Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
markku55 kirjoitti:Jos sanon suoraan, niin nettiohjeet on perseestä, eikä kaikilla ole mahiksia niitä tulostaa, joten tasaravo on heikoilla.
Itse en osaa nettiohjeita selailla, joten aina on tarve tulostaa koko nippu omaan käyttöön. Sanoisin että raukkamaista kustannussiirtoa asiakkaille.
Olen tällaisena vanhanliiton miehenä samaa mieltä. Mielestäni on paljon helpompi katsoa sohvalla selällään ohjekirjasta vaikka sivua 85 kuin jonkun kameran mukana tulevan cd: sivua 85. Kyllä ne ohjeet saisivat olla sen verran helppotajuiset jo valmiiksi, ettei enää juutuubista tarvisi apuja haeskella.
Kameran manuaali pdfnä puhelimessa, nyt en ymmärrä että mihin rakoon kännykässä se cd pitäisi survoa että saisin ohjeiden lukemisesta vaikeampaa.
Itse mieluummin käytän kameraa kunnes tulee jotain vastaan mitä en ymmärrä. Kyllä kuvausohjelmat saa päälle ja herkkyys aika aukko -asetuksia vaihdettua joka kamerasta ilman ohjetta (tai vaihtoehtoisesti kamerasta kannattaa hankittua eroon jos käytettävyys on niin pakkasen puolella..)
Sit on kaksi vaihtoehtoa: tarkasta valikon outo kohta parissa minuutissa kännykästä tai yritä painaa se kohta mieleesi että voit tarkistaa sen sit kotisohvalla joskus miljoonan muun asian ohessa...
mulla on kaikkien runkojen ja pokkarien manuaalit pdf:nä läppärillä, padilla ja puhelimissa, mutta käytössä tuo painettu pieni kirjanen pesee mennen tullen nuo digiversiot
Laitoin kanssa verkkokauppa.comiin postia, että laittavat paperimanuaalin. Luulin, että sieltä tulee se Olympuksen normikirjanen, mutta tulikin niitattu A4 nippu. No, menee se tuollakin, mutta kyllä se "kunnon" käyttö-ohjekirja olisi ollut paree.... Onkohan sellaista perinteistä paperimanuaalia edes tähän OM-Deehen saatavilla? Siis Suomeksi!
mouhari kirjoitti:Laitoin kanssa verkkokauppa.comiin postia, että laittavat paperimanuaalin. Luulin, että sieltä tulee se Olympuksen normikirjanen, mutta tulikin niitattu A4 nippu. No, menee se tuollakin, mutta kyllä se "kunnon" käyttö-ohjekirja olisi ollut paree.... Onkohan sellaista perinteistä paperimanuaalia edes tähän OM-Deehen saatavilla? Siis Suomeksi!
Ei taida olla painettuna muuta manuaalia kuin kameran mukana tullut monikielisekamelska pikaohje, niimpä tulostelin käyttiksen niin että ensimmäiselle A4:selle tuli sivu 4 vasemmalle ja sivu 1 oikealle puolelle sitten sivu 2 toiselle puolelle paperia vasemmalle ja sivu 3 oikealle puolelle, seuraava arkki s.8 vas. s.5 oik. ja taas toiselle puolelle sivut 6 vas. ja 7 oik. ja niin edelleen, jotain 34 arkkia. Sen jälkeen arkkien taitto keskeltä ja ladonta nippuun sekä sivujärjestyksen tarkistus, tämän jälkeeen koko hoito parin levyn palasen väliin niin että selkäpuoli jäi pari milliä näkyville, parilla puristimella kiristys ja väritöntä kontaktiliimaa kirjan selkämykseen, liiman kuivuttua puristimet ja levyt irti ja pari senttiä leveä paperivahvike samaisella liimalla (pattex) kirjan selkämykseen. Tää oli sellainen sadepäivä projekti joka kulkee A5 kokoisena mukana näppärästi kameralaukussa ja on hyvä apu noissa valikko sulkeisissa.
uphouse5 kirjoitti:mulla on kaikkien runkojen ja pokkarien manuaalit pdf:nä läppärillä, padilla ja puhelimissa, mutta käytössä tuo painettu pieni kirjanen pesee mennen tullen nuo digiversiot
sun padissa ja puhelimessa taitaa olla sit surkea pdf:ien lukuohjelma?
Tabletti kyllä hakkaa nuo perinteiset käyttöohjeet. Kulkee mukana kameralaukussa ja paljon parempi siitä on lukea, kuin ne pienet käyttöohjeet, joita ei millään saa pysymään auki pitämättä kiinni. Yritä siinä samalla räplätä kameraa.
nihtila kirjoitti:Tabletti kyllä hakkaa nuo perinteiset käyttöohjeet. Kulkee mukana kameralaukussa ja paljon parempi siitä on lukea, kuin ne pienet käyttöohjeet, joita ei millään saa pysymään auki pitämättä kiinni. Yritä siinä samalla räplätä kameraa.
Mulla ainakin kameralaukku on täynnä (useinmiten) ei sinne mitää tablettia kannata lisätä. Kuvausreissulla kuvataan, ja kotona pöytäkoneella sen jälkeen tehdään loput.
Ainut käyttöohje mikä mulla vois olla mukana, on Canonin salaman käyttöohje kun sen valikoissa on osa valinnoista merkitty pelkillä numeroilla. Muut asetukset osaa kyllä laittaa ilman käyttöohjeitakin.
Taas juttu josta ei voi kiistellä, itse kullakin on omat syynsä käyttää ohjetta mediassa joka on helpoin itselle.
Mulla on surkea näkö, moniteholinssien lähialue on niiiin kaukana jostain kännykästä, että ei toivettakaan nähdä siitä piperryksestä mitään. Jos hankkisin lasit joissa lähinäkö olisi tarkennettu johonkin 30cm:iin, niin ehkä jotenkin toimisi, mutta sitten ei sillä kaukonäön ja lähinäön välialueella tekisikään enää mitään, menisi koko ajan hakemiseksi missä se olemattoman paksu oikea näköalue olisi ja tämä ei onnistu, nimimerkillä joskus on tullut kokeiltua ja ostettua turhat rillit.
Se, että nuo hurjan paksut A5 tai peräti A6 ohjekirjaset on joskus hankalia katsella, koska aukeama ei pysy auki ilman että sitä pidetään auki on totta, mutta eipä tuo ylivoimainen murhe ole, sata kertaa parempi kuin ei mitään;-))
Yksi juttu on painetussa mediassa aina parempi kuin sähköisissä medioissa, eli kun pitää katsella vuorotellen kahta tai jopa useampaa sivua. Usein asia on ratkaistu painetussa mediassa niin, että vaikkapa kuvasivut on taitettavissa esiin katsoo sitten minkä kielistä tekstiä tahansa, tähän en näe vastaavaa sovellusta ainakaan kännykästä tai pienestä tabletista löytyvän.
Niin tai näin, paperilla sen pitää olla jos minut haluaa tyytyväiseksi käyttäjäksi.
Mitä nappeihin tulee, minulla on Fn2:ssa pelkkä etsinkuvan suurennos, Recissä on AF/MF-valinta (tosin siinä voisi olla jotain fiksumpaakin, koska en oikeastaan tuota tarvitse – manuaalitarkenteisella linssillä ei ole väliä kumpaa käyttää ja AF-objektiiveissakin toimii käsitarkennus automaattiasetuksella) ja Fn1:ssä valotuksen lukitus.
Kokeilin Potkan Pekan innottamana tarkennuksen siirtämistä Fn1-nappiin erilleen kuvan ottamisesta, mutta se on niin erilainen tapa kuvata, että en taida jaksaa totutella, kun en näe, miksi tuo olisi parempi tapa toimia ja lisäksi tuo Fn1-nappi on vähän liian syvällä ja hankala painaa.
Mitä manuaaleihin tulee, minusta olisi ihan käypä ratkaisu saada pyynnöstä kunnollinen painettu manuaali, mutta vähän luonnonvarojen haaskuulta tuntuu pakata ne joka pakettiin, kun monilta ne jäävät kuitenkin lukematta ja nykyään meitä sähköisten manuaalien ystäviä kuitenkin riittää.
msaari kirjoitti:
Mitä manuaaleihin tulee,,, vähän luonnonvarojen haaskuulta tuntuu pakata ne joka pakettiin, kun monilta ne jäävät kuitenkin lukematta ja nykyään meitä sähköisten manuaalien ystäviä kuitenkin riittää.
Huh huh, olisit ennemmin huolissasi vaikka tuosta s-tanallisesta mainostulvasta joka tunkee postikaatikkoosi,, ja sä vielä jopa joudut maksamaan koko tuon turhuuden.
Ei mulle tule postiluukkuun mitään mainoksia, kun on mainoskielto ovessa... eli siitäkin asiasta on kyllä huolta kannettu, suosittelen muillekin kun tuo mainoskielto on helppo juttu ja vieläpä toimii, toisin kuin puhelinmyyntikiellot.
msaari kirjoitti:Ei mulle tule postiluukkuun mitään mainoksia, kun on mainoskielto ovessa... eli siitäkin asiasta on kyllä huolta kannettu, suosittelen muillekin kun tuo mainoskielto on helppo juttu ja vieläpä toimii, toisin kuin puhelinmyyntikiellot.
Hienoa, ei tule mainoksia minunkaan postilaatikkooni. Tämä siis tarkoittaa sitä että yritykset eivät enää lähettele paperisia mainoksia.
Akun kestosta en osaa sanoa toistaiseksi muuta kuin että ei se nyt ihan niin hyvin taida kestää kuin Canonin 550D:ssä, mutta eipä tuota nyt vielä kovin monta kertaa ole tarvinnut viikon aikana ladata.
Noniin vihdoin sain OM-D:n käteen ja eilisilta tuli testailtua siihen asti, että akku loppui. Aika meni lähinnä asetusten kanssa jotta kameran saa viritettyä omaan käteen sopivaksi, mutta tulipa siinä huomattua yksi asia mistä piti tulla hehkuttamaan:
20mm polttoväli, kittiobjektiivi ja 1/2 sekunnin valotusaika käsivaralla kuvattuna -> terävä kuva (ainakin kameran näytöltä zoomattuna katsottuna). Huhhuh.