JAS-tekniikka-palautetta, osa 2

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

bobotti kirjoitti:
Tätä samaa angstisia mallia rannallejääneiden höpinää ;*D
Anteeksi, mutta suomenkielen taitoni saattaa olla hieman puutteellinen,
tai sitten tuossa lauseessa on jotain omituista.

kapa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pka

Viesti Kirjoittaja pka »

40D suljin hajosi alle 15.000 räpsyn kohdalla, JAS korjasi noin viikossa. Meni vielä Canonin piikkiin vaikka takuu mennyt umpeen.

Ihan hyvin meni omalta osalta
EOS 7D
EF 24-104 f/4 IS
EF 70-200 f/4 IS
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Objektiivin pikkuvian korjaus 2pv ilman ajanvarausta. Cps-kortista on näköjään hyötyäkin...
vonNeumann

Viesti Kirjoittaja vonNeumann »

550D:stä painui usb-portti kameran sisään 2kk käytön jälkeen. Lähetin verkkokauppa.com kautta JAS:lle josta soittivat että "ei ole takuunalainen vika. Itse olet ruuvarilla vääntäny paskaksi" Soitin Canonille ja kysyin että onko takuu asia ja vastaus oli myönteinen. Soitto takas JAS:lle josta otettiin yhteyttä canonille ja vastaus oli edelleen että "Ei kuulu takuun piiriin fyysiset vahingot." Tässä vaiheessa soitin sitten Canonin Suomen takuupäällikölle tms. jonka kanssa sain neuvoteltua että Canon maksaa korjaukseen tarvittavat varaosat (300e) ja minä työn osuuden. Jas:lta neuvottelin vielä 10% alennuksen loppusummasta.

Tappiollehan tässä jäätiin loppujen lopuksi, vaikka kyseessä oli mielestäni ihan selvä valmistusvirhe. Kyllähän USB-portin pitäis normaalia käyttöä kestää yli 2kk. Että semmosta. *sensuroitu* pulju tuo JAS.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

vonNeumann kirjoitti:550D:stä painui usb-portti kameran sisään 2kk käytön jälkeen. Lähetin verkkokauppa.com kautta JAS:lle josta soittivat että "ei ole takuunalainen vika. Itse olet ruuvarilla vääntäny paskaksi" Soitin Canonille ja kysyin että onko takuu asia ja vastaus oli myönteinen. Soitto takas JAS:lle josta otettiin yhteyttä canonille ja vastaus oli edelleen että "Ei kuulu takuun piiriin fyysiset vahingot." Tässä vaiheessa soitin sitten Canonin Suomen takuupäällikölle tms. jonka kanssa sain neuvoteltua että Canon maksaa korjaukseen tarvittavat varaosat (300e) ja minä työn osuuden. Jas:lta neuvottelin vielä 10% alennuksen loppusummasta.

Tappiollehan tässä jäätiin loppujen lopuksi, vaikka kyseessä oli mielestäni ihan selvä valmistusvirhe. Kyllähän USB-portin pitäis normaalia käyttöä kestää yli 2kk. Että semmosta. *sensuroitu* pulju tuo JAS.
Tässä on nyt se vika, että takuuta ei tarvita tällaiseen _myyjän_ eli verkkokauppa.com:n lakisääteiseen virhevastuuasiaan. Kauppa on vastuussa tuotteestaan eikä asiakkaan tarvitse asioida huoltoliikkeen tai valmistajan kanssa. Kummankaan mielipiteellä ei pidä olla asiaan mitään merkitystä. Kun päätäntävalta annetaan väärille tahoille, kuluttaja ei saa koskaan oikeutta.
Matti Vuori
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Älä syytä JAS-Tekniikkaa Canonin harrastelijarunkojen mekaanisesta huonoudesta.. ;)

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sauli Särkkä kirjoitti:Älä syytä JAS-Tekniikkaa Canonin harrastelijarunkojen mekaanisesta huonoudesta.. ;)

-Sale
Periaatteessa näin, mutta toisaalta olisihan JAS voinut korjata sen mukisematta ja ottamatta kantaa siihen minkätakia se on mennyt rikki...Tuskin Canonia olisi myöhemmin kiinnostanut, että miksi JAS meni sen korjaamaan - ja vääntämään kättä nyt siitä...Vähän pitää olla pienen ihmisen asialla, kato ;-)

Nyt se meni sitten tälläiseksi väännöksi, ja eturistiriitojen ratkomiseksi. JASsilta oltiin oikein yhteydessä Canoniin ja kysyttiin lupaa, että saako korjata, vaikka "meidän mielestä siinä on varmaan käyttäjänkin vikaa" tms. huh, huh.

Jos Canonilla huomataan myöhemmin, että onpas niitä USB portteja mennyt paljon rikki tästä mallista, niin osaavat varmaan sitten korjata vikaa seuraavissa kameroissaan (tai sitten ei, mutta kuitenkin).
jonifoo

Viesti Kirjoittaja jonifoo »

Kokemuksia kiinteäpolttovälisten linssien korjaamisesta ja noin -kustannuksista JASsin kautta?

Canonin 50mm/1.4 otti osumaa tiputtuaan rungon (5D) kanssa lattialle, linssi edellä, linssi skulaa muuten jokseenkin ok mutta tarkennus on jumiutunut äärettömään eikä tuota saa käsipelilläkään tarkennettua enää. Runko otti onneksi vain päällisin puolin lämää.
Eli varmaan moottori paskana ja/tai siihen liittyvää.
Linssi kustantaa kuitenkin vain sen vajaa 400EUR paikkeita Suomesta ostettuna ja vakuutusyhtiö korvasi jo omavastuu -100EUR tuosta uutta linssiä varten. Lähinnä mietityttää onko tuon hintaista linssiä järkeä edes lähteä korjauttamaan jos siitä saisi vielä kohtuuhintaan toimivamman kalun. Maallikko-minä kun yrittää väittää että kiinteänä linssinä se olisi kenties helpompi fiksattava mutta kuinka väärässä voinkaan olla :-)

,joni
helager

Viesti Kirjoittaja helager »

En tiedä onko tämä oikea threadi tälle kysymykselle, mutta tuskin sen niin väliä. Eli onko yhden objektiivin tarkennuksen korjaaminen toimenpide joka maksaa yleisesti JAS:lla yhden tunnin työn veloituksen eli 90€?
Näin ainakin Turussa minulle sanottiin.

Muistelen vain ihmisten täällä puhuneen hieman halvemmista hinnoista. Noilla hinnoilla ei muiden kuin L-sarjalaisten tarkennuksia kyllä raaski korjailla, ellei takuuseen saa menemään.
aikaarska

helager kirjoitti:En tiedä onko tämä oikea threadi tälle kysymykselle, mutta tuskin sen niin väliä. Eli onko yhden objektiivin tarkennuksen korjaaminen toimenpide joka maksaa yleisesti JAS:lla yhden tunnin työn veloituksen eli 90€?
Näin ainakin Turussa minulle sanottiin.

Muistelen vain ihmisten täällä puhuneen hieman halvemmista hinnoista. Noilla hinnoilla ei muiden kuin L-sarjalaisten tarkennuksia kyllä raaski korjailla, ellei takuuseen saa menemään.
Joo, aika korkealta 90€ vaikuttaa...Mutta voi nykyään pitää hyvinkin paikkansa. JAS tekniikka on haalinut Suomessa niin kattavan monopolin, että se voi hinnoitella työnsä kohta miten haluaa - sillähän on jo nyt ainakin Nikon, Canon, pentax ja Tamron...
Ihmemies2

Viesti Kirjoittaja Ihmemies2 »

Onko kukaan muuten rasvauttanut käsitarkenteisia objektiivejä Jassilla? Lähinnä mietiyttää, että onko niillä enää materiaaleja ja tietotaitoa moiseen hommaan...
Film is dead. | Flickr
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Laitoin oman D7000 rungon takuuhuoltoon viikko sitten maanantaina ja sain sen tänään takaisin. Palvelu oli nopeaa ja ystävällistä. Myös runko toimii paremmin kuin ennen :)

Mielestäni homma toimi mallikelpoisesti. Kiitos siitä.
aikaarska

mremonen kirjoitti:
jmra kirjoitti:Itse uskon, että kyllä ne Jasilla sen osaisivat korjata. Niillä ei vain haluta korjata sitä, koska eivät tiedä kuka sen korjauksen maksaa. Ihan normaalia yritystoimintaa. Kuka sitä nyt ilman tekisi. Todennäköisesti ensimmäinen huoltomies on kysellyt Suomen maahantuojalta maksajaa ja kun ei ole saanut varmuutta maksajasta, niin homma on jäänyt seisomaan.
Sama juttu kuin Fokalla. Sillä erotuksella, että ovat siellä korjailleet noita, mutta omaan piikkiin se on heillä mennyt. Jos korjauksesta laittaa laskun ulkomaille, sen tietää mitä siinä käy. Suomen maahantuoja ei ota kantaa, jos on harmaatuontitavaraa.

Itse sain Fokan kanssa sovittua, että maksoin osat ja he tarjosivat työn.... Reilu peli mielestäni.
Joo, Fokan huolto Helsingin Lauttasaaressa on ihan uskomaton paikka (siis Sigman huolto)!

Olen saanut heiltä enemmän kuin hyvää palvelua monien Sigmojeni kanssa. Työmoraali täysi 10.
Harrastan luonto/lintu kuvausta ja kävin esim. säädättämässä yhtä sigman telen AF:ää kolme kertaa kohdilleen...Jo ensimmäisen huoltokerran jälkeen se oli hyvä, mutta nälkä kasvoi syödessä ja tarkennusta hiottiin kohdilleen tosiaan vielä pari kertaa sen jälkeen. Sovittiin aika ja olin itse paikalla runkoni kanssa kun yritettiin ja löydettiin tietyille polttoväleille just sopivat säädöt! Viimeinen kerta oli todella hienovaraista säätöä - tyyliin, että halusin tarkennuksen olevan mielummin karvan verran edessä jotta jos vaikka pikkulintua kuvaa täydellä aukolla ja tarkentaa sen kehoon ja lintu kääntää päätä ja katsoo kameran suuntaan niin pää/silmät/nokka olisivat tarkkoja vaikka vain hieman taakse jäävä keho olisikin jo aavistuksen verran epätarkempi...

Tämä siis vain esimerkkinä miten huippuunsa yksilöllistä palvelua voi parhaimmassa tapauksessa saada.
Silloisessa rungossani ei ollut AF:n hienosäätöominaisuutta, joten itse en moista säätöä rungostani voinut tehdä.

Toinen esimerkki oli kun yksi toinen sigma kärsi pienoisesta epäkeskisyydestä, eli käytännössä kuvan vasen laita oli vähän edessä kun oikea oli takana. Takuu oli mennyt umpeen, mutta Fokalta sattui löytymään uusi takalinssiryhmä varaosana, ja ne vaihtoivat sen päivän aikana veloituksetta objektiiviin - olen edelleen kiitollinen!

Sigman objektiivit ovat edullisia ja laadussa esiintyy vaihtelua (tosin asia on mennyt paremmaksi parin viime vuoden aikana), mutta kunnon huolto pelastaa paljon! Itse ainakin ostan luottavaisin mielin sigmoja kun tiedän huollon pelaavan tarvittaessa. Näin ;-D
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Ihmemies2 kirjoitti:Onko kukaan muuten rasvauttanut käsitarkenteisia objektiivejä Jassilla? Lähinnä mietiyttää, että onko niillä enää materiaaleja ja tietotaitoa moiseen hommaan...
Ei varmaan kannata. Vie johonkin perinteiseen kamerahuoltoon, siellä homma hoituu. Samalla estät vähän toiminnan keskittymistä yhden toimijan käsiin.
lindros

Viesti Kirjoittaja lindros »

aikaarska kirjoitti:
mremonen kirjoitti:
jmra kirjoitti:Itse uskon, että kyllä ne Jasilla sen osaisivat korjata. Niillä ei vain haluta korjata sitä, koska eivät tiedä kuka sen korjauksen maksaa. Ihan normaalia yritystoimintaa. Kuka sitä nyt ilman tekisi. Todennäköisesti ensimmäinen huoltomies on kysellyt Suomen maahantuojalta maksajaa ja kun ei ole saanut varmuutta maksajasta, niin homma on jäänyt seisomaan.
Sama juttu kuin Fokalla. Sillä erotuksella, että ovat siellä korjailleet noita, mutta omaan piikkiin se on heillä mennyt. Jos korjauksesta laittaa laskun ulkomaille, sen tietää mitä siinä käy. Suomen maahantuoja ei ota kantaa, jos on harmaatuontitavaraa.

Itse sain Fokan kanssa sovittua, että maksoin osat ja he tarjosivat työn.... Reilu peli mielestäni.
Joo, Fokan huolto Helsingin Lauttasaaressa on ihan uskomaton paikka (siis Sigman huolto)!

Olen saanut heiltä enemmän kuin hyvää palvelua monien Sigmojeni kanssa. Työmoraali täysi 10.
Harrastan luonto/lintu kuvausta ja kävin esim. säädättämässä yhtä sigman telen AF:ää kolme kertaa kohdilleen...Jo ensimmäisen huoltokerran jälkeen se oli hyvä, mutta nälkä kasvoi syödessä ja tarkennusta hiottiin kohdilleen tosiaan vielä pari kertaa sen jälkeen. Sovittiin aika ja olin itse paikalla runkoni kanssa kun yritettiin ja löydettiin tietyille polttoväleille just sopivat säädöt! Viimeinen kerta oli todella hienovaraista säätöä - tyyliin, että halusin tarkennuksen olevan mielummin karvan verran edessä jotta jos vaikka pikkulintua kuvaa täydellä aukolla ja tarkentaa sen kehoon ja lintu kääntää päätä ja katsoo kameran suuntaan niin pää/silmät/nokka olisivat tarkkoja vaikka vain hieman taakse jäävä keho olisikin jo aavistuksen verran epätarkempi...

Tämä siis vain esimerkkinä miten huippuunsa yksilöllistä palvelua voi parhaimmassa tapauksessa saada.
Silloisessa rungossani ei ollut AF:n hienosäätöominaisuutta, joten itse en moista säätöä rungostani voinut tehdä.

Toinen esimerkki oli kun yksi toinen sigma kärsi pienoisesta epäkeskisyydestä, eli käytännössä kuvan vasen laita oli vähän edessä kun oikea oli takana. Takuu oli mennyt umpeen, mutta Fokalta sattui löytymään uusi takalinssiryhmä varaosana, ja ne vaihtoivat sen päivän aikana veloituksetta objektiiviin - olen edelleen kiitollinen!

Sigman objektiivit ovat edullisia ja laadussa esiintyy vaihtelua (tosin asia on mennyt paremmaksi parin viime vuoden aikana), mutta kunnon huolto pelastaa paljon! Itse ainakin ostan luottavaisin mielin sigmoja kun tiedän huollon pelaavan tarvittaessa. Näin ;-D
Minkä verran fokalla tuo säätö kustantaa?
SPORTTIRUUTUJA - www.tempukka.fi
aikaarska

lindros kirjoitti: Minkä verran fokalla tuo säätö kustantaa?
En tiedä, omat säätöni ovat menneet takuun piikkiin. Mutta kannattaa soittaa ja kysäistä.
Heycki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

aikaarska kirjoitti:Sigman objektiivit ovat edullisia ja laadussa esiintyy vaihtelua (tosin asia on mennyt paremmaksi parin viime vuoden aikana), mutta kunnon huolto pelastaa paljon! Itse ainakin ostan luottavaisin mielin sigmoja kun tiedän huollon pelaavan tarvittaessa.
Tämä on todellakin totta. Ilman Lauttasaaren Fokaa en ostaisi yhtäkään Sigmaa.

Kyllä JAS:llakin on kamat saatu kuntoon, myös virhevastuun piikkiin takuuajan jälkeen, mutta korjausajat ovat turhan pitkiä.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
aikaarska

Heycki kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Sigman objektiivit ovat edullisia ja laadussa esiintyy vaihtelua (tosin asia on mennyt paremmaksi parin viime vuoden aikana), mutta kunnon huolto pelastaa paljon! Itse ainakin ostan luottavaisin mielin sigmoja kun tiedän huollon pelaavan tarvittaessa.
Tämä on todellakin totta. Ilman Lauttasaaren Fokaa en ostaisi yhtäkään Sigmaa.

Kyllä JAS:llakin on kamat saatu kuntoon, myös virhevastuun piikkiin takuuajan jälkeen, mutta korjausajat ovat turhan pitkiä.
Yep, ei mullakaan henkilökohtaisesti ole siis ollut mitään ongelmia JAS tekniikan kanssa. JAS-negatiivisia kommentteja/kokemuksia olen lukenut lähinnä täältä foorumeilta. Canonia, Nikonia ja Pentaxia olen huollattanut muutaman viime vuoden aikana ilman erityisiä ongelmia. Esim. objektiivien/rungon AF säätöjen saralla olen varannut sieltä etukäteen ajan ja vienyt sovittuna päivänä paikalle - seuraavana päivänä on yleensä ollut valmis.
Mikä nyt vähän sapettaa niin yksilöllisen palvelun puute, esim. huoltoteknikon kanssa en ole päässyt juttelemaan säätötarpeista tms....Mutta se kai on väistämätön haitta kun homma on mennyt JASsilla nykyisenlaiseksi liukuhihna työskentelyksi.
Joku Muu

Viesti Kirjoittaja Joku Muu »

lindros kirjoitti:Minkä verran fokalla tuo säätö kustantaa?
45euroa olisi kustantanut 30/1.4 säätö kohdilleen. Eipä tarvinnut lähettää lasia sinne kun sattui osumaan hyvä yksilö käteen.
Niämine

Viesti Kirjoittaja Niämine »

aikaarska kirjoitti:Joo, Fokan huolto Helsingin Lauttasaaressa on ihan uskomaton paikka (siis Sigman huolto)!

Käväisin eilen 500D:n ja Sigma 50/1.4:n kanssa Fokalla. Sigmaa oli jo kerran aiemmin säädetty etutarkennuksen takia ilman menestystä - mutta moka oli minun koska en ymmärtänyt lähettää runkoa linssin mukana.

Nyt kun oli muutenkin asiaa pääkaupunkiseudulle niin käväisin sitten re-säädättämässä. Allekirjoitan täysin aikaarskan kiitokset; homma hoitui todella tehokkaasti, ystävällisesti, nopeasti ja kaikin puolin onnistuneesti (ja sain lasin säädettynä takaisin parin tunnin kuluttua). Ihan kuin eri objektiivi olisi nyt kyseessä:-)

Juu, väärään ketjuun meni kun JASsista piti puhua mutta olkoon kun täällä näytti aiemminkin Fokasta olleen puhetta.
Vastaa Viestiin