Moro.
Huomasinpa kuvissa suoraan keskellä olevan tahran. Katselmus kameran kennolle paljasti hienon hienon tahran keskellä CCD:tä.
Kysymys kuuluu: onko järkevää koettaa mikrokuituliinalla sen tahran puhdistusta vai onko homman nimi huoltoon lähetys?
Mikäli huoltoon on tarvis lähettää, onko kellään kokemusta hinnasta ja toimitusnopeudesta?
Entäpä jos törttöilen kennon rikki..... paljonko kennon uusiminen kustantaa?
Ystävällisesti,
-Jammupatu
Nikon D70 CCD kennon puhdistus mikrokuituliinalla
-
- Viesti:
-
Älä ainakaan mikrokuituliinalla mene sitä sörkkimään. Jos hajotat kennon niin käytännössä korjaus maksaa suunnilleen uuden rungon hinnan.
Josa ei puhaltelemalla (kumipumpulla, ei millään paineilmalla) lähde niin joko laitat huoltoon taikka tilaat esim. metanolia ja pec-padseja ja opettelet putsaamaan itse. Itse puhdistamisessa on vaan se huono puoli että kämmäilyyn ei paljon ole varaa.
Josa ei puhaltelemalla (kumipumpulla, ei millään paineilmalla) lähde niin joko laitat huoltoon taikka tilaat esim. metanolia ja pec-padseja ja opettelet putsaamaan itse. Itse puhdistamisessa on vaan se huono puoli että kämmäilyyn ei paljon ole varaa.
-
- Viesti:
-
Koko kennon puhdistus on mielestäni erittäin helppo toimenpide. Kunhan hommaa kunnon puhdistusliinoja ja nesteet.
Ihmetyttää miten siinä edes voi kämmäillä???
Eihän kennoa saa rikki kuin tahalleen raaputtamalla jollakin kovalla. Koko kohu asian ympärillä täysin yliampuvaa.
Suorastaan naurattaa kun eräät "viisaat" neuvovat ettei kennoa kannata millään tavalla putsata itse. No ei ehkä jos on täysi käsi tekemaan mitään ja on tottunut leikkaamaan leipääkin moottorisahalla.
Ihmetyttää miten siinä edes voi kämmäillä???
Eihän kennoa saa rikki kuin tahalleen raaputtamalla jollakin kovalla. Koko kohu asian ympärillä täysin yliampuvaa.
Suorastaan naurattaa kun eräät "viisaat" neuvovat ettei kennoa kannata millään tavalla putsata itse. No ei ehkä jos on täysi käsi tekemaan mitään ja on tottunut leikkaamaan leipääkin moottorisahalla.
-
... Ja monet "viisaat" luulevat että kennon suojalasi on täysin kunnossa kun roskat ei näy enää kuvassa eikä siinä silmin katsottuna näy mitään ongelmia.
Monissa CCD/CMOS-siruissa se suojalasi on jopa "pehmeämpi" kuin objektiivien sisin linssi (tms.), joten melko pienellä vaivalla (vaikka olisi kuinka hienot hyperolit ja pekpatsit... kunkas monella on puhdastilat käytettävissä?) sellaisiin saa mikroskooppisia naarmuja, joita ei silmin näe, ainakaan vielä parin ensimmäisen kerran jälkeen.
Ehkä valmistajat ovat viisaina laittaneet "kuluttajakennoille" kovempaa lasia.
Toisaalta, enpä usko että sitä puhdistusta tehdään kovinkaan eri tavalla huollossakaan, vain kokemusta löytyy/löytynee enemmän.
Ja jos 10 vuoden kuluttua muutamama naarmu jo juuri ja juuri näkyisi, niin se tuskin on enää isoin ongelma tai "tunnu missään".
Markku Hassinen
Monissa CCD/CMOS-siruissa se suojalasi on jopa "pehmeämpi" kuin objektiivien sisin linssi (tms.), joten melko pienellä vaivalla (vaikka olisi kuinka hienot hyperolit ja pekpatsit... kunkas monella on puhdastilat käytettävissä?) sellaisiin saa mikroskooppisia naarmuja, joita ei silmin näe, ainakaan vielä parin ensimmäisen kerran jälkeen.
Ehkä valmistajat ovat viisaina laittaneet "kuluttajakennoille" kovempaa lasia.
Toisaalta, enpä usko että sitä puhdistusta tehdään kovinkaan eri tavalla huollossakaan, vain kokemusta löytyy/löytynee enemmän.
Ja jos 10 vuoden kuluttua muutamama naarmu jo juuri ja juuri näkyisi, niin se tuskin on enää isoin ongelma tai "tunnu missään".
Markku Hassinen