Punaisen renkaan tarina

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

spege kirjoitti:...Mutta sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö Canon olisi esitellyt KAIKKEIN ENITEN kamerateknisiä innovaatioita...
Microsoftkin on esitellyt ahkerasti softa-innovaatioitaan, silläkin on kaikkein eniten kaikkea muilta pöllittyä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
smaisnie

Viesti Kirjoittaja smaisnie »

spege kirjoitti:Mutta sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö Canon olisi esitellyt KAIKKEIN ENITEN kamerateknisiä innovaatioita. Jos joku voi, niin faktoja kehiin eikä mitään selityksiä.
Lasketaanko myös kehnot innovaatiot mukaan? Tällöin Canon on kiistatta voittaja ... heh, heh.
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

spege kirjoitti:
veshut kirjoitti:
Tapiol2003 kirjoitti:... olisi ehkä hyvä tutustua myös Leitzin, Kernin, Kilfitin, Schneiderin, Voigtländerin, Zeissin ynnä muutaman muun objektiivitehtaan tuotantoon ja keksintöihin ennen kuin julistetaan punaiset äLLät maailman ensimmäisiksi kaikissa lajeissa ;-)
Heh, niinpä. Todelliset voittajat ja mestarit unohdetaan näinä brändityksen kuLta-aikoina. ;-)
Mutta sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö Canon olisi esitellyt KAIKKEIN ENITEN kamerateknisiä innovaatioita. Jos joku voi, niin faktoja kehiin eikä mitään selityksiä.
Minä en ole faktoja tuollaisesta kerännyt, mutta näppituntumalla uskaltaisin tuota epäillä. Tuotteidensa mainonnassa, ehkä myös uutuusmallien määrässä Canon on selvimmin ykkönen, ainakin Suomessa.
Pekka M.Nurminen
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Jos joku voi, niin faktoja kehiin eikä mitään selityksiä.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
HarHaa

Viesti Kirjoittaja HarHaa »

spege kirjoitti:Jos joku voi, niin faktoja kehiin eikä mitään selityksiä.
Eikös se todistusvelvollisuus ole yleensä väitteen esittäjällä?

Kun tarkastellaan valokuvauksen historiaa kokonaisuutena, ei Kwanon ole juurikaan esitellyt mitään alaa todella mullistaneita asioita, lähinnä vain pikku parannuksia. Pentax sen sijaan...
Trying to spot the most important milestones in the post-war development of the 35mm SLR, you'll see that five out of ten have been set by Pentax (instant-return mirror, spot metering, TTL metering, aperture priority auto exposure, autofocus), while the remaining five are shared between five different manufacturers (either Pentacon or Rectaflex for pentaprism viewfinder, Topcon for full-aperture TTL metering, Konica for mass-produced shutter priority auto exposure, Olympus for TTL flash and Nikon for multi-pattern metering). (www.aoch.it)
No ehkä joku flouriittilinssi aikoinaan...

Toisaalta SMC monikalvopäällystys hyödyttää tavallista kuvaajaa enemmän.
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

spege kirjoitti:Jos joku voi, niin faktoja kehiin eikä mitään selityksiä.
Tässä on eräs näkemys aiheesta, sekään ei ole mikään faktalista, onpahan vaan eräs käsitys aiheesta: http://www.photographic.com/phototechniques/117/

Veikkaan Spege että kun noihin saksalaisiin peleihin ryhdyt, esittelet meille puolen vuoden sisällä faktalistan joka pudottaa Kwanon -innovaatiot tuonne sovellutusten tasolle ;)
Pekka M.Nurminen
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

spege kirjoitti:Joo, mulle on tulossa Leica M6 TTL. Mitäs M-Leicoja itselläsi on ollut/on tällä hetkellä? Mitä mieltä olet tuosta uudemmasta Tri-Elmarit-M 28-35-50:stä, entä Elmarit-M 90/2,8:sta?
M4, M4-2 ja M6TTL. Olen aika fakkiutunut 2/35 ja 2/50 mm Summicroneihin, mutta tuorein 2.8/90 Elmarit on kyllä saman veroinen. Pieni ja hyvälaatuinen. Pärjännee Apo-Asph. ym. herkuilla varustetulle superobjektiivi 2/90 Summicronille aukosta 4 alkaen. Paras puoli M-sarjan objektiiveissa on se, ettei tarvitse himentää laadun vuoksi, ainoastaan jos haluaa lisää syvysterävyysaluetta. Toisaalta kyseiset objektiivit ovat niin hyviä, että vain jalustaa käyttämällä saa täyden potentiaalin jollain tavoin esiin. Merkillistä, sillä se jollakin tavoin riitelee tunnetun maineen kanssa, jonka mukaan Leica ei tärähdä (höpöhöpö) ja siksi sillä muka saa "teräviä" kuvia pitkilläkin suljinajoilla käsivaralta.

Tri-Elmarit on varmaa vähintäinkin riittävän hyvä, mutta olen kuvannut sillä niin vähän, etten ole oikea henkilö arvostelemaan ko. objektiivia. Sen sijaan Elmarit-M Asph 2.8/21-millisestä kannattaa kyllä nähdä päiväunia...

Telekuvaajille muistuttaisin, että M-sarjan Leicat eivät ole heitä varten. Kannattaa siis säästää mieleisensä pitkä putki ja sitä varten runko. Toinen seikka on se, että SLRn jälkeen saattaa olla sangen vaikea tottua M-Leican maailmaan - varsinkaan, jos ei ole tuttu erilaisten etsinkertoimien (0.58/0.72/0.85) kanssa. No, löytyyhän samalta firmalta se 300mm/2.8 punaista äLLääkin hienompi tele R-sarjasta ;-)
Less Is More
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

fangio kirjoitti:Vai lähtee täältä kohta pois viestit, joissa ei ole asiaa. Mielenkiintoinen asia tämä asiattomien sensuroiminen. Näkökulmasta riippuen täällä nimittäin on todella paljon sensuroitavaa, jos sille linjalle lähdetään. Minä en kyllä ymmärrä mikä siinä aiheesta karanneessa tarinassa oli vikana. Ymmärtääkseni jokainen lukija voi itse jättää lukematta semmoiset, mitkä eivät kiinnosta. Mutta ihan sama...
ja toisaalta, jos keskustelun annetaan rönsyillä minne tahansa, onko kyseessä enää digicamera.net vaiko suomi24 -foorumi? eri aiheiset foorumit ovat olemassa sitä varten, että niillä voitaisiin keskustella aiheesta. aiheen siirto sana on vapaa - otsikon alle tuskin haittaa ketään, itse menetin mielenkiintoni kyseiseen threadiin kyllä jo aloitusviestin ihanan asiallisuuden ja puolueettomuuden myötä. mutta minkäs teet jos joku toinen trollia haluaa ruokkia.

minä näkisin mieluusti täällä enemmän keskustelua varsinaisesta kuvauksesta. ihmeellistä, että juttua tuntuu välillä riittävän vain joko canonin uudesta mallista tai sitten ollaan täydentämässä kukkahattutätigalleriaa ja vaahtoamassa siitä ja tästä toisen maailmansodan triviaalifaktasta. en ole kieltämässä ketään puhumasta näistä aiheista, ihmettelen vain ihmisten mielikuvituksettomuutta. ehkä liika foorumissa vietetty aika kostautuu aivojen luovan osan näivettymisellä ja jutut alkavat pyöriä samaa loputonta noidankehää. tauko on paikallaan ainakin minulle ja samaa voisin suositella viestien tasoa katsomalla myös monelle muullekin. kun palaan aloittanen uuden threadin otsikolla joka ei takuulla ole "canonin uusi mallispekulaatio" taikka "paroni spege ja punaiset renkaat". saa nähdä riittääkö niin radikaalille aiheenvaihdolle kannatusta vai hautautuuko se 20D-vouhotuksen alle. saas nähdä.
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

piksi kirjoitti: minä näkisin mieluusti täällä enemmän keskustelua varsinaisesta kuvauksesta.
Niin minäkin, mutta tämä on kamerapalsta - ei kuvaus. Tosin minäkin olen saanut ohjeita jopa ylläpidolta, että aloita vaan hyviä aiheita, mutta mistäpä aloittaa, kun harrastaa vain välineitä.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Kukas sitä keskustelua meidän puolestamme kävisi?
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

MattiH kirjoitti:Kukas sitä keskustelua meidän puolestamme kävisi?
Jotkut viksummat.
spege

Tapiol2003 kirjoitti:Leica... No, löytyyhän samalta firmalta se 300mm/2.8 punaista äLLääkin hienompi tele R-sarjasta ;-)
Itse asiassa kyseessä on moduuliobjektiivi, josta saa halutessaan APO-Telyt-R 2,8/280-telen. Tarkennusmoduulia vaihtamalla samalla etulinssiosalla saa 4/400 tai 5,6/560-supertelen.

En usko, että tämä Leica R 2,8/280 on ainakaan parempi kuin Canon EF 300/2,8 L IS. Se on yksinkertaisesti lähes täydellinen objektiivi, aivan sama millä aukolla kuvaa. MTF-käyrät ovat siinä lähes maksimissa, eikä vääristymiä ole.

Lisäksi Canonissa on automaattitarkennus, kuvanvakaaja ja se on rutkasti Leican vastaavaa kevyempi (ja edullisempi).

Kiitos M-sarjan tiedoista!
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

piksi kirjoitti:tauko on paikallaan ainakin minulle ja samaa voisin suositella viestien tasoa katsomalla myös monelle muullekin. kun palaan aloittanen uuden threadin otsikolla joka ei takuulla ole "canonin uusi mallispekulaatio" taikka "paroni spege ja punaiset renkaat".
Tästä ojennan Piksille Digicamera.netin "Vuoden Jeesus" palkinnon. Uskomattoman uhrautuvaa marttyyrihenkeä!
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

spege kirjoitti:Itse asiassa kyseessä on moduuliobjektiivi, josta saa halutessaan APO-Telyt-R 2,8/280-telen. Tarkennusmoduulia vaihtamalla samalla etulinssiosalla saa 4/400 tai 5,6/560-supertelen. (....)
Itse asiassa ei. Kirjoitin eri objektiivista. Kyseessä on 4.0/280 Apo Telyt R (1993), ei R Module systems -sarjan objektiivi.
Less Is More
spege

Tapiol2003 kirjoitti:
spege kirjoitti:Itse asiassa kyseessä on moduuliobjektiivi, josta saa halutessaan APO-Telyt-R 2,8/280-telen. Tarkennusmoduulia vaihtamalla samalla etulinssiosalla saa 4/400 tai 5,6/560-supertelen. (....)
Itse asiassa ei. Kirjoitin eri objektiivista. Kyseessä on 4.0/280 Apo Telyt R (1993), ei R Module systems -sarjan objektiivi.
No tuo Leica R 4/280 pieksee varmaan Canonin vastaavan lasin, EF 300/4 L IS:n kuvalaadussa tai ainakin mekaanisessa laadussa. EF 300/2,8 L IS on kuitenkin todellinen superobjektiivi.
HarHaa

Viesti Kirjoittaja HarHaa »

spege kirjoitti:
En usko, että tämä Leica R 2,8/280 on ainakaan parempi kuin Canon EF 300/2,8 L IS. Se on yksinkertaisesti lähes täydellinen objektiivi, aivan sama millä aukolla kuvaa. MTF-käyrät ovat siinä lähes maksimissa, eikä vääristymiä ole.

Lisäksi Canonissa on automaattitarkennus, kuvanvakaaja ja se on rutkasti Leican vastaavaa kevyempi (ja edullisempi).
No kun kerran vinoilemaan rupesin:

Tarkoitatko noilla MF-käyrillä noita Kwanonin itse julkaisemia laskennallisia käppyröitä, joilla ei sinänsä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä?

Meinaan vaan että pari vuotta takaperin saksalainen Color Foto vertailutestasi 300/2.8 putket ja joukon parhaimmat pisteet sai:
PENTAX FA* 300/2.8 ED [IF].

Että se siitä, IS tosin Pentaksilta puuttuu, mutta onneksi on olemassa sellainenkin keksintö kuin tukeva jalusta.

PS: Ennen kuin kukaan sanoo mitään, Pentaksilta löytyy myös A* 1200/8 ED [IF].
kaiveli

Viesti Kirjoittaja kaiveli »

HarHaa kirjoitti:Että se siitä, IS tosin Pentaksilta puuttuu, mutta onneksi on olemassa sellainenkin keksintö kuin tukeva jalusta.
Voisin tässä välissä taas kiittää siitä että tosa canonissa on vakaaja... ei tarvitse kanniskella tukevaa jalustaa=)
Itse toki käytän paljon tota monopodia kun tuplari on kiinni...
Tavallinen tallaaja....
spege

HarHaa kirjoitti:Color Foto vertailutestasi 300/2.8 blää blää...
Color Foto... heh heh. Jokainen joka on kuvannut Canon EF 300/2,8 L IS:llä tietää, mikä on superobjektiivi. Täysin ilman mitään typeriä kameralehtien testejä.
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Juu, tieto lisää vaan tuskaa..... ainakin jos se tieto kertoo, että jossain maailmassa on olemassa minun optiikaani parempi yhdistelmä....
spege

rontti kirjoitti:Juu, tieto lisää vaan tuskaa..... ainakin jos se tieto kertoo, että jossain maailmassa on olemassa minun optiikaani parempi yhdistelmä....
Ai Pentaksi? Hoh, hoh, hoh, hoh, hoh, hoh, hoh, hoh, hoh, hoh, hoh !!!

No, montako pentaks 300:aa näitte Ateenassa?
Vastaa Viestiin