Hehheh. Eipä ole tullut ajateltua tuollaisia asioita.. Noo, editoijaan virheet poies ;)OskuK kirjoitti:Tästä tulee mieleen hassu tapa esittä talven kelejä:
-30 astetta pakkasta, onko nuo kaksi negatiivista merkitystä toisensa poissulkevia? Eikös ritä että sanoo 30 astetta pakkasta tai -30 astetta? Se on vähän samaa, kun sanotaan että: "minun oma henkilökohtainen mielipiteeni" -neljä kertaa kerrotaan että minä. Ei sentään tullut tungettua väliin termiä "oikeesti rehellinen", se kun on taas toinen juttu, voisihan sitä painottaa kai että valheesti rehelinen, tai oikeesti epärehellinen -ainakin ne olisivat rehellisempia itsensäkuvauksia ;-)
No se siitä offista, etelän mies.
Kuun kuvaaminen?
-
-
Jep, ensimmäisen digijärkkärini uudehkona omistajana tuo rajojen etsintä on vielä kesken. Tarkkuuden kannalta voisi olla fiksua viedä edeltä käsin vermeet ulos jäähtymään mutta ei vain uskalla :)Stickl kirjoitti:Kalusto kestää, mies ei. Vai mitense meni ;)
Ei vaan itekki olin eilen reilu kolme tuntia yli 30 asteen pakkasessa eikä Pentax k-x sanonu mitään.. Virta meinas vaan vähän vähissä olla.
-
Muovipussi taikka kameralaukku. Siellä annat sitte jonku aikaa olla. Ja ku tuut kuvaamasta, niin laitat taas sen kameran muovipussiin/kameralaukkuun ja jos pakkasta on jopa 30 astetta, niin silloin kannattaa antaa olla sen kameran siellä vähintään kolme tuntia.. Eli ei saa mennä ollenkaan sitä pussia/laukkua raottamaan jne.klaapu kirjoitti:Jep, ensimmäisen digijärkkärini uudehkona omistajana tuo rajojen etsintä on vielä kesken. Tarkkuuden kannalta voisi olla fiksua viedä edeltä käsin vermeet ulos jäähtymään mutta ei vain uskalla :)Stickl kirjoitti:Kalusto kestää, mies ei. Vai mitense meni ;)
Ei vaan itekki olin eilen reilu kolme tuntia yli 30 asteen pakkasessa eikä Pentax k-x sanonu mitään.. Virta meinas vaan vähän vähissä olla.
-
Kiitos tästä, pitää kokeilla.Stickl kirjoitti:Muovipussi taikka kameralaukku. Siellä annat sitte jonku aikaa olla. Ja ku tuut kuvaamasta, niin laitat taas sen kameran muovipussiin/kameralaukkuun ja jos pakkasta on jopa 30 astetta, niin silloin kannattaa antaa olla sen kameran siellä vähintään kolme tuntia.. Eli ei saa mennä ollenkaan sitä pussia/laukkua raottamaan jne.
-
- Viesti:
Ei sitä tiemmä tarvi pussissa ulos viedä.klaapu kirjoitti:Kiitos tästä, pitää kokeilla.Stickl kirjoitti:Muovipussi taikka kameralaukku. Siellä annat sitte jonku aikaa olla. Ja ku tuut kuvaamasta, niin laitat taas sen kameran muovipussiin/kameralaukkuun ja jos pakkasta on jopa 30 astetta, niin silloin kannattaa antaa olla sen kameran siellä vähintään kolme tuntia.. Eli ei saa mennä ollenkaan sitä pussia/laukkua raottamaan jne.
-
Jos pakkasta 30 niin ei sitä kameraa kannata suoraan ilman mitään viritelmää ulos viedä..Hel_NiS kirjoitti:Ei sitä tiemmä tarvi pussissa ulos viedä.klaapu kirjoitti:Kiitos tästä, pitää kokeilla.Stickl kirjoitti:Muovipussi taikka kameralaukku. Siellä annat sitte jonku aikaa olla. Ja ku tuut kuvaamasta, niin laitat taas sen kameran muovipussiin/kameralaukkuun ja jos pakkasta on jopa 30 astetta, niin silloin kannattaa antaa olla sen kameran siellä vähintään kolme tuntia.. Eli ei saa mennä ollenkaan sitä pussia/laukkua raottamaan jne.
-
-
Tuo muovipussikin mietityttää kun se muovi ei hengitä, niin eikö siinä kosteutta tiivisty pussin seinämiinkin? Kumminkin kamera on jo takaisin kuivumassa kameralaukussa.
Ainoa mikä mätti oli ensimmäiset pilvet taivaalla koko viikkoon. Semmoinen kevyt harso taivaan leveydellä. Tää on tätä tuuria. Jospa kuitenkin jotain tarttui mukaan. Pakkanen hieman hellitti eikä ole enää kuin 23.
Ainoa mikä mätti oli ensimmäiset pilvet taivaalla koko viikkoon. Semmoinen kevyt harso taivaan leveydellä. Tää on tätä tuuria. Jospa kuitenkin jotain tarttui mukaan. Pakkanen hieman hellitti eikä ole enää kuin 23.
-
- Viesti:
Kyllä, mutta ulkopuolelle, sehän siinä ideana juurin onkin. Kostea ilma on muovipussin ulkopuolella, joten se tiivistyy pussin ulkopuolelle eikä kameraan.klaapu kirjoitti:Tuo muovipussikin mietityttää kun se muovi ei hengitä, niin eikö siinä kosteutta tiivisty pussin seinämiinkin? Kumminkin kamera on jo takaisin kuivumassa kameralaukussa.
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viesti:
Voisitko tarkentaa, jotta osais virittää seuraavalla kertaa.Stickl kirjoitti:Jos pakkasta 30 niin ei sitä kameraa kannata suoraan ilman mitään viritelmää ulos viedä..Hel_NiS kirjoitti:Ei sitä tiemmä tarvi pussissa ulos viedä.klaapu kirjoitti: Kiitos tästä, pitää kokeilla.
-Minä olen lihava, sinä olet ruma; minä voin laihduttaa-
-
Tarkentaa kumpaa?lastumaki kirjoitti:Voisitko tarkentaa, jotta osais virittää seuraavalla kertaa.Stickl kirjoitti:Jos pakkasta 30 niin ei sitä kameraa kannata suoraan ilman mitään viritelmää ulos viedä..Hel_NiS kirjoitti: Ei sitä tiemmä tarvi pussissa ulos viedä.
Noo ensin kun olet lähdössä valokuvaamaan tuonne kovaan pakkaseen mikä tällä hetkellä on koko suomessa, niin laita kamera mieluusti vaikka kameralaukkuun sisällä, mene ulos ja odottele vaikka kymmeniä minuutteja(riippuen pakkasesta) että ilma "tasaantuu". Sitten voit ruveta kuvaamaan.
Kun sitten aikoinaan tulet kuvaamasta, niin ennen sisälle menoa on todella tärkeää muistaa laittaa kamera joko muovipussiin tiukasti, taikka kameralaukkuun(tämä siksi, että kameraan ei kertyisi kondensaatiota eli kosteutta). Eli kun olet jo kuvannut mitä olet aikonut, niin laita kamera ulkona muovipussiin tai kameralaukkuun niin, että sinne ei pääse ollenkaan ilmaa. Sitten viet laukun/pussin vain sisälle ja odottelet monta tuntia niin, että et päästä sinne lämmintä ilmaa ollenkaan.
Ymmärretty?
-
Niinpä. Itse ajattelisin, kun tuo sisäilman kosteus porukkaa kammoittaa, että nimenomaan viedään ilman mitään, ja vaihdetaan opiskakin siinä ulkona heti, jotta kameran sisällä oleva kostea ilman mahdollisimman hyvin vaihtuisi kuivaan. ;-)lastumaki kirjoitti:Voisitko tarkentaa, jotta osais virittää seuraavalla kertaa.Stickl kirjoitti:Jos pakkasta 30 niin ei sitä kameraa kannata suoraan ilman mitään viritelmää ulos viedä..Hel_NiS kirjoitti: Ei sitä tiemmä tarvi pussissa ulos viedä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
Korostan, että tuo ulkoa sisälle tuonti on paljon tärkeämpi. Ja se toinen asia mitä hain oli se , että kun lähdet kuvaamaan niin laita kamerasi laukkuun ja mene ulos sen laukun kanssa ja siellä sitten odottelet että kameralaukussa ehtii ilma vähän jäähtyä.lastumaki kirjoitti:No ei. Sisällä oleva kamera laitetaan laukkuun ja itse mennään ulos tasailemaan ilmoja, tupakalle?Stickl kirjoitti:Ymmärretty?
Sisälle tulon ymmärrän.
Joko nyt ymmärsit ? :D
-
- Viesti:
En.Stickl kirjoitti:Joko nyt ymmärsit ? :D
Jos esim. laitan kameran sisällä lämpimässä sukelluskoteloon ja vien sen ulos kylmään, niin kosteus tiivistyy halpiskotelossa kotelon linssiin.
Mielestäni koko ulosvientiohje on turha, eikä sitä tarvitse ymmärtää. Mukavampihan se on pakkaseen mennessä edes hetki käpistellä lämmintä kameraa. Akkujenkin varaus vaan laskee turhaa ylimääräisen jäähdyttelyn seurauksena.
-Minä olen lihava, sinä olet ruma; minä voin laihduttaa-
-
Joo. Mielestäni tuohon vaikuttaa aika paljon pakkanen, että kannattaako vai eikö kannata viedä sitä kameraa sisältä ulos suojattuna.lastumaki kirjoitti:En.Stickl kirjoitti:Joko nyt ymmärsit ? :D
Jos esim. laitan kameran sisällä lämpimässä sukelluskoteloon ja vien sen ulos kylmään, niin kosteus tiivistyy halpiskotelossa kotelon linssiin.
Mielestäni koko ulosvientiohje on turha, eikä sitä tarvitse ymmärtää. Mukavampihan se on pakkaseen mennessä edes hetki käpistellä lämmintä kameraa. Akkujenkin varaus vaan laskee turhaa ylimääräisen jäähdyttelyn seurauksena.
Mutta kaikkihan tekee niinku ne itte halluu :)
-
Mikä hyöty sillä mukamas saavutetaan jos kameran annetaan jäähtyä ennen kuvaamista?Stickl kirjoitti:
Joo. Mielestäni tuohon vaikuttaa aika paljon pakkanen, että kannattaako vai eikö kannata viedä sitä kameraa sisältä ulos suojattuna.
Ehkä otin,ehkä en.
-
- Viesti:
Sen olen huomannut, että tähtikaukoputken kuva värisee jonkinaikaa jos putken ja ulkoilman lämpötilaero on suuri. Newton-tyyppisissä kaukoputkissa värinä on huomattavampaa, linssiputkissa taas vähäisempää, mutta kuitenkin. Toisaalta käyttämäni suurennukset ovat jotakin 30-150x, joten värinän havaitseminen on helpompaa kuin kameran optiikalla (periaatteessa 1-9x suurennus).keskone kirjoitti:Mikä hyöty sillä mukamas saavutetaan jos kameran annetaan jäähtyä ennen kuvaamista?Stickl kirjoitti:
Joo. Mielestäni tuohon vaikuttaa aika paljon pakkanen, että kannattaako vai eikö kannata viedä sitä kameraa sisältä ulos suojattuna.
Mutta mitä nopeammin jäähtyminen tapahtuu sitä nopeammin noista mahdollisista värinöistä pääsee eroon.
En kyllä veisi kameraa missään pussissa/laukussa ulos "totuttelemaan". Paitsi korkeintaan kovilla helteillä, jos ilmastointilaite on jäähdyttänyt sisäilman erityisen viileäksi.
-
En oikein itsekkään tiedä :D Näin minulle on vain kerrottu, että kannataa.. Toisaalta, jos ei tiedä että miksi kannattaa niin viisainta olisi varmaan epäillä kyseistä neuvoa.keskone kirjoitti:Mikä hyöty sillä mukamas saavutetaan jos kameran annetaan jäähtyä ennen kuvaamista?Stickl kirjoitti: