varmasti. USB 3.0?OskuK kirjoitti:Ei tarvita, ensi vuonna vimeistään tulee varmana jotain ihan hienoa:
http://www.tietokone.fi/uutiset/apple_l ... ro_konetta
PC vs MAC kuvankäsittelyyn
-
- Viesti:
Paremmuus on mitä luultavimmin käyttäjästä kiinni. Asennelukot vaikeuttavat keskustelua ja ne olisi saatava auki. Vasta sen jälkeen voisi vertailla miten jokin tietty toiminto toteutetaan. Tätä kautta voisi muodostua kokonaisnäkemys siitä mikä kone ja järjestelmä sopii omaan käyttöön. Toisaalta meitä on paljon, joilla suurin kokemus on vain toisesta järjestelmästä ja tämä vaikeuttaa vertailua. Ehkä juuri tästä syystä olisikin eduksi jos kertoisi miten jokin juttu toteutetaan, jolloin sen toisen järjestelmän käyttäjät saisivat näin arvokasta tietoa. Riittävän pitkälle edistyessään tällainen keskustelu voisi nostaa esiin sellaisia eroja, jotka vaikuttavat lopulta koneen hankintaan.hlehtine kirjoitti:Tästä macvspc -osastostahan väännetään täällä peistä tasaisin väliajoin eikä siihen sen enempää ole koskaan mitään "ratkaisua" syntynyt. Mutta onhan se sitten viihdettä. ;)
Itse viittasin jossain noista aikaisemmista keskusteluista artikkeliin jossa vertailtiin osäksää ja winseiskaa nimenomaan jonkin Mac -julkaisun toimesta (olisko ollut MacWorld tai joku vastaava) ja tulivat siihen tulokseen että käyttää sitten kumpaa systeemiä vaan niin tarvetta ei ole vaihtaa ellei sitten tarvitse jotain juttuja välttämättä sieltä "toisesta leiristä".
Aika tasapuolisesti löysivät kummastakin käyttiksestä asioita joita toinen tekee paremmin kuin toinen, monessa asiassa olivat sitten tasavertaisia. Mutta kumpikaan ei ollut sinänsä toista parempi.
- Hans
-
Mulla on sikäli näkemystä, että olen kaikken kolmen eniten käytetyn kanssa tehnyt töitä ja samanlaisia ne on kaikki. Niin kauan kun se systeemi pelaa, niin ne on kelvollisia ja kun se menee rikki, niin tukka lähtee päästä.
Rikkimenemisellä en nyt viittaa rautaan, kun se on kutakuinkin samaa kaikissa nykyään ja menee yhtä helposti rikki. Täällä maalla vaan ei mäkkiin saa varaosaa joten siinä on hieman enemmän peliä. Vaan kun se softa särkyy, niin kaikkien kanssa on ihan yhtä työlästä saada sitä palautettua jotenkin ehjään versioon.
Kaikilla saa tehtyä sen, mitä tarviikin. Linuxilla mainstreamsoftat loistavat poissaolollaan, että noiden opensourcesoftien kanssa on enämpi opettelua, kun on kaupallisiin jättiläisiin tottunut.
Tietokonetyöskentelyyn vaan toteaisin, että vähempi on parempi.
Rikkimenemisellä en nyt viittaa rautaan, kun se on kutakuinkin samaa kaikissa nykyään ja menee yhtä helposti rikki. Täällä maalla vaan ei mäkkiin saa varaosaa joten siinä on hieman enemmän peliä. Vaan kun se softa särkyy, niin kaikkien kanssa on ihan yhtä työlästä saada sitä palautettua jotenkin ehjään versioon.
Kaikilla saa tehtyä sen, mitä tarviikin. Linuxilla mainstreamsoftat loistavat poissaolollaan, että noiden opensourcesoftien kanssa on enämpi opettelua, kun on kaupallisiin jättiläisiin tottunut.
Tietokonetyöskentelyyn vaan toteaisin, että vähempi on parempi.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
- Viesti:
Hyvä kun tuli tää ylläpitoaspektikin tähän. Mäkkiin siirtyessäni olen huomannut että tältä osin tässä laitteessa voi tietokonetyöskentelyn suunnata enämpi koneen käyttämiseen niihin asioihin mitä haluaa sillä tehä. Linuksiin verrattuna kyse on kait enämpi nyansseista mutta wintoosaan nähten itse koen eron olevan aikas valtavan.
-
Mä en ole huomannut tuollaista. Itsellä on tällä hetkellä käytössä lumileopardi ja win7, eikä kummassakaan ole mitään sen suurempaa ylläpitämistä.kebax kirjoitti:Hyvä kun tuli tää ylläpitoaspektikin tähän. Mäkkiin siirtyessäni olen huomannut että tältä osin tässä laitteessa voi tietokonetyöskentelyn suunnata enämpi koneen käyttämiseen niihin asioihin mitä haluaa sillä tehä. Linuksiin verrattuna kyse on kait enämpi nyansseista mutta wintoosaan nähten itse koen eron olevan aikas valtavan.
Enemmän ongelmaa on päivittyvissä kolmannen osapuolen softissa, mitkä rikkoo systeemin. Just päivittyi firefox tähän osx:ään ja nyt en vaan saa millään konstilla sitä aukeamaan tuossa kakkosnäytössä. Edellinen versio toimi taas ihan moitteetta. Toinen semmoinen ongelmallinen juttu oli, kun olisin tarvinnut tähän mäkkiin ups:n ohjaussoftan ja siitä ei ollut mac-versioa olemassa.
-
Eipä niissä olekkaan... porukka muistelee jotain vanhoja Win98 aikoja tai XP:n alkuaikoja. Win7 toimii nätisti ja päivityksiä tulee öbaut sama määrä, kuin OS X puolellakin.TheHatter kirjoitti: Mä en ole huomannut tuollaista. Itsellä on tällä hetkellä käytössä lumileopardi ja win7, eikä kummassakaan ole mitään sen suurempaa ylläpitämistä.
-
- Viesti:
Jaa. Mää koen ohjelmien asennuksen wintoosaan raskaaksi. Samoin on laita päivitysten kanssa. Tosin päivityspuolelta on sanottava se että jos mulla olisi joku pieni toimisto ylläpidettävänä niin silloin valinta olisi linux. Mutta se johtuu varmaan siitä ettei sellaisesta ole edes teorettista tietämystä wintousassa ja mäkissä.
Edit: Kun kerran sivistyksessäni oli aukkoja näiltä(kin) osin niin päätin ottaa selvää ja huomasin että näyttääpi siltä että tuskin ameebaa kummempia taitoja tarvitaan ylläpidossa millään näistä alustoista. Kilkkkeet löytyvät suoraan kunkin käyttiksen komponenteista. Ja kun toimistossa tietty tarvitaan kunnon office ohjelmisto, putoaisi linux sitten pois. Kun omat mieltymykset ratkaisee niin mun kuvatoimistossa kasvaisi omenoita. =)
Edit: Kun kerran sivistyksessäni oli aukkoja näiltä(kin) osin niin päätin ottaa selvää ja huomasin että näyttääpi siltä että tuskin ameebaa kummempia taitoja tarvitaan ylläpidossa millään näistä alustoista. Kilkkkeet löytyvät suoraan kunkin käyttiksen komponenteista. Ja kun toimistossa tietty tarvitaan kunnon office ohjelmisto, putoaisi linux sitten pois. Kun omat mieltymykset ratkaisee niin mun kuvatoimistossa kasvaisi omenoita. =)
-
Hei!
Muistakaa ostaa uusi macbook maksimimuistilla!
http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/h ... c-14062012
Mikko
Mikko
-
- Viesti:
Seuraakos tästä ongelmia jos siihen keskusmuistiin tulee jotain vikaa?mattimi kirjoitti:Hei!
Mikko
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Ei seuraa, kone lähetetään korjaamolle, josta se tulee ehjättynä laskun sattelemana. Ongelma saattaa seurata, jos tarvii konetta päivittäin ja asuu paikkakunnalla, jossa ei ole iHuoltoa.Hannu KH kirjoitti:Seuraakos tästä ongelmia jos siihen keskusmuistiin tulee jotain vikaa?mattimi kirjoitti:Hei!
Mikko
-
Samaa mieltä. Edellinen kannettava oli Macbook pro ja siinä oli asennettuna 10.4, myöhemmin 10.5 ja rinnalla molemmissa tapauksissa xp. Molemmat ilmoittivat automaattisesti uusista päivityksistä ja ihan samalla tavalla kone piti buutata päivitysten jälkeen molemmissa käyttiksissä. 10.4 puolella piti vielä lisäksi korjata oikeudet aina lopuksi, jos halusi koneen heräävän unitilasta. 10.5 oli vakauden puolesta jo ihan vertailukelpoinen xp:n kanssa, 10.4:ssa tuli mieleen win98.Whig kirjoitti:
Eipä niissä olekkaan... porukka muistelee jotain vanhoja Win98 aikoja tai XP:n alkuaikoja. Win7 toimii nätisti ja päivityksiä tulee öbaut sama määrä, kuin OS X puolellakin.
Finder oli tuohon aikaan OS X:n suurin etu windows koneisiin nähden. Seiskan myötä tuokin ero lienee tasoittunut, 10.5 uudemmista ei tosin ole kokemusta. Kuvankäsittelyä ei tullut OS x:n puolella tehtyä ollenkaan, kun iphoto ei omaa kameraa tukenut ja Lightroomin lisenssi ei kahta eri käyttistä ainakaan minun tietojeni mukaan sallinut. Eipä olisi siinäkään tainnut tosin suuria eroja olla.
-
Erikoista, että neljä sivua keskustelua takana eikä kukaan ole maininnut näytöistä mitään.
Olen nimittäin itse harkitsemassa vanhan, hitaaksi käyvän läppärin päivittämistä joko win8 koneeseen, tai iMaciin kunhan siitä ilmestyy uusi Sandy Bridge prosessorilla varustettu versio kauppoihin.
27" iMac olisi resoluution vuoksi hunajainen kuvankäsittelyyn, vaan miten on näytön laita? Muistelisin jostain lukeneeni, että iMacin näyttöjen väritoisto ja tarkkuus ei ole sieltä parhaasta päästä. Luulisi kenelle tahansa kuvia käsittelevälle olevan oleellisen tärkeää, että näytöllä näkyviin väreihin voi luottaa.
Käytän tällä hetkellä läppäriin kytkettyä 24" HP:n näyttöä, colorimeterillä kalibroituna, joka testien perusteella toistaa sRGB väriavaruuden oikein.
Eli kysymys kuuluu; voiko iMacin näyttöön ylipäänsä luottaa kuvankäsittelyssä? Vai olisiko fiksumpi vaihtoehto ostaa iMac pienemmällä näytöllä ja laittaa siihen kiinni tuo HP:n näyttö?
Olen nimittäin itse harkitsemassa vanhan, hitaaksi käyvän läppärin päivittämistä joko win8 koneeseen, tai iMaciin kunhan siitä ilmestyy uusi Sandy Bridge prosessorilla varustettu versio kauppoihin.
27" iMac olisi resoluution vuoksi hunajainen kuvankäsittelyyn, vaan miten on näytön laita? Muistelisin jostain lukeneeni, että iMacin näyttöjen väritoisto ja tarkkuus ei ole sieltä parhaasta päästä. Luulisi kenelle tahansa kuvia käsittelevälle olevan oleellisen tärkeää, että näytöllä näkyviin väreihin voi luottaa.
Käytän tällä hetkellä läppäriin kytkettyä 24" HP:n näyttöä, colorimeterillä kalibroituna, joka testien perusteella toistaa sRGB väriavaruuden oikein.
Eli kysymys kuuluu; voiko iMacin näyttöön ylipäänsä luottaa kuvankäsittelyssä? Vai olisiko fiksumpi vaihtoehto ostaa iMac pienemmällä näytöllä ja laittaa siihen kiinni tuo HP:n näyttö?
-
- Viesti:
Parilla tutulla on iMacit, ja jatkuvasti tuskailevat liian kirkkaan näytön kanssa. Jokin himmennysohjelma on olemassa, mutta se ei ainakaan niillä auta riittävästi asiaa.irreality kirjoitti:Erikoista, että neljä sivua keskustelua takana eikä kukaan ole maininnut näytöistä mitään.
2 näyttöä on mun mielestä kuvankäsittelykoneessa oltava, joten ehkä siihen iMacin kylkeen jokin parempi näyttö olis tervetullut.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Täällä yksi 27" iMacin käyttäjä eikä näytön liiallinen kirkkaus ole ollut ongelma. Näytön saa varsin pimeäksi asetuksista ja ainakin spyder 3 elite:llä kalibroituna riittää vielä säätöä niin kirkkaampaan, kuin pimeämpäänkin suuntaan.Hannu KH kirjoitti: Parilla tutulla on iMacit, ja jatkuvasti tuskailevat liian kirkkaan näytön kanssa. Jokin himmennysohjelma on olemassa, mutta se ei ainakaan niillä auta riittävästi asiaa.
2 näyttöä on mun mielestä kuvankäsittelykoneessa oltava, joten ehkä siihen iMacin kylkeen jokin parempi näyttö olis tervetullut.
-
- Viesti:
Minulle tietokone on kuin vasara, käytän sitä mutta en halua rakentaa sitä. Siirryin PC-puolelta 27" iMaciin n. 1 v 4 kk sitten, harrastajakuvaaja ja harrastajakäsittelijä, kuvamäärät pieniä.
Päivääkään en ole katunut siirtymistäni, sen jälkeen tietokoneen kanssa ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin käyttää sitä. Juuri kuvankäsittelyn kannalta en koe eroja, paitsi jos ihastuu Apertureen kuten minä, jolloin alla on oltava Macci. Mutta minä siis valitsin koneen ennen ohjelmaa.
Minulle näyttö ei ole tuonut harmaita hiuksia, toki heijastuksia tulee mikä on huomioitava sijoittelussa.
Kuvankäsittely ei siis minustakaan sovellusalueena ohjaa tätä valintaa.
Ikkunoiden etc. kanssa pelaaminen on maku- ja tottumuskysymys. Minustakin mahdollisuus säätää ikkunaa vain oikeasta alanurkasta on rajoite, mutta pieni sellainen. Mutta jos haluaa vain keskittyä tietokoneen käyttämiseen, oman kokemuksen perusteella suosittelen iMaccia. Tilaus, ota boksista ja laita muutama piuha kiinni ja ala käyttää :) Tuolla tehty ja tilattu Applen kuvakirja osoitti ainakin minulle, että väreihinkin voi riittävästi luottaa. Paluu PC:n puolelle on yhtä epätodennäköistä kuin paluu Nokian puhelimeen :)
Päivääkään en ole katunut siirtymistäni, sen jälkeen tietokoneen kanssa ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin käyttää sitä. Juuri kuvankäsittelyn kannalta en koe eroja, paitsi jos ihastuu Apertureen kuten minä, jolloin alla on oltava Macci. Mutta minä siis valitsin koneen ennen ohjelmaa.
Minulle näyttö ei ole tuonut harmaita hiuksia, toki heijastuksia tulee mikä on huomioitava sijoittelussa.
Kuvankäsittely ei siis minustakaan sovellusalueena ohjaa tätä valintaa.
Ikkunoiden etc. kanssa pelaaminen on maku- ja tottumuskysymys. Minustakin mahdollisuus säätää ikkunaa vain oikeasta alanurkasta on rajoite, mutta pieni sellainen. Mutta jos haluaa vain keskittyä tietokoneen käyttämiseen, oman kokemuksen perusteella suosittelen iMaccia. Tilaus, ota boksista ja laita muutama piuha kiinni ja ala käyttää :) Tuolla tehty ja tilattu Applen kuvakirja osoitti ainakin minulle, että väreihinkin voi riittävästi luottaa. Paluu PC:n puolelle on yhtä epätodennäköistä kuin paluu Nokian puhelimeen :)
-ziffis-
http://ziffis.1g.fi
http://ziffis.1g.fi
-
Kun on omistanut Mac pron, iMac:n ja nyt menossa Mac mini, jossa kiinni suht' laadukas Eizo, niin verrokkipohjaa löytyy ja en kyllä iMac:n näyttöä mitenkään huonoksi sanoisi, päinvastoin.
Ainoa nipottamisen aihe tulee kiiltävästä näytöstä, joka kuvankäsittelyä ajatellen vaatii tarkahkon sijoitteluun, jottei heijastukset häiritse duunia.
Mutta kyllä sillä voi hyvinkin kuviaan käsitellä.
Ainoa nipottamisen aihe tulee kiiltävästä näytöstä, joka kuvankäsittelyä ajatellen vaatii tarkahkon sijoitteluun, jottei heijastukset häiritse duunia.
Mutta kyllä sillä voi hyvinkin kuviaan käsitellä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
Tuo rajoite poistui Leijonan myötä.Ziffis kirjoitti:-- Minustakin mahdollisuus säätää ikkunaa vain oikeasta alanurkasta on rajoite, mutta pieni sellainen. --
Lopulta koneen valintaan vaikuttaa se mitä muuta tekee. Olen omistanut Macin siitä ensimmäisestä G3 iMacistä alkaen, joten en osaa kaivata muita koneita. Nykyinen MacBook Pro toimii vielä pitkään, kun jossakin vaiheessa kiintolevyn vaihtaa SSD-levyksi. Olen kirjoittanut, surffannut, käsitellyt kuvia, katsonut TV:ta ja tehnyt musiikkia Macilla. Näistä selviäsi kai muillakin koneilla. Tottumus on kuitenkin toinen luonto.
-
Tänään tuli tapeltua oma aikansa Ubuntun kanssa kun olisi pitänyt saada siihen uusi ja hieno 4G -mokkula. Lopulta, asiakas"palvelun" kanssa asiaa puituani, päädyin tulokseen ettei siinä vanhassa 3G:ssä ole mitään vikaa. Ei tässä muuta, mutta linuxia en omalle koneelle ihan heti ole asentamassa...
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
-
- Viesti:
Suosittelen sitten OptiBaytä, niin sulle jää sinne iso varastolevy sisään ja DVD menee USB:n perään + saat SSD:n edut käyttöjärjestelmälle.Mikael K. kirjoitti:Tuo rajoite poistui Leijonan myötä.Ziffis kirjoitti:-- Minustakin mahdollisuus säätää ikkunaa vain oikeasta alanurkasta on rajoite, mutta pieni sellainen. --
Lopulta koneen valintaan vaikuttaa se mitä muuta tekee. Olen omistanut Macin siitä ensimmäisestä G3 iMacistä alkaen, joten en osaa kaivata muita koneita. Nykyinen MacBook Pro toimii vielä pitkään, kun jossakin vaiheessa kiintolevyn vaihtaa SSD-levyksi. Olen kirjoittanut, surffannut, käsitellyt kuvia, katsonut TV:ta ja tehnyt musiikkia Macilla. Näistä selviäsi kai muillakin koneilla. Tottumus on kuitenkin toinen luonto.
Samalla suosittelen tilaamaan sen sieltä jenkkilästä virallisen, sillä nää korvikevehkeet on aika rimpuloita. Been there done that =)