TEEMA: iPhone-valokuvia

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
malmar

Viesti Kirjoittaja malmar »

Uimaan ehkä, mutta en noin humallassa, kuin kuvaaja on ollut. En minä kännykkäkameran kuvia vihaa ja arvostelen ne sillä tasolla, kun niillä voidaan kuvia ottaa, niinhän olen itsekkin ottanut, mutta minulla on eri kriteerit kuviin, kuin näillä kuvilla, kuten tämä mikälie tyyliin kuvattu laiturikuva, joka ei ole edes puhdasoppinen vinjentointi...Liekö joku primmillekuva juopueen silmin ajateltuna?

Kuva

Tässä yksi kännykällä ottamani surkea kuvatus, kuten Sireni on moneen kertaan kuvistani todennut. En leikki noilla teko jotain hömpillä, en niihin jaksa keskittyä ja vielä vähemmän esitellä niitä ja ihmettelen miksi siitä on tehty niin suuri numero valokuvafoorumiin, kun korkeitaan nämä kuvat sopisi kuvankäsittely osastolle, jolloin jokainen voisi jo valmiiksi tietää, että sieltä tulee jotain omaa taidetta, tai sitten kännykkäinnsinöörin taidetta? Jolle en kovin suurta painoarvoa anna.
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

malmar kirjoitti:Uimaan ehkä, mutta en noin humallassa, kuin kuvaaja on ollut. En minä kännykkäkameran kuvia vihaa ja arvostelen ne sillä tasolla, kun niillä voidaan kuvia ottaa, niinhän olen itsekkin ottanut, mutta minulla on eri kriteerit kuviin, kuin näillä kuvilla, kuten tämä mikälie tyyliin kuvattu laiturikuva, joka ei ole edes puhdasoppinen vinjentointi...Liekö joku primmillekuva juopueen silmin ajateltuna?
Juopuneisuus on kyllä nyt ihan omissa silmissäsi, mutta en kiellä, kai sen noinkin voi nähdä.

Vinjetointi on kyllä täysin oikeoppinen. lightroomin asetuksena -21 ja highlight priority. Vai mikä vinjeointi olisi sitten oikeaoppisempi?

Tuo sinun kännykkäkuva on aivan ok. Vasemmalla on ehkä vähän väkjää joka vie kuvasta tehoja.
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

malmar kirjoitti:Hipstamatic kameran valmistajan lahja laiskalle kuvaajalle
Ei kyllä se varsinainen lahja laiskalle kuvaajalle on ollut digikamera.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

nieppi kirjoitti:
Tosiaan, ei se voi olla loukkaamatta kun ihmisiä syytetään laiskoiksi - tai vaikkapa juopuneiksi, kuten malmar minua edellä moitti. Ja tämä ihan vain käytetyn kuvausvälineen perusteella.
malmar

Vinjetointi (engl. vignetting) on valokuvassa esiintyvä virhe, jota käytetään nykyisin myös taidekeinona. Vinjetoidun valokuvan reunat ovat tummemmat kuin keskikohta. Ilmiö johtuu siitä, että reunat saavat vähemmän valoa.

Ilmiötä esiintyy yleensä laajakulmaobjektiiveilla otetuissa kuvissa. Suuren aukon valinta tai objektiivin eteen asetetut suotimet yleensä tehostavat vinjetointia.

Nykyisin vinjetointia tehdään myös jälkikäteen kuvankäsittelyvaiheessa, mikäli kuvaa halutaan kehystää tai ikään kuin ohjata katsojan katsetta tiettyyn kohtaan. Vinjetointi on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti erityisesti lehtikuvissa.
malmar

nomad kirjoitti:
nieppi kirjoitti:
Tosiaan, ei se voi olla loukkaamatta kun ihmisiä syytetään laiskoiksi - tai vaikkapa juopuneiksi, kuten malmar minua edellä moitti. Ja tämä ihan vain käytetyn kuvausvälineen perusteella.
En sinua jupuneeksi väittänyt tarkoituksella, vaan tarkoittin tuon kuvan efektiä, kun on totaalisen kännissä ja jos olon sait, niin pyydän anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata. Sitten tuo laiskan miehen kamera, niin se on sitä, että tuodaan valmis tarjotin eteen, eikä tarvitse muuta tehdä, kuin maksaa ja sen jälkeen saa kuvata kaiken maailman efekteillä, ilman että oikeastaan tekee mintään uuta niiden eteen, kin valkkaa automaatista, että mitä on tänään tarjolla? Ja jos känny hajoaa ja pitäis kuva vääntää PHotShopissa, niin menisi sormi suuhun, siinä mielessä tarkoitin laiskan miehen lisäkilke kamerassa, mutta jos jotenkin loukkasin, niin toki myös sitä pyydän anteeksi..... Ku ilen tällainen maalaisjuntti, niin enhän osaa käyttäyä sisvistyneesti vaan lauon maan läheistä tekstiä, jonka yleensä aika moni ymmärtää, onneksi!
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Olen nyt hieman seurannut tätä keskustelua vaikka en olekaan omppupuhelimen enkä siten myöskään hipstamaticin käyttäjä..
malmar kirjoitti:...Sitten tuo laiskan miehen kamera, niin se on sitä, että tuodaan valmis tarjotin eteen, eikä tarvitse muuta tehdä, kuin maksaa ja sen jälkeen saa kuvata kaiken maailman efekteillä, ilman että oikeastaan tekee mintään uuta niiden eteen, kin valkkaa automaatista, että mitä on tänään tarjolla? Ja jos känny hajoaa ja pitäis kuva vääntää PHotShopissa, niin menisi sormi suuhun, siinä mielessä tarkoitin laiskan miehen lisäkilke kamerassa...
Eihän tuollainen kuvansäätöjä automatisoiva ohjelma nyt automaattisesti tarkoita sitä että kaikki sitä käyttävät eivät muuten osaisi kyseisenlaista kuvaa tehdä? Tietenkään kaikki eivät osaisi mutta sitten on niitäkin jotka sen voisivat tehdä, miksi vaan nähdä sitä vaivaa joka kerta.. voi vaikka sitten keskittyä enemmän niihin oikeasti tärkeisiin kuviinsa jotka todennäköisesti otetaan ihan muulla kuvausvälineellä kuin puhelimella.

Sitä en kiellä ettenkö olisi itsekin saanut omilta tutuiltani jonkinasteisen yliannoksen hipstamaticilla tai vastaavillta softilla mankeloituja kuvia naamakirjaan ja muualle katsottavaksi mutta ei noita nyt varmaan ikuisesti tule. ;) Ja on joukossa ollut ihan katsottavaakin matskua, tuotakin softaa voi nähtävästi käyttää hyvin tai vähemmän hyvin.

Ei tämän nyt joka tapauksessa tarvitse niin ryppyotsaista meininkiä olla. Itsekin kuvaan erimerkkisellä puhelimella ja hassunhauskoja kuvanvääntelysoftia on tullut itsekin testailtua. Varmaan olisin kaikki samat säädöt voinut ja osannut tehdä myös pöytäkoneen photoshopissa mutta jos homma on onnistunut heti puhelimella niin mikäs siinä sitten.

- Hans
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

hlehtine kirjoitti: Ei tämän nyt joka tapauksessa tarvitse niin ryppyotsaista meininkiä olla.
Tämä on just se, minkä kanssa pitäis mennä. Vaikka suhtautuisi kuinka vakavasti valokuvaan ja kuvaamiseen, niin kyllä välillä pitää antaa itselleen lupa kuvata vaan jotain kivaa ja vaikka jollain itsestä kivalla tavalla.

Gladerin Jarmoa vieläkin siteeraten, jokaisen ammatikseenkin kuvaavan, pitäisi ainakin kerran kuussa kuvata itselleen jotain kivaa ja ammatillisesti merkityksetöntä.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
malmar

Tämä on juuri se, mitä olen yrittänyt moneen kertaan sanoa, vaikka en ole osannut. Hipshigs tai vaikka miksi sitä nimitäisin on vain kameran softa, ei muuta. Itse tyyli on sitten toinen, jota tämä softa matkii, enemmän tai vähemmän onnistuneesti, tai totaallisesti ohi sen alkuperäisen vanhan 60 -70 luvun retro kuvan matkintaa?

Kuvissa on monessa helkutin hyvät ideat ja on ollut silmää maisemaan ja kohteisiin hyvä, ei sen kiistämisessä olisikaan mitään järkeä. Mutta vertaan tuota kuvaamista samanlaiseksi, kuin automaattipianon soittoa, sillä erolla vain, että nyt tarvitaan se kuvaaja valitsemaan kohde ja painamaan laukaisinta, lopun tekee sitten kamera. Mutta olkoon nyt sitten lopullisesti tämä ketju käyty lävitse minun puolesta. ENkä kommentoi myöskään kuvia tässä, joten saatte ihan rauhassa lähetellä niitä. Siksi vastasin tähän, kun teksi oli kohdistettu minulle, muuten en olisi enää vastannut mitään.
karikoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karikoo »

Ryppyotsaisuus my ass.

Kunhan kuvaat, ei väline tee kuvasta huonoa tai hyvää. Tässä jankutuksessa on kokoajan esillä väline, ei kuva. Paskasta ei tule hyvää vaikka kuinka itse ohjaisi gimppiä, eikä hyvä kuva muutu paskaksi sen takia että se on kameran softalla väännetty. Capiche?

Tässä oikein kolmannen sijan saanut sotareportaasikuvasarja maailmalta:
http://www.poyi.org/68/17/third_01.php

Ei nuo huonoja ole?
pforsell

Viesti Kirjoittaja pforsell »

malmar kirjoitti:Tämä on juuri se, mitä olen yrittänyt moneen kertaan sanoa, vaikka en ole osannut. Hipshigs tai vaikka miksi sitä nimitäisin on vain kameran softa, ei muuta. Itse tyyli on sitten toinen, jota tämä softa matkii, enemmän tai vähemmän onnistuneesti, tai totaallisesti ohi sen alkuperäisen vanhan 60 -70 luvun retro kuvan matkintaa?

Kuvissa on monessa helkutin hyvät ideat ja on ollut silmää maisemaan ja kohteisiin hyvä, ei sen kiistämisessä olisikaan mitään järkeä. Mutta vertaan tuota kuvaamista samanlaiseksi, kuin automaattipianon soittoa, sillä erolla vain, että nyt tarvitaan se kuvaaja valitsemaan kohde ja painamaan laukaisinta, lopun tekee sitten kamera. Mutta olkoon nyt sitten lopullisesti tämä ketju käyty lävitse minun puolesta. ENkä kommentoi myöskään kuvia tässä, joten saatte ihan rauhassa lähetellä niitä. Siksi vastasin tähän, kun teksi oli kohdistettu minulle, muuten en olisi enää vastannut mitään.

Jankutat yhtä ja samaa jo kolmatta päivää kuin Sademies.
-Peter
malmar

Vastasi vain hlehtine kommenttiin minulle, muuten en olisi kirjoittanut mitään, mutta kuten sinäkin kirjoitat minusta, niin vastaan myös sinulle, koska se kuuluu kohteliaisuus sääntöihin, vaikka ei aina olekaan oman tahdon mukaista ja halukasa enää jatkamaan keskustelua, joten vieläkö sinun kerrottava montakin kertaa minulle, että jatkan asiasta kirjoittamista?
Viimeksi muokannut malmar, Heinä 13, 2011 21 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antnis

Viesti Kirjoittaja antnis »

karikoo kirjoitti:Ryppyotsaisuus my ass.

Kunhan kuvaat, ei väline tee kuvasta huonoa tai hyvää. Tässä jankutuksessa on kokoajan esillä väline, ei kuva. Paskasta ei tule hyvää vaikka kuinka itse ohjaisi gimppiä, eikä hyvä kuva muutu paskaksi sen takia että se on kameran softalla väännetty. Capiche?

Tässä oikein kolmannen sijan saanut sotareportaasikuvasarja maailmalta:
http://www.poyi.org/68/17/third_01.php

Ei nuo huonoja ole?
No eipä kyl hyviäkään.
Virus

Viesti Kirjoittaja Virus »

Tuhatpyöräinen.

Kuva
Olkaapas nyt hiljaa, että muut potilaat saa nukkua rauhassa!!
hietsu79

Viesti Kirjoittaja hietsu79 »

Voisko tään teeman vaihtaa vain "Iphonekuvia"??

Kylkeen yks foto. Softana jälleen Pano:

Kuva
Virus

Kuva
hietsu79

Viesti Kirjoittaja hietsu79 »

Kuva

Kuva
Virus

Kuva
Virus

Ei tääKÄÄ oo vissii mikää ykkösaihe tääl........
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Tästä näyttää tulleen perinteisen legendaarinen ketju taas :) Taidankin ottaa huomisella hääkeikalla tälläkin pari kuvaa :)
Vastaa Viestiin