asennolla P: onko normaalia että en pysty "etusormirullalla" vaikuttamaan ollenkaan aika/aukkoyhdistelmään salamakuvauksessa, en missään olosuhteissa. Tuntuu jotenkin siltä, kuin vihreällä neliöllä kuvaisi. Kamera valitsee jotakin ja siihen on tyytyminen. Onko salamakuvauksen P sama kuin vihreä neliö, ellei tarkennuspisteitä yms hienosäätöä ole tehty (kamera siis lähes tehdasasetuksissa)
Toki tiedän, että P-asennolla voi vaikkapa mainitsemani tarkennuspistevalinta olla erilainen kuin vihreällä neliöllä. Neliö on "kamera päättää"-asento, sen tiedän. P-llä voi ennakkoon vaikuttaa ISO-arvoon, tarkennuspisteisiin ym ym. Mutta: vielä kerran, onko salaman käytöön vaikuttaminen P-asennolla mahdotonta?
Joko kameran oman tai ulkoisen salaman ( joita hyllyssä pölyyntyy kaksi eri merkkistä) kytkentä sama asia.
Tarkennus: AV-moodissa (aukon esivalinta) kamera toimii vapaasti, esim vaikkapa pitkillä suljinajoilla (täyte-)salama välähtää.
Vielä kerran anteeksi, kysymykseni kuuluisi "aloittelija kysyy" osastoon pois täältä pilaamasta oikeata keskustelua 7D:stä!
-
Voi olla että tuleekin.emis kirjoitti:...ei tullut parannusta esim. tarkennuksen täsmällisyyteen, niin että voisi luottaa siihen kunnolla.
Noissa päivityksissä on hiottu muitakin ominaisuuksia kuin ilmoitettuja.
Ilmeisesti ei ole mitään vikaa (ollutkaan) ellei niistä puhuta?
Itselläkin on muutaman kerran käynyt ihan "perusjutuissa (staattinen kohde)" niin etten millään ole saanut automaattitarkennuksella osumaan kohdalleen.
Ilmeisesti olen sitten niin heikkolahjainen että kameralla on parempi näkemyskin...
Ehkä otin,ehkä en.
-
Re: Salama-P Canon 7D ?
Kokeilin ihan mielenkiinnosta tuota "salamaa P:llä", ja eipä siinä muita sÄätöjä tuntunut olevan käytettävissä kuin valotuksen korjaus.jepi kirjoitti:
..mut älä pyydä vertaamaan siihen neliöön. Siihen en sentään suostu.
edit: pikku näppäilyvirhe
Viimeksi muokannut keskone, Kesä 30, 2012 19 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehkä otin,ehkä en.
-
P tavallaan on vihreä neliö. Kameran P-automatiikan valitsemia arvoja ei ole tarkoitus muutella, sitä varten kamerassa on Av, Tv ja M.jepi kirjoitti:Salamakuvaus 7D valitsimen asennolla P: onko normaalia että en pysty "etusormirullalla" vaikuttamaan ollenkaan aika/aukkoyhdistelmään salamakuvauksessa, en missään olosuhteissa. Tuntuu jotenkin siltä, kuin vihreällä neliöllä kuvaisi. Kamera valitsee jotakin ja siihen on tyytyminen.
-
Asioita seuraavat varmasti tietävätkin jo mutta pistetään tännekin vähän myöhässä. Uusin EOS utility tukee tuota 2.0 firmistä. Tuo utility julkaistiin siis viime torstaina.
Esim täältä:
http://support-au.canon.com.au/contents ... 11201.html
Esim täältä:
http://support-au.canon.com.au/contents ... 11201.html
-
Jaa, ainakin ennen Canonilla P oli nimenomaan se jota pystyi muuttelemaan kätevästi ja vihreällä neliöllä ei... ihan eri asia sitten oliko siinä mitään syvällistä järkeä, mutta välillä tuli käytettyä.elmar kirjoitti:P tavallaan on vihreä neliö. Kameran P-automatiikan valitsemia arvoja ei ole tarkoitus muutella, sitä varten kamerassa on Av, Tv ja M.jepi kirjoitti:Salamakuvaus 7D valitsimen asennolla P: onko normaalia että en pysty "etusormirullalla" vaikuttamaan ollenkaan aika/aukkoyhdistelmään salamakuvauksessa, en missään olosuhteissa. Tuntuu jotenkin siltä, kuin vihreällä neliöllä kuvaisi. Kamera valitsee jotakin ja siihen on tyytyminen.
--------
Aves!
Aves!
-
Itse käytän nykyään käytännössä aina Av:ta, mutta aikanaan P:tä enemmänkin käyttäneenä voin vahvistaa että sanomasi pitää paikkansa. Eli aika paljon yksinkertaistettu tuo että vihreä neliö olisi sama (tai melkein sama) kuin P.Sakke_K kirjoitti:Jaa, ainakin ennen Canonilla P oli nimenomaan se jota pystyi muuttelemaan kätevästi ja vihreällä neliöllä ei... ihan eri asia sitten oliko siinä mitään syvällistä järkeä, mutta välillä tuli käytettyä.elmar kirjoitti:P tavallaan on vihreä neliö. Kameran P-automatiikan valitsemia arvoja ei ole tarkoitus muutella, sitä varten kamerassa on Av, Tv ja M.jepi kirjoitti:Salamakuvaus 7D valitsimen asennolla P: onko normaalia että en pysty "etusormirullalla" vaikuttamaan ollenkaan aika/aukkoyhdistelmään salamakuvauksessa, en missään olosuhteissa. Tuntuu jotenkin siltä, kuin vihreällä neliöllä kuvaisi. Kamera valitsee jotakin ja siihen on tyytyminen.
Esimerkiksi, toisin kuin vihreässä neliössä, P:ssä voi säätää:
-ISO arvoa
-valkotasapainoa
-valotuksen mittaustapaa
-salamaa
-tarkennuksen mittaustapaa
Valotusta itseään ei voi säätää, mutta myöskin suljinajan ja aukon suhdetta voi säätää ja se onkin täällä mainittu että "sormirullalla" onnistuu.
Alkuperäiseen kysymykseen en tosin osaa vastata eli en tiedä onko se normaalia että salamakuvauksessa tuo sormirulla ei toimi. Yksi mikä tulee mieleen että toki se voi estää joitakin suljinaikoja siksi että ne ovat liian nopeita (alle 1/250s)
ESIT: no ohjekirjan mukaan P moodissa ei salamakuvauksessa voi säätää aukkoa eikä suljinaikaa ja en löytänyt mistään kohtaa "paitsi jos ..." :)
On kyllä työlästä hommaa tehdä 7D:n RAW kuvasta sellainen joka kuvautilanteessa tallentui muistiini. 1D Mark IV RAW kuva on jo lähes valmis, mutta tällä rungolla ollaan vasta alku taipaleella.
Olen tuossa puolituntia puuhastellut tämän tuulihaukka kuvan kanssa, mutta vieläkään en ole tyytyväinen.
http://www.ppie.net/gallery/gallery.php?c=130&id=3227
Olen nähnyt upeita kuvia ISO 3200 otetuilla, jotka säädetty niin hyvin, jotta ovat kuin ISO 100 otetulla. Itse käytän konvertointiin C1 ja jälkikäsittelyyn CS5, mutta silti on vaikeuksia.
Mutta on kyllä kuvanladussa huima ero jos verrataam RAW kuvaa 1D mark IV tuottamaan.
Toivotaan että tulevaan firmis päivitykseen on piiloitettu kaiken jo julkistetun osalta myös jotain kuvan laatua parantavaa...
ppie
Olen tuossa puolituntia puuhastellut tämän tuulihaukka kuvan kanssa, mutta vieläkään en ole tyytyväinen.
Olen nähnyt upeita kuvia ISO 3200 otetuilla, jotka säädetty niin hyvin, jotta ovat kuin ISO 100 otetulla. Itse käytän konvertointiin C1 ja jälkikäsittelyyn CS5, mutta silti on vaikeuksia.
Mutta on kyllä kuvanladussa huima ero jos verrataam RAW kuvaa 1D mark IV tuottamaan.
Toivotaan että tulevaan firmis päivitykseen on piiloitettu kaiken jo julkistetun osalta myös jotain kuvan laatua parantavaa...
ppie
-
ppie kirjoitti:On kyllä työlästä hommaa tehdä 7D:n RAW kuvasta sellainen joka kuvautilanteessa tallentui muistiini. 1D Mark IV RAW kuva on jo lähes valmis, mutta tällä rungolla ollaan vasta alku taipaleella.
ppie
Eiköhän nuo kamerat paini kuitenkin eri sarjoissa, ei niitä kannata verrata keskenään. Johan sen sanoo hintaerokin että eri luokan kamppeista on kysymys.
-
2.0 firmis ladattavissa > http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/ ... ndSoftware
-
- Viesti:
Onko jo kokemuksia ko firmiksestä käytännössä?
Latasin juuri koneelle mutta kun olen mökillä 300km kotoa ja muistikortinlukija on tottakai kotona! Kokeilin siirtää fileä siten että kortti on kamerassa ja kamera usb-piuhalla kannettavassa. Jostain syystä ei anna kopioidan kortille tällä systeemillä..? Mistähän johtuu? Täytyykö odottaa loman loppuun jotta saan kortinlukijalla siirrettyä päivityksen kortille?
Latasin juuri koneelle mutta kun olen mökillä 300km kotoa ja muistikortinlukija on tottakai kotona! Kokeilin siirtää fileä siten että kortti on kamerassa ja kamera usb-piuhalla kannettavassa. Jostain syystä ei anna kopioidan kortille tällä systeemillä..? Mistähän johtuu? Täytyykö odottaa loman loppuun jotta saan kortinlukijalla siirrettyä päivityksen kortille?
-
Saa sen piuhallakin päivitettyä EOS utilityn kautta. Kysy guuglesta.tikicuvaus kirjoitti:Onko jo kokemuksia ko firmiksestä käytännössä?
-
Siinä latauksen yhteydessä tulee myös pdf-ohjeet, josta selviää tuo piuhalla päivitys EOS Utilityn kautta. Näin itse tein ja toimii._Lars_ kirjoitti:Saa sen piuhallakin päivitettyä EOS utilityn kautta. Kysy guuglesta.tikicuvaus kirjoitti:Onko jo kokemuksia ko firmiksestä käytännössä?
-
No kokeilin. Vanhalla hitaalla (san disk extreme III 30mb/s) kortilla ottaa 24 rawia puskuriin, näistä 14 on katseltavissa heti kun ehtii painaa playtä, ja loput ilmestyy ehkä 2 sekunnissa. Olisin hyvin pärjännyt ilmankin mutta kiva että tuovat lisää ominaisuuksia.kolmonen kirjoitti:No onko niitä kokemuksia vai ei? :) Paraniko esikatselunopeus? Ottaako enemmän RAW kuvia bufferiin? jne jne Nyt tarvitaan tietoa.
Itse olen kameran juuri huoltoon viemässä niin en ala tässä välissä päivittelemään.
-
-
- Viesti: