Olympus OM-D
-
En tiedä oletteko te pöl*#stit lukeneet laittamaani liitettä, mutta tässä ne oleelliset on ihan tekstinä luettavissa:
I really have no idea as to why this is SO much better than previous m4/3 sensors.
Ja edelleen:
I've often been somewhat skeptical of claims that manufacturers make about their "processing engines" but not any more. Whatever magic Olympus have used on this, magic it is. These are not just some of the best results I've got from a m4/3 camera, they are some of the best results I've got from any camera. Astonishing.
Kaveri on ihan täpinöissään, tuskin ilman kokemusta tai syytä.
I really have no idea as to why this is SO much better than previous m4/3 sensors.
Ja edelleen:
I've often been somewhat skeptical of claims that manufacturers make about their "processing engines" but not any more. Whatever magic Olympus have used on this, magic it is. These are not just some of the best results I've got from a m4/3 camera, they are some of the best results I've got from any camera. Astonishing.
Kaveri on ihan täpinöissään, tuskin ilman kokemusta tai syytä.
Viimeksi muokannut markku55, Touko 16, 2012 22 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tätä on käsitelty lontoonkielisillä foorumeilla runsaasti. Nuo kuvassa esiintyvät nuolet eivät tarkoita, että kenno kääntyilisi tai muutoin liikkuisi eteen-taakse. Ne "neljäs ja viides" akseli tekevät samaa kuin esim. Canonin EF 100L IS- macron "hybrid IS", eli kompensoivat kameran kallistelujen lisäksi kameran siirtymistä kohteeseen nähden ylös-alas ja sivuille. Tällä ilmiöllä on merkitystä vain (suhteellisen) lähikuvissa, ja tarvitsee tiedon tarkennusetäisyydestä. Ko vakaus ei siis toimi, jos on jokin wanha lasi tms käytössä.nihtila kirjoitti:Aivan, sitä pientä tilttiähän sen on tehtävä. Tuo kennohan kelluu magneettikentässä ja ilmeisesti ohjataan magneeteilla sitten useammassa suunnassa (eli se syvyyssuuntakin on, sitä käytetään vain toispuoleisesti tilttaamaan?). Tuo kamerahan humisee, vaikka IS on pois päältä, ilmeisesti kenno silloin vain kelluu ilman ohjauksia. Miten nuo yleensä on edes toteutettu? Ainakaan en muista raportointia tuosta huminasta muissa kameroissa.
Eli tiivistettynä:
- optinen perusvakain/normaali kennovakain: 2 akselia (kallistus ylös-alas ja sivuille), vakaaminen linssejä/kennoa siirtämällä
- Canon hybrid IS (tms) 4 akselia (kallistus ja kameran siirtyminen), vakaus linssejä siirtämällä
- OM-D: edelliset + kameran kierto: 5 akselia (käytännössä tapahtuu kennoa siirtämällä tasossa + kiertämällä)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Sori, sekoilen – tarkoitin siis polttoväliä, kun puhuin tarkennusetäisyydestä.
Enkä kyllä muutenkaan löydä vielä OM-D:n valikoista juuri mitään, nytkin pitäisi saada otetun kuvan esikatselu takaisin päälle, enkä enää muista, mistä se säädettiin. Ei ole ihan jokaisen asetuksen nimi tai paikka aivan looginen.
Enkä kyllä muutenkaan löydä vielä OM-D:n valikoista juuri mitään, nytkin pitäisi saada otetun kuvan esikatselu takaisin päälle, enkä enää muista, mistä se säädettiin. Ei ole ihan jokaisen asetuksen nimi tai paikka aivan looginen.
-
Ostinpa tuollaisen otsikon mukaisen kameran pakettina jossa oli runko ja ja 12-50 objektiivi. Tiedän että suomalaiset miehet ensin heittävät käyttöohjeet mäkeen ja sitten alkavat taivastella että mitenkä tämä toimii, en kuitenkaan tehnyt niin. Pirun vaikea tuolta sähköisessä muodossa olevasta ohjeesta on löytää vastauksia asioihin jotka ovat hakusassa. Eipä siellä taideta sen kummemmin puhua mitään tuosta objektiivistakaan.
Tyhmyyteni tunnustaen on viisaammilta kysyttävä, että kuinka tuon objektiivin zoomaus yms. toimii? Tähän asti olen tottunut noiden zoomien kanssa siihen että kunhan vain pyörittelee niin siitä se muuttuu, mutta tässä ei tunnu olevan niin. Ei sitä viitsisi alkaa putkitongeillakaan kinkeämään uuteen mittaan, joten joku kikka siinä täytyy olla mitä minä en ole vielä keksinyt. Samoin tuo Macro-nappi. Siellä toisella laidalla on ikkuna jossa näkyy macro. Kun tuota nappia painelee ei tapahdu mitään muutosta sielä luukussa. Onko tuolla jossain valikkojen syövereissä jokin maaginen asetus joka avaa pelin?
Toinen arvoitus mihin en ole vielä löytänyt ratkaisua on se, että miten saa otetun kuvan näkymään siinä takanäytöllä kuvan oton jälkeen. Nyt olen sieltä asetuksista laittanut siihen pari sekunttia, mutta se näkyy vain siellä etsimessä , ei takanäytöllä.
Varmaan nämä asiat on mainittu siellä mukana tulleessa levyssä. Mutta se on yhtä helvettiä rullailla sitä edes takaisin näytöllä, kun siellä on tavaraa kuin mateen päässä, ja se sanamuotokin tuntuu joskus hieman kummalliselta.
Joten jos jollain asiaan vihkiytyneellä on noista em. asioista parempi käsitys, niin neuvot otetaan mielellään vastaan.
Tyhmyyteni tunnustaen on viisaammilta kysyttävä, että kuinka tuon objektiivin zoomaus yms. toimii? Tähän asti olen tottunut noiden zoomien kanssa siihen että kunhan vain pyörittelee niin siitä se muuttuu, mutta tässä ei tunnu olevan niin. Ei sitä viitsisi alkaa putkitongeillakaan kinkeämään uuteen mittaan, joten joku kikka siinä täytyy olla mitä minä en ole vielä keksinyt. Samoin tuo Macro-nappi. Siellä toisella laidalla on ikkuna jossa näkyy macro. Kun tuota nappia painelee ei tapahdu mitään muutosta sielä luukussa. Onko tuolla jossain valikkojen syövereissä jokin maaginen asetus joka avaa pelin?
Toinen arvoitus mihin en ole vielä löytänyt ratkaisua on se, että miten saa otetun kuvan näkymään siinä takanäytöllä kuvan oton jälkeen. Nyt olen sieltä asetuksista laittanut siihen pari sekunttia, mutta se näkyy vain siellä etsimessä , ei takanäytöllä.
Varmaan nämä asiat on mainittu siellä mukana tulleessa levyssä. Mutta se on yhtä helvettiä rullailla sitä edes takaisin näytöllä, kun siellä on tavaraa kuin mateen päässä, ja se sanamuotokin tuntuu joskus hieman kummalliselta.
Joten jos jollain asiaan vihkiytyneellä on noista em. asioista parempi käsitys, niin neuvot otetaan mielellään vastaan.
-
Jos ei vielä löytynyt, niin se on siinä päävalikossa alin kohta (eli menu ja jakoavaimen kuvaan) ja "rec view". Eli ei siellä custom menussa, kuten melkein kaikki muu. Eli kyllä vähän epälooginen, sieltä itsekin etsin.msaari kirjoitti:Sori, sekoilen – tarkoitin siis polttoväliä, kun puhuin tarkennusetäisyydestä.
-
Ei ole itsellä varaa henkselien paukutteluun, kun tuota asiaa herra guuglelta kyselin itsekin eilen. Tapansa mukaan herra guugle ei tiennyt itse, mutta tiesi harrastajafoorumin, joka taas tiesi, että etsimen oikeassa kyljessä on nappi, joka ei satu silmään millään, mutta joka silti on siellä ja sytyttää valot takaikkunaan ;-)Nalho kirjoitti:Toinen arvoitus mihin en ole vielä löytänyt ratkaisua on se, että miten saa otetun kuvan näkymään siinä takanäytöllä kuvan oton jälkeen. Nyt olen sieltä asetuksista laittanut siihen pari sekunttia, mutta se näkyy vain siellä etsimessä , ei takanäytöllä.
- htc -
-
Youtubessa vastaus. Eli zoom rengasta eteen tai taaksepäin kun vaihtaa manuaalizoomaukseen tai pois.Nalho kirjoitti:Tyhmyyteni tunnustaen on viisaammilta kysyttävä, että kuinka tuon objektiivin zoomaus yms. toimii? Tähän asti olen tottunut noiden zoomien kanssa siihen että kunhan vain pyörittelee niin siitä se muuttuu, mutta tässä ei tunnu olevan niin.
http://www.youtube.com/watch?v=QhlzArUOzrA
-
Paremminhan ne sähköisestä ohjeesta löytyvät, kun voi käyttää sanahakuja.Nalho kirjoitti:... Pirun vaikea tuolta sähköisessä muodossa olevasta ohjeesta on löytää vastauksia asioihin jotka ovat hakusassa. Eipä siellä taideta sen kummemmin puhua mitään tuosta objektiivistakaan.
...
...
esim haku "zoom" -> paras osuma sivu 105, zoomausrenkaan ja makropainikkeen käyttö.
"katselu" -> paras osuma sivu 69, jossa kerrotaan sinisen nuoli/kolmio/play/katselu napin käyttö. Sillä siis normaalisti katsellaan otettuja kuvia.
Löysitkin jo sen tallennusnäkymä / rec view asetuksen (sivu 85), siellä on vielä aikojen lisäksi mahdollisuudet off ja auto. Se auto taitaa tehdä sen mitä etsit, eli jättää sen otetun kuvan näkyviin ja kun otat silmän pois etsimeltä, se kuva siirtyy takanäytölle. Itse käytän mielummin sitä sinistä katselunäppäintä kuin tuota automaattia.
Tässä suomenkielinen opas, josta nuo sivunumerot.
http://resources.olympus-europa.com/ima ... UAL_FI.PDF
-
Eräs kummajainen tässä hommassa vielä pännii. Kun tuossa manuaalissa on Asetusvalikossa kohta Tallennusnäkymä josta pystyy suorittamaan nuo em. mulkkaukset, niin meikäläisen kamerassa siinä kohtaa on Kuvausnäkymä jossa ainoana valintana on joko pois tai sitten aikavalinta sekuntteina. Ei mitään Auto-valintaa.HACY kirjoitti:Paremminhan ne sähköisestä ohjeesta löytyvät, kun voi käyttää sanahakuja.Nalho kirjoitti:... Pirun vaikea tuolta sähköisessä muodossa olevasta ohjeesta on löytää vastauksia asioihin jotka ovat hakusassa. Eipä siellä taideta sen kummemmin puhua mitään tuosta objektiivistakaan.
...
...
esim haku "zoom" -> paras osuma sivu 105, zoomausrenkaan ja makropainikkeen käyttö.
"katselu" -> paras osuma sivu 69, jossa kerrotaan sinisen nuoli/kolmio/play/katselu napin käyttö. Sillä siis normaalisti katsellaan otettuja kuvia.
Löysitkin jo sen tallennusnäkymä / rec view asetuksen (sivu 85), siellä on vielä aikojen lisäksi mahdollisuudet off ja auto. Se auto taitaa tehdä sen mitä etsit, eli jättää sen otetun kuvan näkyviin ja kun otat silmän pois etsimeltä, se kuva siirtyy takanäytölle. Itse käytän mielummin sitä sinistä katselunäppäintä kuin tuota automaattia.
Tässä suomenkielinen opas, josta nuo sivunumerot.
http://resources.olympus-europa.com/ima ... UAL_FI.PDF
-
Piti vaihtaa valikot suomenkieliseksi omastakin kamerasta niin pääsi katsomaan.Nalho kirjoitti:... siinä kohtaa on Kuvausnäkymä jossa ainoana valintana on joko pois tai sitten aikavalinta sekuntteina. Ei mitään Auto-valintaa.
Sama Kuvausnäkymä minullakin ja kyllä se "Auto" löytyy sieltä, kun tarpeeksi alas kelaa. Siis siitä "Pois" valinnasta vielä yksi alaspäin.
Kameran Firmware 1.1
.
-
Kyllähän se sieltä löytyi kun selailin tarpeeksi alas. Sen verran on tullut rälläiltyä että akkukin loppui. Laitoin kameraan Eye-fi kortin joka on melkoinen virtasyöppö. Sellainen kotkaus vielä pitää tehdä että johonkin nappiin saa tallennettua syväterävyyden esikatselun, jos se yleensä on mahdollista
-
Nalho kirjoitti:Kyllähän se sieltä löytyi kun selailin tarpeeksi alas. Sen verran on tullut rälläiltyä että akkukin loppui. Laitoin kameraan Eye-fi kortin joka on melkoinen virtasyöppö. Sellainen kotkaus vielä pitää tehdä että johonkin nappiin saa tallennettua syväterävyyden esikatselun, jos se yleensä on mahdollista
Syväterävyyden esikatselun saa fn1, fn2 ja rec nappeihin, itse laitoin sen rec nappiin, eipähän tuu kuvailtua epähuomiossa videota ja muutenkin paikka tuntui kätevältä siihen käyttöön.
-
Kyllä sen syväterävyyden saa.
Minkälaisia konfiguraatioita noissa napeissa muuten käytätte? En oikein vielä itse tiedä mikä se lopullinen on. Käytän tarkennusta erillisella napilla, mutta en vielä tiedä onko Fn1 vai Fn2 parempi siihen, niin pidän nyt molemmissa. Kumpikaan ei oikeasti ole hyvä siihen, peukalolta puuttuu juuri se nappi, tuota kun joutuu kurkottamaan. Menu olisi paras tarkennusnappi. Äkkiseltään Fn2 painaminen liipaisinsormen nivelellä tuntuu paremmalta, mutta en usko tuonkaan olevan joka tilanteessa kiva.
Pitäisi noita MySetejä tallennella varmaan myös, sinne kenties oma konfiguraatio esim jatkuvalle tarkennukselle ja salamakuvaukselle. Ja ehkä myös tilanne, jossa tarkennus tapahtuu perinteisesti laukaisimen puolivälissä. Nuo MySetit pitäisi kyllä kätevämmin saada vaihdettua.
Minkälaisia konfiguraatioita noissa napeissa muuten käytätte? En oikein vielä itse tiedä mikä se lopullinen on. Käytän tarkennusta erillisella napilla, mutta en vielä tiedä onko Fn1 vai Fn2 parempi siihen, niin pidän nyt molemmissa. Kumpikaan ei oikeasti ole hyvä siihen, peukalolta puuttuu juuri se nappi, tuota kun joutuu kurkottamaan. Menu olisi paras tarkennusnappi. Äkkiseltään Fn2 painaminen liipaisinsormen nivelellä tuntuu paremmalta, mutta en usko tuonkaan olevan joka tilanteessa kiva.
Pitäisi noita MySetejä tallennella varmaan myös, sinne kenties oma konfiguraatio esim jatkuvalle tarkennukselle ja salamakuvaukselle. Ja ehkä myös tilanne, jossa tarkennus tapahtuu perinteisesti laukaisimen puolivälissä. Nuo MySetit pitäisi kyllä kätevämmin saada vaihdettua.
-
-
-
kannattaisi opetella. itse viskon aina paperimanuaalit roskiin jos ne saa e-muodossa.markku55 kirjoitti:Jos sanon suoraan, niin nettiohjeet on perseestä, eikä kaikilla ole mahiksia niitä tulostaa, joten tasaravo on heikoilla.
Itse en osaa nettiohjeita selailla, joten aina on tarve tulostaa koko nippu omaan käyttöön. Sanoisin että raukkamaista kustannussiirtoa asiakkaille.
Nimittäin kännykkä on aina mukana ja nytkin siinä kulkee mukana 4 eri kameran käyttöohjetta. Onnea yritykseen pitää 4 paperimanuaalia vieressä 24/7 ja kaiken lisäksi jos tiedät sanan millä etsiä, ei tarvitse arpoa sisällysluettelon parissa tuntia...
-
No, mulla on tapana pyrkiä opettelemaan kameran toiminnot siten, että sisäistän ne.
Ulkoa en koskaan halua asioita oppia, koska se unohtuu, mutta jos ymmärrän käyttöjärjestelmän logiikan, niin jatko onkin helppoa.
Tämä on sama asia kuin matikkakin, eli ulkoa ei tule mitään, mutta ymmärtämällä kaikki onkin itsestään selvää.
Jotta tähän pääsisi, niin nettisivujen selaamisella se on erittäin vaikeata, mutta näkömuistin avulla melko helppoa - hmm, ainakin helpompaa;-))
Ulkoa en koskaan halua asioita oppia, koska se unohtuu, mutta jos ymmärrän käyttöjärjestelmän logiikan, niin jatko onkin helppoa.
Tämä on sama asia kuin matikkakin, eli ulkoa ei tule mitään, mutta ymmärtämällä kaikki onkin itsestään selvää.
Jotta tähän pääsisi, niin nettisivujen selaamisella se on erittäin vaikeata, mutta näkömuistin avulla melko helppoa - hmm, ainakin helpompaa;-))
-
Olen tällaisena vanhanliiton miehenä samaa mieltä. Mielestäni on paljon helpompi katsoa sohvalla selällään ohjekirjasta vaikka sivua 85 kuin jonkun kameran mukana tulevan cd: sivua 85. Kyllä ne ohjeet saisivat olla sen verran helppotajuiset jo valmiiksi, ettei enää juutuubista tarvisi apuja haeskella.markku55 kirjoitti:Jos sanon suoraan, niin nettiohjeet on perseestä, eikä kaikilla ole mahiksia niitä tulostaa, joten tasaravo on heikoilla.
Itse en osaa nettiohjeita selailla, joten aina on tarve tulostaa koko nippu omaan käyttöön. Sanoisin että raukkamaista kustannussiirtoa asiakkaille.