Epson V500 ja 55x55 negat

Printterit, skannerit, online-tulostukset
Vastaa Viestiin
Fotilli

Epson V500 ja 55x55 negat

Viesti Kirjoittaja Fotilli »

Onko kyseisellä laitteella mahdollista skannata 55x55mm negoja lainkaan? Kokeillut vaikka ja mitä onnistumatta...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jkari

Viesti Kirjoittaja jkari »

www.epson.fi: Monipuolinen filmiskannaus – skannaa eri kokoja, kuten 35 mm:n filmejä, dioja ja keskikokoisia filmejä.

Onko filmikannen johto kytketty? Miltä tuloksesi näyttävät?
Juha Kari
Vantaa
Finland
Fotilli

Siis nuo negat eivät sovi mihinkään niistä kolmesta sovittimesta mitä mukana tulee, ja ilman niitä ei voi skannata läpinäkyvää formaattia. Koon puolesta näyttäisi menevän tuohon kolmanteen sovittimeen ( 6 x 12 cm). Kun skannaa sen avulla, jakaa se kaksi kuvaa kolmeen ja jättää ilkeästi ns. välin ettei kuvia voi yhdistämälläkään saada kasaan...
jkari

Minulla on sekä Epsonin 4990 että 750 pro, ja molemmissa käytän Epson scan -ohjelmaa. Jos valitset document type = Film (with Film Area Guide) ja käytät tuota 6x12 alustaa, niin voit maalata preview -näkymästä ruudun kerrallaan ja skannata, jolloin saat koko kuvan kerrallaan (kunhan valitset ensin Mode=professional). Testasin juuri 120 -filminegalla (siis se pieni nega jostain instamatic-kamerasta, on pienempi kuin 35 mm filmi), ja tämä toimii kaikilla negoilla jotka mahtuvat alustaan.
Juha Kari
Vantaa
Finland
Fotilli

Ongelmana on juuri se, että jo esikatseluskannauksessa se jakaa kaksi kuvaa kolmeksi. Eli ei saa valittua yhtään kokonaista kuvaa skannattavaksi.
HACY

Viesti Kirjoittaja HACY »

Kuulostaa pahasti siltä, että sinulla on 'full auto mode' (tämä on oletus) tai 'home mode' epson scan ohjelmassa päällä. Silloin se tekee arvauksia filmin koosta ja rajauksista. Tuolla jkarin jo mainitsemalla 'professional mode' asetuksella olen ainakin itse päässyt rajaamaan 750pro'llani kaikki negakoot vapaasti. Jopa vanhan neliömäisen 126-filmin.

Ja ihan tuolla samalla proseduurilla, minkä jkari kuvailee. Mutta tosiaan se professional mode päälle.

.
Fotilli

Päällä on ollut alusta asti Professional Mode... Ohjelmistona Epson Scan 3.770 ja käyttiksenä Win7 64bit.
HACY

ok, arvaus numero kaksi.

Eihän sinua ole valittuna siinä preview napin alla "thumbnail" esikatselumoodi. Jos on, ota täppä pois ja kokeile uudestaan tehdä preview skannaus "normal" esikatselumoodissa.

.
jkari

Minulla tuo thumbnail -valinta tapahtuu preview -ikkunan yläreunasta (vaihtoehdot Normal ja thumbnail).

Juha
Juha Kari
Vantaa
Finland
Fotilli

HACY! Loistavaa... Äärimmäisen paljon kiitoksia. Juurikin tuo thumbnail-valintahan tuon aiheutti. Nyt onnistuu...

jkari; tuo thumbnail valinta löytyy myös preview ja scan nappuloiden alapuolelta...
jkari

Juha Kari
Vantaa
Finland
HACY

minä huijasin ;D

Kävin nimittäin netistä lataamassa V500 manuaalin ja katsoin sieltä missä se sen scannerin mukana tulevassa softassa on.

.
Fotilli

Onko jkarilla mahdollisesti eri/vanhempi softa? Näyttää olevan tuo Document typekin erilainen kuin omassani. Itselläni vaihtoehdot film tai reflective.

Kuva
HACY

Tai voi olla skannerin mallinkin mukaan. Minulla on enemmän tuon jkarin mukainen (paitsi applemaisempi) ja meillä molemmilla taitaa olla v750pro. Modejakin on neljä: auto, home office ja rohvessionaali

"about" sanoo v 3.81 en.
En ole kyllä käynyt katsomassa onko epsonin sivuilla uudempia saatavissa...

Mutta hyvä että edes arvaus2 osui kohdalleen.
jkari

minulla about = 3.83EN

Juha
Juha Kari
Vantaa
Finland
Fotilli

Varmaankin mallin mukainen softa. Itselläni kyllä löytyy myös nuo auto, home, office ja professional, mutta tuossa document typessä ei ole vaihtoehtoa (with film area quide)...

Mutta hieno homma että sain pelittämään, kiitos vielä kerran HACY!
Vastaa Viestiin