Nikon D5000 vai D3100?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Repetti kirjoitti:
Lastu kirjoitti:Hiukan muunneltu lainaus toisesta ketjusta.
"Tosiaankin turhauttavaa on kun kansa yhäkin lähestyy kameravalintaansa kulmasta, "minkä Nikonin ostaisin".

Eli osta Canon, vaikkapa käytetty 40D tai uusi 50D.
Heh!:))
Eipä olekaan paljoa muunneltu! :)

Mutta kysyjähän kysyy Nikonia, miksi siis tarjota Canonia?
Tähänkin löytyy valmis vastaus toisaalta. Päivitän sen vain tähän ketjuun paremmin sopivaksi.
"Tällä hetkellä ei liene olemassa mitään teknistä pointtia, joka ehdottomasti puoltaisi Nikonin valintaa. Enkä tässä nyt tarkoita pelkästään Canonin vaihtoehtoja, vaan myös Pentaxia ja jopa Sonya. " =0)

Molemmat ihan vastaavasta ketjusta, merkki vain vaihtunut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

No joo, leikki leikkinä. Menin vähän liiallisuuksiin lainauksineni. Pahoittelut asianosaisille.

Totta puhuen molemmat vaihtoehdot varmasti tyydyttävät kuvanlaadun ja ominaisuuksien suhteen, mutta ellei halua kääntyvää näyttöä, niin kallistuisin ehkä D3100:n puoleen. Olen siitä kuullut käyttäjiltä ihan positiivista juttua.
Repetti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Lastu kirjoitti:No joo, leikki leikkinä. Menin vähän liiallisuuksiin lainauksineni. Pahoittelut asianosaisille.

Totta puhuen molemmat vaihtoehdot varmasti tyydyttävät kuvanlaadun ja ominaisuuksien suhteen, mutta ellei halua kääntyvää näyttöä, niin kallistuisin ehkä D3100:n puoleen. Olen siitä kuullut käyttäjiltä ihan positiivista juttua.
No joo. Hyviä molemmat - luokassaan.
Itse kuitenkin päätyisin tuohon D5000: een.
Syytä en osaa paremmin selittää mutta sen tiedän hyväksi kameraksi. D3100: sta olen vaan lukenut.... :)
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Lastu kirjoitti:Hiukan muunneltu lainaus toisesta ketjusta.
"Tosiaankin turhauttavaa on kun kansa yhäkin lähestyy kameravalintaansa kulmasta, "minkä Nikonin ostaisin".
:-)

D3100 ja D5000 on ihan yhtä hyviä.
M80

Viesti Kirjoittaja M80 »

Täällähän on keskustelu käynyt kuumana ja uutta tietoakin on allekirjoittaneelle tullut, kiitokset vastaajille :)

Senverran on tullut noita vanhempia ketjuja täällä luettua, että mitään merkkisotaa en halua aloittaa. Canonilta, Pentaxilta ja ehkä muiltakin varmasti löytyisi kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Olen kuitenkin omien Heisenbergin epämääräisyysvakioihin perustuvien tutkimusteni perusteella valinnut merkiksi Nikonin ;)

Ja jos hinta/laatuluokkaa lähdetään venyttämään ylöspäin edessä on aika loputon suo "jos kuitenkin säästäisi vielä vähän jne." Tämänhetkinen tarve on kuitenkin juuri tuon D3100/D5000-luokan järkkärille. Esim. Canonilta noiden kanssa kilpaileva malli 550D on selkeästi ylihintainen. Vai mitä olette mieltä, kilpaileeko 500D vakavasti em. Nikonien kanssa?
Repetti
Viesti:

M80 kirjoitti: Esim. Canonilta noiden kanssa kilpaileva malli 550D on selkeästi ylihintainen. Vai mitä olette mieltä, kilpaileeko 500D vakavasti em. Nikonien kanssa?
Kilpailee mutta ei pärjää ja hinta- laatusuhde huonompi.

Paras kilpailija noille on Pentax K-x, etenkin hinta- laatusuhteeltaan:

http://www.capi-online.fi/epages/Capi.s ... m),++järje

Mutta mitäpä sitä sotkemaan sinun valmista harkintaasi. :))
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
viesko

Viesti Kirjoittaja viesko »

Nikon D90 on ergonomialtaan mielestäni parempi ja hintakin on aika lähellä 5000 ja 3100 malleja
Repetti
Viesti:

viesko kirjoitti:Nikon D90 on ergonomialtaan mielestäni parempi ja hintakin on aika lähellä 5000 ja 3100 malleja
Pitää paikkansa mutta kyllä se Penassa on ainakin yhtä hyvä kuin sata-sarjan Canoneissa ja tonni-sarjan Nikoneissa (3100 ja 5000). :)
Airwalk

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

M80 kirjoitti:Esim. Canonilta noiden kanssa kilpaileva malli 550D on selkeästi ylihintainen. Vai mitä olette mieltä, kilpaileeko 500D vakavasti em. Nikonien kanssa?
Kyllä nuo nikonit on parempia kuvanlaadultaan mutta jos itse olisin tuossa tilanteessa kävisin ostamassa nikonin D90, sitä on jo ihan mukava käyttää ja nyt kun ne on "alennusmyynnissä". Unohtaisin nämä 550D,D5000,k-x jne.
Repetti
Viesti:

Airwalk kirjoitti:
M80 kirjoitti:Esim. Canonilta noiden kanssa kilpaileva malli 550D on selkeästi ylihintainen. Vai mitä olette mieltä, kilpaileeko 500D vakavasti em. Nikonien kanssa?
Kyllä nuo nikonit on parempia kuvanlaadultaan mutta jos itse olisin tuossa tilanteessa kävisin ostamassa nikonin D90, sitä on jo ihan mukava käyttää ja nyt kun ne on "alennusmyynnissä". Unohtaisin nämä 550D,D5000,k-x jne.
Mutta minä en unohtaisi Pentax K-r: ää! :))
Ohittaa laadussa ja ominaisuuksissa Canonin 100- sarjalaiset ja Nikonin 3100: sen ja 5000: en. Kuten myös ergonomiassa.
Airwalk

Repetti kirjoitti: Mutta minä en unohtaisi Pentax K-r: ää! :))
Ohittaa laadussa ja ominaisuuksissa Canonin 100- sarjalaiset ja Nikonin 3100: sen ja 5000: en. Kuten myös ergonomiassa.
Se oli sitten sinun mielipiteesi, ei mikään facta, kaikkii muihin taitaakin saada sen kahvan, jolloin k-r onkin se huonoimmalla ergonomialla varustettu. :))

Vai saiko jo tähän kr:n kahvan?
Repetti
Viesti:

Airwalk kirjoitti:
Se oli sitten sinun mielipiteesi, ei mikään facta, kaikkii muihin taitaakin saada sen kahvan, jolloin k-r onkin se huonoimmalla ergonomialla varustettu. :))

Ei saa mutta luulinkin sinun puhuvan kameroista eikä kahvoista.... ????
Airwalk

Repetti kirjoitti:
Airwalk kirjoitti:

Ei saa mutta luulinkin sinun puhuvan kameroista eikä kahvoista.... ????
Itsellä on molemmissa rungoissa kahva ja se parantaa kameran ergonomiaa ja pystykuvaus ominaisuuksia, niin eiköhän se edes vähän liity kameraan?
Repetti
Viesti:

Ei mielestäni liity itse kameran teknisiin/ valokuvauksellisiin ominaisuuksiin. Itselläni ei kahvaa ole koskaan ollut, vaikka sellaisiakin runkoja on ollut, joihin kahvan olisi saanut. En ole katsonut tarvitsevani.
nomad

Repetti kirjoitti:Ei mielestäni liity itse kameran teknisiin/ valokuvauksellisiin ominaisuuksiin. Itselläni ei kahvaa ole koskaan ollut, vaikka sellaisiakin runkoja on ollut, joihin kahvan olisi saanut. En ole katsonut tarvitsevani.
Pikkuringoissa kahva saattaa tuntua ihan hyvältä. Pakko myöntää vaikka vastustankin kameroissa periaatetta "isompi on parempi".
Jarso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarso »

Sotketaampas soppaan vielä yks malli, D80. Ikäähän sillä alkaa jo olemaan, mutta käytettynä löytyy hyvin ja halvalla. Pärjääkö D3100/D5000-akselille?
Airwalk

Jarso kirjoitti:Pärjääkö D3100/D5000-akselille?
Käytettävyys parempi, kuvanlaatu aika selvästi huonompi kun noustaa vähän korkeemmille ISO:lle
Airwalk

nomad kirjoitti:
Repetti kirjoitti:Ei mielestäni liity itse kameran teknisiin/ valokuvauksellisiin ominaisuuksiin. Itselläni ei kahvaa ole koskaan ollut, vaikka sellaisiakin runkoja on ollut, joihin kahvan olisi saanut. En ole katsonut tarvitsevani.
Pikkuringoissa kahva saattaa tuntua ihan hyvältä. Pakko myöntää vaikka vastustankin kameroissa periaatetta "isompi on parempi".
Käyttäjiä on tosiaan erillaisia, mutta kyllä se liittyy valokuvauksellisiin asiohin, sinulla ei välttämättä ole niitä 1kg+ painoisia putkia mutta kun monella on ja silloin se kahva on todella mukava lisä. Pystykuvaus onnistuu käden olessa luonnollisessa asennossa ja näin kuvat eivät tärähdä niin helpolla. Myös jos kahva puuttu niin voi alitajuisesti ottaa lähinnä vaakakuvia vaikka pystykuva toimisi paremmin.
Pari akkuakin sinne sisälle saa menemään tai vaikka kelkan johon saa 6 paristoa.

Sen akkukahvankin saa välillä pois jos haluaa keveyttä ja kameran mahtumaan pieneen tilaan.

Vaikka juuri sinä et sitä tarvitse niin moni muu sen haluaa, ainakin olen monessa satasarjan canonissa nähnyt tuon ja kovin noille pentax foorumeilla siitä ollaan möykätty että miksi ei sitä kahvaa saa.

Mielestäni jos puhutaan DSLR:stä on turha keskittyä pelkästään siihen runkoon vaan pitää katsoa koko merkkiä mitä heillä on tarjota, moni kuitenkin vaihtaa sitä runkoa muutaman vuoden välein mutta merkin kanssa ollaan monesti naimisissa koko kuvaus ura.
Viimeksi muokannut Airwalk, Joulu 16, 2010 14 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad

Airwalk kirjoitti:
Käytettävyys parempi, kuvanlaatu aika selvästi huonompi kun noustaa vähän korkeemmille ISO:lle
Jos D80 tuntuu mahdolliselta, niin silloin D200 on todella hyvä kamera. Monipuolinen, perushyvä ja nykyisin sopuhintainen. Ainoa puute on, että yli ISO1600 herkkyydellä ei kriittisiä räpsyjä kuvata.
Jarso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarso »

nomad kirjoitti:
Airwalk kirjoitti:
Jos D80 tuntuu mahdolliselta, niin silloin D200 on todella hyvä kamera. Monipuolinen, perushyvä ja nykyisin sopuhintainen. Ainoa puute on, että yli ISO1600 herkkyydellä ei kriittisiä räpsyjä kuvata.
Kamera tulis aloittelevalle nais-kuvaajalle, joten D3100 taitaa kuitenkin olla se paras vaihtoehto.
Vastaa Viestiin