PC vs MAC kuvankäsittelyyn
-
- Viesti:
No eihän se mäkkikään ole ongelmaton kuvankäsittelyssä. Kun Lightroomista tuli versio 4 niin ulkoinen editori lakkasi toimimasta. Tämä korjattiin pikaisesti ja 4.1 RC pelitti jälleen näiltä osin. Wintoosassa ei tuota bugia ollut lainkaan.
Myntillähän taas ilmeni 1x1 kokoisen kuvan importtaamis-/selaamisongelma. Liekö version 4.1 syytä vai onko aina ollut noin? No jokatapauksessa tätä ongelmaa ei taas mäkissä ole.
Nuohan ovat toki enämpi Adoben piikkiin laitettavia kämmejä mutta siinä missä mäkissä jokin ei toimi niin wintoosa jo kaatuu. Mä en osaa tuon asian kanssa olla sinut ja se on mua aina wintoosassa häirinnyt ettei se osaa toimia oikein vikatilanteissa.
Myntillähän taas ilmeni 1x1 kokoisen kuvan importtaamis-/selaamisongelma. Liekö version 4.1 syytä vai onko aina ollut noin? No jokatapauksessa tätä ongelmaa ei taas mäkissä ole.
Nuohan ovat toki enämpi Adoben piikkiin laitettavia kämmejä mutta siinä missä mäkissä jokin ei toimi niin wintoosa jo kaatuu. Mä en osaa tuon asian kanssa olla sinut ja se on mua aina wintoosassa häirinnyt ettei se osaa toimia oikein vikatilanteissa.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Kyse on pohjimmiltaan käyttölogiikasta ja tottumuksesta. Niissä on järjestelmien välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tällä en tarkoita arvovalintaa vaan kysymystä tottumisesta. Minä en osaa käyttää Windowsia, kun sen käyttölogiikka on minulle vieras. Se toimii kuin insinöörin mieli. Mac taas toimii intuition mukaisesti. Ota kiinni ja raahaa toiseen paikkaan. Tästä syystä luovan alan ihmiset mielellään käyttävät Macciä.
-
- Viesti:
Kyse voi olla myös ergonomiasta. Mulla on tässä työmaan wintousassa Bamboon Touchpad joka ostaessa tuntui varsin huimalta parannukselta normihiireen nähten.
Vaan kun aloin käyttämään mäkkini Trackpädiä niin onhan tuo ero kuin yöllä ja päivällä. Trackpädin mekaaninen rakenne kuin myös saumaton nivoutuminen käyttikseen tuottavat vielä lisää ergonomiaa.
No kuvankäsittelyyn ei tämä ohjauslaite hirvittävästi lisäarvoa tuo vaan silloin tarttisi varmaankin semmoinen piirtopöytä joka toiminee ihan samanlailla niin wintousassa kuin mäkissäkin. Itse en ole kokenut moista kuitenkaan tarpeelliseksi.
Vaan kun aloin käyttämään mäkkini Trackpädiä niin onhan tuo ero kuin yöllä ja päivällä. Trackpädin mekaaninen rakenne kuin myös saumaton nivoutuminen käyttikseen tuottavat vielä lisää ergonomiaa.
No kuvankäsittelyyn ei tämä ohjauslaite hirvittävästi lisäarvoa tuo vaan silloin tarttisi varmaankin semmoinen piirtopöytä joka toiminee ihan samanlailla niin wintousassa kuin mäkissäkin. Itse en ole kokenut moista kuitenkaan tarpeelliseksi.
-
Jos photoshoppia käyttää, niin voin kyllä suositella piirtopöytää. Esim maskien piirtäminen on todella paljon helpompaa ja nopeampaa kynällä kuin hiirellä.kebax kirjoitti:Kyse voi olla myös ergonomiasta. Mulla on tässä työmaan wintousassa Bamboon Touchpad joka ostaessa tuntui varsin huimalta parannukselta normihiireen nähten.
-
- Viesti:
Jos edellisestä kommentistani ei selvinnyt niin mulla hiirtä ole sen kummemmin työmaalla kuin kotonakaan. ;)
Tää piirtopöytäkeskustelu on käyty joskus toisaalla mutta mun fotoshoppailut on sevverta kevyttä puuhaa etten koe piirtopöytää tarpeelliseksi syömään pöytätilaa. Uskon kyllä että taitavissa käsissä sellainen on ihan välttämätön työkalu.
Tää piirtopöytäkeskustelu on käyty joskus toisaalla mutta mun fotoshoppailut on sevverta kevyttä puuhaa etten koe piirtopöytää tarpeelliseksi syömään pöytätilaa. Uskon kyllä että taitavissa käsissä sellainen on ihan välttämätön työkalu.
-
- Viesti:
Mikael K. kirjoitti:Kyse on pohjimmiltaan käyttölogiikasta ja tottumuksesta. Niissä on järjestelmien välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tällä en tarkoita arvovalintaa vaan kysymystä tottumisesta. Minä en osaa käyttää Windowsia, kun sen käyttölogiikka on minulle vieras. Se toimii kuin insinöörin mieli. Mac taas toimii intuition mukaisesti. Ota kiinni ja raahaa toiseen paikkaan. Tästä syystä luovan alan ihmiset mielellään käyttävät Macciä.
Aika moni asia toimii Wintoosassakin raahaamalla se toiseen paikkaan. Kokeile vaikka.
Macin logiikka ei ole auennut mulle satunnaisten pakollisten käyttökertojen aikana.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
Niin varmasti tapahtuu. Esimerkkini ei ehkä ollut paras mahdollinen. En tiedä voiko Windowsissa tehdä samoin kuin mihin olen Macciä käyttäessä tottunut. Maalaan jonkun tekstin, tartun siihen kiinni ja vien toiseen dokumenttiin. Tässä on apuna Aktivointikulmat tai näppäimistö. Saan eri dokumentit samaan näkymään ja voin valita sen mihin vien tekstin. Sama valinta toimii eri tiedostojen kanssa. Kuten sanottu tämä oli esimerkki siitä miten Mac toimii. Siitä ei saa vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Olennaisinta on kuitenkin se, että järjestelmissä on eronsa ja erilainen lähestymistapa käyttölogiikkaan. Se kumpi tuntuu paremmalta käteen on henkilökohtainen- ja tottumiskysymys.Hannu KH kirjoitti:Mikael K. kirjoitti:Kyse on pohjimmiltaan käyttölogiikasta ja tottumuksesta. Niissä on järjestelmien välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tällä en tarkoita arvovalintaa vaan kysymystä tottumisesta. Minä en osaa käyttää Windowsia, kun sen käyttölogiikka on minulle vieras. Se toimii kuin insinöörin mieli. Mac taas toimii intuition mukaisesti. Ota kiinni ja raahaa toiseen paikkaan. Tästä syystä luovan alan ihmiset mielellään käyttävät Macciä.
Aika moni asia toimii Wintoosassakin raahaamalla se toiseen paikkaan. Kokeile vaikka.
Macin logiikka ei ole auennut mulle satunnaisten pakollisten käyttökertojen aikana.
-
Onhan noita käytettävyyseroja. Ikkunoiden järjestely taas on hienommin toteutettu Windowsisssa, ja nyt kun siihen on tottunut niin ikkunoiden järjesteleminen ja niiden muotoilu nurkista vetelemällä tuntuu kömpelöltä ja hitaalta. Windowsissa sen kun painaa win ja nuolinäppäin, niin ikkuna tulee saman tien täsmälleen puolen kuvaruudun kokoiseksi jne.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ikkunoiden järestely?Holden kirjoitti:Onhan noita käytettävyyseroja. Ikkunoiden järjestely taas on hienommin toteutettu Windowsisssa, ja nyt kun siihen on tottunut niin ikkunoiden järjesteleminen ja niiden muotoilu nurkista vetelemällä tuntuu kömpelöltä ja hitaalta. Windowsissa sen kun painaa win ja nuolinäppäin, niin ikkuna tulee saman tien täsmälleen puolen kuvaruudun kokoiseksi jne.
Kerran laittaa ne paikalleen (ja tietenkin omille työpöydilleen) niin sehän on siinä! Miksi niitä pitäisi alvariinsa uudelleenjärestellä?
-
Kyllä mulla ikkunoita aukeaa ja sulkeutuu. En pidä kaikkia ohjelmia koko aika päällä.kebax kirjoitti:Ikkunoiden järestely?Holden kirjoitti:Onhan noita käytettävyyseroja. Ikkunoiden järjestely taas on hienommin toteutettu Windowsisssa, ja nyt kun siihen on tottunut niin ikkunoiden järjesteleminen ja niiden muotoilu nurkista vetelemällä tuntuu kömpelöltä ja hitaalta. Windowsissa sen kun painaa win ja nuolinäppäin, niin ikkuna tulee saman tien täsmälleen puolen kuvaruudun kokoiseksi jne.
Kerran laittaa ne paikalleen (ja tietenkin omille työpöydilleen) niin sehän on siinä! Miksi niitä pitäisi alvariinsa uudelleenjärestellä?
-
- Viesti:
Mulla on kolme ohjelmaa jatkuvasti auki.
Ensimmäisellä työpöydällä on terminaali ja sen vieressä selain. Ja seuraavalla työpöydällä Lightroom. Yks monitori mulla vaan on elikkäs virtuaaliset työpöydät. Lightroomista polkaisen Elementsin käyntiin joten kyllä minäkin sillätavoin ohjelmia avaan ja suljen. Se Elements vaan rojahtaa Lightroomin päälle täysikokoisena koska mulla ei o tarvetta nähä molempia yhtäaikaa.
Jos mulla on tarve tehä jotain muuta vaikkapa Officella niin senkin sitten aukaisen, totta. Tarvittaessa paan sen omalle työpöydälleen. En mä kuitenkaan koe kauhean ongelmalliseksi mäkkiä tässä suhteessa wintousan akkunakäsittelyyn verrattuna. Varsinkin kun koneen käyttö kohdistuu yleensä noihin kolmeen jatkuvasti auki olevaan ohjelmaan.
Mutta onhan tämä tietty niin että tarpeet ja tavat eivät eri ihmisillä välttämäti kohtaa. Jos kokee jotain erilaisia himmeleitä tarvitsevansa niin sitten tekee valintansa sen mukaan.
Ensimmäisellä työpöydällä on terminaali ja sen vieressä selain. Ja seuraavalla työpöydällä Lightroom. Yks monitori mulla vaan on elikkäs virtuaaliset työpöydät. Lightroomista polkaisen Elementsin käyntiin joten kyllä minäkin sillätavoin ohjelmia avaan ja suljen. Se Elements vaan rojahtaa Lightroomin päälle täysikokoisena koska mulla ei o tarvetta nähä molempia yhtäaikaa.
Jos mulla on tarve tehä jotain muuta vaikkapa Officella niin senkin sitten aukaisen, totta. Tarvittaessa paan sen omalle työpöydälleen. En mä kuitenkaan koe kauhean ongelmalliseksi mäkkiä tässä suhteessa wintousan akkunakäsittelyyn verrattuna. Varsinkin kun koneen käyttö kohdistuu yleensä noihin kolmeen jatkuvasti auki olevaan ohjelmaan.
Mutta onhan tämä tietty niin että tarpeet ja tavat eivät eri ihmisillä välttämäti kohtaa. Jos kokee jotain erilaisia himmeleitä tarvitsevansa niin sitten tekee valintansa sen mukaan.
-
- Viesti:
Työpöydät ovat kätevä juttu Macissä. Riippuen käyttöjärjestelmän versiosta niiden vaihto on helppoa tai vielä helpompaa. Leijonassa vain hipaisen hiiren pintaa niin työpöytä vaihtuu tai dokumentin sivu kääntyy. Minulla on aktiivikäytössä neljä työpöytää. Ohjauslevy puolestaan on todella monipuolinen työkalu, kun sillä voi komentaa järjestelmää yllättävän paljon.kebax kirjoitti:Mulla on kolme ohjelmaa jatkuvasti auki.
Ensimmäisellä työpöydällä on terminaali ja sen vieressä selain. --
Ehkä se mitä pidän parhaana ominaisuutena OS X:ssä on sen suunnittelu käyttäjän näkökulmasta katsottuna. Monet toiminnot pohjautuvat intuitioon eikä toimintoja tarvitse sen tarkemmin miettiä. Sanonta se vain toimii kuvaa tätä hyvin. Lisäksi jos suunnittelee ja opettelee näppäinoikotiet niin hiiren käyttö vähenee ja ranne säästyy.
-
- Viesti:
Tästä macvspc -osastostahan väännetään täällä peistä tasaisin väliajoin eikä siihen sen enempää ole koskaan mitään "ratkaisua" syntynyt. Mutta onhan se sitten viihdettä. ;)
Itse viittasin jossain noista aikaisemmista keskusteluista artikkeliin jossa vertailtiin osäksää ja winseiskaa nimenomaan jonkin Mac -julkaisun toimesta (olisko ollut MacWorld tai joku vastaava) ja tulivat siihen tulokseen että käyttää sitten kumpaa systeemiä vaan niin tarvetta ei ole vaihtaa ellei sitten tarvitse jotain juttuja välttämättä sieltä "toisesta leiristä".
Aika tasapuolisesti löysivät kummastakin käyttiksestä asioita joita toinen tekee paremmin kuin toinen, monessa asiassa olivat sitten tasavertaisia. Mutta kumpikaan ei ollut sinänsä toista parempi.
- Hans
Itse viittasin jossain noista aikaisemmista keskusteluista artikkeliin jossa vertailtiin osäksää ja winseiskaa nimenomaan jonkin Mac -julkaisun toimesta (olisko ollut MacWorld tai joku vastaava) ja tulivat siihen tulokseen että käyttää sitten kumpaa systeemiä vaan niin tarvetta ei ole vaihtaa ellei sitten tarvitse jotain juttuja välttämättä sieltä "toisesta leiristä".
Aika tasapuolisesti löysivät kummastakin käyttiksestä asioita joita toinen tekee paremmin kuin toinen, monessa asiassa olivat sitten tasavertaisia. Mutta kumpikaan ei ollut sinänsä toista parempi.
- Hans
-
- Viesti:
-
Ei tarvita, ensi vuonna vimeistään tulee varmana jotain ihan hienoa:
http://www.tietokone.fi/uutiset/apple_l ... ro_konetta
http://www.tietokone.fi/uutiset/apple_l ... ro_konetta
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Jepu... Itse käytän OS X, Windows ja Linux käyttöjärjestelmiä päivittäin eikä ole vielä tullut eteen windows/OS X välillä asiaa miksi haluaisin ehdottomasti käyttää jompaakumpaa. OS X:n finderi on tosin takapuolesta mutta senkin kanssa elää =)hlehtine kirjoitti: Aika tasapuolisesti löysivät kummastakin käyttiksestä asioita joita toinen tekee paremmin kuin toinen, monessa asiassa olivat sitten tasavertaisia. Mutta kumpikaan ei ollut sinänsä toista parempi.