Hyvä tulostuspaperi A3+

Printterit, skannerit, online-tulostukset
tommiu
Viesti:

Hyvä tulostuspaperi A3+

Viesti Kirjoittaja tommiu »

Osaatteko suositella jotain hyvää tulostuspaparia (Arkeissa / A3+) Epson Stylus PRO 3800 - tulostimelle?

Printtailen pääasiassa 30 x 40cm ja 30 x 45cm kokoon. Pienet hintaerot paperien välillä eivät ratkaise vaan etsin hyvää laatua. Nettikauppojen sivuilta näyttää löytyvän heikosti tietoa eli ilmeisesti oletuksena on että asiakas tietää mallin jo entuudestaan.

Kokemuksia / Suosituksia?
Canon EOS 5D Mark III, EF 15mm/2.8 Fisheye, EF 24mm/1.4L USM II, EF 50mm/1.2 L USM, EF 85mm/1.2 L USM II, EF 100mm/2.8L IS USM Macro, EF 135mm/2 L USM
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Millaista paperia, liian laaja kysymys :) Jos peruskiiltävää haluat, epsonin oma premiun glossy on erinomaista... ihan huippupaperi ainakin epsonissa ja profiilit löytyy valmiina.
--------
Aves!
tommiu
Viesti:

Hahnemühle Fine Art - paperit kiinnostaisi mutta kun ei noista ota selvää.

Olen ajatellut että paperi voisi olla mattapintaista tai "puolikiiltävää". Pitäisi pystyä tulostamaan sekä värillisiä että mustavalkoisia kuvia mielellään parhaalla mahdollisella laadulla.

http://www.telefoto.fi/?open=7498
Canon EOS 5D Mark III, EF 15mm/2.8 Fisheye, EF 24mm/1.4L USM II, EF 50mm/1.2 L USM, EF 85mm/1.2 L USM II, EF 100mm/2.8L IS USM Macro, EF 135mm/2 L USM
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Olen kokeillut sekä värien että papereiden kanssa piraatteja siinä toivossa että pääsisin halvemmalla tinkimättä laadusta. Olen palannut takaisin Epsonin väreihin ja papereihin. Olin suurissa vaikeuksissa väriprofiilien kanssa.
Sakke_K

Epsonin omista jos löytyy mieleinen pinta, laatuun ei tarvitse pettyä. Kuten tuossa edelläkin jo todettiin... huippupapereita huippuvalmistajalta. Vaikka joidenkin muiden valmistajien nimissä voi olla enemmän glooriaa, ei se mitään takaa käytännössä :)
--------
Aves!
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Ilford Galerie Smooth Pearl on oma suosikkini, kokeilemisen arvoinen.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sakke_K kirjoitti:Epsonin omista jos löytyy mieleinen pinta, laatuun ei tarvitse pettyä. Kuten tuossa edelläkin jo todettiin... huippupapereita huippuvalmistajalta. Vaikka joidenkin muiden valmistajien nimissä voi olla enemmän glooriaa, ei se mitään takaa käytännössä :)
Tuskin Epson papereitaan tekee. Että kuka lie se huippuvalmistaja nyt sitten? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
tommiu
Viesti:

Onko Epsonin omista paras vaihtoehto tuo Epson Luster Photo Paper (a3+) ja mattapintaa haluaa?
Sakke_K

OskuK kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Epsonin omista jos löytyy mieleinen pinta, laatuun ei tarvitse pettyä. Kuten tuossa edelläkin jo todettiin... huippupapereita huippuvalmistajalta. Vaikka joidenkin muiden valmistajien nimissä voi olla enemmän glooriaa, ei se mitään takaa käytännössä :)
Tuskin Epson papereitaan tekee. Että kuka lie se huippuvalmistaja nyt sitten? ;-)
No tuskin sinä itse edes kirjoitat näitä kommentteja, mitä lienee mistä tämäkin kumpuaa :)
--------
Aves!
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Jos Hahnemuehleä hamuat, niin tilaa näytevihko tai -paketti. Kaikilla paperinvalmistajilla on sellaiset. Laatupaperia löytyy uskomaton määrä. Vain tunnustelemalla ja katsomalla pääset sisälle paperin luonteeseen. Muista sitten hoitaa profilointi.
Epsonin omille löytyy profiilit suoraan, ei tarvitse ladata.

Epson ei muuten valmista yhtäkään omalla nimellään olevista papereista.

kapa
tommiu
Viesti:

Soitin Epsonille ja kysyin parasta paperilaatua suurkuvatulostamiseen. Yllätys oli että Epson itsekään ei tiedä Epsonin papereista yhtään mitään :) Lupasivat lähettää näytepakkauksia.

PS. Kannattaako käyttää valmistajien omia tulostusprofiileja vai luoda paperikohtaisesti oma profiili esim Colormunkilla?
Sakke_K

tommiu kirjoitti:Soitin Epsonille ja kysyin parasta paperilaatua suurkuvatulostamiseen. Yllätys oli että Epson itsekään ei tiedä Epsonin papereista yhtään mitään :) Lupasivat lähettää näytepakkauksia.

PS. Kannattaako käyttää valmistajien omia tulostusprofiileja vai luoda paperikohtaisesti oma profiili esim Colormunkilla?
Siinä vaiheessa harrastusta kun kyselet kannattaako, omat riittää. Toisessa päässä on sitten tilann,e että teet profiilit jokaiselle käyttämällesi printteriyksilölle omat profiilit :)
--------
Aves!
tommiu
Viesti:

Olen printtaillut vasta 2vko omalla tulostimella koska aikaisemmin ei ole ollut mahdollisuutta tulostaa itse.

Kannattaako paperit profiloida Colormunkilla jos sellainen on työpöydällä vai kannattaako käyttää valmistajan profiileja?

Harmanin Crystaljet Luster RC piti ainakin colormunkittaa ennen kuin värimaailma alkoi täsmätä näytön kanssa.
Noldor

Viesti Kirjoittaja Noldor »

Kannattaa tutustua Canson Infinity tulostusmateriaaleihin.
Niitä tuo maahan HanArt Oy.

Jos etsii esimerkiksi puolikiiltävää perusmateriaalia on PhotoSatin RC 270g hyvä vaihtoehto.
Mikäli etsii esimerkiksi maksimaalista dynamiikkaa, mustumaa ja yksityiskohtien toistoa on Baryta Photographique 310g oikea vaihtoehto.

http://www.canson-infinity.com/en/index.asp

http://www.luminous-landscape.com/revie ... tale.shtml
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Peruspapereista täältä kanssa ääni Ilford Galerie smooth pealille. Värikuvissa toistaa hienosti värit ja on kuitenkin muovipaperiksi melko säilyvän tuntuista ja halpaa. Säilyvämmäksi paperiksi sitten jotain lumppua, mutta se onkin pitkälti jo enemmän itsetutkiskelun paikka.

Mä olen tulostellut nyt useamman sata arkkia ulos tuosta epsonin 3880:sta ja kokeillut monenlaista säätöä. Huomasin kuitenkin, että Ilfordin gallerie sarjalle on tehdasprofiilit tarkemmat kuin colormunkilla tehdyt ehkä sitten sattui vaan hyvä versio printteristä lähtemään kaupasta matkaan tai huono colormunki.

Niin ja... Kiiltävät epsonin paperit on mulla ollut järjestään sellaisia, että ei niihin ainakaan mitään sellaista ole voinut tulostaa, mitä pitäisi jollekin toiselle esittää.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Kolmea olen koettanut Canuunin tulostimeen, eli luonnollisesti Canonin omia, Ilfordin paria laatua ja sitten tilasin tuon Hahnemuhlen näytepaketin, missä eri laatuja ja jo heti ensimmäisestä tulosteesta olin täysin myyty.
Vaikea sitä sanoiksi on pukea, mistä erot johtuvat, mutta jokin Hahneleissa miellyttää ja muita en sen jälkeen ole edes suostunut harkitsemaan. Kokeile ihmeessä, niin yllätyt....
Suosittelen lämpimästi.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

tommiu kirjoitti:Soitin Epsonille ja kysyin parasta paperilaatua suurkuvatulostamiseen. Yllätys oli että Epson itsekään ei tiedä Epsonin papereista yhtään mitään :) Lupasivat lähettää näytepakkauksia.
Jaa-a, saattaa olla ainakin Suomessa niin, että Epson itse ei ole mikään suuri paperintoimittaja omille laitteilleen. Esim. graafisen alan puolella KTA toimii isona jälleenmyyjänä Epsonin suurkuvatulostimille ja Fujifilmin papereille. Sitten löytyy myös joitain muita yrityksiä, jotka myyvät edustamiaan papereita ja Epsonin suurkuvatulostimia.
Lienee jossain määrin verrattavissa kysymykseen: "Kannattaako käyttää näyttövalmistajan tarjoamaa profiilia vai profiloida näyttö itse Colormunkilla?". Eihän se suuri häviö ole kokeilla kumpaakin, voi nuo tulostusprofiilit olla jopa aika hyvin kohdallaan.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sakke_K kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
No tuskin sinä itse edes kirjoitat näitä kommentteja, mitä lienee mistä tämäkin kumpuaa :)
Juu, vain itse tiedät mistä mikäkin sinulla kumpuaa. ;-)
Kun olet tuollainen vanha jäärä, nii etsipä Lissu Epsonin oma paperitehdas -jos itse luet edes näitä ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Jare kirjoitti:
Jaa-a, saattaa olla ainakin Suomessa niin, että Epson itse ei ole mikään suuri paperintoimittaja omille laitteilleen. Esim. graafisen alan puolella KTA toimii isona jälleenmyyjänä Epsonin suurkuvatulostimille ja Fujifilmin papereille. Sitten löytyy myös joitain muita yrityksiä, jotka myyvät edustamiaan papereita ja Epsonin suurkuvatulostimia.
Lienee jossain määrin verrattavissa kysymykseen: "Kannattaako käyttää näyttövalmistajan tarjoamaa profiilia vai profiloida näyttö itse Colormunkilla?". Eihän se suuri häviö ole kokeilla kumpaakin, voi nuo tulostusprofiilit olla jopa aika hyvin kohdallaan.
Suurin paperitoimittaja kaikille perusprinttereille valokuvatulostukseen on kopiopaperin valmistaja. Toisena tulevat sitten valmistajan omat paperit marketista ostettuna. Me pilkunnysvääjät olemme pieni murunen kokonaisuudessa.

Fujilta löytyy erinomaisia proofausmateriaaleja graafisen alan käyttöön, niitä itsekin käytin aiemmin.

Epson 3800:n perusmateriaaliksi tosi hyvä on Ilfordin Smooth Pearl. Edullinen hinta ja hyvä gamut. Hahmuhlen PhotoRag 308g on varma valinta laadukkaaksi mattamateriaaliksi. Samoin Epsonin ColdPress ja HotPress, mutta nekin toimivat eri tavoin eri kuville. Perinteisen valokuvapaperin kaltaisista materiaaleista kannattaa katsoa esimerkiksi Ilfordin Gold Fibre Silkiä.

-p-
pekkapotka.com
Noldor

Viesti Kirjoittaja Noldor »

TheHatter kirjoitti:Peruspapereista täältä kanssa ääni Ilford Galerie smooth pealille. Värikuvissa toistaa hienosti värit ja on kuitenkin muovipaperiksi melko säilyvän tuntuista ja halpaa. Säilyvämmäksi paperiksi sitten jotain lumppua, mutta se onkin pitkälti jo enemmän itsetutkiskelun paikka.

Mä olen tulostellut nyt useamman sata arkkia ulos tuosta epsonin 3880:sta ja kokeillut monenlaista säätöä. Huomasin kuitenkin, että Ilfordin gallerie sarjalle on tehdasprofiilit tarkemmat kuin colormunkilla tehdyt ehkä sitten sattui vaan hyvä versio printteristä lähtemään kaupasta matkaan tai huono colormunki.

Niin ja... Kiiltävät epsonin paperit on mulla ollut järjestään sellaisia, että ei niihin ainakaan mitään sellaista ole voinut tulostaa, mitä pitäisi jollekin toiselle esittää.
Kokeileppa Canson Infinity PhotoSatininia. Siinä on laajempi sävyntoisto, kuin Ilfordin Smooth Pearlissa ja se on vähemmän muovinen materiaali.
Colormunkilla saa tehtyä hyvin rajallisesti profiileja ja yleensä tehdasprofiilit on tehty paljon paremmilla laitteistoilla.
Oman kokemukseni perusteella Colormunkki on ihan ok laite näyttöjen profiloinnissa, mutta ei kovin kummoinen jos pitäisi tehdä profiileja tulostimelle.
Vastaa Viestiin